עיר הזמן / דיאנה ווין ג'ונס


פורסם ביום יום שבת, 23 ביוני 2018, בשעה 20:26
שייך למדור ביקורות ספרות

מאת

"נרניה" פוגשת את "קץ כלזמן" – זה הרושם העיקרי שעשה עלי "עיר הזמן" של דיאנה ווין-ג'ונס. זהו ספר שהוא מדע בדיוני מבחינת העולם שבו הוא מתרחש, אך פנטזיה מכל בחינה אחרת.

כמו ב"האריה, המכשפה וארון הבגדים" של ק"ס לואיס, הספר מתחיל כשהגיבורה שלו ויויאן סמית', בעלת השם הנדוש לדעתה, נוסעת ברכבת של ילדים שמפונים מלונדון המופצצת במהלך ה"קרב על בריטניה" במלחמת העולם השנייה. היא נמצאת בדרכה אל קרובת משפחתה, הדודנית מרטי שאמורה לאסוף אותה לביתה עד יעבור זעם.

אבל בשונה מילדי משפחת פיוונסי בנרניה, לוויויאן לא מזדמן אפילו להגיע לארון קסמים בבית הדודנית, כי ברגע כשהיא יורדת לרציף ניגש אליה ילד מעצבן בשם ג'ונתן לי ווקר וחוטף אותה ל"עיר הזמן" – עיר עתידנית מרהיבה, אך מתפוררת. בספר "קץ כלזמן" של אסימוב, "כלזמן" הייתה סוכנות לשמירה על ההיסטוריה שהתקיימה מחוץ להיסטוריה ואפשר היה להגיע ממנה לרוב התקופות וכך לשמר אותה בקו הרצוי לדעת הסוכנות. כמו "כלזמן", גם עיר הזמן חולשת על כל ההיסטוריה ומשגיחה שתתנהל כשורה באמצעות סוכנים ומשגיחים שיוצאים ממנה לנקודות מפתח בהיסטוריה.

ג'ונתן משוכנע שוויויאן היא גבירת הזמן האגדית, אשתו של מייסד העיר האגדי פאבר ג'ון ושהיא תוכל לספר לו היכן ה"קיטוביוֹת", אביזרים מסתוריים שנחשבים גם הם לאגדה ואמורים להחזיק את העיר ולמנוע את המשך התפרקותה. כשהוא מבין את טעותו כבר מאוחר מדי להחזיר את ויויאן לדודנית מרטי הממתינה בתחנה. הוא חטף את ויויאן בניגוד לחוק מתחת לאפם של המבוגרים, ואם יחזיר אותה הוא עלול לשבש את ההיסטוריה. לא נותרת לו ברירה אלא להעמיד פנים שוויויאן היא דודניתו, בתם של דודו ודודתו בני העיר המשקיפים על תקופת מלחמת העולם השנייה, ששלחו אותה הביתה כדי להגן עליה מהמלחמה.

למזלם, המבוגרים קונים את הסיפור. כך ויויאן לומדת להכיר את העיר על שלל אביזריה העתידניים, עוזרת לג'ונתן ולחברו סם בניסיונותיהם להציל את העיר ואת ההיסטוריה המתפוררת סביבם, ורוקמת מזימות להימלט בחזרה הביתה. תוך כדי כך הם מגלים שמישהו מסתורי פועל נגדם, והעלילה מסתבכת.

כפי שקורה בספרים אחרים של ווין-ג'ונס, "עיר הזמן" הוא ספר דחוס מאוד. בתחילתו הוא עמוס בכל כך הרבה פרטים עד שקשה לעקוב אחריהם. קל לטבוע בשטף האנשים, השמות והמושגים החדשים. אך בתום האקספוזיציה הדחוסה הזאת הדברים מתבהרים והעלילה הופכת סוחפת ומרתקת.

תורמת לכך גם הדרך שבה היחסים בין שלושת הילדים, ובין ויויאן למבוגרים של עיר הזמן הולכים מתפתחים. הילדה החטופה מתחברת לאנשים ולמקום, בתוך כך אנחנו לומדים להכיר את עיר הזמן מבעד לעיניה. כרגיל אצל דיאנה ווין-ג'ונס הדמויות צבעוניות ומגוונות, עיר הזמן מלאה פלאות והתקופות בהיסטוריה שוויויאן מבקרת בהן מעניינות ומוצגות בצורה מקורית, בזמן שהילדים מזגזגים בין מסעות הירואיים להצלת ההיסטוריה לבין שגרת הלימודים בבית הספר של עיר הזמן.

הספר הוא לכאורה מדע בדיוני, אך נמצאים בו גם כל המרכיבים האופייניים לספרות פנטזיה. יש בו את כל האלמנטים של הפנטזיה – טכנולוגיה שעובדת כמו קסם, חפצים מכושפים שיש לאסוף ולקבץ יחדיו ומעין נבואות שלא יודעים לפענח עד שהן מתגשמות, שנוצרו מהסבר פיזיקלי מקומי. ויש גם ממלכות פלאים בתקופות ההיסטוריה השונות שהילדים מגיעים אליהן דרך מנעולי הזמן, שהם למעשה שערי מעבר לכל דבר ואף יום דין מתקרב שצריך לסכל. כך המדע הרציונלי כביכול שבבסיס הספר יוצר סיפור פנטזיה אפי שהיה יכול להשתלב בסדרת נרניה עם קצת שינויי תפאורה ומקומות, מיזוג מושלם בין שתי יצירות כל כך שונות זו מזו.

הספר מיועד לילדים ונוער, אך כיפי לקריאה בכל גיל. מומלץ לכולם.

(הוצאת עוץ, 2018. מאנגלית: ענבל שגיב-נקדימון. 339 עמודים).



תגובות

הוספת תגובה