הכרונוליתים / רוברט צ'רלס וילסון


פורסם ביום יום שלישי, 21 בספטמבר 2004, בשעה 14:17
שייך למדור ביקורות ספרות

מאת

הכרונוליתים

כרונולית – מונומנט ענק לכבודו של הכובש האדיר קואין – נוחת ללא התראה בלב יער במחוז צ'ומפון שבתאילנד ומבשר בבואו את סופו של עידן. לא עובר זמן וכרונוליתים נוספים מתחילים לצוץ בכל רחבי אסיה ומבשרים את כיבושיו העתידיים של קואין האדיר, עשרים שנה ושלושה חודשים מיום הופעתו של כל פסל אדיר ממדים. בנגקוק נפגעת, וירושלים, וערים רבות נוספות הולכות בעקבותיהם, בכל רחבי אסיה, וממנה לאפריקה, אמריקה והעולם כולו. כמעט.

הכרונוליתים משנים את העולם. פרט לנזק המיידי שהם גורמים לסביבתם בעת הגעתם, האיום האמיתי שצפון בהם טמון בכוחם הנבואי; הם נשלחו מהעתיד, מידיו של כובש אדיר שבחר להשתמש בהם כדי להודיע לעולם על בואו הצפוי. בהגעתם, הכרונוליתים הם נבואה המגשימה את עצמה. ידיעת החורבן הצפוי להם מביאה את המשטרים הצפויים להיכבש להתמוטטות פוליטית וכלכלית, והמשבר מתפשט במהרה לכל רחבי העולם, במקביל לכיבושיו הצפויים של קואין.

במוקד העלילה עומדים המספר: סקוטי, וכמה מחבריו שהושפעו יותר מאחרים מהופעת הכרונוליתים. סקוטי הוא אמריקני שחי בתאילנד בעת הופעת הכרונולית הראשון, והופעתו שיבשה את חייו, והובילה במהרה לגירושיו מאשתו הראשונה ולהתחרשות חלקית של בתו היחידה. נתיבו יוליך אותו בהמשך חזרה לאמריקה, יצרף אותו זמנית לצוות המנסה לחקור את הכרונוליתים בעת הגעתם למקומות שונים בעולם, ויביא אותו לחתור להגן על היקרים לו אל מול עולם המאבד את איזוניו.

לא פחות חשוב מהגיבור הוא העולם עצמו, וגם אם נקודת המבט מרוכזת בעיקר בארה"ב, אין בכך כדי לפגוע בשלמות התמונה שמספק לנו וילסון וברמת הפירוט שלה. העולם שאחרי בוא הכרונוליתים הוא עולם במשבר, ויחד עם הפחד מפני קואין וכיבושיו, צומחת במהרה גם תנועת הערצה חובקת עולם המאדירה את שמו של קואין ושואפת לסייע בעדו; למרבה הצער, גם בתו של הגיבור ואביה החורג מסתפחים לתנועה הקואיניסטית. המספר, והאנשים שסביבו, מנסים לשרוד בעולם המשתנה, ומדי פעם אף להטביע בו את חותמם, אם כי הצלחתם אינה רבה. עליהם להתמודד עם כלכלה דועכת, עם התמוטטות כוללת של המשטרים האסיאתיים, עם התנועות הקואיניסטיות המטילות אימה על אויביהן, ועם אלימות גוברת והולכת. לא פחות משזהו סיפור של התמודדות, זהו גם סיפורו של עולם המנסה להתמודד עם הידיעה שהוא כבר הפסיד במאבק, ועם חוסר התוחלת הנלווית למאבק זה.

"הכרונוליתים", בראש ובראשונה, הוא ספר הרפתקאות טוב. התרחשות רודפת בו התרחשות, והעולם המשתנה במהירות מוביל את הגיבור ממקום למקום וממבחן למבחן. תוך כדי הטלטלות המרובות העוברות על הגיבור, העולם והקוראים, נחשפים בהדרגה בפני הקוראים מהותם של הכרונוליתים והשערות לגבי מקורם, בדרך לקראת לולאת זמן כמעט מושלמת. העלילה מסקרנת כל הזמן, לא נחה לרגע, אך גם אינה תזזיתית יותר מהדרוש, והגיבור מוסיף כל הזמן לעמוד במרכז; או שמא לנוע – עם השינויים בעולם, משתנים גם הגיבורים, כבכל ספר טוב.

הדמויות בסיפור אמינות ומשכנעות, אם כי אין טעם לחפש בהן עומק רב במיוחד או מערכות יחסים מורכבות. מה שמשכנע לא פחות מהן הוא המציאות עצמה – הפוליטיקה, המגמות החברתיות, הכלכליות ואפילו הפסיכולוגיה של העולם שאחרי הכרונוליתים, מתוארים היטב ובאמינות רבה.

ספרו של רוברט צ'רלס וילסון הוא ספר המדע הבדיוני הראשון היוצא בהוצאת "גרף". אם הוא מסמן את הבאות, ניתן לקוות שנראה מהוצאה זו עוד ספרים איכותיים רבים. רמת ההשקעה בספר גבוהה למדי, עם כריכה מקורת ומושכת, תרגום טוב והשקעה בפרטים הקטנים. הפריעו לי פה ושם החלטות תרגומיות שהתקשיתי להסכים אתן, כגון הבחירה העקבית והלא מובנת לשמר את המידות האמריקניות (מיל, אינטש, רגל וכו') ולא להחליפן במידות המקובלות בישראל ולהקל בכך על הקוראים, אך אין בכך כדי לפגום משמעותית בתוצאה הסופית.

"הכרונוליתים" הוא ספר מדע בדיוני מבדר להפליא ומעניין, הבונה התמודדות מעוררת הזדהות של גיבור ושל אומה, מתוך סיטואציה מד"בית מקורית ומעוררת שאלות. קריאתו מומלצת בלב שלם.

(הוצאת גרף, 2005. תרגום: דוד חנוך. 319 עמודים)



תגובות

  1. מאת Gongman:

    סבבה של ספר – האם את/ה המשיח/ה?

הוספת תגובה