How to Survive A Robot Uprising / דניאל ר' וילסון


פורסם ביום יום רביעי, 01 בנובמבר 2006, בשעה 12:02
שייך למדור ביקורות ספרות

מאת

“How to Survive A Robot Uprising: Tips on Defending Yourself Against the Coming Rebellion” נכתב על ידי ד"ר דניאל ווילסון, רובוטיקאי במקצועו, שעבד בעבר ב"מיקרוסופט", "זירוקס" ו"אינטל", וכעת כותב טור בכתב העת "מכניקה פופולרית". הספר שכתב הוא הוא שילוב מעניין של מאמר מדעי, סיפור בדיוני וקומדיה. הוא משלב בתוכו מידע מדעי עדכני מתחום הרובוטיקה (הרובו-כריש לא באמת ירדוף אחריכם בליווי מוזיקה מחרידה… עדיין), פרטים על ניסויים שמתקיימים כיום או בשלבי פיתוח (כן, האבטיפוס של ה-T1000 מ"שליחות קטלנית" כבר בפיתוח), עצות מסוגים שונים שנותנים ד"ר ווילסון ומומחים אחרים בתחום (תן לרובוט לעקם את הלום שלך לצורת בייגלה בזמן שאתה בורח), וירידות על יצירות המדע הבדיוני של הזמן האחרון, בעיקר מתחום הקולנוע. כל הפרטים המופיעים בספר מגיע מתחום מחקר אמיתי וקיים, והפריטים שבהם מדובר נמצאים בבנייה, בפיתוח או בתכנון.

ההנחה הבסיסית שעומדת מאחורי הספר היא שבשלב כלשהו בעתיד, המין אנושי יהיה חייב להילחם ברובוטים שיפתחו תבונה עצמאית וינסו להשמיד אותנו, בין אם זה יהיה ניסוי שישתבש או רובוטיקאי רשע שרוצה להשתלט על העולם. הספר הוא כמעט רשימת מכולת של רובוטים, מכונות, חיישנים ותוכנות שונות, והוא מפרט את כל השיטות איך לברוח מהם, להערים עליהם, להתמודד אִתם ולהשמיד אותם. הוא כולל גם את מה שצריך להביא מחנות האיווקים הקרובה למקום מגוריך. כל אלה מלווים בהערות שיעלו חיוך גם על שפתיו של מי שמכיר את הז'אנר באופן שטחי בלבד.

הספר לא ממש מחולק לפרקים, ואפילו לא בנוי כמו רשימת מכולת מסודרת, אבל בהחלט אפשר להבחין בו בחמישה נושאים עיקריים. זה, לדעתי, אחד הגורמים שמונעים ממנו להיות מאמר מדעי גרידא. גורם נוסף הוא, כמובן, ההומור. הציטוטים מהספר תורגמו לנוחותכם.


1. איך שמים לב למרד

"שואב האבק הרובוטי שלכם עלול להתנגש ברגליכם בנסיון זדוני להתנקש בחייכם. או אולי הוא פשוט רוצה ליטוף".

"שים לב לסימנים המקדימים בימים ובשבועות שיקדמו לאובדן הרסן של הרובוטים שלך: אובדן עניין פתאומי בעבודות כפיים בזויות, העלמויות בלתי מוסברות, אי-רצון לכבות, תנועות דקירה חוזרות ונשנות, דיבור בלתי פוסק על הריגת בני-אדם".

"גילית שהרובוט המשרת שלך מרד בך. אתה עשוי להרגיש כאילו איבדת בן משפחה. יחד עם זאת, אם לא תטפל כראוי במצב, עלול להיווצר מצב שתחוש כאילו איבדת את כל בני משפחה, ועוד כמה מילדי השכונה".

אלה הסימנים שיצוצו על פני השטח לפני שהמרד יתחיל. אם יש נפילת מתח כלל יבשתית – היזהרו. ד"ר ווילסון מספר איך יראה המרד בתחילתו, מה סביר שיצית אותו, איך יראו הימים והשבועות שלפני ההתקוממות ומה צריך להגביר את ערנותנו. הוא גם דואג להצביע על דברים קטנים כגדולים שאנו חייבים לשים לב אליהם, ולא שוכח להזכיר טעויות נפוצות ביצירות הז'אנר, כאלה שאפשר היה להימנע מהן. כן, האור האדום שפועם בזדון בתוך הרובוט שלכם הוא רמז עבה במיוחד.

אז אם אתם קוראים על מדען בינה מלאכותית מבטיח שנחנק למוות בתוך המעבדה שלו, נעול מבפנים, זמן קצר אחרי או לפני פריצת דרך חשובה, שימו לב אם הדבר המוזר הבא שקורה הוא נפילת תשתיות בכל העולם.


2. דע את הרובוטים

"זבובי ריגול רובוטיים בגודל חצי ליטר הם מכשירים עדינים, אך מזיקים להפליא. אמנם הם לא יפריעו לפיקניק שלך וינחתו על ההמבורגר, אבל הם עלולים לפתוח במתקפה אווירית".

"לעומת זאת, רובוטים מצוידים היטב יכולים לצוד בני אנוש באמצעות פליטות פחמן דו-חמצני, דבר שעלול לחולל בעיה עבור מי שאוהב לנשום".

"מוטב שלא נעמוד בדרכו של דור הרובוטים מתכנני הדרך הבא. אבל אם לא, הם פשוט יעקפו אותנו מסביב".

קטעים אלה הם נושאו העיקרי הראשון של הספר. כאן מסביר ווילסון על הרובוטים שקיימים היום, או נמצאים כבר בפיתוח, ואמצעי החישה, התנועה ושבירת העצמות שלהם. מחיישני ראיה פשוטים ולווייניים, עבור בתת-אדום וסונארים וכלה בחיישני ריח הקולטים מולקולות פחמן דו-חמצני. ווילסון מתייחס לכל רובוט שאפשר להעלות על הדעת: זבובי ריגול, מכוניות אוטונומיות ואפילו רובוטי ענק מהלכים. כמעט כל קטע מתובל בבדיחה עדינה… על חשבוננו, כמובן.


3. רובוטים בתחפושת

"בני אדם רוכשים שלא מדעת מידע חברתי רב, כגון איך לעמוד בתור, רעיון המרחב האישי ומדוע עלינו ללבוש מכנסיים כשאחנו יוצאים לעבודה. אם הבחור שעומד על המרפסת שלך לא ממלא אחר הכללים הללו, אל תאפשר לו להיכנס אליך הביתה, בין אם הוא רובוט ובין אם לאו".

"הקשב לאופן הדיבור: עצור מיד במקומך אם אתה שומע מבטא אוסטרי חסר גוון".

"שים לב לאפך: האם מחברך נודף ריח של כדורגל חדש?"

"נסה לעורר רגש: האם אכפת לדובר כשאתה דן באופן מאיים בהפקרותה של אמו? אם לא, יש לך עסק עם אדם מנומס במיוחד או עם אל-אדם. בשני המקרים מוטב שתנתק את הטלפון".

ווילסון מציג בחלק זה הרחבה של הנושא הקודם. הוא דן ברובוטים מוסווים בסגנון המחסלים מ"שליחות קטלנית" או האנדים של "בלייד ראנר". כאן ניתן למצוא כמה מהקטעים המצחיקים ביותר בספר, וכמעט שלא היה משפט אזהרה שלא גרם לי "להריץ אחורה" ולצחוק שוב, דבר שגרר מהאנשים הסובבים אותי מבטי "מי זה המשוגע הזה?"


4. לברוח ולהתרחק

"השלך מאחוריך מכשולים: תרמילך, נעל או הספר הזה".

"כובע מגונדר יסייע לך להערים על הרובוטים ועדיין לשמור על המוניטין שלך כבדחן צעיר ומטורזן".

"אפילו מוט הרמה פשוט יכול להציל את חייך. תוכל לנוס על נפשך בשעה שהרובוט יעקם אותו באדיבותו לצורת כעך".

"אל תיתפס בלי מכנסי ההסוואה קולטי המכ"ם שלך".

חלק זה של הספר, יחד עם "להחזיר מלחמה" שיפורט לעיל, הוא הנושא העיקרי השני של הספר. הוא כולל כמה מהדברים שיותר כדאי לזכור ברגע שאתם רואים BMW חדשה מנסה לדרוס אתכם כשאין מישהו מאחורי ההגה. כאן הספר מוציא מהארון את הקלישאות המד"ביות הנוגעות לבריחה, ותולה אותן לייבוש. החל מהשאלה למה לא כדאי להיכנס למכוניות ולמה דווקא כדאי מאוד, עבור בחשיבותו של סט בגדים נוסף להחלפה וכלה בסגנון הדיבור הרצוי כשעונים לשאלה של רובוט (מרלון ברנדו ב"הסנדק", תודה ששאלתם).


5. להחזיר מלחמה

"כלי נשק: סכינים, גרזנים ומוטות מועילים בהקמת מחנה, הכנת אוכל או כדי לחבוט את האם-אמא של דב הצעצוע הרובוטי של ילדך".

"השאלה איך להילחם נגד אנשי הרובוט חשובה פחות מאיפה להילחם בהם. רובוטים יכולים לשרוד במעמקי החלל, בלועי הר געש ועל קרקעית בריכת השחיה שלך".

"לאחר שנוטרל, נחמד לצפות בהתפתלויותיו של רובוט רוצח. ממרחק בטוח".

"תיל המעדה: לא פשוט להפיל הולך רגל שגודלו כגודל בית, אבל זה אפשרי. תזדקק לתיל בעל עמידות גבוהה ללחץ וכמה מוטות חיזוק. בקש עזרה מחבר איווקי".

החלק הזה, בדומה ל"רובוטים בתחפושת", מרחיב על קודמו. ווילסון מסביר מה נצטרך לעשות אחרי שהמהפכה תיגמר ויגיע הזמן לכבוש בחזרה את כוכב-הלכת. הוא מסביר איך לבנות מחסה, איך לסמן ולהצפין הודעות, איך מנטרלים או משמידים רובוטים ולמה אתה צריך להיות החבר הכי טוב של חובב ההישרדות הקרוב למקום מגוריך. הספר מגיע לסיומו ברצף כרונולוגי של המהפכה הצפויה, משהו שיהיה מוכר מאוד למי שראה אי פעם סרט או קרא ספר שבו הרובוטים תוקפים. ווילסון גם עורך מעין טקס הענקת פרסים לטכניקות הלחימה ברובוטים המוצגות בסרטי המדע הבדיוני של התקופה האחרונה, טקס קצר ואכזרי שבו המפסידים זוכים ליחס של ילדים אינפנטיליים.


אם מורידים את הספר הזה לרמה הבסיסית ביותר, מדובר בספר מדע קומי הדן באפשרויות ובאיומים הגלומים ברובוטיקה הקיימת והעתידנית, וככזה הוא עלול להעיק על הקוראים ששונאים רשימות או פרטי מידע שנורים אליהם בזה אחר זה. בעיניי, ספר כזה היה מעניין גם אם היה כתוב בשפה מדעית לחלוטין, אך ההתייחסות ההומוריסטית, שלא מרפה ולו לרגע מאחיזתה בכתוב, מעניקה לו ערך מוסף שלא רק הופך את הקריאה לזורמת יותר ומהנה במיוחד – אלא גם קורצת מיידית לחובבי הז'אנר.
למרות שמו הארוך, הספר עצמו על 176 עמודיו קצר יחסית וקריאתו קלה ומשעשעת. על כן, גם אם הנשק הקריאתי העומד לרשותכם הוא חוש הומור מיושן בלבד, "איך לשרוד התקוממות רובוטית" הוא יעד טוב לרשימת הקריאה שלכם. ואם אינכם מתכוונים לקרוא אותו, זכרו רק את זה: אל תחברו את הרובוט שלכם לאינטרנט בלי קיר-אש ואנטי-וירוס. הוא יכול להתקלקל בצורה אלימה בהרבה מהמחשב האישי שלכם. ואם אתם נתקלים ברובוט רצחני, דאגו מראש להחזיק בידיכם לייזר, או כבל חזק, או לפחות לום. הפעלת לחץ מתון עם לום בדרך כלל עוזרת.


פרק מתורגם



תגובות

  1. מאת רן ארד:

    סתם, כדי לצאת חכם: "רובוטים בתחפושת" הוא מובאה מתוך שיר הפתיחה של "הרובוטריקים".

  2. מאת עוג:

    ספרו השני (הפעם מד"ב-קל), Robopocalypse, התברג לרשימת עשרים רבי המכר של הניו יורק טיימס בקיץ 2011. בשנה הבאה (2013) יהיה סרט של שפילברג. מעניין שעדיין לא תורגם.

הוספת תגובה