רשימת הספרים המומלצים במדע הבדיוני ובפנטסיה, 2001


פורסם ביום יום רביעי, 21 בפברואר 2001, בשעה 23:46
שייך למדור מאמרים, מומלצי האתר, מיוחד

מאת

על-פי בחירת חברי פורום מדע בדיוני באורט.

בסוף שנת 2000, השתתפו 42 מחברי פורומי המדע הבדיוני והפנטסיה ברשת בהכנת רשימת ספרים מומלצים בתחום. יחד, הם דירגו כמעט 350 ספרים בארבע קטיגוריות שונות: מדע בדיוני חדש, מדע בדיוני קלאסי, פנטסיה חדשה ופנטסיה קלאסית. הרשימה נערכה כתחליף לרשימה קודמת שהופיעה בקהילת המדע הבדיוני של IOL.

לרשימת המומלצים הסופית נכנסו הספרים הקלאסיים שזכו לששה קולות לפחות, וספרים חדשים שזכו לתמיכת של ארבעה מצביעים ומעלה.

בכל הנוגע לספרים ותיקים, אין שינויים גדולים מהרשימה הישנה. מהעשיריה הפותחת ברשימה הקודמת
נעדרים רק "מגונן" ו"הסאגה של אלריק". שאר השינויים הם בעיקר בדירוג הפנימי ותוספות שלא נכנסו לרשימה הקודמת. מטבע הדברים, בספרים החדשים היו כמובן די הרבה שינויים.

עד כאן הקדמות. והנה הרשימה, מהמוצדקות שברשימות, רשימה שחיכו לה רבות. לצפיה ברשימה המעוכנת של שנת 2006, ראו כאן.


מדע בדיוני קלאסי

1. חולית / פרנק הרברט – 24 קולות
מיצירות המופת של כל הזמנים והספר הראשון באחת מהסדרות המורכבות ביותר שנכתבו אי פעם. הספר מתאר את תהליך חניכתו של פול מואד'דיב מנער לקיסר גלקטי רב עוצמה, תוך התעמקות בכוחה של האקולוגיה, ראיית הנולד ומשחקי הכוח הפוליטיים של מנגנוני העוצמה בקיסרות הגלקטית.

ender

2. המשחק של אנדר / אורסון סקוט קארד – 23 קולות
מיצירות המדע הבדיוני החשובות ביותר. הספר מתאר את חינוכו של אנדר, ילד צעיר שנשלח לבית הספר ללחימה כדי להפכו למצילו של הגזע האנושי הנאבק בגזע חוצני של חרקים. הספר מתמקד בעיקר בדמותו של אנדר ובניסיונו לשמור על אנושיותו מול הנסיון להפכו למכונת מלחמה.

hitchiker

3. סידרת מדריך הטרמפיסט לגלקסיה / דאגלס אדאמס – 16 קולות
פרודיה שנונה על המדע הבדיוני, על החברה האנושית ועל מה שקרה אחרי יום חמישי אחד שבו הושמד כדור הארץ. הספר שמסביר טוב מכולם מדוע היקום בטוח הרבה יותר כשיש לך מגבת, ומה חשיבותו של המספר 42.
לסקירה על תסכיתי הרדיו ל מדריך הטרפיסט, ראו כאן

4. קול למתים / אורסון סקוט קארד – 13 קולות
הספר השני בסדרת אנדר. שנים רבות אחרי מלחמת הבאגים, האנושות מגלה גזע תבוני חדש, הפקיניוס, בכוכב הלכת לוזיטניה. המגעים בינם לבין הגזע האנושי הם בסיס לסיפור על אנושיות, על היחס לזר והשונה ועל דת ואמונה.

harsh mistress

5. עריצה היא הלבנה / רוברט היינליין – 12 קולות
מה קורה בקולוניה של כדור הארץ הנמצאת על הירח, כאשר מחשב חכם ומורד, שאינו יודע שהוא כזה, מחליט להשיג עצמאות? ספר מרתק על חירות ועצמאות, דיכוי ותקווה, ממשל ואנרכיה ועל המחשב הכי אנושי. ספר שנחשב ע"י רבים כטוב בספריו של היינליין.

6. טרילוגיית המוסד / אייזק אסימוב – 9 קולות
האימפריה הגלקטית הולכת וגוססת. הפסיכוהיסטוריה של הארי סלדון – מדע סטטיסטי שמסוגל לחזות ולתמרן את העתיד, יכולה להבטיח את שיקום ההריסות באלף שנים בלבד. הטרילוגיה, שמכסה את 300 השנים הראשונות בתוכנית, מהווה אחת מאבני הדרך החשובות במד"ב הקלאסי.

diamond

6. תור היהלום / ניל סטיבנסון – 9 קולות
בחברה הניאו-ויקטוריאנית של אטלנטיס / שנחאי יוצר ננוטכנולוג מבריק "ספר קסמים" אינטראקטיבי שמטרתו לחנך נערה צעירה ממעמד האצילים. אלא שעותק של הספר נופל לידיה של נל, יתומה צעירה שאין לה מה להפסיד.

8. המנון לליבוביץ' / וולטר מ. מילר – 8 קולות
סיפור רב עוצמה על נפילתו, עלייתו ונפילתו של המין האנושי זוית הראיה של מסדר ליבוביץ הקדוש – מסדר נוצרי שמוקדש על שימור הידע האנושי. המפורסם מבין הספרים העוסקים בסכנותיו של הכוח האטומי, ומקור לדיון מעמיק על הכוח והסכנה שבידע ובטכנולוגיה.

dtagonflight

9. מעוף הדרקון / אן מק'קאפרי – 7 קולות
הכוכב האדום, האיום הישן על פרן, שממנו מגיעים הקורים המשמידים כל חומר אורגני עימו הם באים במגע, חוזר. אבל איש לא מאמין עוד באיום שבו – לא אנשי פרן, ואפילו לא אנשי הדרקונים שאמורים להגן על פרן מהקורים. פלאר, מנהיג קבוצת הדרקונים האחרונה שנותרה, מנסה לחדש את ימי הדרקונים בטרם יגיעו הקורים.

9. שער (סידרת ההיצ'י) / פרדריק פול – 7 קולות
על אסטרואיד מרוחק מתגלה שדה שילוח לחלליות, שהותיר אחריו גזע לא ידוע. בני האדם יכולים להפעיל אותן, אלא שלא ניתן לשלוט עליהן, על מסלולן ועל יעדיהן. האסטרואיד שקיבל את השם "שער" מושך אליו את הנואשים וההרפתקנים מתושבי כדור הארץ, היוצאים למסעות שבסופם יכול להמתין להם עושר גדול או מוות נורא.

11. אדון האור / רוג'ר זילאזני – 6 קולות
על כוכב מרוחק למדו המתיישבים לתגבר את יכולותיהם האישיות ולהאריך את חייהם עד אינסוף, והם שולטים על נתיניהם בצורתם של אלי הפנתאון ההינדי ומחזיקים אותם במצב מתמיד של שעבוד ובערות. סדר הדברים מופר כאשר קם הגואל, אשר בא למרוד בשמיים ולשחרר את בני האדם מכבליהם.

babel17

11. בבל 17 / סמואל דילייני – 6 קולות
רידרה וונג, משוררת ובלשנית מבריקה יוצאת למסע ברחבי הגלקסיה לפענח שפה מסתורית – בבל 17, שמשמשת לחבלה במתקני הברית כדור הארץ, ללמוד את מקורה ואת הדרך להשמידה. מסע אשר מעביר אותו בכל המחוזות האפלים, הנפלאים ועתירי הדמיון שמסוגל לברוא סמואל ר. דלייני; באמצעותם מעלה דילייני שאלות על מקום השפה בתפיסת המציאות שלנו ועושה זאת בתוך עולם מורכב ועשיר להפליא.

foreverwar

11. מלחמה לנצח / ג'ו הולדמן – 6 קולות
קלאסיקה אנטי-מלחמתית. בפינה מרוחקת של הגלקסיה נפתח קרב עם בני גזע זר. הלוחמים שנשלחים לשם מגלים כי בשל מסעותיהם במהירות העולה על מהירות האור עוברות עליהם שנות קרב מועטות, בעוד שעל כוכבי האדם עוברות מאות שנים. תרבותם והעולם המוכר להם נעלמים והולכים בעוד שהם ממשיכים במלחמה נצחית וחסרת תועלת.

11. עולם טבעת (סידרת המרחב המוכר) / לארי ניבן6 קולות
לואי וו, בן כדור הארץ משועמם בן מאתיים, יוצא למסע אל עולם הטבעת – מבנה מלאכותי אדיר מימדים – ביחד עם בת אנוש אחת ובני שני גזעים. המשלחת נתקלת בגזעים מוזרים, בתופעות לא מוכרות ובקשיים לא צפויים כשיכולת היחלצותם מעולם הטבעת מפסיקה להיראות וודאית.

cyberiade

11. הקיבריאדה / סטניסלב לם6 קולות
שורה של סיפורי אגדה מופלאים על שני המתכננים המוכשרים טרול וקלפציון ועל יקום שנשלט ע"י רובוטים. שלל סיפורי פרודיה גרוטסקיים ורבי משמעויות שבאמצעותם לם חוקר את החברה האנושית ואת האנושיות עצמה.


מדע בדיוני חדש

1. הקנטוס של היפריון / דן סימונס – 13 קולות
על סף מלחמה גלקטית כוללת, עולה קבוצת צליינים לרגל אל הכוכב היפריון במסע עליה לרגל אל שישפיע על האנושות כולה. לכל אחד מהם סיפור אישי משלו, סיבה משלו לפגוש את השרייק הקטלני, ותפקיד למלא בהגיעו להיפריון. עלילה סבוכה ומורכבת, רבת רבדים ודימויים שכולל מלחמה עם המנושלים, דמות המסתורית של השרייק, והליבה המורכבת מתבונה מלאכותית שמטרותיה לא ידועה, ואת המשורר הרומנטי ג'ון קיטס.

dog

1. מלבד הכלב / קוני וויליס 13 קולות
בעקבות סחרחורת זמן קשה, נשלח נד הנרי לחופשה בתקופה הויקטוריאנית, עם מטלה מפוקפקת – למצוא את גזע הציפורים של ההגמון. בעטיפה משעשעת של קומדיה רומנטית של טעויות, דן הספר בפרדוקסים של מסע בזמן, וביכולת שלנו להבין אנשים שונים מאיתנו, ותוך העברה מוצלחת של רוח התקופה הויקטוריאנית. מחווה שובבה ל"שלושה בסירה אחת" ולספרות הבלשים הבריטית.

3. ספר יום הדין / קוני וויליס – 11 קולות
קיוורין אנג'ל, סטודנטית צעירה ושאפתנית להיסטוריה, יוצאת לעבר לחקור את המאה ה- 14 רוויית המחלות והסבל. מה שמתחיל כמשימה מסוכנת ולא שגרתית משתבש כליל כאשר המשגר יוצא כלל פעולה. קיוורין מגיעה לעולם שלא ציפתה לו, ואילו חיי האוניברסיטה השלווים בהווה משתבשים לחלוטין, וכולם נקראים לבצע בחירות מוסריות קשות. ספר קודר וכבד, מלא רגש והומניזם, שעוסק בשאלות מוסריות ודתיות כבדות.

4. הצל של אנדר (פרקים ראשונים ראו כאן) אורסון סקוט קארד – 7 קולות
בין, דמות שולית במשחק של אנדר הופך כאן לדמות המרכזית באותו סיפור. לאחר חיים אומללים ברחובות, ולאחר שגאונותו המנותקת מרגשות הצילה אותו ממוות ברחובות, בין מגיע לבית הספר ללחימה ומנסה להבין מה הופך את אנדר למה שהוא. זוכה פרס גפן לשנת 2001.
ביקורות על הספר – ראו כאן וגם כאן

4. רסיסים של כבוד / לויס מקמאסטר בוז'ולד – 7 קולות
קורדליה נייסמית היא סרן בכוח המשימה הבטאני במשימת מחקר של כוכב חדש, כשמשלחתה מושמדת והיא עצמה נלקחת בשבי על ידי ארל וורקוסיגן, קצין בצבא בריאר. הם מתחילים במסע ארוך לעבר יחידתו, מסע שיסבך את קורדליה בתככי הפוליטיקה הבריארית, במבצע צבאי מורכב ובסיפור אהבה מפתיע.

barayar

6. בריאר – ספר ההמשך לרסיסים של כבוד / לויס מקמאסטר בוז'ולד – 6 קולות
קורדליה וארל ניצבים אל מול האתגרים, המזימות והתככים של חצר המלוכה הבריארי. כשאלה הופכים להיות קטלניים, קורדליה יוצאת למלחמה חדשה ומכריעה. האם ישרדו אל מול עולם אכזר העומד על כללי הכבוד הנוקשים והתרבות הפוליטית הספרטנית של בריאר? סיפור מרתק המעמת פוליטיקה וכבוד, צבא ואימהות ובין הרצון האישי וטובת הכלל.

7. הדרור / מארי דוריה ראסל – 5 קולות
משלחת ישועית שיצאה לחקור את מקורו של שידור חייזרי נתקלת בזוועה, בכאב ובחורבן. יחד עם הכומר הישועי אמיליו סאנדוז, קורבנה של הטרגדיה וניצולה היחיד, הקורא לומד את הרקע לטרגדיה, ונתקל בשאלות רבות לגבי אמונה ושברה.

7. נפילת המלאכים / לארי ניבן, ג'רי פורנל ומייקל פלין – 5 קולות
מחווה לז'אנר ולחובבי המד"ב. שני טייסים מתחנות החלל שסובבות את כדה"א מתרסקים לעולם הנשלט ע"י "ירוקים" טכנופובים ועומד על סף תקופת קרח. חובבי המד"ב – היחידים ששומרים על אמונה בטכנולוגיה ובעתיד טוב יותר, נחלצים לעזרתם.

7. גאות הכוכב (טרילוגיית הרימום) / דיוויד ברין – 5 קולות
ביקום של ברין, בני האדם מצטרפים לתרבות חמשת-הגלקסיות בזכות הצלחתם "לרומם" את השימפנזים והדולפינים לתבונה. בגאות הכוכב, הדולפינים יוצאים למסע חללי עצמאי ראשון בתולדותיהם, ומגלים בדרך סוד חובק גלקסיות. כתוצאה מכך, רוב גזעי חמשת הגלקסיות מבקשים את נפשם.

rimum

10. מלחמת הרימום (טרילוגיית הרימום) / דיוויד ברין – 4 קולות
מושבה קטנה של בני-אדם ובני חסותם השימפנזים נכבשת על-ידי גזע חיזרי שאפתן, כשברקע עומדת מלחמה כוללת ושינוי שבני-האדם נמצאים בבסיסו. ברין מספר סיפור על מלחמת תרבות שתנוצח לא בחיל ולא בכח. קריאת מוקדמת של "גאות הכוכב" איננה הכרחית.

10. בית אטראיידס / ב. הרברט וק. אנדרסון – 4 קולות
פרמשכון לסדרת הספרים הקלאסית "חולית". הספר מספר על הדמויות המוכרות מ"חולית" (הדוכס לטו, דנקן איידהו, הברון הרקונן) בצעירותן, על תולדותיו של בית אטריאדס, ועל מאבק הדמים שלו עם בית הרקונן ועל המהלך שבסופו מגיע בית אטריאידס לאראקיס. זכה בפרס גפן לשנת 2000.

10. שירת הגבישים / אן מק'קאפרי – 4 קולות
קילשנדרה, תלמידת מוסיקה כושלת, מחליטה לעשות הסבה מקצועית, ונוסעת לפלנטה מרוחקת ע"מ להצטרף לגילדת משוררי הגבישים המסתורית, גילדה שקשה להתקבל אליה, ולעולם לא ניתן לעזבה. הספר מספר על תהליך החניכה של קילשנדרה והפיכתה מנערה מעצבנת למשהו אחר לגמרי.

10. A deepness in the sky / ורנור וינג'י – 4 קולות
בכשרון נדיר, וינג'י מצליח לכתוב סיפור מורכב, מרתק, מתפתל, ומעורר מחשבה שאינו מאבד את ההגיון הפנימי או החיצוני לרגע. הסיפור מערב שני מישורים – חברה של עכבישים תבוניים שנמצאים בפתח עידן האינפורמציה בפלנטה ארכנה, ומאבקים פוליטיים חברתיים ואידאולוגיים של קבוצות אנושיות בחלל שסביב הפלנטה.


פנטסיה קלאסית

1. שר הטבעות / ג'ון רונלד רעואל טולקין – 28 קולות
מהספרים האהובים ביותר בעולם ואחת היצירות הבולטות של המאה העשרים. ספר שנחשב ע"י רבים להתחלה של הפנטסיה המודרנית והמקור לאינספור חיקויים. מסעם של הוביטים, אנשים, בן-לילית וגמד להשמדת טבעת הכח של סאורון, במסגרת מאבק נואש של כוחות הטוב ברע.

amber

2. חמישיית אמבר הראשונה / רוג'ר זילאזני – 19 קולות
סדרת הפנטסיה הקלאסית שמספרת על תולדותיה של ממלכת אמבר, שהיא העולם האמיתי היחיד שכל העולמות האחרים (כולל עולמנו) הם צלליו. אוברון – מלכה של אמבר – נעלם, ותשעת בניו פותחים במאבק ירושה קטלני, עתיר דם ואש, תמרות עשן, וקלפי טארו שיהפוך את אמבר ואת צלליה מן היסוד.

2. ההוביט / ג'ון רונלד רעואל טולקין – 19 קולות
מסעו של בילבו ההוביט עם שלושה עשר גמדים להר הבודד לחיסול דרקון אכזר ולחילוץ האוצר שגנב. בדרך הם נתקלים באורקים, בני לילית ועוד הרבה מאוד יצורים משעשעים ומפחידים, ובטבעת מסתורית אחת, אשר טיבה יתברר ב"שר הטבעות".

4. סידרת נארניה / סי. אס. לואיס – 14 קולות
הכל התחיל בשני ילדים ובעולם חדש וטהור. אבל הרוע, כתמיד, לא מאחר להגיע ומבטיח עניין מתמשך לקורא. ניאדות, דריאדות, גמדים וגמדים למחצה, דרקונים, עכברים מדברים, ילדים אנגלים, חדי קרן, מכשפות ובנות-לילית, פאונים ואריה אחד בקלאסיקה מופלאה.

goodomens

4. בשורות טובות / ניל גיימן וטרי פראצ'ט – 14 קולות
העולם עומד להגיע לקיצו ביום שבת הבא בדיוק לפני ארוחת הערב. לרוע המזל, האנטי-כרייסט הלך לאיבוד, ארבעת פרשי האפוקליפסה ירכבו על אופנועים ונציגי השמיים והגיהנום יגלו שהם בעצם אוהבים את כדה"א. אחד מאותם ספרים נדירים שמצחיק לקרוא אותם בפעם הראשונה, ובפעם השנייה, ובשלישית.

6. סנדמן / ניל גיימן – 11 קולות
סיפורו של מורפיאוס (לא, לא לורנס פישבורן), שהוא התגלמות החלום ושליט עולם החלומות בעת ובעונה אחת. סאגת קומיקס מורכבת שיוצרת מיתולוגיה מרתקת ועשירה, תוך שהיא משלבת את רוב המיתולוגיות החשובות של האנושות. בעת ובעונה אחת, סיפור אנושי מאד וטראגי מאד.
וראו גם המלצות קומיקס.

7. הסיפור שאינו נגמר / מיכאל אנדה – 9 קולות
ילד יתום מאם מקבל ספר שמוליך אותו לממלכה פנטסיה המופלאה עם נסיכה חסרת שם, יצורים פלאיים ושלל הרפתקאות. עליו להציל את הממלכה, לגלות את מחיר הכח, ולמצוא איך להציל את עצמו מעצמו. ספר רווי משמעויות אלגוריות וטוב בהרבה מהסרט שנעשה על פיו.

7. טרילוגיית ארץ-ים / אורסולה לה-גווין – 9 קולות
טרילוגיה העוקבת אחר חניכתו של קוסם רב עוצמה. בטרם יהיה מכשף, עליו ללמוד להכיר את עצמו, לשלוט בעצמו. הטרילוגיה מספרת את סיפור מסעו לבגרות דרך ימים ואיים, עד מעבר למוות עצמו. סיפור על הכוח שבמילים, והעוצמה שבלבם של אנשים.

9. סוכנות הבילוש ההוליסטית של דירק ג'נטלי / דאגלס אדאמס – 7 קולות
דירק ג'נטלי, בלש הוליסטי ותמהוני מנסה לפתור תעלומה שכוללת רצח, רוחות רפאים, נזיר חשמלי וסוס שנמצא בחדר אמבטיה. תוך כדי כך הוא מציל את העולם ומגלה למה מערכת הטלפונים לא עובדת כשיוצאים להציל את ציפור הדודו האחרונה.

9. סדרת עולם הדיסק / טרי פראצ'ט – 7 קולות
מאז ומעולם ידוע שהעולם הוא דיסק, הניצב על צב ענק שעושה דרכו בחלל. לאן נע הצב? מה קורה למי שנופל משולי הדיסק? היכן שוכנים האלים, ומה הם עושים בדיוק? כיצד פועל כשף, ומה החסרונות שבו? כל השאלות האלה ועוד רבות אחרות נענות בצורה המצחיקה והמטורפת ביותר, עם הרבה רמיזות אינטליגנטיות לפילוסופיה ותאולוגיה ושפע פרודיות על נושאי פנטזיה מוכרים.

>hr>

פנטסיה חדשה

thronegames

1. שיר של קרח ושל אש (משחקי הכס ועימות המלכים) / ג'ורג ר. ר. מרטין – 12 קולות
שתי המשפחות החזקות בממלכה, נמצאות במאבק אכזרי, מצמרר, ועקוב מדם על השליטה בממלכה. בעוד שמעבר לים מתכוננת היורשת האחרונה לבית המלוכה המודח לשוב לתבוע את ממלכתה. סדרת פנטסיה מקורית ואפלה המספרת על מאבק חסר פשרות על כוח, כשהמטרה מצדיקה את כל האמצעים, עתירת תככים, דם, סקס, איברים קצוצים ודרקונים.

2. לעולם לא עולם / ניל גיימן – 11 קולות
ריצ'ארד מייהו מנסה לחיות חיים שלווים ומאושרים, כאשר צונחת לרגליו ברחוב נערה פצועה וחייו משתנים. יחד עם הנערה הוא מתוודע ללונדון תחתית, עיר מקבילה ללונדון הרגילה – עיר של תככים, קסם וזוועות. שווה לקרוא ולו רק בשביל קרופ וונדמאר, שני יצורי הרשע הנהדרים ביותר אי פעם.

stardust

3. אבק כוכבים / ניל גיימן – 8 קולות
מהספרים שגורמים לך להצטער שאין יותר קסם בעולם. מעשיה מקסימה למבוגרים על נער אנגלי שיוצא לארץ הפיות על מנת להביא לאהובתו כוכב נופל. ספר כובש לב ומעלה חיוך. זכה בפרס גפן לשנת 2000.

3. שערי אנוביס / טים פאוורס – 8 קולות
ברנדן דויל הוזמן לשאת הרצאה על קולרידג'. מה שהוא לא לקח בחשבון הוא שההרצאה תביא אותו לזמניו של קולרידג'… ומשם הכל מסתבך, בסיפור שמשמשים בו בערבוביה כשפים מצריים, צוענים, קבצנים, אחוות מסתוריות ומשורר אחד עלום, בשלל מקומות וזמנים. סיפור מורכב מאד, מטורף מאד ומהנה מאד. זוכה פרס גפן לשנת 2001.

5. קללת הלורד פאול (חלק ראשון בעלילות תומס קובננט חסר האמונה) / סטיבן דונלדסון – 7 קולות
תומס קובננט הוא סופר עולה ומאושר כאשר מכה בו הצרעת. כל היקר לו אובד והוא שוקע במרירות ובציניות. זו הנקודה בה הוא נשאב לתפקיד של גיבור אגדי בעולם פנטסטי שנאבק במאבקים שאינם שלו. ספר מכאיב ומציאותי על אדם ציני וחסר אמונה הנזרק לעולם פנטסיה וזוכה בהזדמנות להירואיות ולגאולה אבל לא מאמין שההזדמנות, ועולם הפנטסיה כולו, קיימים בכלל.

6. טרילוגיית הרואים למרחק / רובין הוב – 6 קולות
ממזרים תמיד עניינו סופרים. ממזר בעל כוחות מיוחדים – טלפתיה ויכולת שיחה עם חיות – נדרש להגן על ממלכת סבו, אשר אינו מכיר בו בפומבי. ומהו מקצועו? רוצח מלכותי.

tigana

7. טיגאנה / גאי גבריאל קיי – 5 קולות
חצי אי שסוע בין תשע ממלכות נכבש ע"י שני שכנים חזקים יותר – מכשפים רבי עוצמה אשר חילקו אותו ביניהם. על רקע זה מסופר סיפור על מאבק לחירות כנגד כיבוש אכזר ועל מאבק לשמירה על הזהות העצמית והלאומית כנגד דיכוי והשכחה. בגידה, אהבה, כישוף ופעולות גרילה והרשע המקסים והמנומק ביותר שאי פעם תפגשו באחד מספרי הפנטסיה המקוריים של השנים האחרונות.

7. אגדות (1+2) / רוברט סילברברג (עורך) – 5 קולות
אנתולוגיה של סיפורי פנטסיה של הסופרים המובילים בז'אנר, וביניהם אורסולה לה גוין, סטיבן קינג, טרי פראצ'ט, אורסון סקוט קארד, רוברט סילברברג, אן מקאפרי, רוברט ג'ורדן, ג'ורג' ר.ר. מרטין ועוד – הממוקמים בעולמות הפנטסיה המפורסמים ביותר של אותם סופרים. כל הסיפורים נעים בין טוב למצוין ועד לנפלא ממש.


הרשימה נערכה על ידי רמי שלהבת בסיועם של רבים. תודה מיוחדת נתונה להדס, ורד ודידי על עזרתם הרבה.

לרשימת הסרטים האהובים – ראו כאן.


רשימת הספרים המומלצים, 2006

מוסריות ומיסיונריות במשחק של אנדר

עריצה היא הלבנה – ביקורת

טרילוגיית המוסד – סקירה

תור היהלום

המנון לליבוביץ

מעוף הדרקון – ביקורת

מעוף הדרקון – פרק לדוגמה

בבל 17 – ביקורת

מחוננות סמנטית וגיבורי מד"ב – השוואה בין בבל 17 והדרור

מלחמה לנצח – ביקורת

המלחמה המאורגנת במדע הבדיוני – מלחמה לנצח ולוחמי החלל

לארי ניבן – סדירה

הקיבריאדה – ביקורת

סטניסלב לם – סקירה

היפריון – ביקורת

קוני ויליס – ראיון

הצל של אנדר – פרק לדוגמה

הצל של אנדר- ביקורת

הצל של אנדר – עוד ביקורת

רסיסים של כבוד ובריאר – ביקורת

גאות הכוכב ומלחמת הרימום – ביקורת

A Deepness in the Sky – ביקורת

העיר האמיתית של זילאזני

תיאטרון אכזרי – סיפור קצר מעולם הדיסק

משחקי הכס – ביקורת

עימות המלכים – ביקורת

אבק כוכבים – ביקורת

שערי אנוביס – ביקורת

שערי אנוביס – פרק לדוגמה

טיגאנה – פרק לדוגמה



תגובות

  1. מאת אדיר שיפמן:

    ספר נוסף שלדעתי היה צריך להיכנס לרשימה הינו הספר "מלחמת האדם הזקן" אותו קראתי לאחרונה. מדובר לדעתי באחת מיצירות המופת של השנים האחרונות.
    הספר כתוב מנקודת מבטו של אדם זקן, אשר הולך אל הלא נודע, ומעורר שאלות קיומיות תוך שילוב של הומור שחור, מריר וציני בחלקו אך גם מאוד אמיתי ומרגש.
    זהו אחד הספרים שמצליחים להזכיר את הימים של היינלין שבהם המדע בידיוני הוא חדשני ומעורר, הנושאים הידועים זוכים לטיפול מחודש עם המון השראה ויצירתיות.
    לא עזבתי את הספר מהרגע שהתחלתי לקרוא אותו.
    מומלץ בחום.

  2. מאת רובן:

    כל הכבוד על שתי הרשימות הממצות לדעתי, שתיהן עזרו לי מאוד להוסיף ספרים מעולים לספריה שלי, רק הערה קטנה: סדרת ממלכות האל של פול קארני היא סדרה נוראית שלצערי הרב קראתי את כולה, אני ממליץ לכולם להתרחק ממנה.

  3. מאת מ.א.ב.א:

    סידרת הירושה- אראגון, הבן הכור, בריסינגר.

  4. מאת שימשון:

    כל הכבוד על הרשימות המעולות, אבל איך היפריון נכנס לשם?

  5. מאת ספרנית:

    מסכימה עם אדיר שיפמן, מלחמת האדם הזקן של ג'ון סקאלזי מומלצץ.
    רואים שהיינליין היווה השראה לספר הזה, אבל בניגוד להיינליין הוא קליל יותר.

    ולא מסכימה עם רובן- ממלכות האל של קארני- דווקא סדרה טובה, הסוף לא היה מאוד סימפטי אבל חוץ מזה אהבתי את הספרים.

    וחוץ מזה הרשימה פה ממש מוצלחת, רציתי לבחור כמה ספרים ולחזק את ההמלצות עליהם, אבל זה יהיה כבר כל הרשימה (פחות או יותר) אז אציין רק כמה בודדים: תשעה נסיכים לאמבר, ההפלגה לסרנטיום וטיגאנה של גאי גבריאל קיי, בריאר של בוז'ולד (שרצוי להתחיל מהספר הראשון "רסיסים של כבבוד" למרות שהוא לא הכי מוצלח אבל הוא הקדמה לספרים המוצלחים ביותר הבאים אחריו, אין על מיילס!!!)

  6. מאת יורגב:

    אני רוצה להמליץ על אלנטריס של ברנדון סנדרסון, ועל סידרת הערפילאים שלו, ובכלל על הספרים שלו, הוא כותב טוב, ומערבב תככים פוליטיים בפנטזיה, וזה סוג הדברים שתופסים אותי מאוד בסדרות פנטזיה.

  7. מאת Trt:

    הרשימה טובה ומלאה ספרים מעולים

    אני חייב להמליץ על טרילוגיית האלף האפל. היא מעלה שאלות מעניינות על מוסר, ויש בה כמה מהדמויות הכי טובות בפנטזיה בכלל.

הוספת תגובה