מדע-בדיוני בטלוויזיה הבריטית


פורסם ביום יום שלישי, 30 באפריל 2002, בשעה 23:25
שייך למדור מאמרים

מאת

Dr. Who

הטלוויזיה הבריטית הפיקה בשנות קיומה מגוון רב של סרטים ושל סדרות מדע-בדיוני שמוכרים בחלקם לכולנו. אבל מה בעצם מייחד את המד"ב הבריטי המצולם לעומת שאר העולם דובר האנגלית? זו השאלה שמאמר זה מנסה לפתור.

ובכן, נקודת הפתיחה, כמו תמיד, היא השפה. כן, השפה – האנגלית הבריטית שונה ועשירה יותר מאשר שפתם של שאר "הקולוניות". הניגון של השפה קולח יותר וטבעי ונשמע זר לאוזניים הרגילות לתרבות האמריקאית שאחראית לחלק הארי של המדיה המצולמים בעולם המערבי.

הדבר השני הבולט בסדרות מדע בדיוני בריטי הוא המשחק. הרוב המכריע של השחקנים הם שחקני תיאטרון מקצועיים אשר הוכשרו על-ידי בתי הספר הגדולים למשחק בבריטניה . רוב השחקנים גם הגיעו לטלביזיה עם נסיון מסוים על הבמה, ובדרך כלל יהיה זה נכון לטעון כי האנשים המנוסים יותר בתאטרון הם גם אלה שבולטים יותר בתפקידיהם הטלביזיוניים. כמובן, יש גם יוצאים מן הכלל, אבל בסדרות המדע הבדיוני התופעה בהחלט מודגשת.

המאפיין השלישי שמבחין בין המדע הבדיוני הבריטי לסדרות ממקומות אחרים הוא הכתיבה – כתיבה תיאטרלית של אנשים ששואפים להמשיך את דרכו של שיקספיר ומושפעים רבות ממנו ומממשיכי דרכו. סדרות הטלביזיה הראשונות נוצרו, לרוב, כמחזות מעובדים לטלוויזיה, כשלאט-לאט החלה מגמה של התנתקות מכבלי המחזאות. יש לזכור שהבי-בי-סי צמח במקור מהרדיו הבריטי, והתשתית הרדיופונית היתה בסיס עיקרי לכל הפקות הטלוויזיה הראשונות בבריטניה – עד ליצירתה של שפת הטלביזיה הבריטית.

וזה מביא אותנו למאפיין הרביעי – כסף.

עד לשנות החמישים, הבי-בי-סי שלט בטלביזיה הבריטית באופן בלעדי ומימן את ההפקות שלו מתשלומי האגרה הבריטית. כאשר נכנסה למשחק הרשת המסחרית ITV, רשת שאיגדה בתוכה שש-עשרה חברות הפקה שונות, החלה תחרות על ליבו של הצופה. תחרות תרמה רבות לפריחת המדע-הבדיוני בטלוויזיה הבריטית.

התקציב של הבי-בי-סי מתחלק בין הרבה מאוד מחלקות, כשהפקות המדע-הבדיוני הופקו בדרך-כלל בידי מחלקת הדרמה. בגלל העבודה הרבה של מחלקה זו, הפקות המד"ב השונות זכו לתקציב נמוך ביותר, שקיבל את ביטויו על המסך בהפקות זולות מאוד. הפקות אלה נראו לרוב כמעין מחזות-טלביזיה שהתבססו על תסריט וכללו כמה אביזרים פשוטים למען האמינות. בהיעדר השקעה באביזרים ובאפקטים, הקריטריון העיקרי לבחינת אותן הפקות היה התסריט עצמו, ובאמת ניתן היה למצוא שם כמה וכמה תסריטים מבריקים ביותר אשר פיצו על איכויות ההפקה הירודות. כהמחשה של סדרי הגודל המדוברים, 'התלת-רגליים' היתה הסידרה היקרה ביותר שהפיק הבי-בי-סי בשנות השמונים ותקציבה של הסידרה היה מיליון פאונד. באותה תקופה הופקה מעבר לים סידרת הטלוויזיה ' V', שתקציבה היה גדול פי עשרים וחמש.

מאמר זה, שנוצר במקור כהרצאה לכנס פנטסי.קון 2002, עוסק בעיקר בתקופת "תור הזהב" של המד"ב בבריטניה – התקופה שבין שנות הששים לשנות השמונים. זוהי תקופת השיא של הפקות המד"ב בטלוויזיה הבריטית, אשר מעט מאוד סדרות נוצרו לפניה או אחריה.

היסטוריה רחוקה (שנות החמישים)

הפקת הטלוויזיה המד"בית הראשונה בעולם נוצרה בבי-בי-סי בשנת 1949. היה זה עיבוד ל"מכונת-הזמן" של ה"ג וולס ששודר כמחזה בשידור חי מהאולפנים באלכסנדרה-פאלאס . התוכנית שודרה ללא צילומי חוץ, ללא אפקטים, ובשל הטכנולוגיה הירודה שהיתה קיימת אז – גם ללא אפשרות לשמור זאת על פילם.

ארבע שנים מאוחר יותר, הבי-בי-סי יצר ציון דרך נוסף בהפקות המקור והפיק סידרה בת ששה חלקים על-פי מחזה של נייג'ל ניל. הפקה זו הפכה את המדע הבדיוני לנגיש בכל בית וזכתה לרייטינג חסר תקדים – סידרה בשם The Quatermass Experiment. הסידרה, שהופקה ובוימה על-ידי רנדולף קרטיאר, כללה עלילה פשוטה למדי: פרופסור בארנרד קוויטרמס, האחראי על שיגור טיל מאויש, מגלה שהטיל התרסק ונותר ניצול אחד בלבד מהצוות המקורי. הניצול, ויקטור קארון, משמש כמארח לצורת חיים שהופכת אותו בהדרגה למפלצת, עד להתנגשות הסופית בינו לבין פרופסור קוויטרמס ולנסיונו של הפרופסור לפנות לצד האנושי של ויקטור.

Quartermass
אדם מפלצת – The Quartermass Experiment

באופן לא מפתיע, הצלחת הסידרה הביאה להפקות סדרות מדע בדיוני נוספות תוך זמן לא רב. ואכן, כעבור שנה אחת בלבד, ניל וקרטיאר עיבדו את ספרו של ג'ורג' אורוול, 1984, לתוכנית טלוויזיה. במקביל, נוצרו בשנים הבאות שתי סדרות המשך ל"קווטרמס", כל אחת עם צוות שחקנים חדש: 'Qutermass 2' (שנת 1956), ו-'Qutermass and the pit' משנת 1959. את האחרונה ניתן להשיג כיום בוידאו ולראות בה שחקן צעיר בשם גארט תומאס בתפקיד קטן. המשך נוסף לאותה סידרה היה בשנות השבעים, כאשר ניל שכנע את ITV להפיק סידרה בתקציב גדול יחסית בשם הלא מפתיע – Qutermass.

שיא הפקות הדרמה המד"ביות של הבי-בי-סי בשנות החמישים היה סידרה בת שלושה-עשר פרקים לילדים שדמתה בסגנונה לתסכית רדיו בהמשכים – Pathfinders in Space. סידרה זו ושני המשכיה (Pathfinders to Mars ו-Pathfinders to Venus) הופקו על-ידי סידני ניומן על פי תסריט של אריק פייס ומלקולם הולקה. שני האחרונים עוד יעשו חיל בהמשך דרכם בכתיבת תסריטים ל-'דוקטור הו'.

תור הזהב

הסידרה שמשקפת יותר מכל את הגיוון של המע הבדיוני הבריטי, או לפחות את הגיוון אליו הבי-בי-סי הגיע בשעתו היא, ללא ספק, ' Doctor Who'. 'דוקטור הו' החלה במקור כסידרה חינוכית לילדים, על סבא חביב שנוסע בזמן ומלמד את הצופים היסטוריה דרך ביקור בתקופות רלוונטיות. כבר אחרי הפרק הראשון היה ברור שזה לא הכיוון שהסידרה עומדת לקחת, והיא הפכה לסידרת המד"ב שרצה הכי הרבה שנים רצופות בהיסטוריה. 'דוקטור הו' שימשה אבן דרך להפקות המדע-הבדיוני הבריטי במשך שנים רבות ופירנסה שחקני תיאטרון רבים לאורך שנות קיומה. עד היום ניתן לזהות מחוות ברורות לסידרה כמעט בכל הפקה בריטית חדשה, באופן דומה להשפעה של "מסע בין כוכבים" על הטלביזיה האמריקאית. בין המעורבים בהפקתה ניתן למצוא את סידני ניומן, שיצר אותה במקור ועזב את הצוות בשלב מוקדם למדי להפקת סדרות נוספות, רוברט הולמס המוכשר להפליא, טרנס דיקס, קריס בושאר וטרי ניישון. על האחרון ראוי להרחיב את הדיבור בשל תרומתו הכללית למדע הבדיוני הבריטי המצולם.

moonbase

טרי ניישון הוא מכותבי תסריטי המדע הבדיוני הפוריים ביותר בבריטניה. בין היתר הוא יצר את הסדרות 'בלייק 7' ו'Survivors', אך תרומתו המכרעת באמת היתה בהפיכת 'דוקטור הו' מסתם סידרה חינוכית כושלת למוסד בריטי המתחבר כמעט באופן מוחלט עם המילה מד"ב. ניישון החל את דרכו כקומיקאי. בתפקיד זה הוא לא היה מוצלח למדי, ובמהרה הוא מצא את עולמו בתחום קרוב, אך שונה בעליל – כתיבה. ניישון החל את עבודתו בבי-בי-סי ככותב בסדרת הפת'פינדרס וכאשר התבקש לכתוב פרק ל-'דוקטור הו' הוא הפך את הסידרה במו ידיו לסדרת מד"ב שריתקה את הצופים ועברה מחוג מצומצם של ילדים לקהל רחב בהרבה של צופים בריטים נלהבים.

העלילה, שנמשכה על גבי שבעה חלקים, היתה פשוטה. הדוקטור וחבריו באותה תקופה נחתו על הכוכב סקארו וגילו שם שתי צורות חיים בולטות: הטאאלים שוחרי השלום והדאלקים המנוגדים להם – קיבורגים ששינו את עצמם על-מנת לשפר את יכולתם הצבאית. הם היו הרעים המושלמים. דיברו בקול מתכתי מעצבן ובהברות קטועות והפחידו בזמנו את כל ילדי בריטניה כשצעקו E-x-t-e-r-m-i-n-a-t-e. הדוקטור וחבריו הצליחו, כמובן, להביס בעורמתם את הדאלקים דמויי המלחיה, ובאותה הזדמנות גם קנו את לבם של הצופים.

Dallek
דאלקים – מלחיות קטלניות

טרי ניישון המשיך ככותב בסידרה וכתב פרקים נוספים רבים שכללו את חביביו הדאלקים. אחד הפרקים, שצולם כבר בשנות השבעים (Gensis of the Dalek) היה פרק מרשים במיוחד ובו הדוקטור נתקל בדילמה מוסרית קשה – האם מכיוון שהוא יכול לחזור בזמן, יש לו זכות לקחת חיים ולמנוע את היווצרות הדאלקים שגרמו לסבל רב, או שאסור לו להתערב בהיסטוריה? הפרק גם הציג את אחד מאויביו המושבעים של הדוקטור, מדען מטורף ומעוות בשם דאברוס אשר יצר את הדאלקים. בשנים 1965 ו- 1966 עובדו תסריטיו של ניישון למסך הגדול ושתי העלילות הראשונות של הדאלקים הפכו לסרטי קולנוע בכיכובו של פיטר קושינג. בסרטים אלה, קושינג שיחק מדען אנושי ולא חיזר כמו במקור, והדאלקים הופיעו לראשונה בצבע בעיצוב שונה מהותית מזה אשר בו ייראו כאשר הסידרה עצמה תעבור לצבע אי אז בשנות השבעים.

סידרת 'דוקטור הו' סימנה רק את תחילת תרומתו של ניישון למדע הבדיוני הבריטי. ניישון היה תסריטאי מבוקש בבריטניה וכתב פרקים לרוב ההפקות שהיו בשנות השבעים. הוא הכניס נושאים מד"בים לרוב, וניתן לראות גם בסדרות מיינסטרימיות רבות שלו, 'הנוקמים' למשל, לא מעט קווי עלילה פנטסטיים. כאשר בשנת 1975 ניישון התבקש ליצור סדרת מדע בדיוני לבי-בי-סי, מה שהוא הוציא תחת ידו היתה סידרה אפוקליפטית מופלאה בשם Survivors, שביטאה את המיטב ביכולות הדרמטיות של הבי-בי-סי והוכיחה אחת ולתמיד שניתן לעשות סידרת מד"ב איכותית גם ללא כל תקציב לאפקטים מיוחדים.

אז מה יש לנו ב"ניצולים"? עלילת הסידרה היא כדלהלן: וירוס אוריינטלי השמיד 95% מאוכלוסיית הארץ. קומץ ניצולים מפוזר באנגליה הכפרית של שנות השבעים שרד את המגיפה ומנסה להישרד – כל אחד בדרכו שלו. הסידרה הציגה דרמה מורכבת ומעניינת והעלתה שאלות מוסריות ועקרוניות כבדות משקל על הדרך להיחלץ מאסון, על הזכות להמתת חסד באין יכולת לרפא, על הזכות לשלוט לאחר האפוקליפסה ועוד ועוד. הסידרה נמשכה שלוש עונות ו- 38 פרקים והיא מומלצת בחום. ניישון עזב את הסידרה אחרי העונה הראשונה, יחד עם קרוליין סימור, אחת משלושת כוכבי הסידרה, ופנה ליצור ולתסרט את יצירת המופת הגדולה של חייו – סידרה בשם Blake's 7.

בשלהי 1978, במקביל להקרנת הסרט "מלחמת הכוכבים" והרעב העצום שהוא יצר למד"ב טוב, ניישון יצר בבי-בי-סי סידרה שמהווה בעיניי יצירת מופת של מד"ב, מעין מדריך איך לעשות סידרת מד"ב כמו שצריך. סידרה זו, "בלייקס 7" שמה, מדברת למעשה על גירסה חללית לסיפור רובין הוד – קבוצת מורדים בת שבעה אנשים נלחמת מלחמת גרילה נגד פדרציה מושחת ואויבים נוספים. השביעיה של בלייק, שידעה שינוים פרסונליים רבים והתקשתה לשמור על מספרה הקבוע, היא משפחה לא מתפקדת קלאסית בעלת מספר מוקדי כוח שלפעמים מחליטים על מטרה משותפת ופועלים כצוות. רוג' בלייק, הוא מנהיג כריזמטי אשר מנסה להכניע את הפדרציה בנקמה על השחיתות שפשתה בה, וגייס לעזרתו חבורה של טיפוסים צבעונים ובהם קר איבון, מתכנת מחשבים קר ומוכשר להפליא. הסידרה התבססה על תסריטים מורכבים שכללו מספר עלילות משנה מקבילות, ובכלל זה מאבקי כוח מתמידים בין הדמויות. ניישון וכריס בושאר כתבו את רוב הפרקים, אך היה מספר לא קטן של כותבים אורחים שכתבו פרק אחד או שנים. הסידרה מומלצת ביותר והשפעתה ניכרת עד היום בסדרות כמו בבילון 5 ,לקס ופארסקייפ.

כמו השחקים שמילאו את תפקידו של הדוקטור בדוקטור הו, גם כוכבי בלייקס סבן הפכו לידוענים. הסידרה, בניגוד לדוקטור, יועדה מלכתחילה למבוגרים ושודרה בשעות הערב, והנושאים שלה היו בוגרים ביותר. כרגיל בבי-בי-סי היא סבלה מאפקטים גרועים, אבל המשחק המבריק פיצה על כך ונתמך גם על-ידי כוכבים אורחים שעשו את הסטאז' בדוקטור הו ומילאו את תפקידים כיאות גם בבלייק.

את איבון שיחק בכשרון רב ,שחקן בשם פול דארו, שתפקיד זה הפך להיות תפקיד חייו. דארו מופיע כיום גם בטלביזיה בתפקידים שונים, ועושה חיל בעיבוד לתיאטרון של "שומרים שומרים" של טרי פראצ'ט בתפקיד קפטיין וימס. גארט תומאס, כוכב הסידרה השני, בתפקידו של בלייק עצמו, שיחק בתפקידים מד"ביים רבים לאורך השנים. למשל, הוא כיכב במיני סידרה לילדים בשם Children of the Stone (שבעה חלקים), אשר עצם הופעתו בה הפכה את הסידרה לקאלט. לפני תפקידו בבלייק הוא כיכב בקופרודוקציית מד"ב בריטית-גרמנית בשם Star Maidens שעסקה בכוכב שנשלט על-ידי נשים. תומאס שיחק אחד משני עבדים זכרים שמנסים למצוא מקלט, כאשר שלוש נשים מיליטנטיות רודפות אחריהם. את העבד השני שיחק פייר בריס המוכר לקהל הגרמני בתפקידו כווינטו. את הנשים שיחקו קריסטין קרוגר,ג'ודי ג'ייסון ודוון אדמאס. הצופים הישראליים בודאי זוכרים את תומאס מהסידרה "אבירי האל" (Knights of God),שעסקה בבריטניה שנמצאת בשלטון דיקטטורי דתי. תומאס שיחק בסידרה זו בתפקיד אואן אדוארדס, אביו של גיבור הסידרה ומנהיג המורדים הוולשים. בסידרה שיחק גם פטריק תראוטון, המוכר יותר בתור 'דוקטור הו' השני. הסידרה הופקה ע"י ITV ע"י צוות שכלל את מיטב הכוחות של הבי-בי-סי וביניהם המפיקה אן יום, לימים ראש מחלקת הילדים בבי-בי-סי.

רשימה של סדרות המדע הבדיוני הנוספות של הבי.בי.סי מאותה תקופה מופיעה בסוף המאמר.

הטלוויזיה המסחרית

חלק גדול מהמדע הבדיוני הבריטי הופק על-ידי הטלביזיה מסחרית או על-ידי חברות ההפקה של ITV, וההבדל הבולט ביותר בין הפקות אלה להפקות הבי-בי-סי הוא בתקציב היחסי הגדול יותר של הטלביזיה המסחרית.

בשנות הששים ניצחה על דגל המדע הבדיוני, וכמעט כל ז'אנר אחר: ריגול ,בילוש מסתורין וכו', חברה הפצה אחת בשם ITC שהיתה בבעלות סיר ליאו גרייד. ITC הפיצה לכל העולם סדרות שהופקו ע"י חברות הפקה כמו ATV או ABC (לימים Thames), ואחראית ללהיטים כמו 'המלאך', 'הנוקמים', וסדרת המדע הבדיוני המוצלחת ביותר שלהם בכל הזמנים – "האסיר".

'האסיר' נולדה בדמיונו של אדם אחד, שיצר אותה, הפיק, כיוון את מהלכה וכמובן שיחק בה – פטריק מגוהן. סידרה זו, שהיתה אמורה במקור לכלול שבעה פרקים ,נכתבה על-ידי התסריטאי גורג' מרקסטין ומומנה בידי ליאו גריד. מגוהן שכבר היה כוכב אחרי הופעתו בסידרה "סוכן חשאי" (איש הסכנה), הקים את חברת Everyman (קיצור של Everyman for Himself) ויצר באמצעותה אחת מסדרות המדע הבדיוני העשירות והמקוריות ביותר שנוצרו, יצירת מופת ייחודית ועשירה.

במקביל למגוהן חובה לציין את פועלו של אחד האנשים הכי פוריים בתחום הפקות המד"ב בבריטניה – אדם אשר כל ילד משנת 64 ואילך הכיר את שמו – שליט הבובות גרי אנדרסון.

אנדרסון הפיק סדרות מד"ב עוד כשצולמו בשחור-לבן. הסידרה הראשונה שלו, ' Tourchy the Battery Boy' החלה גל של סדרות מד"ב לילדים בכיכובם של מריונטות עשויות בקפידה; החל מ-'פיירבול XL5' שעקב אחרי עלילותיו של סטיב זודיאק וצוותו, סופרקאר, סטינגרי, קפטיין סקרלט ועוד. רוב הסדרות הסתפקו בעונה אחת של 26 פרקים בני חצי שעה כל אחד. סידרה אחת – כנפי הרעם – זכתה לפופולריות רבה שהצדיקה שתי עונות והפקה של סרטי המשך.

fireball
Fireball XL5 – מריונטות עשויות בקפידה

בשנות השבעים, אנדרסון ניסה בהצלחה לשלב את מחלקת האפקטים המיוחדים שלו, ברשות דרק מדינגס, בהפקות עם שחקנים חיים. הנסיון הראשון שלו היה בסידרה בשם ' UFO' – סידרה שעסקה בפלישתם של עב"מים מסתוריים לכדור הארץ ובצוות צבאי סודי שקם על-מנת להילחם בפולשים. העלילה המרכזית של הסידרה לא היתה שונה מרוב סדרות הבובות של אנדרסון, אבל הסיפורים היו בוגרים יותר וכללו אלמנטים מרומזים של מין ופוליטיקה, ובכלל זה הפאות הסגולות שעיצבה סילביה אנדרסון לצוות הבנות שאיישו את בסיס הירח. בפועל, הסידרה היתה, כל כולה, משל על היחסים בין אנדרסון (שניהל ארגון קטן ועצמאי ביד רמה) לליאו גרייד שהיה מתווכח איתו על כל אגורה בתקציב

'UFO' הצליחה מאוד בארה"ב. אך במקום להמשיך לעונה נוספת, אנדרסון ושותפיו הפיקו סידרה אחרת בתקציב גדול יותר. כך נולדה 'חלל 1999' המרשימה, שנהנתה מפופולריות רבה והצליחה לשרוד שתי עונות. בני הזוג דאז, ברברה ביין ומרטין לאנדו, איישו את התפקידים הראשיים יחד עם צוות בריטי. בעונה הראשונה השתתף בארי מורס הותיק (הידוע כמפקח ג'ראד מ-'הנמלט') בתור פרופסור ישיש בשם ויקטור ברגמן. אחרי עונה ראשונה די משעממת החליטו על כיוון יותר קצבי לסידרה ולתפקיד הבייב התורנית נכנסה קתרינה של. של שיחקה את מאיה, חיזרית בעלת יכולת שינוי ומציאתה הוסברה בפרק הראשון של העונה השניה. אף על פי שהסדרות מיושנות למדי מבחינת האפקטים שבהן, יש להם קהל מעריצים לא קטן, ולאחרונה יצאו שתיהן על גבי DVD בבריטניה ובארה"ב.

space1999
Space 1999 – הכל בזכות הבייב

אחד מהניסיונות המעניינים ביותר לתפוס את קהל המד"ב היותר רציני באנגליה, היה בסידרה מוזרה ביותר בשם ' Sapphire and Steel', סידרה אודות שני חיזרים בעלי כוחות לא ברורים שמהווים מעין משטרת זמן וחלל ונלחמים כנגד כוחות רשע בלתי נראים. בתפקידים הראשיים היו ג'ואנה לאמלי הנהדרת ('הנוקמים') ודיוויד מק'קולם (א.נ.ק.ל, גירסת HTV של החטוף). הסידרה קשה לצפייה, ומעוררת בצופה תחושות של קלאוסטרופוביה קשה, כששתי הדמויות לא יוצאות מחדר אחד. עם זאת, מדובר בניסיון טלוויזיוני מעניין ביותר. לאמלי סיפרה בריאיון שהיא הגיעה לעתים עד כדי דמעות כשלא הבינה מה הדמות שלה עושה בכלל. נראה שאיש פרט ליוצר הסידרה לא הבין אותה באמת.

ובתחום הדרמות לילדים, המתחרה הגדולה ברשת ITV ל-'דוקטור הו' היתה הסידרה 'The Tomorrow People'. 'אנשי המחר' עסקה בחבורת ילדים שגילו, כל אחד בנפרד, שהם למעשה בעלי כוחות מיוחדים. הם התאחדו כצוות מיוחד תחת מחשב חללי, אשר שימש להם כהורה חלופי, והוצגו כמעין שלב אבולוציוני חדש ומרענן בהתפתחות האנושית. הסידרה נמשכה שמונה שנים וחודשה בשנות התשעים למשך שלוש שנים נוספות. ההשקעה בסידרה, ובעיקר בפרק הפיילוט, תרמה רבות לפופולריות שלה, אך נראה כי היא לא עמדה היטב במבחן הזמן.

תור הזהב של המד"ב הבריטי חלף מן העולם בשנות השמונים, ונראה כי הדגל עבר בשנים האחרונות לקנדה, שמובילה באופן בולט בהפקת סדרות בדיוניות בשנים האחרונות. ניכרים יש ניסיונות מעניינים פה ושם, בעיקר בערוץ הלווין 'סקיי', אבל 'דוקטור הו' חדש או 'בליק'ס 7' עוד לא נתגלו ולא נראה שיש מי שיחליף אותם בתודעת הקהל.

נספח – רשימה חלקית של סדרות המד"ב של הבי-בי-סי

  • The Lost Planet and Return to the Lost Planet – מתוך תסכית רדיו לילדים – 16.1.54 עד 19.3.55.

  • '1984' – על-פי ספרו של ג'ורג' אורוול . הומחז ע"י ניג'ל ניל ב- 12.12.54 וחודש ב- 1965.

 

  • A for Andromeda ו-The Andromeda Breakthrough – שילוב אופייני של טכנולוגיה ופנטזיה מאת פרד הויל , אישה צעירה מתוכנתת ע"י חיזרים. 3.10.61 עד 2.8.62.

 

  • R3 – צוות מוחות ממשלתי בסגנון Doom watch. (1964).

 

  • The Year of the Sex Olympics – מחזהו השערורייתי של נייג'ל ניל (1968).

 

  • Doomwatch – צוות למניעת אסונות מדעיים, בהנהגת דוקטור ספנסר קוויסט, מפקח על ניסויים שיצאו מכלל שליטה (9.2.70 עד 14.8.72). הסידרה נמשכה 3 עונות והייתה טרגית במיוחד. הפרק המסיים לא אושר לשידור בשנת 72. בהשראת הסידרה הופק סרט קולנוע וסרט טלוויזיה שגם שודר בארץ בכבלים. (Earth Angel). הסרט עצמו הוא על טהרת המד"ב הקשה והוקדש לגורלו הסופי של דוקטור ספנסר קוויסט. סידרה בוגרת מאוד.

 

  • Out of the Unknown – סידרה של עיבודי ספרי מד"ב נודעים. 4.10.65-30.6.71.

 

  • Counterstrike – מעשיית פלישת חייזרים. 10.1.69-8.9.69.

 

  • Moonbase 3 – דרמת ירח בת ששה פרקים אחרי משימת אפולו. 9.9.73-14.10.73.

 

  • The Changes – דרמת מד"ב אפוקליפטית.

 

  • The Flipside of Dominick Hyde – שתי דרמות המתארות פרדוכס בזמן ושודרו בארץ בשנות השמונים. פיטר פירת' הוא אדם מהעתיד שבונה מכונת זמן ומנסה לסדר פרדוקס שמערב קרוב משפחה שלו מגלה לבסוף שמדובר בעצמו. פירת' הפגין משחק מוצלח ביותר בעלילה שמערבת גם סיפור אהבה והוביל ליצירת דרמת המשך מוצלחת פחות בשם Another Flip for Dominic.

 

  • The Hitch Hiker's Guide to the Galaxy – הספר הראשון + המסעדה שבסוף היקום.

 

  • The Day of the Triffids – "יומו של השלשרגל". העיבוד המוצלח משנת 1981 עדיף על פני הגירסה המוקדמת משנות החמישים. מזכיר מאוד את Survivors.

 

  • Artemis 81 – סופר פרנורמלי בשם גידיון הליפקס נקלע למלחמה בין הטוב לרע. (1981).

 

  • Play for Tomorrow – סידרת אנתולוגיה.

 

  • Z for Zachariah – קורות שתי משפחות בעמק וולשי אחרי הפצצה גרעינית. מבוסס על ספר באותו שם. הגירסה מ- 1984 חודשה בשנת 2000 בהפקה אמריקנית-צ'כית.

 

  • The Tripods – התלתרגליים. כל מילה נוספת מיותרת.

 

  • Threads – דרמה הבנויה כמו סרט תעודה ומראה את ההשפעה לטווח ארוך של מלחמה גרעינית על האנושות תוך התמקדות בעיר שפילד.

 

  • The Invisible Man .

 

  • Star Cops – דרמת מד"ב משטרתית שנכתבה ע"י כריס בושר. החזיקה מעמד 7 פרקים.

 

  • Red Dwarf

.

  • Invasion: Earth – 'תיקים באפלה' במבטא סקוטי. אחת הדרמות היקרות ביותר שנעשו בבריטניה ואחת מסדרות המד"ב הבודדות שהופקו בשנות התשעים. ההפקה החלה במקור על-ידי ITV סקוטלנד וערוץ המד"ב, והסתיימה רק אחרי שהבי-בי-סי הוסיף כסף.

 


Outpost Gallifrey – מגזין רשת עשיר בתוכן למעריצי הדוקטור

מועדון מעריצי בלייקס 7

מדריך לספרי המדיה של תוכניות הטלוויזיה הבריטיות

Space: 1999 – אתר מחווה



תגובות

הוספת תגובה