סיפורים מועמדים לפרס הוגו, 2006


פורסם ביום יום ראשון, 04 ביוני 2006, בשעה 16:56
שייך למדור מיוחד

מאת

מדי שנה בשנה מוענקים בכנס וורלדקון השנתי פרסי הוגו. הפרסים ניתנים בקטגוריות רבות ומגוונות, ובהן ספרים וסיפורים באורכים שונים, סרטי קולנוע וטלוויזיה, עריכה, איור ועוד כהנה וכהנה. השנה יערך הכנס בלוס-אנג'לס בין התאריכים 23 ל-27 אוגוסט.

כבכל שנה, אנו מפרסם תקצירים של כל המועמדים בקטגוריות הספרותיות. תקצירי הספרים מבוססים על המידע המופיע עליהם ברשת, ואילו על המועמדים בקטגוריות הקצרות אנו מפרסמים ביקורות קצרצרות המשקפות את דעתו של כותב שורות אלה. חלק מן הסיפורים ירדו בשלב כלשהו מן הרשת, ולכן מומלץ לקרוא או להוריד אותם לפני ההכרזה הרשמית על הזוכים.


סיפורים קצרים

שבעים וחמש שנים / מיכאל א' בורשטיין (אנאלוג, ינואר/פברואר 2005)
"פילים עגומים" של רובינסון עסק בהארכת זכויות היצורים והשפעת הדבר על האנושות. כעת בורשטיין מאמץ את אותה תבנית לבעיית זכויות אחרת, שמתקשרת בדיעבד ומאוד בעקיפין גם לעניינים ביולוגיים. עיקר כוחו של הסיפור המקורי היה ברעיון שלו, אף על פי שברמת התוכן לא קרה בו כמעט כלום. הסיפור הנוכחי הוא אותו דבר, רק בלי רעיון מוצלח באותה מידה.

פצצת האטום המכנית / דומיניק גרין (אינטרזון, מאי/יוני 2005)
בקונגו שאחרי המלחמה הגרעינית נותרו שרידים רבים למלחמה. אחד מהם הוא נשק שפותח בשלהי המלחמה ומנוצל כעת לצרכי שלום – שעשויים להביא לקץ העולם. נדמה שמטיווי הוא היחיד שיכול למנוע אסון, בעוד כל האחרים עסוקים בקשיי ההישרדות היומיומית. הרעיון לא פחות ממרתק. חבל שאין סביבו סיפור מעניין יותר, במקום הרצאות מייגעות במקצת.

להרדים את אחותי בשיר / מרגו לנגן (Black Juice, הוצאת אאוס)
ילד ומשפחתו מלווים את האחות הגדולה להוצאתה להורג באשמת רצח על ידי טביעה איטית בבור זפת. תהליך הטביעה הארוך מחייב התמודדות, התלכדות משפחתית, וסוג של השלמה. כתוב היטב ומעניין, אך מדכדך עד אימה.

טק'טק'טק / דיוויד א' לוין (אסימוב'ס, מרץ 2005)
אני מאוד אוהב את דיוויד לוין. קראתי כמה סיפורים שלו וגם פרסמתי שניים מהם (זה וזה), כל אחד היה שונה לחלוטין מקודמו ורובם היו בין טובים למצוינים. כך גם סיפורו הנוכחי – סוכן מכירות אנושי מגיע לכוכב לכת נידח ומנסה למכור לתושביו את תוצרתו. לרוע המזל, הם לא מעוניינים בה. מאבקיו הקיומיים יובילו אותו להחלטות מפתיעות. שם הסיפור לקוח משפת המקום נטולת התנועות, שמוסיפה עוד נדבך לזרות – ולעניין. זוכה פרס הוגו

במשעול הזכרון / מייק רזניק (אסימוב'ס, מרץ 2005)
לרפא אלצהיימר עדיין אי אפשר, אבל כאשר אשתו של גיבור הסיפור חולה באלצהיימר ובסופו של דבר מאושפזת, הוא נאלץ לחפש פתרונות אחרים. רזניק מרבה בשנים האחרונות לכתוב על זיקנה, כך שסיפור זה אינו חריג אצלו. הפעם, לשם שינוי, נדמה שמרוב אקספוזיציה הסיפור עצמו הלך לאיבוד. חבל – פתיחת הסיפור היא מהטובות שיצא לי לקרוא לאחרונה.

המציאות שמתארים לנו כל חמשת הסיפורים בקטגוריה זו מדכדכת למדי. השניים הראשונים מנבאים שתי דרכים שעלולות להביא לסוף העולם, סיפוריהם של לנגן ושל רזניק עוסקים ישירות בגסיסה, ואילו המציאות בסיפורו של לוין סתם אפורה ומדכדכת. מתוך החמישה, שניים הם סיפורים טובים מאוד: של לנגן ושל לוין, ולוין הוא המועדף עלי מביניהם. הרעיון של "פצצת האטום המכנית" מספיק טוב כדי שלא אתאבל אם יזכה. שני האחרים, לעומת זאת, אינם מועמדים ראויים.


נובלטות

איש הקלוריות / פאולו בסיגלופי (F&SF, אוקטובר/נובמבר 2005)
בעתיד הלא רחוק, העולם רעב וסובל ממשבר אנרגיה חמור, וזקוק לקלוריות שמספקים לו גרעיני תבואה מהונדסים גנטית הגדלים בחוות מתמחות בדרום ארצות הברית ובמקומות נוספים. התאגידים השולטים בתעשיה זו שולטים למעשה בעולם ובחיי האנשים התלויים בהם – ובכלל זה הודי ערירי השט בספינה על המיסיסיפי. סיפור קודר ומאוד לא מהנה, שהתקשיתי מאוד להתחבר אליו.

שני לבבות / פיטר ס' ביגל (F&SF, אוקטובר/נובמבר 2005)
לגריפין יש שני לבבות – של אריה ושל עיט, והוא לא ימות כל עוד אחד מהם פועם. ילדה בת תשע יוצאת אל ארמון המלך כדי לבקש את עזרתו בהריגת גריפין שמטיל טרור על כפרה. אגדה חביבה בהחלט, אך לא יותר מכך. השד יודע מה הסיפור הזה עושה בין המועמדים להוגו. זוכה פרס הוגו

טל-נוכחות / מיכאל א' בורשטיין (אנאלוג, יולי/אוגוסט, 2005)
טל-נוכחות הוא מנגנון לימודי המבוסס על טכנולוגיית מציאות מדומה. התלמידים חווים את השיעורים בכיתות וירטואליות, ואלה מציעות להם אפשרויות רבות. רצח מסתורי של תלמידה בטל-נוכחות עלול למנוע את הכנסת השיטה לבתי הספר הציבוריים. סיפור דידקטי עד אימה, עם שלל מסלקות מידע בוטות והטפות – במילים אחרות, סיפור די רגיל של בורשטיין.

אני, רובוט / קורי דוקטורוב (The infinite Matrix, 15 בפברואר 2005)
אם אסימוב היה יודע לכתוב, ואילו היה סולד בכל נפשו מן החברות הטוטליטריות שאהב ליצור בספריו, הוא היה כותב כמו דוקטורוב. "אני, רובוט" הוא הכלאה נהדרת בין הרובוטים האסימוביים ובין טכנולוגיה מתקדמת וחברה "סייברפאנקית" למחצה, בעלילה שמתחילה כסיפור בלשים אסימובי קלאסי ומתקדמת לכיוונים אחרים לגמרי. נפלא. אם תחכו קצת, תוכלו אפילו לקרוא את הסיפור בעברית.

מלך לאן-שאלך / הווארד וולדרופ (סייפיקשן, 7 בדצמבר 2005)
סיפוריו של הווארד וולדרופ לא דומים בדרך כלל לשום דבר. כך גם הפעם. כשהיה ילד, אחותו של המספר חלתה בשיתוק ילדים. בשנות העשרים לחייה היא הצטרפה למחקר מדעי פרפסיכולוגי מוזר, בהתחלה על טלקינזיס ואז על חלומות. כשהחלה להיכנס לחלומותיו של המספר, הוא לא יכול שלא להיות מעורב. סיפור טוב, אם כי מדכדך למדי באופיו.

לצערי הרב, הפעם אין לי שום התלבטות בקטגוריה הזו – סיפורו של קורי דוקטורוב עולה על כל האחרים. לצערי, כי שניים מהסיפורים המתמודדים מולו לא היו צריכים להיות מועמדים כלל: ביגל ובורשטיין, ואילו סיפורו של בסיגלופי לא רע, אבל מאוד לא נהניתי ממנו. היחיד שיכול היה לזכות בקולי ולהתחרות בדוקטורוב הוא וולדרופ, אבל הבחירה שלי כאן חד משמעית.


נובלות

שריפה / ג'יימס פטריק קלי (הוצאת טכיון)
בוולדן מתנהלת מלחמת התשה ארוכה בין המדינה הנעלה – משטר אוטופי בדלני הדוגל בסוג של חזרה אל הטבע, ובין הפקפקים – צאצאי המתיישבים המקוריים. המלחמה, והשריפות שמחוללים הפקפקים, משפיעים עמוקות גם על חייו הפרטיים של סְפּוּר. סיפור מעניין, ארוך מאוד (40,000 מילה – ספר דק), אך לא עורך בי תחושת פליאה של ממש.

קסם למתחילים / קלי לינק (F&SF, יולי 2005. וכמו כן קסם למתחילים, הוצאת סמול ביר)
חייו של ג'רמי ושל הוריו המסוכסכים וחבריו סובבים במידה רבה סביב סדרת טלוויזיה מסתורית בשם "הספריה" ומות אחת הדמויות האהובות בה. סיפור מלא דמיון ומתח, תוגה ותקווה – ובעיקר מערכות יחסים מרתקות בין ג'רמי והסובבים אותו. מהנה ביותר. בפרס נבולה הוא כבר זכה. אולי גם בהוגו.

האלה הקטנה / איאן מקדונלד (אסימוב'ס, יוני 2005)
בין גיל חמש וגיל 12, גיבורת הסיפור היתה אלה בהודו, קומארי דוִוי. סגולותיה הייחודיות, עברה וקדושתה ילוו אותה אחרי כן לאורך תלאות מרובות, בהודו של העתיד הלא רחוק – מדינה שסועה, צפופה ובה שילוב מורכב של טכנולוגיה מתקדמת ומסורת הודית אותנטית. הפרוזה של הסיפור עמוסה מאוד ויצירתית ומזכיר במקצת את הסייברפאנק כפי שהתכוון להיות מלכתחילה. יחד עם זה, יש בו משהו לא לגמרי אחיד, כאילו תחושת הבלבול הבלתי פוסקת מאיימת שוב ושוב לעבור מן הדמות הראשית אל הקוראים.

גנבת זהות / רוברט ג' סויר (Down These Dark Spacewebs, הוצאת סיינס פיקשן בוק קלאב)
בדומה לסיפורו הקלפים שחולקו לך שפורסם ב"בלי פאניקה", גם כאן מדובר בסיפור בלשי המתרחש אי שם במערכת השמש. הפעם ההתרחשויות עוברות מהירח למאדים ובמרכז העלילה עומדים אנשים משודרגים שתודעותיהם הועברו לגופים מכניים בני אלמוות, וחקירת העלמותו של אחת מהם. סיפור בלשי חסר יומרות, מהנה במידה סבירה, אך קצת ארוך מדי.

עבודה פנימית / קוני ויליס (אסימוב'ס, ינואר 2005)
לקוני ויליס יש סיפורים משני סוגים – מבדרים ומייגעים. סיפורה שהיה מועמד בשנה שעברה היה מהסוג השני. הנוכחי, למרבה המזל, הוא מהראשון. עורך עיתון ספקנים וכוכבת קולנוע בדימוס מרגלים בהופעה של מתקשרת, שמתחילה להפתעתם להכחיש באמצע ההופעה את יכולותיה ולהשמיץ את תבונתו של הקהל. חקירת הסוגיה תוביל אותם לעיתונאי ספקן מ"משפט הקופים" ולתגליות מפתיעות. זוכה פרס הוגו

נחמד. מחמש הנובלות השנה רק אחת אינה ראויה כלל לזכיה בעיני. "קסם למתחילים" זכה השנה בפרס נבולה והוא מועמד מוביל ומוצדק גם לפרס הוגו, והוא גם המועמד המועדף עלי. הן קלי והן מקדונלד כתבו סיפורים דחוסים ורוויי פרטים, אם כי נדמה שמרוב מאמץ שהשקיעו בבניית העולם לא נותר להם די כוח לעלילה עצמה, ואילו סיפורה של ויליס חביב בהחלט. ארבעתם מועמדים ראויים, ובודאי אם משווים אותם לסתמיותו של סיפורו של סויר. אם קלי לינק לא תשחזר את זכייתה בנבולה, הסיכוי הרב ביותר יהיה לחביבת הקהל: קוני ויליס.


ספרים באורך מלא

לימוד העולם / קן מקלאוד (אורביט, תור) – ספינת חלל מכדור הארץ מתקרבת לכוכב לכת חדש למשימת זריעה שגרתית. להפתעתם הם מגלים שם חברה חיה ונושמת של חייזרים דמויי עטלף. בה בעת אסטרונום צעיר ומוכשר מגלה שם להפתעתו חפץ מלאכותי המתקרב אל כוכב הלכת. ספר מגע ראשון עשיר במשמעויות חברתיות ופוליטיות, כרגיל אצל מקלאוד.

משתה לעורבים / ג'ורג' ר"ר מרטין (וויאג'ר, בנטם ספקטרה) – הספר הרביעי בסדרת שיר של אש ושל קרח זונח לזמן מה חלק מהדמויות המוכרות ומתמקד באחרות: סרסיי משתלטת על הממלכה ומגלה שלהיות מלכה אינו דבר קל כמו שחשבה, בריאן וג'יים מחפשים את סנסה, סאמוול נשלח מהחומה אל המצודה כדי לידע את המלומדים שם על הסכנה הבאה מצפון, ואריה מגיעה אל מעבר לים ומסתגלת שם לחיים חדשים ובלתי צפויים. הספר אינו עומד בפני עצמו ואינו סוגר אף אחת מהעלילות הקודמות, אלא רק ממשיך אותן הלאה.

מלחמת האדם הזקן / ג'ון סקלזי (תור) – ג'ון פרי, גיבור ספר הביכורים של סקלזי, מצטרף בגיל 75 לצבא ההגנה הקולוניאלי לאחר שלא נותר לו דבר שיחזיק אותו בכדור הארץ. בגופו החדש הוא משתמש בקרבות מול חייזרים על כוכבי לכת ניתנים ליישוב בגלקסיה מאוכלסת בצפיפות. בהדרגה הוא מתחיל לפקפק בצורך שבכל ההרג שסביבו.

אקסלרנדו / צ'רלס סטרוס (אייס, אורביט) – סדרת סיפורי אקסלרנדו סקרה בשנים האחרונות את השלבים השונים בדרך לייחודיות, כפי שהם נראים מעיני אלטרואיסט הון הסיכון מנפרד מקס ודמויות אחרות. תקצירי רבים מהסיפורים ניתן למצוא בסקירות שפורסמו כאן לקראת טקסי פרסי הוגו ונבולה בשנים האחרונות. כעת הם מרוכזים בעלילה רציפה אחת.

סחרור / רוברט צ'רלס וילסון (גרף, ישראל) – כאשר לילה אחד נעלמים בבת אחת כל הכוכבים מהשמיים, עולמם של הנערים ג'ייסון, דיאן וטיילר מתהפך. "הסחרור" ילווה אותם ואת שאר האנושות במשך כמה עשורים, תוך גילוי הדרגתי של מהות הארוע שהשפיע בצורה כה יסודית על עולמנו. ספר מרתק ורווי ב"תחושת הפליאה" שהיתה מאבני היסוד של המדע הבדיוני משחר קיומו. זוכה פרס הוגו


רשימת המועמדים המלאה



תגובות

הוספת תגובה