הקבוע היחידי / יואב בלום


פורסם ביום יום ראשון, 29 באפריל 2018, בשעה 16:03
שייך למדור ביקורות ספרות

מאת

אחד הדברים הכי מתסכלים בספרות ז'אנר הוא שהרבה יצירות מתחילות מבניית עולם נהדרת, מעניינת ומקורית… ונתקעות שם. לא שלא משמח לקרוא על עולם חדש ומרתק ולחקור קונספט מפתיע ומעורר מחשבה, אבל הבעיה היא שקל ליפול לשקוע בבניית העולם, ולהסתפק מסביב בסיפור קלישאתי, עם דמויות שבלוניות וטוויסטים צפויים מראש. זה בדיוק מה שיואב בלום מצליח להימנע ממנו באלגנטיות בספרו השלישי, "הקבוע היחידי".

עלילת הספר מתרחשת כמה שנים אחרי המצאתה של טכנולוגיה חדשנית שמאפשרת לכל שני אנשים בעולם להתחלף זה עם זה. אין צורך לנסוע לעבודה בפקקים כשאפשר להתחלף עם מישהו שגר ברחוב שאתה עובד בו ורק לחצות את הכביש. רוצה לצאת לחופשה יקרה בחו"ל? בתשלום סביר תוכלי להתחלף בלחיצת כפתור עם מישהי שגרה בברזיל ולהספיק לחזור הביתה לארוחת הערב.

כולם יכולים להתחלף עם כולם – פרט לדן ארבל. כשדן מנסה להתחלף, לא משנה עם מי, צמיד ההתחלפות שלו מתחמם ונשרף. הוא נשאר, כשם הספר, הקבוע היחידי. העניינים מסתבכים כשיום אחד מגיעה אליו בגופה של אשת מיליונר תמר, חברה לשעבר שתקועה בגוף הלא נכון ומבקשת את עזרתו. אך לפני שהוא משתכנע שהיא מי שהיא מתיימרת להיות, צלף יורה בה למוות. דן נותר עם הרבה שאלות, וככל שהוא מחפש את התשובות, עולות יותר ויותר תהיות על החיים שלו, של תמר, ושל אנשים נוספים שמעורבותם בפרשה מתבררת בהדרגה.

בלום מצטיין בעלילות מקוריות עם טוויסט על המציאות. ספרו הראשון, "מצרפי המקרים", עקב אחר שלושה חברים שיוצרים צירופי מקרים למחייתם. בספרו השני, "המדריך לימים הקרובים", הוא שבר את "הקיר הרביעי" והכניס גם את הקורא לעלילה. גם בספרו הנוכחי הרעיון שבבסיס הסיפור מעניין ומאפשר לו לבנות עולם ייחודי, ובה בעת משאיר די מקום לפרוש את סיפורן של הדמויות ושל החוויות שלהן. העולם נחשף דרך הדמויות, שנמצאות במוקד, במקום שהן יהיו רק כלי כדי לספר עליו עוד.

מסייעת גם העובדה שבלום לא מתחמק ולא נרתע מנושאים קשים ומעוררי מחלוקת בעולם שהוא בונה, שחלקם משפיעים על העלילה וחלקם נשארים רק ברקע. איך נראות מערכות יחסים בעולם שבו אפשר לתת למישהי לצאת לדייט בגופך? איך נראים המשפט והחוק בעולם שבו את יכולה לבצע פשע כשאת מסתתרת בגוף של אדם אחר? ואם התחלפתי לתוך אדם אחר, מה מותר ומה אסור לי לעשות בגופו וברכושו? איך נראית בגידה? מהן הזכויות שלי אם מישהו אחר מת כשהיה בגופי? ואם מישהו התחלף איתי ולא מוכן להתחלף בחזרה? כמה שווה שעה או דקה בגופו של אדם בריא שיסכים להתחלף לתוך גופך החולה? ובעיקר, איך תושפע ההתנהגות שלנו מהיכולת להתחלף לתוך גופו של אדם אחר ולעשות בו דברים בלי להתמודד עם ההשלכות?

ב-374 עמודים בלום עונה על רבות מהשאלות הללו לצד שאלות רציניות יותר (איך הדת מושפעת מהחלפה של הנפש שבתוך הגוף?) ופחות (אילו קלישאות מעצבנות נולדו בספרות ובקולנוע של העולם הזה בעקבות גילוי הטכנולוגיה החדשה?). כך הוא נותן לנו להרגיש חלק מהעולם הייחודי שנבנה ולחשוב על הפרטים הגדולים והקטנים שמרכיבים אותו.

"הקבוע היחידי" הוא הספר האהוב עלי משלושת הספרים של בלום, אך גם מייצג היטב את שני קודמיו. הוא מציג עולם מעניין וייחודי, מפגיש אותנו עם דמויות שקל להזדהות איתן, ומעלה הרבה מאוד רעיונות ומחשבות על העולם שבו הוא מתרחש ועל הפערים בינו לבין העולם שלנו. מומלץ לקרוא כשהנסיבות מאפשרות לכם לוותר על שעות שינה לטובת קריאה מרותקת, ובכלל.

(הוצאת כתר, 2016. 374 עמודים)



תגובות

הוספת תגובה