ארץ עוץ המופלאה / ל' פרנק באום


פורסם ביום יום ראשון, 11 באוגוסט 2013, בשעה 0:17
שייך למדור ביקורות ספרות

מאת

אומרת קרן: בני הבכור אינו בדיוק תולעת ספרים, וכך היה עד שטרילוגיית משחקי הרעב הצליחה להדליק אותו באמת לזנוח את הקומיקסים למיניהם ולקרוא. הבנתי שהוא זקוק לספרי נוער מאתגרים, ולכן בן-זוגי ואני התחלנו לטפטף לו את הספרים שאנחנו אוהבים. ביניהם היו "המשחק של אנדר", "הבריון של ארצ'ר", "המהלכים בקצוות" וספרים נוספים שגיבוריהם הם נערים הנדרשים לאומץ רב מהרגיל ונצחונם אינו ברור מההתחלה.

גילי בר הלל הוציאה לאחרונה את "ארץ עוץ המופלאה" מאת פרנק באום, תרגום חדש לספר שיצא לאור לראשונה בשנת 1902. זהו ההמשך של "הקוסם מארץ עוץ" המוכר והידוע, אבל הוא אינו המשך ישיר של הספר הקודם, אלא הרחבה של העולם והדמויות. זהו הספר הראשון שמוציאה בר-הלל בהוצאתה החדשה, "עוץ", בנסיון לעקוף את המונופול של רשתות הספרים הגדולות סטימצקי וצומת ספרים. הספר ניתן לרכישה באתר ההוצאה וכן בחנויות ספרים עצמאיות שעובדות עם ההוצאה.

את "ארץ עוץ המופלאה" של פרנק באום בכלל לא חשבתי לתת לו. אחרי הכל, מה לילד על סף גיל ההתבגרות ולספרות עתיקה מלפני מאה וקצת שנים? אמנם התרגום חדש, הספר נוצץ והציורים נהדרים, אבל הילד שלי אוהב ספרים קשים יותר, לא?

אז זהו זה – לא.

כשברק ראה אותי עם הספר ביד הוא שאל אם הספר מותר גם לו, וכשאמרתי שהספר מתאים לו בהחלט הוא לקח אותו מיד והתחיל לקרוא.

להפתעתי המוחלטת הוא לא העיף אותו בבוז וטען שאין בו מספיק דם, יזע או דמעות, אלא המשיך וקרא אותו מבוקר ועד ערב. הוא לקח את הספר איתו לכל מקום, היה מרותק לחלוטין לסיפור, והפעם היחידה שהפסיק לקרוא אותו היתה כששכח אותו אצל סבא וסבתא. כן – גם אליהם הוא לקח את הספר, והעדיף לשקוע בעלילה של דחלילים, אנשי פח ואנשי דלעת מאשר לשחק באייפד.

לאור זה, מי כמוהו מתאים לבקר את ספר הילדים הקלאסי הזה? הגיע הזמן שאפנה לו את הבמה.

אומר ברק: בהתחלת הספר טיפ הגיבור מכין ראש דלעת ומרכיב אותו על גוף עץ בשביל להפחיד את המכשפה שאצלה הוא גר כמעט כל חייו. המכשפה לא מפחדת, אלא מקימה את ראש הדלעת לתחייה עם אבקת קסם ובערב רוצה להפוך את טיפ לפסל שיש.

טיפ ניצל ומחליט לברוח עם ראש הדלעת החי. הוא גונב את אבקת הקסם ויוצא לעיר האזמרגד כדי לפגוש את הדחליל, שליט ארץ עוץ מאז סיומו של "הקוסם מארץ עוץ". שאר הספר מתאר את הרפתקאותיהם של טיפ וראש הדלעת. טיפ מחייה עוד דברים במהלך הספר, וגם הם מצטרפים להרפתקאות. כמעט כל הדמויות הראשיות של "הקוסם מארץ עוץ" חוזרות גם הן בספר הזה – איש הפח והדחליל. והם גם מדברים קצת על דורותי.

הספר לא היה כל כך משכנע, כי הכל קסום ולא יכול לקרות במציאות.

אהבתי שאפשר להכיר את הדמויות בלי לקרוא את הספר הקודם. מספיק להכיר את דורותי, האריה והדמויות שקיימות ב"הקוסם מארץ עוץ" ולא חייבים לקרוא את הספר הראשון. אולי קל יותר להבין את "ארץ עוץ המופלאה" אם מכירים את הדמויות, אבל אני לא קראתי את "הקוסם מארץ עוץ" וזה לא הפריע לי.

בספר יש הרבה תמונות, והן טובות. באמצע הספר יש תמונות צבעוניות במקום בשחור-לבן כמו בדרך כלל. זה עוזר לראות טוב יותר מה קורה בהמשך הספר, אבל זה עושה ספוילרים לעמודים הבאים. השפה של הספר היתה קלה להבנה, ולא היו מילים שלא הכרתי.

אני ממליץ לכל מי שאוהב את "הקוסם מארץ עוץ" לקרוא את "ארץ עוץ המופלאה". הוא מתאים מהגיל שבו יודעים לקרוא עד גיל עשרים או חמישים, איזה גיל שרוצים – תלוי עד כמה הספר מעניין את הקורא. בעיניי כל אחד יכול ליהנות ממנו. אפילו אחותי הקטנה, שהיא בת חמש וחצי, נהנתה מהציורים שלו.

הייתי רוצה לקרוא עוד ספרים מהסדרה הזו, אפילו שאני לא בטוח שיהיו. הספר לא נגמר מותח, אז לא כל כך ירצו לקנות את הספרים הבאים כדי לדעת מה קורה בהמשך.

(הוצאת עוץ, 2013. תרגום: גילי בר הלל סמו; איורים: ג'ון ר' ניל. 223 עמודים).

פרקים לדוגמה

אתר ההוצאה



תגובות

  1. מאת יעל:

    ביקורת נהדרת!

    כל הכבוד, ברק, וברכות על הביקורת הראשונה.

  2. מאת תמר:

    תודה ברק על הביקורת המעניינת.
    עד עכשיו תכננתי לקנות עותק לעצמי, אבל אחרי שקראתי את הביקורת שלך אני אקנה עותק גם לאחיין שלי.
    אין כמו ביקורת של מישהו בגיל הרלוונטי. נשמח לקרוא ביקורות נוספות :-) .

  3. מאת טלי:

    תודה על הביקורת המפורטת ברק! עכשיו אשקול אולי לרכוש את הספר גם לעצמי, אני מאוד מאוד אהבתי את הקוסם מארץ עוץ!

  4. מאת מיכאל:

    ברקי כל הגבוד!!!
    הרבה אנשים פונים אלי בבעיה שהילדים שלהם לא קוראים רק משחקים במחשב. אני הרגעתי אותם שיהיהו בליפאניקהץ יבוא גם יום של קריאה.
    והנה ברק הוכיח את זה אפילו בגיל בוסר ובכשרון רב.
    אנחנו גאים בך.
    אני מכין מקום בספריה ליצירתך הבאה
    ננה ומיכאל

  5. מאת שרה:

    ברק,
    אינני מכירה אותך וגם איני יודעת את גילך, אבל ברור שניחנת בחדות הבנה וברגישות ספרותית. אני מתכוונת לקנות את הספר ולקרוא אותו, כי דבריך העירו את סקרנותי.
    שרה

  6. מאת ברק:

    תודה לכולם, אני שמח שנהניתם מהביקורת.
    לתמר – עכשיו אני עובד על ביקורת על "מישחקי הרעב".

  7. מאת אורי:

    תודה ברק, עשית לי חשק לרצות לקרוא את הספר גם. בזמנו, אהבתי מאד את הקוסם מארץ עוץ ( למרות שקראתי אותו בהונגרית) אני מקווה שגם הספר הזה יהיה מלהיב כמו הראשון.

  8. מאת מורן:

    אותי שכנעת.

  9. מאת נאוה:

    יופי של ביקורת ברק.
    הצלחת להגיש ביקורת עניינית, תמציתית ומעוררת סקרנות בקוראים:
    גם לקרוא את הספר וגם לקרוא ביקורות נוספות שלך על ספרים אחרים.
    לכן שמחתי מאוד לקרוא שאתה עובד כבר גם על משחקי הרעב.
    אני גאה בך ומצפה לביקורות נוספות.
    כל הכבוד!

  10. מאת ברק:

    נאוה גם רפי יכתוב לי תגובה?

  11. מאת גילי:

    איזה יופי של ביקורת! האחיין המוכשר שלי בשיאו!! יאללה תכין אחת עלמשחקי רעב מעניין מה יהיה לך לומר על משהו שדווקא כן מלא בדם, יזע ודמעות!

  12. מאת ליאור מנצ'ר:

    תודה ברק
    עכשיו אני ממש רוצה לקרוא לעצמי ולהקריא את הספר לבת שלי.

  13. מאת קרן (אמא של ברק):

    רציתי להגיד תודה לכל המגיבים. אתם מאד מאד משמחים את ברק, שכל ערב* ממהר לרפרש את העמוד של הביקורת שלו וקורא מה כתבו לו.

    (ולי זה חשוב כי הוא מקבל משוב חיובי, ולומד מזה שכדאי לו לקרוא ולכתוב ביקורות ספרות!)

    *כי אנחנו אוסרים עליו לשבת מול המחשב ולבדוק את העמוד כל היום…

  14. מאת barak:

    ראיתי את זה אמא.

  15. מאת ליזי:

    ברק כל הכבוד ! ביקורת מאד משכנעת וממש עושה לי חשק לקרוא את הספר. זה לא קל להביע מחשבות והרגשות באופן ברור כל כך. אני כ"כ גאה בך! יחד עם זאת מצפה שתתחיל לקרוא ותתנסה גם בז'אנרים אחרים , מה לגבי סיפורת עברית מקורית ? לפי איך שאתה מתבטא אתה בשל לבד להחליט מה לקרוא ולאו דוקא מה שמעודדים אותך שתקרא . מחכה לביקורת הבאה שלך.

  16. מאת Sarah Williams:

    הרבה אנשים פונים אלי בבעיה שהילדים שלהם לא קוראים רק משחקים במחשב. אני הרגעתי אותם שיהיהוebooks בליפאניקהץ יבוא גם יום של קריאה.
    והנה ברק הוכיח את זה אפילו בגיל בוסר ובכשרון רב.
    אנחנו גאים בך.
    אני מכין מקום בספריה newfiction.co ליצירתך הבאה

הוספת תגובה