נערת הטלאים מעוץ / ל' פרנק באום


פורסם ביום יום שלישי, 11 ביוני 2019, בשעה 22:27
שייך למדור ביקורות ספרות

מאת

אחרי שבמשך שנים קהל הקוראים הישראלי הכיר רק את "הקוסם מארץ עוץ", בשנים האחרונות הוצאת עוץ, בבעלות המתרגמת והמו"לית גילי בר-הלל, מוציאה בהדרגה את כל ספרי הסדרה הקלאסית של ל' פרנק באום. כעת הגיע תורו של הספר השביעי בסדרה, "נערת הטלאים מעוץ", וכרגיל הוא מתורגם נהדר וכיפי לקריאה.

גיבור הספר הוא אוג'ו חסר המזל, בן לעם המנצ'קינים שנציגיו הופיעו עד כה בספרים בעיקר כניצבים משעשעים. כאן הם עוברים לקדמת הבמה, בדמותו של ילד שחי עם דודו הזקן במחוז מנצ'קין, במזרח ארץ עוץ – כן, אותו מחוז שבו נחת ביתה של דורותי בספר הראשון.

אוג'ו ודודו גרים בבקתה דלה ומבודדת בלב יער, אך כשעץ הלחם בחצרם מפסיק לתת פירות והם נקלעים לסכנת רעב, מחליטים השניים לצאת לחפש את מזלם במקום אחר. המקום הראשון שהם מגיעים אליו הוא ביתו של המכשף העקום ואשתו, שמקבלים אותם במאור פנים ומזמינים אותם לארוחה.

המכשף בדיוק עומד לסיים פרויקט מסובך של כמה שנים – הכנת אבקת החיים. כן, מדובר בדיוק באותה אבקה שהמכשפה מומבי בספר "ארץ עוץ המופלאה" הפיחה באמצעותה חיים בג'ק איש הדלעת, שהפך לחברה הטוב של הנסיכה עוצמה מעוץ. וכפי שחלקכם בוודאי זוכרים, אותה מומבי השיגה את אבקת החיים שלה מהמכשף העקום שחי על הגבול שבין מחוז מנצ'קין שבמזרח ארץ עוץ למחוז גיליקין שבצפונה.

והנה, בדיוק כשאוג'ו ודודו מגיעים, המכשף מסיים להכין מנה נוספת של האבקה הנדירה לצורך הפרויקט החדש של אשתו – הפחת חיים בבובת טלאים ממולאת שהיא תפרה במו ידיה. אשת המכשף עייפה מעבודות הבית ורוצה משרתת. בעבר המכשף השתמש באבקת החיים שלו כדי להחיות חתולה מזכוכית בעלת מוח ורוד, וכעת הם מתכוונים להחיות את נערת הטלאים. לשם כך אשת המכשף בוזקת למוחה של הבובה תכונות של צייתנות ואינטליגנציה מוגבלת, הנחוצות לה כדי שתהיה משרתת טובה. אולם כשהיא לא שמה לב אוג'ו מוסיף לתערובת תכונות נוספות ממדף המכשף, כי הוא סבור שמגיעה לה יותר.

אך אבוי, בדיוק כשהמכשף מסיים להכין את האבקה ומקים לחיים את בובת הטלאים מתרחשת תאונה נוראה: אשת המכשף ודודו של אוג'ו הופכים לפסלי שיש וכל אבקת החיים אוזלת. בצר להם מנסים המכשף ואוג'ו לתקוף את הבעיה משני כיוונים שונים, במטרה להקים את פסלי אהוביהם לתחייה. המכשף מתחיל מיד בתהליך הממושך והמפרך של הכנת אבקת חיים חדשה, ואילו אוג'ו יוצא להשיג מרכיבים נדירים לקסם אחר שיכול לבטל את פעולת האיבון.

גם נערת הטלאים והחתולה מחליטות להצטרף לאוג'ו במסעו. החבורה תצעד על דרך הלבנים הצהובות השנייה בדרך לבירת עוץ, תפגוש דמויות שהיכרנו ואהבנו בספרים הקודמים, וגם תבקר בעיירת הרדיום הקורנת של הדרום.

לכאורה הספר בנוי באותה תבנית של הספרים הקודמים בסדרת עוץ: חבורה של יצורים מופלאים יוצאת למסע בארץ עוץ, רואה נפלאות וצריכה להתגבר על קשיים בדרכי עורמה. אופי המסע הזה אפיזודי מאוד, עוד יותר מאשר בספרים הקודמים, ולא מעט מההתרחשויות בדרך לא באמת קשורות לעלילה הגדולה ואפילו לא למציאת החפצים. לפעמים מתעוררת אפילו התחושה שאין כאן הרבה חדש, הקוראים הרי כבר מכירים את ארץ הפיות ויודעים שהכל ייתכן בה. וכשהכל ייתכן, מה שקורה פחות מעניין.

אבל משהו כאן שונה הפעם. תוך כדי תיאור הפלאות באום מאלץ את דמויותיו להתמודד עם שאלות מוסריות כבדות משקל. למשל, כדי להשיג את אחד מפריטי הקסם הנחוצים לו, על אוג'ו לעבור על אחד מחוקי הארץ. מטרת החוק לא ברורה, ואם לא ישיג את פריט הקסם הוא לא יוכל להחזיר את דודו לתחייה. האם יעבור על חוק לא ברור לטובת דודו? איש הרי לא ידע שעשה זאת, ולא נראה שייגרם נזק כלשהו. מה יעשה אוג'ו? והאם עמדו לפניו אפשרויות נוספות שהוא לא ניסה?

השגת פריט קסם אחר כרוכה בפגיעה ביצור חי והותרתו נכה. מי חשוב יותר, דודו של אוג'ו או היצור? הקורא נאלץ להתמודד עם השאלות המוסריות האלה יחד עם אוג'ו. אלה שאלות שהקורא הנבון, אפילו אם הוא ילד, עשוי להתמודד איתן בעצמו, למשל כשהוא מתלבט אם לחצות את הכביש באור אדום כשהכביש ריק, או חלילה כשצריך תרומת איברים לאדם קרוב.

נושא אחר שעולה בין השורות הוא מה שיווי המשקל הרצוי בין חירות הפרט לעריצות השלטון? עוצמה אסרה באופן גורף על כישוף ברחבי ארץ עוץ, רק מכיוון שמכשפות ספורות ניצלו אותו לרעה בעבר. אבל המכשף העקום הוא אדם טוב שלא פוגע באיש. מדוע נאסר גם עליו לעסוק באומנות הזאת? שאלה הזאת נענית בסופו של דבר בספר, אבל לא בטוח שהתשובה מספקת. סיפור הילדים מעורר מחשבה ומהדהד דיונים שמתקיימים גם היום בחברה, למשל בנושא הזכות לשאת נשק.

השאלות הקשות הללו יכולות לספק גם נושא שיחה מרתק אחרי הקריאה. וכשאתם משוחחים עם הילדים על הספר, שימו לב גם לסצנת האימה הלא מתוכננת כשהחבורה מבקרת בעיירת כורי הרדיום. הסבירו לילדים עד כמה היסוד הזה מסוכן, ושבתקופתו של באום לא ידעו את זה עדיין.

(הוצאת עוץ, 2019. מאנגלית: גילי בר-הלל סמו. איורים: ג'ון ר' ניל. 272 עמודים)


עוצמה מעוץ – ביקורת

דורותי והקוסם בארץ עוץ – ביקורת

הדרך לעוץ – ביקורת

עיר האזמרגד של עוץ – ביקורת



תגובות

הוספת תגובה