הדרך לעוץ / ל' פרנק באום


פורסם ביום יום חמישי, 02 ביוני 2016, בשעה 21:26
שייך למדור ביקורות ספרות

מאת

Way to Oz

"הדרך לעוץ" הוא הספר החמישי בסדרת עוץ של ל' פרנק באום, שמתחילה כמובן ב"הקוסם מארץ עוץ" המפורסם. גם הפעם במרכז העלילה שלו נמצאת הנערה דורותי, אך הפעם, במקום ליפול קורבן לתופעת מזג אוויר הרת אסון שתחטוף אותה מהבית, היא מאבדת לשם שינוי את דרכה בחברת חבר חדש, האיש הפרוע, ומוצאת את עצמה שוב בדרך לעוץ.

כפי ששם הספר מרמז, הדגש הפעם אינו על עוץ עצמה, אלא על הדרך אליה. דורותי למודת הניסיון כבר לא חוששת שדודה ודודתה ידאגו – הם כבר התרגלו להיעלמויותיה המסתוריות, שאחריהן היא חוזרת הביתה. היא והאיש הפרוע צועדים לארץ עוץ ואוספים אליהם בדרך עוד חברים אבודים כמותם שאינם יודעים איך לחזור הביתה.

כרגיל בסדרה, החברים יכירו בדרכם עוד כמה מהשטחים המקיפים את ארץ עוץ, ייתקלו בפלאות מרהיבות ויפגשו יצורים מרתקים. בתוך כך, בעיצומו של סיפור הילדים הקליל, באום מכניס גם תובנות חברתיות חשובות ואומר דבר או שניים על אנשים שמנסים להתאים את האינדיבידואלים למקובל בחברה נגד רצונם, ועל החשיבות של הדבקות בעצמי. כדאי לקרוא את הספר עם הילדים ולשוחח איתם על מעשיהם של מלך השועלים ומלך החמורים ועל הניסיון שלהם להמיר בכפיה את הגיבורים למה שנחשב בעיניהם לאורח החיים הנכון.

הדרך לריפוי הנזקים שגרמו טיפולי ההמרה הללו עוברת בבריכת האמת, שכל הטובל בה חייב לומר אמת מעכשיו והלאה ולהיות נאמן לעצמו. אין ספק שהילדים יוכלו למצוא שפע של דוגמאות סביבם לדרכים שבהן החברה כופה על אנשים להתנהג בניגוד לאופיים ולרצונם רק כי "כך מתאים".

נושא נוסף שנדון בהרחבה בספר הוא האהבה. לאיש הפרוע יש סוד שגורם לכל מי שפוגש בו לאהוב אותו, והוא מנצל את זה לתועלתו וסבור שבזכותו הוא בטוח מכל צרה. גם הוא לומד כאן לקח חשוב – גם אנשים שאוהבים אותך יכולים להזיק לך ואפילו לאיים על חייך. כן – אהבה מופרזת ומוגזמת עלולה להיות מסוכנת לנאהב. כשמישהו אומר "אני אוהב אותך" הכוונה אינה בהכרח "לעולם לא אפגע בך". כדי להיחלץ מהצרה האיש הפרוע חייב לנקוט יוזמה ולהגן על חבריו במו ידיו.

חלקו הראשון של הספר, שבו חבויה ביקורת חברתית לא פשוטה, מצא חן בעיני מאוד והיה מרתק. חלקו השני של הספר סוקר את מסיבת יום ההולדת של הנסיכה עוצמה מעוץ, שאליה מועדות פני כולם – אפילו של חבורת האבודים שלנו שלא ידעה את זה. החלק הזה אטי יותר מהראשון, קצת פחות מסעיר, ומשמש בעיקר תירוץ לפגישת מחזור של רוב הדמויות שפגשנו עד כה בסדרה, וגם של דמויות מספרים אחרים של באום. בניגוד למקובל בספרות ההרפתקאות של ימינו אין אקשן לקראת הסוף, אך חגיגת התום, היופי והחברות מהנה לקריאה.

גם כאן באום מצליח להכניס כמה מסרים מתחת לפני השטח. האיש הפרוע, חסר הבית שחושש שמא יאלצו אותו לנטוש את מראהו המדובלל, מגלה שהנסיכה עוצמה מכבדת אותו ואת מנהגיו ומספקת לו בגדים נקיים קרועים כמו שהוא אוהב. אפילו בחברת בני אצולה, איש בארץ עוץ אינו חייב לשנות את עצמו כדי להתאים למעמד. האנשים מכובדים כפי שהם ויש לקבל אותם בלי לנסות לשנות אותם. מסר שראוי לאמץ.

אל תפספסו גם את אחרית הדבר של המתרגמת והמו"לית של הסדרה, גילי בר-הלל סמו, שמוסיפה מידע חשוב ומעניין ונותנת את נקודת המבט האישית שלה על הסיפור.

כרגיל בהוצאת עוץ, הספר הופק באיכות מעולה – הכתב גדול ומנוקד (מתאים לילדים), הדפים עבים והכריכה קשה. גם התרגום העברי קולח ומשובח וכיף להחזיק את הספר ביד ולקרוא בו. מאחר שמדובר בקלאסיקה, אני ממליצה להחזיק אותו על המדף בבית ביחד עם שאר ספרי הסדרה שהוצאת עוץ מפרסמת כעת לראשונה בעברית.

(עוץ הוצאה לאור, 2015. מאנגלית: גילי בר-הלל סמו. 217 עמודים).


דורותי והקוסם בארץ עוץ

עוצמה מעוץ

ארץ עוץ המופלאה



תגובות

הוספת תגובה