רשימת סרטי המדע הבדיוני והפנטסיה המומלצים


פורסם ביום יום רביעי, 19 ביוני 2002, בשעה 18:41
שייך למדור ביקורות קולנוע ותיאטרון, מיוחד

מאת

princess

באפריל 2002 נערכה הצבעה בפורום מדע בדיוני ופנטסיה באורט על הסרטים המועדפים על חברי הפורום. עשרים ותשעה מצביעים התבקשו לבחור עשרה סרטים שהיו אהובים עליהם במיוחד, ובסופו של דבר התוצאות רוכזו על-ידי דג-אדום. עשרים הסרטים שזכו למירב הקולות מרוכזים כעת ברשימה שלפניכם.


1. הנסיכה הקסומה – The Princess Bride – 21 קולות.
המקום הראשון, הרחק מעל כולם – ובצדק רב. אהבת אמת, שודדי ים, סייף מוכשר, ענק טוב לב ורשע בעל שש אצבעות מלווים אגדה קסומה שמספר סבא לנכדו חובב הטלוויזיה. סרט עשיר בהומור, בקסם ובציטוטים שהפכו מזמן לקאלט. הסרט בוים בידי רוב ריינר על-פי ספר ותסריט שכתב ויליאם גולדמן. (1987).

2. שנים-עשר קופים – Twelve Monkeys – 15 קולות.
מדע-בדיוני פוסט אפוקליפטי במיטבו. שרידי האנושות שכמעט נכחדה במגפה קטלנית שולחים אל העבר צופה (ברוס ויליס) שיגלה את מקור המגפה ויביא לעתיד ראיות שיאפשרו למצוא לה חיסון. הסרט נע בהתמדה בין ההווה לעתיד, בין חלום למציאות ובין שפיות ושגעון, כשבמוקד התעלומה ניצב צבא אנרכיסטי עלום הקורא לעצמו "שנים-עשר קופים". הסרט הרציני ביותר (ואולי הרציני היחיד) שנעשה על מסעות בזמן, ומסרטיו הטובים והחזקים ביותר של טרי גיליאם. נעשה בהשראת סרטו הקצר של כריס מרקר: "המזח". (1995).

bladerunner

3. בלייד ראנר – Blade Runner – 14 קולות.
דקארד הוא שוטר שנשלח לחסל חמישה רפליקנטים – אנדרואידים שחטפו ספינה וברחו לכדור הארץ במטרה לפגוש את בוראם. דרך כך, הסרט בוחן את הגבולות בין אדם למכונה ואת חשיבותם של החיים, בתוך חזון אפל ומרהיב ויזואלית של העתיד. ביים רידלי סקוט, 1982. גירסת הבמאי שיצאה ב-1991 מכילה מספר פרטים שמשנים מהותית את הסרט ונחשבת על ידי רבים לטובה יותר.

3. שר הטבעות: אחוות הטבעת – The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring – 14 קולות.
החלק הראשון בנסיון השאפתני ביותר עד כה להעביר את טרילוגיית הפנטסיה של טולקין לקולנוע. סרט מרהיב ויזואלית על מסעם של הוביטים, אנשים, גמד ובן לילית, להשמדת טבעת העוצמה של סאורון – שר האופל השולט בכוחות השחור. הסרט צולם סימולטנית עם שני סרטי ההמשך כפרויקט קולנועי ענק אחד. היה מועמד ל-13 פרסי אוסקר וזכה בארבעה – כנראה ההישג האוסקרי הגדול ביותר אי פעם לסרט מדע-בדיוני/פנטסיה. ביים פיטר ג'קסון, 2001.

מלחמת הכוכבים – Star Wars – 9 קולות.
הסרט הראשון – או הרביעי – בסדרת המד"ב (או שמא פנטסיה בלבוש חללי) המצליחה בכל הזמנים. לוק סקייווקר עוזב את ביתו, מתחבר למורדים ומנסה לגלות את הכוח שבו ולהציל את הנסיכה ליאה מזרועותיו הרודניות של דארת' ויידר השולט בצבא האימפריה. קרוב לודאי הסרט המשפיע ביותר במד"ב, וללא ספק זה שנעשו עליו הכי הרבה פרודיות. בוים על-ידי ג'ורג' לוקאס, 1977. חודש ושופץ ע"י ג'ורג' לוקאס ב-1997

מה קרה בגאטאקה – Gattacca – 9 קולות.
בעולם שבו ההנדסה הגנטית שיפרה את האנושות, אדם רגיל ולא מושלם מנסה להגשים את חלומו לנסוע לחלל. לשם כך עליו להתחזות ולהציג עצמו בזהות שאולה של אחד מהמשופרים גנטית. סרט מרתק ומעורר מחשבה על השאיפה לשלמות ועל התקווה והסכנה שבהנדסה הגנטית. ביים אנדרו ניקול, 1997.

מטריקס – The Matrix – 9 קולות.
ניאו, האקר מחשבים, מגלה יום אחד שהמציאות שהוא מכיר היא בעצם מטריצה ממוחשבת ועליו להצטרף למורדים נגד המכונות השולטות במציאות. סרט מרהיב המנסה לבחון את גבולות המציאות ולעתים אף מצליח בכך – וזאת, בצילוב עם הרבה אקשן משובח ופעלולים פורצי דרך. נכתב ובוים בידי האחים ווצ'ובסקי, 1999. שני סרטי ההמשך צפויים לצאת במהלך 2003.

הנוסע השמיני – Alien – 8 קולות.
שבעה חברי צוות של ספינת משא סוטים ממסלולם בעקבות שדר מצוקה שקלטו מכוכב שכן ואוספים בו, שלא בטובתם או בידיעתם, נוסע סמוי נוסף שיחסל אותם זה אחר זה. הנותרים מנסים למצוא דרך לחסל אותו או לפחות לחזור לכדור הארץ בחתיכה אחת. באופן מפתיע, רידלי סקוט הצליח בסרט להתחמק מקלישאות סרטי האימה (ויצר במקומן קלישאות חדשות), בסרט מרתק ומשפיע במיוחד. (1979).

brazil

ברזיל – Brazil – 8 קולות.
סרטו השני של טרי גיליאם ברשימה. דיסטופיה קומית (כן, מסתבר שיש דבר כזה) המתרחשת בעולם שנשלט בידי הבירוקרטיה. טעות הדפסה מביאה להפללתו של מר באטל החף מפשע במקום טאטל האידיאליסט (רוברט דה-נירו בתפקיד שחורג לשם שינוי מהמניירות הקבועות שלו) שנהנה לתקן צנרת ללא אישור. שכנתו של באטל ובירוקרט קטן במערכת מנסים לתקן את המעוות ומסתבכים בשל כך בצרות. סרט הזוי ומבריק שלא דומה לשום דבר אחר שראיתם. (1985).

דוקטור סטריינג'לאב (או איך למדתי להפסיק לדאוג ולהתחיל לאהוב את הפצצה) – Dr. Strangelove – 7 קולות.

קלאסיקה. הסרט הבולט ביותר שנעשה על המלחמה הקרה. גנרל מטורף פותח בתהליך שיוביל למלחמה אטומית. חדר עמוס בגנרלים, פוליטיקאים ומדען בלתי-שפוי אחד מנסה לעצור את השואה. פיטר סלרס בתפקיד משולש גונב את ההצגה. ביים סטנלי קובריק, 1964.

האימפריה מכה שנית – The Empire Strikes Back – 7 קולות.
הסרט השני – או החמישי – בסדרת סרטי מלחמת הכוכבים, שנחשב על-ידי רבים לטוב שבהם. המשך לעלילת "מלחמת כוכבים" הראשון (ראו למעלה) – בעוד לוק לומד את אמנות הג'דיי אצל יודה, דארת' ויידר רודף אחריו ואחרי חבריו. בימוי: אירווין קרשנר, 1980.

terminator

שליחות קטלנית 2 – Terminator 2: Judgement Day – 7 קולות.
עשר שנים אחרי שהמכונות השולטות בעתיד שלחו את הרובוט המחסל הראשון נגד אמו של מנהיג בני האדם המורדים, רובוט נוסף נשלח להשלים את המשימה ולחסל את הילד. רובוט שני נשלח על-ידי המורדים להגן עליו. האם העתיד והעבר ניתנים לשינוי? אולי כן ואולי לא, אבל ג'יימס קאמרון עשה כאן סרט מצוין ואפילו הוציא מארנולד שוורצנגר קמצוץ זעיר של יכולת משחק. (1991).

עיר אפלה – Dark City – 7 קולות.
ג'ון מרדוק מוצא עצמו בעולם ששרוי בלילה נצחי. בדיוק בחצות, כל תושבי העולם נרדמים – זולתו. מרדוק מנסה למצוא את הפתרון לחידה, תוך שהוא נרדף על ידי המשטרה, קבוצת חיזרים קרחים, ועל-ידי הזמן עצמו. סרט שהיה מזכיר את המטריקס (ראו למעלה) אלמלא העובדה שהוא יצא שנה לפניו ולא זכה אפילו לפירור מהפופולריות של מתחרו. בוים ונכתב בידי אלכס פרויאס, 1998.

התפוז המכני – Clockwork Orange – 6 קולות.
באנגליה עתידנית מנוונת, כנופיית עבריינים צעירים יוצאת מדי לילה למסעות שוד ואונס. כשאחד מחברי הכנופיה נבגד על ידי חבריו, הוא נלכד על-ידי המשטרה ועובר שטיפת מוח שנועדה להחזיר אותו למוטב. הוא יוצא לחופשי עם חרדה עמוקה מאלימות, אך חבריו עדיין רודפים אותו. אלים, קשה לצפיה, ומבריק. סרטו השני של סטנלי קובריק ברשימה, 1971.

בחזרה לעתיד – Back to the Future – 6 קולות.
מרטי מקפליי בן ה- 17 (מייקל ג'יי פוקס בתפקידו הקולנועי הבולט ביותר) נוסע בזמן לשנות החמישים ומפריע שם בטעות לפגישתם של מי שבעתיד יהיו אביו ואמו. עליו לחבר מחדש בין הוריו ולמצוא דרך לחזור אל העתיד. סרט קליל ומבדר על מסע בזמן שהסתבך. ביים רוברט זמקיס, 1985.

mononoke

הנסיכה מונונוקי – Princess Mononoke – 6 קולות.
אגדה יפנית אודות לוחם בשם אשיטקה שיוצא לחפש דרך להסיר קללה שהוטלה עליו, ומוצא את עצמו במאבק בין כוחות הטבע ובין הציוויליזציה האנושית הדורסנית. סרט אנימה מורכב המשלב שאלות על אקולוגיה, קפיטליזם, פציפיזם ועוד. סרט האנימה היחיד שהוקרן בארץ באופן מסחרי, ועד לא מזמן סרט האנימה המצליח ביותר בכל הזמנים. ביים הייאו מיאזאקי, 1997.

המספרים של אדוארד – Edward Scissorhands – 6 קולות.
סיפור פינוקיו פיוטי על אדם מלאכותי בעל ידי מספריים שחי לבדו עד שאשה מקומית מתיידדת איתו ולוקחת אותו לביתה. במהרה הוא מגלה כשרונות יוצאי דופן בשימוש במספריו ונוכח שהחיים מסובכים יותר ממה שהוא חשב. אגדה קסומה ומרגשת בבימויו של טים ברטון, 1990.

little shop

חנות קטנה ומטריפה – Little shop of horrors – 5 קולות.
קומדיה מוסיקלית קאלטית על צמח טורף מהחלל החיצון שממלא את משאלותיו של מוכר פרחים חנון בדרך להשתלטות על העולם. פרנק אוז ביים סרט עשיר בהברקות עלילתיות ובדמויות צבעוניות, על בסיס מחזמר וסרט אימה משנות הששים. ואי אפשר שלא להזכיר את סטיב מרטין בתפקידו כרופא השיניים הסאדיסט. (1986).

לבירינת (המבוך) – labyrinth – 5 קולות.
לאחר שמתמלאת משאלתה של נערה הרוצה שאחיה יילקח על-ידי הגובלינים, היא מתחרטת ויוצאת להציל אותו מידי ג'ארת' (דיוויד בואי) מלך הגובלינים. בדרך, עליה לצלוח בשלום את המבוך שמוביל לטירת המלך, על כל היצורים המוזרים הממלאים אותו. ביים ג'ים הנסון, 1986.

כיבוש הגלקסיה – Galaxy Quest – 5 קולות.
פרודיה על סדרות המדע הבדיוני בטלוויזיה ובעיקר על "מסע בין כוכבים". צוות שחקנים מסידרת טלוויזיה זניחה בשם "גלקסי קווסט" נאסף על-ידי חיזרים התופסים בטעות את הסידרה כסוג של רשומות היסטוריות של צי הכוכבים האנושי. החיזרים מצפים מהם שיצילו אותם מהשמדה בידי גנרל סאריס הרשע. ביים דין פאריסוט, 1999.


לרשימת הספרים המומלצים

מדריך הצעדן לסרטי מדע בדיוני ופנטסיה



תגובות

  1. מאת Gongman:

    חסרים פה מלא סרטים – אקזיסטנס, וידאודרום וכו'

  2. מאת מ.א.ב.א:

    הנסיכה מונונוקי מומלץ מאוד! כמו כן גם המסע המופלא' הטירה הנעה, נאוסיקה מעמק הרוחות ועוד…

  3. מאת מיכאל זכודין:

    מה עם 2001: אודיסיאה בחלל (1968) אמור להיות בין שניים הראשונים בכל רשימה יחד עם בלייד ראנר , מה עם – היום כשהעולם עמד מלכת (1951), מה עם – כוכב הקופים (1968), היצור (1982) , מה עם – מטרופוליס (1927) הגרסב המלאה שעתיים וחצי…ויש לי עוד הרבה אבל רק זה כבר חור בהשכלה וחור ברשימה…

  4. מאת יעל:

    אודיסיאה בחלל סרט מאוד מאוד משעמם. עדיף בהרבה לקרוא את הספר. הרבה יותר טוב.

  5. מאת kenny:

    שלא לדבר על "מטרופוליס", הטפה נוצרית עשויה גרוע של שעתיים וחצי. עיצב כמה תמונות מרשימות, אבל העלילה פשטנית ברמות מביכות.

  6. מאת Sabre Runner:

    כמו כן, כוכב הקופים וכשהאדמה עמדה מלכת התיישנו רע.
    ואני אוהב ואוסף קלאסיקות כאלו.
    כיום, אם הייתי צריך לגבש עשרים המלצות לחובב המתחיל, גם לא הייתי כולל אותם.

  7. מאת yifat:

    אני באמת חושבת שהדירוג של "הנסיכה הקסומה" מצדיק את עצמו- זה היה סרט הילדות שלי, ומומלץ לכל חובב פנטזיה לקרוא את הספר!
    ואיך לא- שר הטבעות… עם זה אפילו לא מתווכחים (למרות שמקום שני היה יותר טוב…). אני באמת חושבת ש"ההוביט" היה צריך להיכנס לרשימה,טולקין הוא ברשימת הסופרים של כל הזמנים שלי!! את השאר אני בקושי מכירה ויש עוד המון סרטים שמגיע להם כבוד פה

  8. מאת נווה רז:

    אני ראיתי את רוב הסרטים ברשימה וטרילוגיית ההוביט ושר הטבעות היו צריכים להיות במקום הראשון (כל הסרטים) כי לדעתי ג'.ר.ר טולקין הוא סופר אדיר ופיטר ג'קסון עושה את הסרטים שלו ענקיים

  9. מאת בול:

    למה אין את הסרט מיש- מש

הוספת תגובה