קסם בשולי הדרך / אילונה אנדרוז


פורסם ביום יום שני, 20 באפריל 2015, בשעה 23:48
שייך למדור ביקורות ספרות

מאת

kesem ceshuley haderech

"קסם בשולי הדרך" הוא הספר הפותח את סדרת "השוליים", שכותבים ביחד בני הזוג אילונה וגורדון אנדרוז. כל הספרים מתרחשים באותה סביבה בדיונית, ללא רצף נרטיבי ביניהם. זהו עולם השוליים – אזור התפר שבין העולם המוכר לנו לעולם פנטזיה קסום.

בשנים האחרונות אנו רואים מבול של ספרי פנטזיה לנוער, שמבשריהם היו ככל הנראה "הארי פוטר" ו"דמדומים". כמקובל בספרות נוער, רבים מהם מתמקדים במערכות יחסים זוגיות, לעתים על חשבון העלילה. "קסם בשולי הדרך" לא נופל למלכודת הזו: התכנים הרומנטיים אמנם תופסים בו מקום נכבד, אך העולם שהוא מתאר בנוי היטב והעלילה קצבית ומעניינת.

מעיון באתר האינטרנט של הזוג אנדרוז עולה כי כריכות הספרים בסדרה עוצבו בהשראת הרומנים הרומנטיים ה"קלאסיים", כלומר הן מציגות בחורים חטובים ועלמות חן. בכריכת המהדורה העברית בחרה ההוצאה בקו אחר, שמזכיר יותר את כריכות של ספרי הפנטזיה או הדיסטופיות לנוער שיצאו לאחרונה. ייתכן שהבחירה העיצובית מתאימה יותר לקהל הישראלי, אך היא גם מסתירה רובד מרכזי בספר.

העלילה, כאמור, מתרחשת בשוליים שבין שני עולמות: "העולם השבור", שהוא המקום המוכר לנו בתור ארצות הברית, ו"העולם המוזר" – מציאות כמו-פיאודלית שבה ילדים מחליפים צורה ומידת כישרונך בקסם מכתיבה את מהלך חייך. בעולם הזה יש גם ילד שמחיה מתים, נשים מבוגרות שיודעות ליצור מפלצות ושיירות של סחר חליפין. אבל פרטי "העולם המוזר" אינם נחשפים במלואם לקוראים, משום שגם הגיבורים לא מכירים אותם היטב. כך מתאפשרים עניין וגמישות עלילתית, שכן אין לדעת מה ייתכן בעולם הזה.

השוליים הם אזור שלם של עיירות כל-אמריקאיות קטנות, שתושביהן לא שייכים באמת לאף עולם, אבל מסוגלים לעבור ביניהם בחופשיות. בכך הם שונים מיושבי הקבע של העולמות השונים, שבדרך כלל אפילו אינם מודעים לקיומה של המציאות האחרת, ועלולים למות אם ינסו לחצות את הגבולות. בניגוד לעולם המוזר שמבוסס על קסם, בשוליים הקסם מועט יחסית, ולרוב תושבי האזור אין כשרון קסם מיוחד. לפיכך אין הם יכולים לחיות חיים מלאים בעולם המוזר, ונגזר עליהם ללמוד ולעבוד בעולם השבור ולהעמיד פנים שאין להם קסם כלל.

גיבורת הסיפור, רוז דרייטון, דווקא מוכשרת מאד בקסם – מוכשרת מדי. היות שהכישרון המולד לקסמים הוא מפתח לעתידו של אדם בעולם המוזר, רבים מנסים להשתמש בה כדי להשביח את השושלת שלהם. מצב לא נעים, בלשון המעטה.

רוז חלמה פעם על חיים טובים יותר. היא קיוותה שכישרונה יקנה לה עתיד מבטיח בעולם המוזר. אבל זה היה לפני שאיימו על חייה, ניסו למכור אותה לעבדות וניצלו אותה. בתחילת הסיפור כבר אין לה זמן לחלומות – השגרה מתישה מדי. היא עובדת קשה, קורעת את עצמה וחוסכת פרוטה לפרוטה כדי לפרנס את עצמה ואת שני אחיה הקטנים. היא לא בוחלת בשום אמצעי כדי להבטיח את שלומם. ואז…

אז, כמקובל ברומנים רומנטיים רבים, נכנס לחייה של משפחת דרייטון אציל מהעולם המוזר, הלורד הרוזן דקלן קמרין. מעבר להיותו חתיך הורס השולט בקסם רב עוצמה, חייל משובח, עשיר, מכובד, חסון, סמכותי ובל נשכח – חתיך-ברמה-עולמית, דקלן מעוניין ברוז. הוא עבר מרחק עצום כדי למצוא אותה, בגלל כישרונה המרשים בקסמים שעשוי לעבור בתורשה לילדיהם העתידיים. מעבר לכל מעלותיו הוא גם מתנשא, שתלטן, שוביניסט וכוחני. והיא אוהבת את זה.

"קסם בשולי הדרך" לא מכריז על עצמו בגלוי כרומן רומנטי. הדמויות שלו מורכבות יחסית והעולם שלו בנוי בצורה מסקרנת ומקורית. גם סיפור האהבה המתבקש לא תופס את מרכז הבמה, אלא מוצג יותר כסטייה לא מתוכננת של הגיבורים מקו העלילה ה"אמיתי". ובכל זאת, גם אם הוא מצליח לפעמים להתעלות מעל קלישאות הז'אנר, מדובר ברומאנס כמיטב המסורת.

הגיבורה, שבתחילת הסיפור מתוארת לנו כאישה עצמאית בעלת עקרונות שאינה בוטחת בגברים לאחר שנפגעה מהם בעבר, עוברת בפרק זמן קצר יחסית תפנית קיצונית, וברור לכל שבמוקד השינוי נמצאת הדמות הגברית. דקלן הוא כליל השלמות, אך גם טיפוס שרב בו הנסתר על הנגלה והאינטרסים שלו לוטים בערפל. רוז חווה אותו כאיום ממשי, ובכל זאת נמשכת אליו ומתאהבת בו תוך ימים ספורים, למרות התנהגותו האלימה והפלישה הדרמטית שלו לשגרת חייה. התהליך הזה אינו אמין, ומעבר לכך הוא מציג את גיבורת הספר כנערה מתבגרת ש"מאבדת את הראש" בקלות – דבר שסותר את בניית דמותה בתחילת הספר.

מערכת היחסים שנבנית בין דקלן לרוז מבוססת בתחילה על איום, שנאה וכפייה, ובהדרגה הופכת לרומן סוער. אבל במציאות לא מספיק שמישהו יהיה חתיך עולמי כדי שתימשכי אליו למרות היותו חמדן אופורטוניסט והאיום שהוא מייצג עלייך. זה נרטיב ממשפחת "נשים רוצות רק מניאקים", "בחורים נחמדים הם לא סקסיים", ו"ברור שהיא רוצה אותך – היא פשוט עוד לא יודעת את זה". השתלשלות העלילה מדגימה איך אישה צעירה יכולה לכל היותר לשרוד בעולם ולא הרבה מעבר לכך, אך אם יש לצדה גבר חזק ומרהיב לעין, כל האפשרויות נפתחות בפניה. מעבר למסר הבעייתי, המציאות פשוט לא עובדת ככה.

למרות זאת, "קסם בשולי הדרך" הוא ספר כיפי. החלקים הפנטסטיים שלו כוללים מחליפי צורה, קללות, הבזקי קסם, בעלי אוב והכי חשוב – תחושה כללית שב"עולם המוזר" יש עוד הרבה דברים מעניינים שרק מחכים להתגלות.

במהלך הקריאה נהניתי ממרבית הדמויות – רוז, שני אחיה וסבתם כתובים היטב, גם אם רוז לפעמים מושלמת מדי. גם ויליאם, דמות משנה של מחליף צורה בעל עבר טראגי, היה מעניין ואמין. קו העלילה הראשי-לכאורה כולל יצורי זוועה שטורפים אנשים בעלי כישרון לקסמים, ואת מנהיגם המרושע. כל זה אמנם לא מורכב במיוחד, אבל מאיים בהחלט ומובא באמצעות תיאורים מוחשיים וחיים כראוי.

עוד נקודה ראויה לציון היא השימוש היצירתי של המחברים בנקודות מבט. הקטעים שנכתבו מנקודות מבטם של הסבתא ושל שני האחים כתובים שונה מאוד משאר חלקי הספר, ומורגש הקול הייחודי של כל דמות. במיוחד בולטת דמותו המרתקת של האח הצעיר, מחליף צורה בצורת חתול, שדרכו אנו מקבלים הצצה מוצלחת ובלתי אמצעית על צורת המחשבה של מחליפי הצורה – סוגיה חשובה בספר.

העיסוק במחליפי הצורה גם מצליח לגעת לרגע בדילמה חינוכית ומוסרית: איך ראוי להתייחס לילדים שמתנהגים לפעמים כמו חיות ומתקשים להתמודד עם נורמות חברתיות? האם הם צריכים להשתלב בחברה הכללית? עשויה אפילו להיות פה הקבלה מעניינת לילדים שמתמודדים עם קשיים תפקודיים בעולם שלנו.

נהניתי מרוב האלמנטים של "קסם בשולי הדרך". תרגומה של יעל אכמון המצוינת קולח כתמיד ומעביר היטב לעברית את הבדלי המשלב בין דקלן האציל לאוכלוסייה ה"עממית", אם כי השתרבבו לתוכו כמה שגיאות הגהה, וחבל. לצערי, הפן הרומנטי השתלט על העלילה עד כדי כך שהתכנים האחרים החווירו מול אותו רומן סוער עם חתיך הורס וכו'. זה לא בהכרח פסול, אבל בהחלט פגע בעומקו של הספר. מדובר בסיפור בעל פוטנציאל, שקוראים רבים עלולים לדחות משיקולי אי-אמינות וחוסר עניין בסוג כזה של תוכן.

 

(הוצאת אהבות, 2014. מאנגלית: יעל אכמון. 360 עמודים).



תגובות

  1. מאת נתנאל:

    תודה. הביקורת מבטאת בצורה טובה מאוד את דעתי על הספר.

הוספת תגובה