אליסטר ריינולדס – סקירה ספרותית


פורסם ביום יום רביעי, 07 במאי 2003, בשעה 22:32
שייך למדור מאמרים

מאת

reynolds

אליסטר ריינולדס נולד בשנת 1966 בבארי שבדרום וולס. עיר קטנה הידועה כ"הרלם של וולס" ואשר התפרסמה בעיקר בשל פארק השעשועים הצמוד אליה. אליסטר גדל בקורנוול ואז שבו הוריו לעיר הולדתו, ומשם עבר לברידג'אנד (עיר קטנה בוולס בין קרדיף לסוונאסי). הוא למד באוניברסיטה מקומית וזכה להיות בין המצטיינים במחזור שלו. תוצאה נמוכה מהמצופה במבחן הפסיכומטרי, שנבעה בעיקר מכך שבמקום ללמוד עסק בכתיבת הרומן הראשון שלו, גרמה לכך שבסופו של דבר התקבל למחלקה לפיסיקה ואסטרונומיה בניוקאסל, בה למד במשך שלוש שנים. ריינולדס עדיין מחשיב את ניוקאסל כאחד המקומות האהובים עליו בעולם. הוא היה נשאר שם אלמלא נאלץ לעזוב לסט. אנדרוס שבסקוטלנד כדי להמשיך ללימודי דוקטורט בתחום האסטרונומיה. בסט. אנדרוס גם פצח בקריירה של סופר כשסיפורו הראשון התפרסם באינטרזון. לאחר שמסר את עבודת הגמר, עבר להתגורר ולעבוד בהולנד, שם פגש את זוגתו לחיים. כיום הוא מתגורר בנורדוייאק, יש לו חוזה עבודה ומחקר ב-esa, והוא סיים את הפוסט-דוקטורט שלו באוניברסיטת אוטראכט. הוא נהנה משפע תחביבים שמעוררים את הרושם שהוא עומד לכתוב בעתיד גם פנטסיה: רכיבה על סוסים, נגינה על גיטרה, ריצה, שתיית בירה וצילום.

כיון שסביר להניח שחלק מספריו של ריינולדס עוד יראו אור בעברית בבוא הזמן, ניסיתי לא לחשוף בסקירות שיובאו להלן פרטים שעשויים להפריע בקריאה למי שחשוב להם אלמנט ההפתעה.

על היצירה של ריינולדס

עולמו היצירתי של ריינולדס מסתעף לשלוש זרועות. בזרוע האחת נמצאת אופרת החלל "התגלות חלל" – סדרה מרכזית בעלת עולם המתרחב ככל שהיא נמשכת. הזרועות הנוספות הן הנובלות והסיפורים הקצרים שהוא מפרסם בכתבי עת וירטואליים ובדפוס.

ראשית, הסיפורים:

הסיפורים הקצרים של ריינולדס התפרסמו בשני מגזינים עיקריים, להם הוא משתדל לשמור אמונים: אינטרזון ואסימוב'ס. הסיפורים הם לרוב סיפורי קונספט. רעיון מרכזי מניע את העלילה בעולם דמויות פחות מפותח משל הפרוזה הארוכה שלו. הוא יודע את גבולותיו והבחירות שלו מוצלחות למדי, הוא לא מתפתה לעשות מרעיון יותר ממה שהוא ולא מנסה להבריק בסיפורי עוקץ או טוויסטים מתוחכמים סטייל או הנרי. הגדולה של ריינולדס היא בממוצע שלו. אין לו הרבה סיפורים מבריקים במיוחד אבל אין גם סיפורים רעים. הוא שומר על רמת סיפור מהנה, מודעת לעצמה, נשענת פעמים רבות על הידע הטכני ויכולת הריאליסטית של מי שמבין כיצד יפעלו הדברים לכשיומצאו. סיפוריו המוקדמים של ריינולדס נוטים להיות מעט טכניים מדי לטעמי אולם חובבי המדע הבדיוני הקשה יהנו מהם בודאי יותר. אחד מסיפוריו – פרסקו – אף ניתן לקרוא ברשת, בסיפור שבהחלט לא מייצג את כלל כתיבתו, אך לפחות זמין.

במהלך שנת 2004 מתוכנן לצאת אוסף סיפורים של ריינולדס שיכלול גם סיפורים שעדיין לא ראו אור. חלק מהסיפורים הקצרים שלו מתרחשים בעולמה של הסידרה הבולטת של ריינולדס – סדרת "התגלות חלל". בהם ניתן למצוא את "A Spy in Europa", "Galactic North", "Great Wall of Mars", ו-"Glacial". סיפור נוסף באוסף, "Dilation Sleep", מתרחש בעבר של אותו עולם, כך שניתן לדחוק גם אותו לאותה קטגוריה.

אך מהי בעצם סדרת "התגלות חלל"?

סדרת "התגלות חלל"

"התגלות חלל" מתרחשת בעולם עתידני של שנת 2517 (לאורך הסדרה ישנן קפיצות בזמן קדימה ומעט אחורה, אולם רובה מתרחשת סביב תקופה זו). ההתיישבות בחלל גרמה לפיזור אזורי פיתוח אנושיים בכל רחבי הגלקסיה ורוב ספרי הסדרה מתרחשים בסביבת המערכת בה מצוי הכוכב ילוסטון.

ילוסטון הוא עולם של טכנולוגיה עתידנית "ריאליסטית", התחומה בגבולות מחסום מהירות האור וחוקי הטבע הידועים. האנושות התקדמה בשלב זה משמעותית בתחום פיתוח הטכנולוגיות הננוביולוגיות ובאבולוציה של מעבורות חלל לשימושים שונים, והממשלה וארגונים אחרים בכדור-הארץ מבצעים מחקר רב וסיורים ברחבי היקום. אך התמונה המוכרת הזאת משתנה במהירות. גילוי זנים שונים של חייזרים, שהמתוחכמים ביניהם מכונים "להטוטני התבנית", מאפשר קפיצות דרך מדעיות ניכרות ומעלים את הטכנולוגיה הארצנית ואת המסע בחלל כמה שלבים הלאה. עם התפתחות כוכבי השינה ועולמות השעשועים מחד ומושבות התעשייה והכריה מאידך, האינטרסים הכלכליים והאפשרויות לגלות מקורות חדשים של מחצבים או אוצרות טבע אחרים גורמים ליזמים פרטיים לשלוח מדענים-חוקרים, הרפתקנים וכורי זהב לכל קצוות היקום המוכר ולכמה עולמות זרים.

יקום זה והעולמות שבו עומדים במרכז הסדרה, המורכבת מכמה ספרים באורך מלא ומנובלות אשר פורסמו בעיקר במגזין "אסימוב'ס".

הנובלות

כלבי יהלום (2001) – משפחת צ'ילד בילתה שנים רבות בנסיון למצוא סימני חיים חיזריים. לבסוף הם נמצאו די במקרה בגולגולתא, כוכב מרוחק ושכוח אל. חללית שנחתה שם לתיקונים גילתה מגדל גבוה הבנוי כמעין מגדלור שבראשו מקור אור. איש לא יודע מה תפקיד המגדל או מקור האור, מכיוון שהמגדל מגן על עצמו מפני אורחים ודרך הכניסה היחידה מחייבת לפתור רצף חידות הגיון שיפתחו את מנגנוני ההגנה. רולנד צ'יילד הובא במיוחד כדי לפצח את החידות, בתקווה שבקיאותו בדרכי החייזרים תתן לו את היכולות המתבקשות למשימה. הוא מקים צוות פעולה שמורכב מדמויות לא סימפטיות ודי אינטרסנטיות שמצליחות להתעלות מעל הסטריאוטיפים של חבורת מסע. הירץ היא האקרית המוכרת עצמה למרבה במחיר; סלסטין היא מפענחת תבניות מידע שמוחה עבר שינויים בעת מפגש עם גזע חייזרי; דוקטור טרינטיגננט הוא פושע סייברפאנק נרדף המסוגל להחליף כמעט כל איבר אנושי במקבילה מכאנית; ואחרון אחרון חביב, ריצ'ארד סוויפט, המספר, שהתעורר מקיפאון חלל ולא זוכר את מערכת היחסים שלו עם הדמויות השונות, פרט לכך שהוא ורולנד היו חברים טובים בעבר ושהייתה לו קשר רומנטי כלשהו עם סלסטין.

diamond dogs

הרעיון שבבסיס הנובלה אינו חדש: חפץ חייזרי משמש תעלומה ומפתח לעולמה של תרבות שונה שתלמד אותנו דבר מה על האנושות ועל מניעיה. ריינולדס מתעסק בנובלה זו באותן שאלות המועלות ב"האם אנדרואידים חולמים על כבשים חשמליות" של דיק. האמיתות העולות מכלבי יהלום הן פשוטות ואנושיות. הוא טוען כי לא מספיק לשאוף לפתור תעלומה, אלא יש צורך בקורבן אישי אמיתי. האנושיות בספר אינה מוגדרת על פי הופעה חיצונית אלא על פי המוסר הפנימי המניע את הדמויות. ולמרות מה שהורגלנו לצפות, דברים רעים קורים לאנשים טובים ללא סיבה, האמת היא דבר יחסי והבטחות שניתנו יכולות להיות מופרות בהתאם לתנאים החדשים.

ימי טורקיז (2003) – הנובלה 'ימי טורקיז' קצרה יותר מקודמתה, וגם היא מסופרת במסווה של מסתורין החושף בפנינו, טפח אחרי טפח, מידע חדש אודות המציאות הגלקטית של "התגלות חלל".

turquise

הכוכב טורקיז הוא מושבה קטנה שנוצרה כשחללית התרסקה על הכוכב ותושבי נאלצו להסתגל לתנאי הכוכב, הכוללים, בין השאר, פטריה מסתורית המקננת עליהם. שתי אחיות המתגוררות על הכוכב, נאקי ומינה חוקרות את צורת החיים מעבדת המידע המכונה "להטוטני התבנית". כאשר האחיות מנסות לפצח את סוד הלהטוטנים ולתקשר עימם ברמות חדשות נעלמת מינה, ונאקי נותרת היחידה המסוגלת לפצח את תעלומת היעדרה.

שנתיים לאחר התקרית מגיעה חללית חוקרים בפיקודו של הקברניט מורנאו ששמעה על פריצת הדרך של האחיות ומעוניינת לנסות ולפצח את תעלומת הלהטוטנים. הם ישלמו את מחיר בורותם.

בנוסף, שתי נובלות נוספות בסידרה, "האקדח של מרלין" ואחותו הטריה "מפלט", התפרסמו לאחרונה, אולם אינני יודע עליהן דבר פרט לכך שהן מתרחשות סביב עולם עתידני שונה משתי קודמותיהן.

הרומנים

את "התגלות חלל", סדרת הספרים המרכזית ביצירתו של ריינולדס, ניתן לקרוא בשני אופנים: על פי סדר צאתם לאור של הכרכים, או על פי הסדר הכרונולוגי המעורפל שלה. העלילות מתרחשות על תוואי זמן שונה ובקפיצות של עשרות ולעיתים מאות שנים לעתיד ולעבר.

ריינולדס דואג כי בין הסדרה ונובלות הבת שלה יישמר קשר הדוק וכי המידע יטופטף במנות קטנות עד חשיפתו הסופית של העולם העשיר שיצר. עולם של מושבות גלקטיות, תבונה מלאכותית ודת המושפעת מאלמנטים קתולים. עולם המתקיים באופן מוקפד במסגרת חוקי מהירות האור ומשתדל לשמור על הגיון פיזיקאלי בר-הוכחה בכל זמן ועידן. עולם בו הדמויות נעות בין הטוב לרע ומחליפות צדדים פעמים רבות כל כך עד כי ההבדל בין טוב ורע מצטמק וכמעט נעלם. את הסדרה אסקור על פי מועד צאת הספרים לאור.

revelation space

התגלות חלל – Revelation Space (2000) – אופרת חלל השואבת את כוחה משלוש דמויות עיקריות שגורלן כרוך זו בזו. דן סילבסט, ארכיאולוג-פלאונתולוג חלל חוקר את שרידי האמרנטינים, גזע חייזרי דמוי ציפור. בינו ובין ספינת החלל בעלת השם הרב-משמעי "נוסטלגיה לאין סוף" מתקיים קשר סימביוטי-תודעתי בו הספינה תלויה במידע המאוחסן במוחו ואילו הוא זקוק לה כדי להגיע למידע.

קצינת הנשק של הספינה, איליה ווליוה, ממונה על מאגר נשק יום הדין של הספינה ותפקידה הוא לשמור את הקפטן בחיים עד היעד הסופי. היא תעשה הכל כדי לשמור על חייו ותנסה למצוא מרפא למחלה המסתורית שתקפה אותו והכריחה אותו להקפיא את עצמו. הדמות השלישית היא שכירת חרב בשם אנה חורי שנשלחה עקב טעות מנהלתית למסע שהרחיק אותה חיים שלמים מחייה הקודמים. היא נאלצת להישען על היכולת היחידה שבה היא מתמחה: היכולת להרוג. דמות נוספת היא פסקל, אהובת הקברניט והמשתנה האנושי הקלאסי ביותר במשוואה הדחוסה של המסע. הדמויות יהוו חלק ממסע שיכלול חטיפה, תגליות פוליטיות שערורייתיות, אינטרסים חבויים ובגידות כפולות. כל זה במסע בדרך לעצם הסובב סביב כוכב רחוק. עצם שאמור להיות החוליה החסרה בחקר הגזע הקדום. הספר כתוב היטב מבחינת אפיוני דמויות ויצירת עולם אמין ועשיר אולם נופל מדי פעם במקצב הפנימי שלו, בעיקר לקראת סוף הספר. פרט נוסף שמפריע מעט היא היכולת הכמעט קלאנסית של ריינולדס לשלב מקטעים טכניים לחלוטין וארוכים מדי בתיאור הספינה ואופן פעולתה. אם מישהו מתכוון לבנות בעתיד ספינת חלל שתתור את הגלקסיה במגבלות מהירות האור, הספר הזה יעזור לו רבות בתכניותיו.

bakia

עיר הבקיע – Chasm City (2001) – טאנר מיראבל הוא מומחה לאבטחה. מקצוען קשוח שעל עברו מעיב מקרה בודד בו כשל בהגנה על לקוחותיו. האדם שפגע בו ובלקוח עליו הגן נקרא ארג'נט ראביץ'. בנוסף לכך מאז שהתעורר מההיברנציה בה היה מצוי פוקדים אותו חלומות שאינם שלו. החלומות שייכים לתודעתו של סקיי האוסמן, המקבילה המקומית לישו, וטאנר מתעורר בכל פעם בשלב שונה של החלום וחוסר השינה מעיב על חייו כמעט כמו יצר הנקמה. טאנר יוצא למסע נקמה בראביץ' הנמצא במושבה אוטופית עתירת הייטק ביולוגי. אולם שכשטאנר מגיע אל עיר הבירה האוטופית "בקיע", הוא מגלה כי האוטופיה נחרבה. מגפה ביולוגית התוקפת את הרכיבים הסייברפאנקים הפכה אותה לעיר רפאים בה שולטים האלימות, הכוח והכסף. טאנר נקלע למשחקי כוח בין העשירים הגרים בעיר העליונה ונהנים מאלמוות לבין התושבים הפשוטים המנסים לשרוד במציאות החדשה. חוקי העיר חמקמקים ואכזריים, ומאחורי כל עזרה שטאנר מקבל מסתתר אינטרס סמוי. המצב מחמיר כשהצייד הופך לניצוד וכשתודעתו של סקיי האוסמן מתחילה להשתלט עליו. הרומן נהנה מסוף מפתיע עם פתרון יצירתי לתעלומה. כתיבתו של ריינולדס השתפרה מרומן הביכורים שלו והוא מרסן בספר זה היטב את הנטיה שלו לתיאורים טכניים. העולם של תגלית חלל ממשיך להתרחב ולהתכתב עם עצמו בצורה משכנעת, אמינה ומרתקת.

redemption ark

תיבת גאולה – Redemption Ark (2002) – את הספר השלישי בסדרה לא קראתי, כך שהפירוט שיבוא להלן בא מתקצירו על-פי בית ההוצאה. רומן זה הוא המשך ישיר ל"התגלות חלל". הפעם האנטי גיבור התורן הוא ניל קאלאווין שמתמודד עם הדמויות המוכרות קצינת הנשק ווליווה ושכירת החרב חורי. בנוסף לאלה מצטרפות דמויות נוספות לסאגה. אנטונייטה באקס, טייסת שמנסה לעזור לשרותי המסחר המתמוטטים של אביה והעזר כנגדה קאסבייר לואי. דמות הנבל הנשי סקייד תפעל כל העת על מנת להטות את המשתתפים לכיוון סדר היום האישי שלה שבנוי כל-כולו למטרות רווח. כל אלה נקלעים למאבק עם ישות בעלת תודעת כוורת המנסה לגנוב את הנשק האימתני שעל סיפון הספינה.

לפי הביקורות, הכתיבה של ריינולדס ממשיכה כל העת להשתכלל וגם הפעם צפויות לנו עליות ומורדות, מלכודות עלילה מתוחכמות וסיום מפתיע שיותיר מספיק כיווני עלילה להמשך הסדרה.

לכל אלה נוספת "תהום המחילה" (Absolution Gap), נובלה שהורחבה בסיכומו של דבר לכדי רומן נוסף בסדר, אשר עומד לצאת בסוף חודש אוקטובר הקרוב. ספר נוסף בסדרה אמור לצאת זמן קצר אחרי-כן.

מאפייני הכתיבה והנושאים בסדרה

הנושא המרכזי בו עוסקת הסדרה הוא פרדוקס פרמי: "אם יש חייזרים אז איך אנחנו עדיין לא פגשנו בהם?". בנוסף לכך, היא עוסקת בטבע האנושי ומתעמקת בטשטוש הגבולות בין הטוב והרע המסורתיים בז'אנר. הסדרה מושפעת ומתריסה כלפי המיתוסים הקתוליים של גאולה ומשיחיות. ככל שהסדרה מתקדמת עושה ריינולדס שימוש תדיר ב"קליפהנגרים" ובנקודות מבט שונות של הדמויות על מנת ליצור מתח וצפיה. הוא עושה זאת בחן ועידון רב. למרות רצונו של הקורא לדעת איך נמשך פתיל עלילה מסוים, הוא נשאב חיש קל לפתיל העלילה הבא שמסיח את דעתו ומותיר אותו לתהות מחדש. הגיבורים של ריינולדס אינם גיבורים קלאסיים . הם ממוצעים למדי ונקלעו לסיטואציה בעיקר בשל היכולת הטכנית שלהם בתחום מסוים. ההתמחות שלהם לרוב באה על חשבון יכולות התקשורת האנושית שלהם והם לא תמיד הדמויות הנעימות ביותר שתפגשו מבחינת כישורי החברה שלהם. לרוב הם יגלו על עצמם יותר מכפי ביקשו לדעת ולעיתים גילוי זה יהיה למורת רוחם. המשימה שלהם נובעת ממניע אישי ולא מרצון הסופר כי יצילו את העולם.

בעזרת התמחותו התיאורטית, המאפשרת לו הבנה עמוקה של החלל, מצליח ריינולדס להשאיר את הסדרה על קרקע בטוחה, וגם כאשר הוא מפליג בתיאורים טכניים הוא לא גולש לעולם מעבר לתחום הסביר. ריינולדס הוא היוצר הבריטי העכשווי החשוב והמבטיח של הז'אנר. הוא הושווה לסופרים מובילים רבים, שהבולטים בהם היו גיבסון, באנקס ופיליפ ק. דיק. העולם של "התגלות חלל" הוא עולם בעל חוקים ברורים ורוחב היריעה שהוא מספק מזכירים את "אש על פי תהום" של וינג'י ואף את חולית. אין לי ספק כי נשמע בעתיד על המשך דרכו של ריינולדס, הוא עושה את דרכו הבטוחה, אט אט וספר ספר אל הפנתאון של סופרי המדע הבדיוני הבריטים.


הדף הביבליוגרפי בפנטסטיק פיקשיין

האתר הרשמי

ראיון באינפיניטי פלוס

Revelation Space – ביקורת

Chasm City – ביקורת

עיר הבקיע – ביקורת

עיר הבקיע – פרק לדוגמה

כלבי יהלום, ימי טורקיז – ביקורת

Redemption Ark – ביקורת

Diamond Dogs – ביקורת

פרסקו



תגובות

הוספת תגובה