רשימת הספרים המומלצים במדע הבדיוני ובפנטסיה, 2006


פורסם ביום יום שבת, 27 במאי 2006, בשעה 20:33
שייך למדור מומלצי האתר, מיוחד

מאת

אמנם רשימת ספרים מומלצים אחת כבר יש לנו, אך חמש שנים חלפו והיא התיישנה בחלקה. הגיע הזמן לרשימה חדשה, עם שתי קטגוריות חדשות וספרים מן השנים האחרונות.
בתחילת שנת 2006, השתתפו 38 מחברי פורומי המדע הבדיוני והפנטסיה ברשת בהכנת רשימת ספרים מומלצים בתחומי המדע הבדיוני והפנטסיה. יחד, הם דירגו כ-350 ספרים בשש קטיגוריות שונות: מדע בדיוני חדש, מדע בדיוני קלאסי, פנטסיה חדשה, פנטסיה קלאסית, ספרי ז'אנר מקוריים, וספרים שלא תורגמו. לצורך העניין, בספרים החדשים נכללו כל הספרים שיצאו לראשונה בעברית בשלוש השנים האחרונות, ולכן "קלאסי" מוגדר שרירותית ככל השאר. היוצאים מן הכלל היחידים היו סדרות שהוצאתן נמשכת כמה שנים. ההחלטה על השיוך שלהן היתה על פי שיקול דעת העורכים.


מדע בדיוני קלאסי

dune

1. חולית / פרנק הרברט – 22 קולות
מיצירות המופת של כל הזמנים והספר הראשון באחת מהסדרות המורכבות ביותר שנכתבו אי פעם. הספר מתאר את תהליך חניכתו של פול מואד'דיב מנער לקיסר גלקטי רב עוצמה, תוך התעמקות בכוחה של האקולוגיה, ראיית הנולד ומשחקי הכוח הפוליטיים של מנגנוני העוצמה בקיסרות הגלקטית.

(הוצאת עם עובד, 1978. תרגום: עמנואל לוטם. 644 עמודים).

hitchiker

2. סדרת מדריך הטרמפיסט לגלקסיה / דאגלס אדמס16 קולות
פרודיה שנונה על המדע הבדיוני, על החברה האנושית ועל מה שקרה אחרי יום חמישי אחד שבו הושמד כדור הארץ. הספר שמסביר טוב מכולם מדוע היקום בטוח הרבה יותר כשיש לך מגבת, ומה חשיבותו של המספר 42.

("מדריך הטרמפיסט לגלקסיה", "המסעדה שבסוף היקום", "החיים, היקום וכל השאר", הוצאת כתר, תרגום: מתי ונגריק ודנה לדרר. "היו שלום ותודה על הדגים", "לא מזיק ברובו", הוצאת כתר, תרגום: גבי פלג).

hyperion

3. הקנטוס של היפריון / דן סימונס – 15 קולות
אופרת חלל סוחפת בת ארבעה ספרים שבמרכזה "קברי הזמן" בכוכב הלכת היפריון, אך בפועל מדובר בעלילה שחובקת את היקום כולו ואת הזמן, ובמהלכה יפלו אימפריות, ותרקם עלילה סבוכה ומורכבת, רבת רבדים ודימויים. וכמובן, מככב בה גם השרייק. סדרה עטורת פרסים והערכה.

(אופוס. "היפריון", 1999. תרגום: יעל סלע, 444 עמודים. "נפילת היפריון", 2000. תרגום: יעל סלע, 553 עמודים. "אנדימיון", 2001. תרגום: יעל סלע, 570 עמודים. "עליית אנדימיון", 2002. תרגום: ורד טוכטרמן, 705 עמודים).

ender

4. המשחק של אנדר / אורסון סקוט קארד – 14 קולות
מיצירות המדע הבדיוני החשובות ביותר. הספר מתאר את חינוכו של אנדר, ילד צעיר שנשלח לבית הספר ללחימה כדי להופכו למי שיציל את הגזע האנושי במלחמתו מול גזע חוצני דמוי חרקים. הספר מתמקד בעיקר בדמותו של אנדר ובניסיונו לשמור על אנושיותו מול המניפולציות של מי ששואפים להפוך אותו למכונת מלחמה.

(הוצאת אופוס, 1994. תרגום: בועז וייס. 308 עמודים).

anthem

5. הימנון לליבוביץ / וולטר מ. מילר – 11 קולות
סיפור נפילתו, עלייתו ונפילתו של המין האנושי מזווית ראייתו של מסדר ליבוביץ' הקדוש – מסדר נוצרי המוקדש לשימור הידע האנושי. זהו המפורסם מבין הספרים העוסקים בסכנותיו של הכוח האטומי, ומהווה מקור לדיון מעמיק על הכוח והסכנה שבידע ובטכנולוגיה.

(הוצאת מעריב, 1981. תרגום: עמוס רגב. 295 עמודים. הוצאה שניה: אודיסיאה, 2003).

foundation

6. טרילוגיית המוסד / אייזיק אסימוב – 10 קולות
האימפריה הגלקטית הולכת וגוססת. הפסיכוהיסטוריה של הארי סלדון – מדע סטטיסטי המסוגל לחזות ולתמרן את העתיד, יכולה להבטיח את שיקום ההריסות באלף שנים בלבד. הטרילוגיה, שמכסה את 300 השנים הראשונות בתוכנית, מהווה אחת מאבני הדרך החשובות במדע הבדיוני הקלאסי.

("המוסד השמיימי", 1978. תרגום: עמוס גפן, 183 עמודים; "מוסד וקיסרות", 1978. תרגום: עמוס גפן, 178 עמודים; "המוסד האחר", 1978. תרגום: עמוס גפן, 189 עמודים. כל הספרים יצאו בהוצאת מסדה. מהדורות חדשות יצאו בהוצאת מודן.

dtagonflight

6. מעוף הדרקון / אן מק'קאפרי – 10 קולות
הכוכב האדום, האיום הישן על פרן, חוזר. ממנו יבואו קורים המשמידים כל חומר אורגני שעמו הם באים במגע. אבל איש לא מאמין עוד באיום שבו – לא אנשי פרן ואפילו לא אנשי הדרקונים שאמורים להגן על פרן מהקורים. פלאר, מנהיג קבוצת הדרקונים האחרונה שנותרה, מנסה לחדש את ימי הדרקונים בטרם יגיעו הקורים.

(הוצאת אופוס, 2002. תרגום: יוסף כרוסט. מהדורה ראשונה, הוצאת מעריב, 1981).

siporet

6. מבחר הסיפורת הבדיונית א'+ב' / רוברט סילברברג (עורך) – 10 קולות
אסופת הסיפורים המשובחת ביותר שפורסמה בעברית, ואחת מהטובות שפורסמו בעולם בכלל. האוסף כולל כמה מהקלאסיקות החשובות ביותר של המדע הבדיוני, ובכלל זה "שקיעה", "חלכן היה נמזר", "הדרכים חייבות לנוע", "הסורקים חיים לשוא", "פרנהייט פרוע", "ורד לקוהלת", "פרחים לאלג'רנון ועוד רבים. נקודת הפתיחה הטובה ביותר לקריאת מדע בדיוני.

(הוצאת עם עובד, 1981. תרגום: עמנואל לוטם. 646 עמודים).

harsh mistress

9. עריצה היא הלבנה / רוברט היינליין9 קולות
מה קורה במושבה האנושית בלונה, הירח, כאשר מחשב חכם ומורד, שאינו יודע שהוא כזה, מחליט להשיג עצמאות? ספר מרתק על חירות ועצמאות, דיכוי ותקווה, ממשל ואנרכיה, ועל המחשב הכי אנושי. הספר נחשב בעיני רבים כטוב בספריו של היינליין.

(הוצאת עם עובד, 1980. תרגום: עמוס רגב, 382 עמודים).

lefthand

10. צד שמאל של החושך (מעבר לעלטה) / אורסולה לה-גווין – 7 קולות
דיפלומט מגיע לעולם נידח ומנסה לשדל את תושביו האנדרוגניים להצטרף לאיחוד האקומן. מסעותיו בעולם הקפוא בלוויית גנרי איי, אישיות מקומית חשובה, משמשת את לה-גווין לטיפול מרתק בשאלת הזהות המינית, דרך סיפור אנושי על חברות ועל קשיים.

(הוצאת ינשוף, 2005. תרגום: עמנואל לוטם. 352 עמודים; מהדורה ראשונה: "מעבר לעלטה", הוצאת עם עובד, 1978. תרגום: אריה חשביה, 229 עמודים).

hamilton

10. הזרוע הארוכה של גיל המילטון / לארי ניבן7 קולות
אוסף סיפורי מדע בדיוני בלשיים קצרים-ארוכים. גיבור הסיפורים הוא הבלש גיל "הזרוע" המילטון מהמשטרה המיוחדת של האו"ם. הוא מכונה הזרוע בזכות כוח הפסי שלו, יד מדומה, שפיתח לאחר שאיבד את אחת מזרועותיו בתאונת כרייה בחגורת האסטרואידים.

(הוצאת כתר, 1985. תרגום: עמנואל לוטם, 267 עמודים).

childhood

10. קץ הילדות / ארתור ק' קלארק – 7 קולות
החייזרים שנחתו בכדור הארץ הביא שלום וקידמה והבטחה להביא את האנושות לבגרות. שלושת חלקי הספר עוקבים אחר שלבים שונים בתהליך שהחל עם בוא החייזרים והסתיים כפי שהסתיים, בקץ הילדות. זוכה פרס גפן לשנת 2005.

(הוצאת עם עובד, 1978. תרגום: ע. שם. 198 עמודים; מהדורה חדשה, הוצאת ינשוף, 2005. תרגום: דוד חנוך, 240 עמודים).

כמו כן ראויים לציון "1984" מאת ג'ורג' אורוול, "גר בארץ נוכריה" מאת רוברט היינליין, "הדרור" מאת מארי דוריה ראסל, "הקיבריאדה" מאת סטניסלב לם, "חוף הפלדה" מאת ג'ון וארלי, "כנפי לילה" מאת רוברט סילברברג, "מלבד הכלב" מאת קוני ויליס, "מלכת השלג" מאת ג'ואן וינג', "ספר יום הדין" מאת קוני ויליס, "עולם טבעת" מאת לארי ניבן, "עיר" מאת קליפורד סימאק, "פני מועדות לכוכבים" מאת אלפרד בסטר, "פרנהייט 451" מאת ריי ברדבורי (זוכה פרס גפן לשנת 2002), ו-"שער" (סדרת ההיצ'י) מאת פרדריק פול.


מדע בדיוני חדש

chronotytes

1. הכרונוליתים / רוברט צ'רלס וילסון – 14 קולות
נחיתה של כרונולית – מונומנט ענק שבא מהעתיד – במחוז צ'ומפון שבתאילנד מבשרת לעולם על תחילתו של עידן חדש. עד מהרה נוחתים כרונוליתים נוספים בערים חשובות בעולם ועל העולם ללמוד לחיות עם ידיעת העתיד הנורא שהם מבשרים. ספר אווירה מדכא מעט אך מצוין.

(הוצאת גרף, 2004. תרגום: דוד חנוך. 319 עמודים).

war child

1. ילד מלחמה / קארין לוואצי' – 14 קולות
ג'וס מוסי נחטף בגיל צעיר על ידי שודדים שתקפו את ספינת הסוחר של הוריו ועבר בשמונה השנים הבאות שלבי חניכה שונים, בתחילה אצל השודדים ואז במקומות אחרים, שהעמידו אותו בעמדה מיוחדת בלב סכסוך חובק יקום, בין שלוש דמויות אב מתחרות. סיפור רגיש ומרתק, שבו לוואצ'י מוכיחה וירטואוזיות של ממש בעיצוב דמויות ומערכות יחסים במציאות מד"בית מורכבת. זוכה פרס גפן לשנת 2004.

(הוצאת אופוס, 2003. תרגום: ענבל שגיב. 417 עמודים).

chiang

3. סיפורי חייך ואחרים / טד צ'יאנג10 קולות
בחמש עשרה שנות יצירה, ושמונה סיפורים בסך הכל, יצר לעצמו טד צ'יאנג שם של אחד מהכותבים המשובחים והמעניינים ביותר בתחומי הז'אנר. כמעט כל סיפוריו היו מועמדים לפרסי הוגו או נבולה, וחלקם זכו. אסופת סיפורים זו מרכזת את כל סיפוריו משנת 1991 עד 2003. אחת מהם ניתן לקרוא גם כאן – שבעים ושתיים אותיות.

(הוצאת אופוס, 2003. תרגום: רחביה ברמן. 272 עמודים).

clay

4. אנשי הכבשן / דיוויד ברין – 9 קולות
גלמים הם לא רק סיפור מן העבר – הם גם טכנולוגיה רבת ערך שמאפשרת לאדם ליצור מעצמו העתקים שיחוו עבורו דברים שאותם אינו יכול לעשות בעצמו. בעולם שבו מלאכת עשיית גלמים הפכה למדע של ממש, מתקיים סיפור בלשי עתיר תככים, מזימות ו"כנלים" – שכפולים עצמיים של אנשים.

(הוצאת מודן, 2004. תרגום: ורד טוכטרמן. 509 עמודים).

belarus

4. בלארוס / לי הוגן – 9 קולות
ההתיישבות האנושית בכוכב הלכת בלארוס יודעת שקיימים בו וסביבו שרידים מתרבות טכנולוגית עתיקה. יוצריה, שנעלמו לפני עידנים רבים, מחשיבים את האלימות כסו האמנות הגבוה ביותר. כעת הם חוזרים. אופרת חלל שחוסה ועתירת טכנולוגיה ופעילות.

(הוצאת אופוס, 2003. תרגום: יעל סלע-שפירו. 336 עמודים).

visions

6. חזיונות מסוכנים / הארלן אליסון (עורך) – 8 קולות
בשנת 1967 יצא לאור "חזיונות מסוכנים", אנתולוגיה בעריכת הארלן אליסון ששאפה להוציא את המדע הבדיוני מקפאונו – וגם הצליחה. המהפכנות אבדה עם השנים, אך רבים מהסיפורים טובים גם כיום, והאנתולוגיה עצמה נותרה אחת היצירות החשובות והמשפיעות ביותר שנוצרו בז'אנר.

(הוצאת אופוס, 2004. תרגום: אורי שגיא. 568 עמודים).

darkness

6. מהירות החושך / אליזבט מון – 8 קולות
בעתיד המאוד קרוב עשוי להימצא פתרון לאוטיזם. לו ארונדייל אינו יודע מה זה להיות נורמלי, אך האפשרות נפתחת בפניו וגורמת לו ללבטים קשים. ספר המנסה להבין לעומק את עולמם של אוטיסטים, מתוך רגישות, אהדה ובקיאות רבה.

(הוצאת גרף, 2005. תרגום: יעל סלע-שפירו. 446 עמודים).

spin

6. סחרור / רוברט צ'רלס וילסון – 8 קולות
כאשר לילה אחד נעלמים בבת אחת כל הכוכבים מהשמיים, עולמם של הנערים ג'ייסון, דיאן וטיילר מתהפך. "הסחרור" ילווה אותם ואת שאר האנושות במשך כמה עשורים, תוך גילוי הדרגתי של מהות הארוע שהשפיע בצורה כה יסודית על עולמנו. ספר מרתק ורווי ב"תחושת הפליאה" שהיתה מאבני היסוד של המדע הבדיוני משחר קיומו.

(הוצאת גרף, 2006. תרגום: דוד חנוך. 495 עמודים).

newsun

6. סדרת ספר השמש החדשה / ג'ין וולף – 8 קולות
ג'ין וולף הוא מהסופרים המוערכים יותר הפועלים כיום בשדה המדע הבדיוני, וספר השמש החדשה נחשב בעיני רבים כגולת הכותרת של יצירתו. בעתיד הרחוק מאוד של כדור הארץ, בעוד השמש הולכת ונעלמת, מתקיימת מציאות דקדנטית ועייפה, עמוסה באנכרוניזמים ובתחושת קטסטרופה קרבה. סיפור "ספר הארץ החדשה" הוא בראש ובראשונה סיפורו של סווריאן, מחניכותו כמענה זוטר במסדר מבקשי האמת והחרטה ועד עלייתו לגדולה. נכון למועד כתיבת שורות אלה פורסמו בעברית רק שני החלקים הראשונים מתוך ארבעה.

(צל המענה: הוצאת אופוס, 2003. תרגום ורד טוכטרמן. 272 עמודים; טופר המפשר: הוצאת אופוס, 2004. תרגום: ורד טוכטרמן. 246 עמודים. The Sword of the Lictor, The Citadel of the Utarch).

כמו כן ראויים לציון "אויבים" מאת לי הוגן, "אשתו של הנוסע בזמן" מאת אודרי ניפנגר, "בגן אידן" מאת קייג' בייקר, "בחלום" מאת סטיבת הארפר, "כלבי יהלום, ימי טורקיז" מאת אלסטר ריינולדס, "מסעות טאף" מאת גורג' ר"ר מרטין, "עיר הבקיע" מאת אלסטר ריינולדס ו"צלילת אש" מאת קארין לוואצ'י.


פנטסיה קלאסית

ltr

1. שר הטבעות / ג'ון רונלד רעואל טולקין – 23 קולות
מהספרים האהובים ביותר בעולם ואחת היצירות הבולטות של המאה העשרים. ספר שנחשב ע"י רבים לתחילת הפנטסיה המודרנית ומקור לאין-ספור חיקויים. מסעם של הוביטים, אנשים, בן-לילית וגמד להשמדת טבעת הכח של סאורון, במסגרת מאבק נואש של כוחות הטוב ברע. (וראו גם: מיסטר סמיאגול ומר גולום, נצרות בארץ התיכונה)

(הוצאת זמורה ביתן, 1979. תרגום: רות לבנית).

neverwhere

2. לעולם לא עולם / ניל גיימן – 18 קולות
ריצ'ארד מייהו מנסה לחיות חיים שלווים ומאושרים, כאשר צונחת לרגליו ברחוב נערה פצועה וחייו משתנים. יחד עם הנערה הוא מתוודע ללונדון תחתית, עיר מקבילה ללונדון הרגילה – עיר של תככים, קסם וזוועות. שווה לקרוא ולו רק בשביל קרופ וונדמאר, שני יצורי הרשע הנהדרים ביותר אי פעם.

(הוצאת אופוס, 2002. תרגום: שלה מאייר ואהובה גסנר. 280 עמודים).

hobbit

3. ההוביט / ג'ון רונלד רעואל טולקין – 16 קולות
מסעו של בילבו ההוביט עם שלושה עשר גמדים אל ההר הבודד לחיסול דרקון אכזר ולחילוץ האוצר שגנב. בדרך הם נתקלים באורקים, בני לילית ועוד הרבה מאוד יצורים משעשעים ומפחידים, ובטבעת מסתורית אחת, אשר טיבה יתברר ב"שר הטבעות".

(הוצאת זמורה ביתן, 1976. תרגום מהדורה לבנה: משה הנעמי. תרגום מהדורה שחורה: טייסי חיל האוויר השבויים).

bords

4. גשר ציפורים / בארי יוגארט – 15 קולות
כאשר מחלה שיודעת לספור מכה בכפרו של שור מס' 10, עליו לצאת בחברת החכם הזקן שלו פגם קל באופיו בחיפוש אחר שורש העוצמה הגדול. מסעם יוביל אותם בכל רחבי סין, לעימות עם דוכס צ'ין, קדמונית שמנה, ועם אגדות מן העבר הרחוק. סיפור מבדח להפליא על סין הקדמונית שלא היתה מעולם.

(גשר ציפורים, הוצאת אופוס, 2002. תרגום: רחביה ברמן. 246 עמודים).

throne

5. שיר של קרח ושל אש / ג'ורג ר"ר מרטין – 14 קולות
שתי המשפחות החזקות בממלכה, נמצאות במאבק אכזרי, מצמרר, ועקוב מדם על השליטה בממלכה. בעוד שמעבר לים מתכוננת היורשת האחרונה לבית המלוכה המודח לשוב לתבוע את ממלכתה. סדרת פנטסיה מקורית ואפלה המספרת על מאבק חסר פשרות על כוח, כשהמטרה מצדיקה את כל האמצעים, עתירת תככים, דם, סקס, איברים קצוצים ודרקונים.

(משחקי הכס: 1999. תרגום: עידית שורר. 766 עמודים; עימות המלכים: 2000, תרגום: יעל סלע. 427+430 עמודים; סופת החרבות: 2002. תרגום: דוד חנוך. 546+579 עמודים. כל הספרים יצאו בהוצאת אופוס. וכמו כן, A Feast for Crows).

goodomens

6. בשורות טובות / ניל גיימן וטרי פראצ'ט – 12 קולות
העולם עומד להגיע לקיצו ביום שבת הבא בדיוק לפני ארוחת הערב. לרוע המזל, האנטי-כרייסט הלך לאיבוד, ארבעת פרשי האפוקליפסה ירכבו על אופנועים ונציגי השמיים והגיהנום יגלו שהם בעצם אוהבים את כדור הארץ. אחד מאותם ספרים נדירים שמצחיק לקרוא אותם בפעם הראשונה, ובפעם השנייה, ובשלישית.

(הוצאת אופוס, 1993. תרגום: בועז וייס. 338 עמודים).

neverendingstory

7. הסיפור שאינו נגמר / מיכאל אנדה – 11 קולות
ילד יתום מאם מקבל ספר שמוליך אותו לממלכה פנטסיה המופלאה עם נסיכה חסרת שם, יצורים פלאיים ושלל הרפתקאות. עליו להציל את הממלכה, לגלות את מחיר הכח, ולמצוא איך להציל את עצמו מעצמו. ספר רווי משמעויות אלגוריות וטוב בהרבה מהסרט שנעשה על פיו.

(הוצאת לדורי, 1986. תרגום: חוה פלץ).

amgods

8. אלים אמריקאיים / ניל גיימן – 10 קולות
אמריקה, העולם החדש, משכה אליה מהגרים רבים במשך הדורות. עם המהגרים באו גם אליהם ואמונותיהם, ואלה נשארו גם אחרי שהמאמינים בהם נעלמו מן העולם. צל, אסיר משוחרר שהתאלמן, מתגלגל שלא בטובתו אל עולמם של אלים אלה, ישנים וחדשים כאחד. זוכה פרס גפן לשנת 2003.

(הוצאת אופוס, 2002. תרגום: רחביה ברמן. 501 עמודים).

amber

8. חמישיית אמבר הראשונה / רוג'ר זילאזני – 10 קולות
סדרת הפנטסיה הקלאסית שמספרת על תולדותיה של ממלכת אמבר, שהיא העולם האמיתי היחיד שכל העולמות האחרים (כולל עולמנו) הם צלליו. אוברון, מלך אמבר, נעלם, ותשעת בניו פותחים במאבק ירושה קטלני, עתיר דם ואש, תמרות עשן, וקלפי טארוט, שיהפוך את אמבר ואת צלליה מן היסוד.

(תשעה נסיכים לאמבר, תותחי אוואלון, בסימן החד-קרן, ידו של אוברון, ממלכות התוהו, הוצאת עם עובד, 1980-1981. תרגום: דורית לנדס).

narnia

8. סידרת נרניה / סי. אס. לואיס – 10 קולות
הכל התחיל בשני ילדים ובעולם חדש וטהור. אבל הרוע, כתמיד, לא מאחר להגיע ומבטיח עניין מתמשך לקורא. ניאדות, דריאדות, גמדים וגמדים למחצה, דרקונים, עכברים מדברים, ילדים אנגלים, חדי קרן, מכשפות ובנות-לילית, פאונים ואריה אחד בקלאסיקה מופלאה.

(האריה, המכשפה וארון הבגדים, הנסיך כספיאן, המסע בדורך השחר, כס הכסף, הסוס ונערו, אחיינו של הקוסם, הקרב האחרון. הוצאות שונות).

anubis

11. שערי אנוביס / טים פאוורס – 8 קולות
ברנדן דויל הוזמן לשאת הרצאה על קולרידג'. מה שהוא לא לקח בחשבון הוא שההרצאה תביא אותו לזמניו של קולרידג'… ומשם הכל מסתבך, בסיפור שמשמשים בו בערבוביה כשפים מצריים, צוענים, קבצנים, אחוות מסתוריות ומשורר אחד עלום, בשלל מקומות וזמנים. סיפור מורכב מאד, מטורף מאד ומהנה מאד. זוכה פרס גפן לשנת 2001.

(הוצאת אופוס, 2000. תרגום: ורד טוכטרמן. 374 עמודים).

כמו כן ראויים לציון טרילוגיית "ארץ ים" מאת אורסולה לה גווין, "הנסיכה הקסומה" מאת ויליאם גולדמן, "טיגאנה" מאת גאי גבריאל קיי, "סוכנות הבילוש ההוליסטית של דירק ג'נטלי", מאת דאגלס אדמס, סדרת "עולם הדיסק" מאת טרי פראצ'ט, "עליסה (אליס) בארץ הפלאות" מאת לואיס קרול, ו-"שעת התה הארוכה והאפלה של הנפש" מאת דאגלס אדמס.


פנטסיה חדשה

hpotter

1. סדרת הארי פוטר / ג'ואן ק' רולינג – 15 קולות
בגיל 11 הארי פוטר מגלה להפתעתו שהוריו המנוחים היו קוסמים שמתו כדי להציל את חייו מוולדמורט הרשע, ושהוא דמות נערצת בקהילת הקוסמים. מכאן והלאה, בשבע השנים הבאות, צפויות לו הרפתקאות רבות בבית הספר לקוסמים הוגוורטס, בעוד וולדמורט מנסה לחזור לכוחו ולהטיל טרור על קוסמי כל העולם.

(הארי פוטר ואבן החכמים, הארי פוטר וחדר הסודות, הארי פוטר והאסיר מאזקבאן, הארי פוטר וגביע האש, הארי פוטר ומסדר עוף החול, הארי פוטר והנסיך חצוי הדם. הוצאת ספרי עליית גג. תרגום: גילי בר-הלל).

change

2. השתנות / קרול ברג – 14 קולות
חייהם של העבד האזרי סייאון ואדונו הנסיך הדרזי אלקסנדר משתלבים זה בזה בדרכים מורכבות שתחילתן באיבה עמוקה בין עבד מוכה ואדונו וסופה מי ישורנו. שנוניה שקשרו בני עם זר עם השדים מאיימת על נפשו של אלקסנדר ועשויה להמיט שלטון של רוע לא רק על ארץ הדרזים, אלא על העולם כולו. סייאון נאלץ לבחור צד. זוכה פרס גפן לשנת 2005.

(הוצאת גרף, 2004. תרגום: דידי חנוך. 447 עמודים).

al rassan

3. אריות אל ראסאן / גאי גבריאל קיי10 קולות
בני שלוש דתות קדומות חיים באל ראסאן – גרסת הפנטסיה של ספרד בתקופת הרקונקוויסטה. העולם משתנה, והקנאות הדתית מאיימת להשתלט על חצי האי. בלב המהומה הדתית והפוליטית ניצבים רופאה מוכשרת ושני גברים אמיצים ומוכשרים המאוהבים בה, בעוד ענני המלחמה משחרים בפתח. אחד מספרי הפנטסיה ההיסטורית הטובים ביותר של גאי גבריאל קיי.

(הוצאת אופוס, 2004. תרגום: יעל אכמון).

coraline

3. קורליין / ניל גיימן – 10 קולות
קורליין (לא קרוליין) היא ילדה קטנה לגילה אך נבונה מן המקובל. יום סגריר אחד נאלצת קורליין להישאר בבית לבדה ומגלה בו דלת שלא מובילה לשום מקום. כאשר באחד הלילות היא נתקלת בצל מסתורי, הצל מוביל אותה בחזרה אל הדלת, שמאחוריה מסתתר עולם דומה מאוד לזה שבו היא חיה, אך לא בדיוק. ספר ילדים מקסים של ניל גיימן.

(הוצאת אופוס, 2003. תרגום: ורד טוכטרמן. 132 עמודים).

jehereg

5. ג'הרג / סטיבן בראסט – 9 קולות
ולאד טאלטוס הוא מתנקש בבית ג'הרג, ארגון פשע בולט באימפריה הדראגיאנית. פרט לכך הוא גם בן אנוש מבוזה בעולם שרוב תושביו, ותרבותו, הם דראגיאנים. מישמת התנקשות שמטיל אליו אחד מבכירי בית ג'הרג תדרוש ממנו את כל כישוריו, תושייתו, קשריו וכשפיו. זהו הספר הראשון בסדרת ולאד טאלטוס, אך הוא עומד היטב בפני עצמו.

(הוצאת מודן, 2003. תצרגום: דוד חנוך. 229 עמודים).

serantium

5. הפסיפס הסרנטיני / גאי גבריאל קיי9 קולות
אמן הפסיפסים קאיוס קריספוס מוזמן לסרנטיום כדי לעטר את כיפת הפסיפס העצומה במקדש הגדול שנבנה בסרנטיום, המרכז התרבותי הגדול של תקופתו. מכאן והלאה ישלבו חייו בחייהם של ולאריוס, קיסר סרנטיוס, של אשתו המבריקה, של רוכבי המרכבות וכל שאר הדמויות והמראות המרכיבים את תרבותה המרתקת של סרנטיום. פנטסיה היסטורית המבוססת בקווים כליים על הקיסרות הביזנטית במאה החמישית לספירה.

(הפלגה לסרנטיום, אדון הקיסרים. הוצאת אופוס, 2003-4. תרגום: עמית יריב. 406+479 עמודים).

darkmat

5. טרילוגיית חומריו האפלים / פיליפ פולמן – 9 קולות
הנערה ליירה בלאקווה יוצאת עם חבורת סוענים אל אזור הקוטב הצפוני כדי להציל את חבריה שנחטפו. בחלקי הטרילוגיה הבאים היא וחברה וויל פארי יגיעו לעולמות אחרים ולמסעות מרתקים ומלאי סכנות. מספרי הילדים הבולטים שנכתבו בעשור האחרון.

(המצפן הזהוב, הסכין המעודן, משקפת הענבר: הוצאת כתר והוצאת אופוס. תרגום: יעל סלע-שפירו).

feverdream

6. חלום קדחת / ג'ורג' ר' ר' מרטין – 8 קולות
חלום קדחת היא אוניית קיטור השטה על נהר המיסיסיפי, זה הזכור לנו מספריו של מרק טווין. אבנר מארש, בעלי הספינה, נאלץ שלא בטובתו להתמודד עם תופעות מסתוריות הקשורות לשותפו לספינה… ולפחדים קדומים. פנטסיה אפלה משובחת.

(הוצאת מודן, 2003. תרגום: דוד חנוך. 380 עמודים).

oaks

9. מלחמה למען האלונים / אמה בול – 7 קולות
חייה של אדי מק'קאנדרי שלובים במוזיקה וביצירה. כלב שאורב לה בדרכה מערב אותה במלחמה המתרחשת בעולם הפיות, ומכאן והלאה חייה ישתנו. יהיה עליה לנקוט עמדה במלחמת הפיות ולהתמודד בה בעת עם תלאות הקמת להקת רוק חדשה. זה אחד מספרי הפנטסיה האורבנית החשובים, אך בעיקר, זה ספר על דמויות מלבבות.

(הוצאת מודן, 2005. תרגום: דוד חנוך. 330 עמודים).

berg2

9. התגלות / קרול ברג – 7 קולות
אחרי שבסוף "השתנות" סייאון חזר אל מולדתו, גילויים חדשים, ורצח תינוקו, מאלצים אותו לצאת שוב לגלות ולהתעמת פעם נוספת עם ידידו ואויבו לשעבר, אלקסנדר. ספר קודר מקודמו ורווי דם, יזע ובעיקר דמעות.

(הוצאת גרף, 2005. תרגום: דוד חנוך. 490 עמודים).

כמו כן ראויים לציון "הטירה הנעה", מאת דיאנה ווין ג'ונס, "טקלה" ו"ינדי" מאת סטיבן בראסט, "מזיגת הכהה" מאת טים פאוורס, סדרת "ממלכות האל" מאת פול קארני, "סיפור האבן", מאת בארי יוגארט, "עשן ומראות" מאת ניל גיימן (זוכה פרס גפן לשנת 2004) ו"קוסם היונים" מאת מייגן לינדהולם.


ספרי מקור

vered

1. לפעמים זה אחרת / ורד טוכטרמן – 13 קולות
אוסף סיפורים הקצרים . הספר כולל עשרים ושבעה סיפורים המהלכים על גבולות המציאות ומתנסים להגדיר אותה מחדש. תוך כדי כך עולות מרבים מהם שאלות מדעיות וחברתיות מרתקות הצומחות ברובן מן הקונפליקטים הקטנים הקיימים בכל מקום בו נמצאים אנשים (ויצורים נוספים). זוכה פרס גפן לשנת 2003.
עורכת הסקר היא מחברת הספר, אבל נשבעת שלא איימה על חייו של איש כדי שיצביע לספרה.

(הוצאת אופוס, 2002. 221 עמודים).

darkside

2. הצד האפל / גיא חסון – 8 קולות
אוסף סיפורים קצרים ונובלטות מאת גיא חסון. הסיפורים, שנכתבו במקור באנגלית, נעים, כמובטח משם הספר, על הסף – סף תודעתי, שדרכו בוחן הסופר מזוויות שונות את גבולות המציאות, התודעה, ומעבר להם.

(הוצאת ביתן, 2003. 248 עמודים).

endworld

2. עולם הסוף / אופיר טושה גפלה – 8 קולות
בן מנדלסון הוא סופ-ר – אדם שמקצועו הוא כתיבת סופים לספרים. חמישה עשר חודשים אחרי מות אשתו מריאן בתאונה מחרידה הוא מחליט לשים קץ לחייו, ובכך מתחיל מסעו בחיפוש אחריה בעולם הסוף – העולם שמעבר לחיים. זוכה פרס גפן לשנת 2005.

(הוצאת כתר, 2004. 432 עמודים).

heaven

4. הדרך לגן עדן / גיל הראבן – 6 קולות
רוב סיפורי האוסף של גיל הראבן, כלת פרס ספיר, הם מדע בדיוני בוגר, רענן ומעודכן, השואב רבות בטון, באמצעים הספרותיים ובאיכותו מן המדע הבדיוני האמריקני. רבים מן הסיפורים עוסקים בפחדיה של אישה צעירה, בעיקר בנושא האמהות, תוך אימוץ המדע הבדיוני ככלי לערור תחושת האימה האינטימית שלה.

(הוצאת כתר, 1999. 200 עמודים).

כמו כן ראויים לציון "2020" מאת חמוטל שבתאי, "הצל של אלוהים" מאת גיא חסון, ו"לילה אדום" מאת גל אמיר.


ספרים שלא תורגמו

sandman

1. The Sandman / ניל גיימן ודייב מקיאן – 10 קולות
סיפורו של מורפיאוס (לא, לא לורנס פישבורן), שהוא התגלמות החלום ושליט עולם החלומות בעת ובעונה אחת. סאגת קומיקס מורכבת שיוצרת מיתולוגיה מרתקת ועשירה, תוך שהיא משלבת את רוב המיתולוגיות החשובות של האנושות. בעת ובעונה אחת, סיפור אנושי מאד וטראגי מאד.

perdido

2. Perdido Street Station / צ'יינה מייוויל – 6 קולות
מדען נבון שטעות אומללה שלו שחררה לרחובות ניו-קרובוזון עש קטלני שמוצץ את נשמות קורבנותיו, יוצא לתקן את טעותו. הספר עשיר בדמויות, ביצורים ובמיתוסים, אך גיבורתו האמיתית היא העיר. ניו-קרובוזון היא כל מה שהפנטסיה הפוסט-טולקינאית לא היתה: עיר מודרנית, קודרת, ממוכנת, ובכל זאת פנטסטית לחלוטין. לרוע המזל מייוויל מסרב מסיבות פוליטיות לאפשר את תרגום ספרו לעברית, ולא סביר שנראה אותו מתפרסם כאן בזמן הנראי לעין.

snowcrash

3. SnowCrash / ניל סטיבנסון – 5 קולות
מעטים האנשים המסוגלים לומר שהם קברו ז'אנר ספרותי שלם. סטיבנסון עשה זאת לז'אנר הסייברפאנק בספרו הנוכחי. שילוב מנצח של סגנון מהיר, מצחיק ומטורף, מצד אחד, ורעיונות מקוריים ומעוררי מחשבה מהצד השני, יוצר את אחד הספרים הבולטים והחשובים ביותר במדע הבדיוני של שנות התשעים, שהמציא מחדש את הסייברפאנק אחרי עשרות חיקויים דהויים ל"נוירומאנסר".

כמו כן ראויים לציון הספרים בני אנאנסי (רואה אור בעברית סמוך לפרסום רשימה זו) מאת ניל גיימן, Darwinia מאת רוברט צ'רלס וילסון, Iron Dragon’s Daughter מאת מייקל סוואנוויק, Jonathan Strange & Mr. Norrell מאת סוזנה קלארק, The Scar מאת צ'יינה מייוויל, ו-Viriconium מאת מ' ג'ון הריסון.


רשימת הספרים המומלצים, 2001

רשימת הספרים המומלצים באתר האגודה למדע בדיוני ולפנטסיה

אליסטייר ריינולדס – סקירה

ג'ואן וינג' – סקירה

טד צ'יאנג – ראיון

לארי ניבן – סקירה

גאי גבריאל קיי – סקירה

סטניסלב לם – סקירה

פול קארני – סקירה

פול קארני – ראיון

קוני ויליס – ראיון

רוברט היינליין – רשימת קריאה וצפיה

דוקטור סמיאגול ומר גולום

ימי הרדיו של דאגלס אדמס

מוסריות ומיסיונריות במשחק של אנדר

מסע בעולמו של ניל גיימן – לעולם לא עולם ואבק כוכבים

נצרות בארץ התיכונה

שני פול מואד'דיב

1984 – ביקורת

2020 – ביקורת

אויבים – ביקורת

אלים אמריקאיים – ביקורת

אלים אמריקאיים – פרק לדוגמה

אמבר – סקירה

אנשי הכבשן – ביקורת

אריות אל-ראסאן – ביקורת

אשתו של הנוסע בזמן – ביקורת

בגן אידן – ביקורת

בגן אידן – פרק לדוגמה

בחלום – ביקורת

בחלום – פרק דוגמה

בלארוס – פרק לדוגמה

בני אנאסי – ביקורת

ג'הרג – פרק לדוגמה

גר בארץ נוכריה – ביקורת

גשר ציפורים – ביקורת

גשר ציפורים – פרק לדוגמה

הדרור – ביקורת

הדרך לגן-עדן – ביקורת

הארי פוטר והנסיך חצוי הדם – ביקורת

הזרוע הארוכה של גיל המילטון – ביקורת

הימנון לליבוביץ' – ביקורת

הכרונוליתים – ביקורת

המוסד – ביקורת

המלחמה למען האלונים

הפלגה לסרנטיום (הפסיפס הסרנטיני) – פרק לדוגמה

הפסיפס הסרנטיני – ביקורת

הצד האפל – ביקורת

הצד האפל – חלק מתוך הנובלה "התאומה"

הקיבריאדה

הקנטוס של היפריון – ביקורת

השתנות – ביקורת

השתנות – פרק לדוגמה

התגלות – פרק לדוגמה

חוף הפלדה – ביקורת

חוף הפלדה – פרק לדוגמה

חזיונות מסוכנים – הקדמה

חלום קדחת – ביקורת

טופר המפשר (ספר השמש החדשה) – פרק לדוגמה

טיגאנה – פרק לדוגמה

טקלה – פרק לדוגמה

ילד מלחמה – ביקורת

ילד מלחמה – פרק לדוגמה

כלבי יהלום, ימי טורקיז – ביקורת

כנפי לילה – ביקורת

לפעמים זה אחרת – ביקורת

מהירות החושך – ביקורת

מזיגת הכהה – ביקורת

מעוף הדרקון – ביקורת

מעוף הדרקון – פרק לדוגמה

משחקי הכס (שיר של קרח ושל אש) – ביקורת

סופת החרבות (שיר של קרח ושל אש) – ביקורת

סופת החרבות (שיר של קרח ושל אש) – פרק לדוגמה

סחרור – פרק לדוגמה

סיפור האבן – פרק לדוגמה

סיפורי חייך ואחרים – ביקורת

ספר השמש החדשה – ביקורת

עימות המלכים (שיר של קרח ושל אש) – ביקורת

עיר הבקיע – ביקורת

עיר הבקיע – פרק לדוגמה

עליית אנדימיון – פרק לדוגמה

עריצה היא הלבנה – ביקורת

עשן ומראות – סיפור לדוגמה

פני מועדון לכוכבים – ביקורת

פרנהייט 451 – ביקורת

צד שמאל של החושך – ביקורת

צד שמאל של החושך – פרק לדוגמה

צל המענה (ספר השמש החדשה) – פרק לדוגמה

צלילת אש – ביקורת

צלילת אש – פרק לדוגמה

קוסם היונים – ביקורת

קורליין – ביקורת

קורליין – פרק לדוגמה

קץ הילדות – ביקורת

קץ הילדות – פרק לדוגמה

שער אנוביס – ביקורת

שערי אנוביס – פרק לדוגמה

Perdido Street Station – ביקורת

Snow Crash – ביקורת



תגובות

  1. מאת עצבנית:

    יכולתם להזהיר שהלינקים בשמות הספרים ברשימה מומלצת לקריאה, עלולים להיות ספויילרים!

    אקרא את המשחק של אנדר בכל זאת, אבל יש סיכוי שזה יפגום בהנאה שלי ממנו.
    לא חבל?

  2. מאת רמי שלהבת:

    עצבנית יקרה,

    כל קישור, כאן או בכל מקום באינטרנט, עלול להיות ספוילר. תפקידם הוא להרחיב את היריעה על מה שמופיע במאמר שממנו ההפנייה יוצאת. את מוזמנת להניח שכל קישור שיוצא מדפים באתר הזה, ואפילו חלק ניכר מהמאמרים, כוללים בהכרח מידע על היצירות שאותן הם מסקרים (הווה אומר, ספוילרים). אחרי הכל, זה תפקידם.

  3. מאת ספרנית:

    רשימות מצוינות, נותן הרבה חומר לקריאה.
    מחזקת את ההפלגה לסרנטיום- ספר מצוין! הספר הטוב ביותר שקראתי שנה שעברה.
    אין על האתר הזה בשביל מדע בדיוני ופנטזיה, תודה!!!

  4. מאת ענת:

    הי, מבין כל הרשימה, תוכלו למקד 2-3 המלצות לנוער?

  5. מאת גלי;:

    ענת, זה תלוי מאוד בטעמו של הנוער הספציפי. :)
    סדרת פרסי ג'קסון (שטרם תורגמה לעברית כשהרשימה הזו פורסמה) מתאימה בעיני לנוער צעיר, ולחובבי הרפתקאות ועלילה קצבית. כך גם סדרת הארי פוטר, אם כי הספרים המאוחרים יותר בסדרה פחות מתאימים לצעירים במיוחד.
    על המשחק של אנדר הייתי ממליצה לנוער בוגר יותר (נגיד, 13+?), ולמי שמד"ב לא מרתיע אותו.
    טרילוגיית חומריו האפלים היא קצת יותר איטית, ועוסקת גם ברעיונות מורכבים ואולי אפילו "חופרים", לרבות רפרנסים תנ"כיים ודיון בדת ממוסדת.
    כל ספריה של דיאנה ויין-ג'ונס נהדרים בעיני, בפרט הטירה הנעה והבריון של ארצ'ר.
    "בשורות טובות" מתאים לחובבי הומור ולמי שיכולים לעקוב אחרי כמה קווי-עלילה במקביל.
    תהנו!

הוספת תגובה