סקירת המועמדים לפרס הוגו, 2007


פורסם ביום יום שבת, 25 באוגוסט 2007, בשעה 0:05
שייך למדור מיוחד

מאת

מדי שנה מוענקים בכנס המדע הבדיוני העולמי (וורלקון) פרסי הוגו. הפרסים ניתנים בשלל קטגוריות, שרק את חלקן בחרתי להציג כאן: את יתר המועמדים תוכלו לראות באתר הכנס. השנה יערך הכנס לשם שינוי ביוקוהמה שיפן, בין התאריכים 30 באוגוסט ל-3 בספטמבר.

כבכל שנה אנו מפרסמים ב"בלי פאניקה" סקירה של כל המועמדים בקטגוריות הספרותיות.תקצירי הספרים, למעט זה של "דרקון הוד מלכותו" מבוססים על תקצירים שהופיעו ברשת. תיאורי הסיפורים, וכל השיפוטים הנוגעים אליהם, מייצגים את דעתי בלבד. יתכן שחלק מן המועמדים יורדו מהרשת לאחר ההכרזה על הזוכים, ובמקרה זה ניתן יהיה לקרוא את חלקם באתרים בתשלום.

ובנוסף, הסתייגות שאני לא נוהג לפרסם כל שנה: בחירת המועמדים השנה רחוקה מלייצג את כל מגוון הסיפורים הטובים ביותר שהתפרסמו השנה, ולו רק משום שעשרה סיפורים מתוך החמישה-עשר נבחרו מתוך כתב עת אחד: אסימוב'ס. בחירתם של המצביעים השנה הייתה צרה להפליא, בכל הקטגוריות, וגם מספרם של המצביעים היה נמוך מהרגיל.


ספרים

אלפהיים / מייקל פ' פלין (הוצאת תור, 2006)
שילוב בין רומן היסטורי לספר "מגע ראשון". הכפר אלפהיים נעלם מהמפות במאה ה-14. היסטוריון מודרני וחברתו הקוסמולוגית מנסים לגלות מה ארע בגורלו ומגלים להפתעתם תיעוד של התרסקות של רכב חייזרי בכפר ושל המאורעות המשונים שהתרחשו בכפר אחרי כן, תוך שילוב של אימה, פחד, אסון וגם תקווה.

דרקון הוד מלכותו / נעמי נוביק (מהדורה עברית: הוצאת גרף, 2007)
וויל לורנס, קברניט ספינת מלחמה בריטית, אוסף בעיצומן של המלחמות הנפוליאוניות שלל מלחמה יוצא דופן – ביצת דרקון. כשהדרקון, טמרר שמו, בוקע על הספינה, לורנס נאלץ לנטוש את הקריירה הימית שלו ולפתוח בקריירה חדשה כמטפל והרוכב של טמרר. מכאן מתפתח סיפור חניכה שעל כל אחד מהם לעבור בנפרד, וגם שניהם כצמד.

בית הזכוכית / צ'רלס סטרוס (הוצאת אייס, 2007)
מלחמות הצנזורה הסתיימו במחיר יקר – הוירוס הצהוב השמיד את רשת חורי התולעת שקישרו בין מושבות האנושות ברחבי הגלקסיה. רובין, שמחק את מוחו כדי לסלק ממנו את זכרונות המלחמה הכואבים, מתנדב לניסוי המתנהל בבית הזכוכית, מקום ששימש בעבר כבית כלא לפושעי מלחמה. עד מהרה הוא מגלה שחבריו לבית הזכוכית כולם מרגלים או חיילים לשעבר, ובה בעת עליו להתמודד עם שברי הזכרונות החוזרים אליו.

קצה הקשתות בענן / ורנור וינג'י (הוצאת תור, 2006)
השנה היא 2025. המשורר רוברט גו החלים מאלצהיימר אך איבד את כשרונו. כעת עליו ללמוד להתמודד עם עתיד טכנולוגי שהוא אינו זוכר ממנו דבר, על רקע מזימה המערבת נשק על ביולוגי מושלם המאפשר לשלוט במחשבות של אנשים. מדע בדיוני קשה, עתיר מחשבים, האקרים וטכנולוגיה מתקדמת. זוכה פרס הוגו!

Blindsight / פיטר וואט (הוצאת תור, 2006)
ספר מגע ראשון נוסף, הפעם משולב עם מדע בדיוני קשה. 65,000 גשושות חייזריות מקיפות את כדור הארץ ועצם בלתי מזוהה מתקרב אליו. האנושות שולחת קבוצת מדענים ליצור מגע עם העצם המתקרב ולגלות מה רוצים החייזרים. החבורה המשונה הצטרך לבוא במגע עם חייזרים חייזריים בעליל, בספר שופע רעיונות מדעיים ואחרים.


נובלות

מיליארד חוות / רוברט ריד (אסימוב'ס, אוקטובר/נובמבר 2006)
האב הראשון יצר מכונה שתעביר אותו ואת מעונות הנשים של הקמפוס לכדור ארץ מקביל. כעבור דורות רבים ושרשרת ארוכה של כדורי ארץ, קארה, בתחילה נערה ואחרי כן אישה צעירה, נאלצת להתמודד עם המורשת המוסרית הבעייתית שהותיר האב המייסד, ועם מערכת דתית המשקפת יחסי כוחות בעייתיים בין גברים לנשים. ובינתים, יש לה גם תפקיד בנסיון לשמר את מה שניתן מהמערכת האקולוגית המקורית של כדור הארץ הזה. סיפור אקולוגי עם עולם מרתק, עלילה פחות מעניינת, ומוסרניות יתר. לא רע. יש סיפורים טובים ממנו. זוכה פרס הוגו!

חומות היקום / פול מלקו (אסימוב'ס, אפריל/מאי 2006)
ג'וני, נער כפרי נבון, פוגש יום אחד בעצמו – ג'ון אחר, שהגיע מיקום מקביל. ג'ון מציע לו הצעה שקשה לסרב לה – לקחת את המכשיר שלו ולטייל ליקום אחר. לרוע המזל, לג'ון יש גם תוכניות נוספות, והדברים מסתבכים. סיפור מדע בדיוני חביב ומעניין על מדע, זהות ועל אנשים שמתמודדים עם נסיבות שיצאו משליטתם. לא יצירת מופת, אבל מעניין ונעים מאוד לקריאה.

Inclination / וויליאם שאן (אסימוב'ס, אפריל/מאי 2006)
נהדר. סיפור רווי משמעויות דתיות המתרחש בתחנת חלל. ג'וד הוא בן לכת שמרנית המאמינה במכניקה הישנה. בני הכת חיים בעוני ובבידוד באגף סגור של תחנת החלל, וכמעט שאינם באים במגע עם יתר תושבי התחנה והעוברים בה. בשל המחסור הכלכלי, אביו של ג'וד נאלץ לשלוח אותו לעבוד מחוץ לאגף של הכת, ושם הוא נחשף לתפיסות אחרות, ולמציאות, ומשתנה. השורה התחתונה: קידמה היא המציאות בה אנו חיים, ואין להתעלם ממנה בגלל ציוויים דתיים – מובאת בצורה קצת יותר מדי דידקטית, אך פרט לכך מדובר בסיפור מרתק וטוב.

הקיסרות של לורד ווירי / מייקל סוואנוויק (אסימוב'ס, דצמבר 2006)
מייקל סוואנוויק יודע לכתוב פנטסיה כמו שאף אחד אחר לא כותב – פנטסיה עתידנית, טכנולוגית מאוד, המשלבת רמות שונות של טכנולוגיה לצד אנכרוניזמים ברורים. על הרגע הזה נקלע גיבור הסיפור, וויל, לתוך מערכת מורכבת של מחילות ומנהרות בה חיים כל נדכאי החברה, ומצטרף למאבק החירות שלהם ושל מנהיגם האלף לורד ווירי. הסוף קצת מאכזב בגלל הדאוס אקס מאכינה שסוונוויק הכניס בו. פרט לכך, סיפור מצוין.

ג'וליאן: סיפור לחג המולד / רוברט צ'רלס וילסון (PS Publishing, 2006)
מתישהו במאה הנוכחית הנפט אזל והחברה הצרכנית התמוטטה. החברה שנולדה בעקבות זאת היא הדומיניון: חברה (אמריקנית, כמובן) שמרנית מאוד, דתית ודיקטטורית, עם חלוקה מעמדית נוקשה. אדם, נער בן 17 ממעמד המשרתים, מסתבך שלא בטובתו בצרותיו של ידידו האריסטוקרט ג'וליאן, בחג המולד. המציאות, לצערי, מעניינת הרבה יותר מהדמויות עצמן, ומערכת היחסים בין אדם וג'וליאן לא מצליחה להחזיק את הסיפור. (גרסת PDF)

מעניין תמיד לחפש תימות חוזרות בסיפורים המועמדים לפרס הוגו. בקטגוריית הנובלות השנה, דומה שהמגמה הבולטת ביותר היא השילוב של עתידנות עם געגועים לעבר, ובחלק מהמקרים אפילו נוסטלגיה. זה בולט מאוד אצל וילסון, שהעתיד שהוא מתאר הוא למעשה חזרה למציאות המזכירה את המאה התשע-עשרה. זה בולט לא פחות אצל ריד, שבכל המציאויות החליפיות המופיעות בסיפור שלו יש גורם מאחר אחד – שמרנות דתית ודיכוי נשים. אותה שמרנות ממש ניתן למצוא גם אצל שאן, אך אצלו השמרנות היא דוקא הכוח המפסיד – מעין כוך אחרון בעתיד בו נשמרת הנוסטלגיה לעבר שלא היה מעולם. וסוואנוויק? כהרגלו הוא עושה את ההיפך מכולם: במקום להכניס את הנוסטלגיה הפנטסטית לעתידנות המד"בית, הוא אורג את שניהם יחד בצורה מרתקת. ומלקו? טוב, הוא לא באמת קשור, אבל הסיפור טוב.

בדומה לדעתי בסקירת המועמדים לפרס נבולה השנה, גם כאן המועמד המועדף עלי הוא סיפורו של שאן, שהוא באמת יופי של סיפור. מבין האחרים, אף אחד אינו מועמד בלתי ראוי, אבל סוואנוויק, נדמה לי, עולה על האחרים, והיה עולה אולי גם על שאן, אילו רק היה כותב לסיפור שלו סוף אחר.


נובלטות

איש הכרטיס הצהוב / פאולו בסיגלופי (אסימוב'ס, דצמבר 2006) טראן היה מנהל מצליח בסין שלפני ההתמוטטות הגדולה. אחרי המגפות שנגרמו בהשפעת החקלאות המהונדסת גנטית, והתרסקות הכלכלה המבוססת על נפט, הוא הפך לפליט רעב במנסה לשרוד ברחובות בנגקוק. כרגיל בסיפוריו של בסיגלופי, המציאות שהוא יוצר מורכבת להפליא, מלאה ניחוחות וגוונים, וכמו ברבים מסיפוריו (ובסיפור הקודם שכתב באותה מציאות: The Calorie Man), גם מדכאת מאוד.

שקיעה, זריחה וצבעי האדמה / מייקל פ' פלין (אסימוב'ס, אוקטובר/נובמבר 2006)
המעבורת היאק נעלמה בערפל שכיסה את המפרץ, על כל אלף נוסעיה. שורה של סיפורים של אנשים שהייתה להם נגיעה לאסון או לחקירתו חושפים אט אט חלקים מהתעלומה. הסיפור מעניין הן בתוכנו והן בצורתו, והסגנון משתנה שוב ושוב בכל פעם שהדובר מתחלף. בשני חלקים זו אפילו לא בדיוק פרוזה, אלא מאמר אקדמי מבולבל ותסריט של מלודרמה. את האנלוגיה לאסון התאומים קשה, כמובן, לפספס, אבל היא לא נתחבת בכוח לגרונם של הקוראים כמו בסיפורים אחרים שנכתבו בהשראת האסון.

אשת הג'ין / איאן מקדונלד (אסימוב'ס, יולי 2006)
שלא כפי שמרמז שם הסיפור, לא מדובר באגדה, אלא במדע בדיוני טכנולוגי עם ניחוח סייבפאנקי. על הרקע הזה מתחולל סיפור אהבה מריר בין רקדנית הודית ולבין ג'ין: סוג של תבונה מלאכותית. ומסביב, תככים דיפלומטיים, חוקים להגבלת התבונות המלאכותיות ומשבר מים בין שתי מדינות בהודו המפוצלת. זוכה פרס הוגו!

כל הדברים שהינך / מייק רזניק (Universe, 3 [1], אוקטובר 2006)
איש בטחון יוצא לכוכב לכת מרוחק לגלות מדוע כמה אנשים וחייזרים שביקרו בו הקריבו לאחר מכן את חייהם בנסיבות הרואיות. כשהוא מגיע לשם, הוא מותקף על-ידי טורף מסוכן, ומגלה על מהרה את התשובה. לא סיפור מבריק או עמוק, אבל נעים לקריאה ומעניין.

בתו היפהפיה של פול פוט (פנטסיה) / ג'ף רימן (F&SF, אוקטובר 2006)
בתו היפהפיה של פול פוט היא אישה צעירה ומפונקת החיה כעת בקמבודיה. שני דברים מפתיעים קורים לה במקביל ומאלצים אותה להתמודד עם זהותה ועם מוצאה: בתחילה היא פוגשת בחור עני ומתאהבת בו. לאחר מכן רוחות מיליון וחצי קורבנותיו של פול פוט מתחילים לרדוף אותה דרך הטלפון הסלולרי, מדפסת המחשב ועוד. התיאור של החלל שהשאירו הקורבנות בקמבודיה אמין ומרתק, אבל הסיפור מוליך בהתמדה אל הסיום הקיטשי המובן מאליו, ולא מצליח להפתיע או לשבור את הקיטש. חבל.

לא נעים. מצד אחד, אין בקטגורית הנובלטות שום סיפור רע באמת. מצד שני, אף אחד מהסיפורים לא משך אותי להתאהב בו. הסיפור של רזניק חביב וריקני, כהרגלו; הסיפור של בסיגלופי מורכב ומדכא, כהרגלו; ג'ף רימן מציג מציאות מרתקת הבנויה על רעיון שהוא התגלמות הקיטש; איאן מקדונלד כותב סיפור טוב מאוד, אילו רק הייתי אוהב סייברפאנק; מה שנשאר הוא הסיפור של פלין, שלטעמי הוא הטוב מבין החמישה. יחד עם זה, שום סיפור לא מצליח להתבלט מול מתחריו, וכולם יכולים לזכות.


סיפורים קצרים

איך לדבר עם בנות במסיבות / ניל גיימן (Fragile Things, 2006, מהדורה עברית: חלומות באספמיה, 15, 2006)
נער הולך עם חברו למסיבה שיש בה בנות. בדרך לשם, ה"מגניב" בין השניים מסביר לחברו הביישן שבנות לא מגיעות מהחלל, אמירה שמתגלה כלא לגמרי מדויקת. סיפור חביב, אם כי די סתמי, בסגנון "אזור הדמדומים", על הפער בין בנים ובנות.

קרבת דם / ברוס מקאליסטר (אסימוב'ס, פברואר 2006)
סיפור קצר ולא מאוד מפותח על מערכת יחסים קצרה ולא מאוד מפותחת בין ילד בן 12 לבין חייזר שממנו הוא מבקש לרצוח אדם בשמו. ברקע, עולם הסובל מפיצוץ אוכלוסין והגבלה של הילודה, ונסיון, לא בהכרח מוצלח, לערוך דיון מורכב על חיים ומוות ועל הפלות ורצח.

חלומות בלתי אפשריים / טים פראט (אסימוב'ס, יולי 2006)
הסיפור מתחיל כעוד סיפור בז'אנר "חנות המסתורין הקטנה", כשהפעם החנות היא ספריית וידאו ודי-וי-די. פיט הוא חובב קולנוע שמוצא במקרה ספריית וידאו בשם "חלומות בלתי אפשריים" השייכת ליקום חליפי. כיוון שהעולמות שונים, גם הסרטים שונים, ופיט נמשך בחבלי קסם אל החנות ואל המוכרת בה, מה שמוביל לסיפור אהבה בלתי אפשרי. לא נטול קיטש, אבל חמוד להפליא. זוכה פרס הוגו!

שמונה פרקים / רוברט ריד (אסימוב'ס, יוני 2006)
ניתן אולי לשייך גם את זה לז'אנר חנות המסתורין הקטנה – "פלישה מעולם הקטן", סדרת מדע בדיוני בת שמונה פרקים שודרה לזמן קצר בשנת 2025. היא לא הייתה טובה, אבל כמה פרטים בה עוררו תהיות על המציאות ועל זהות יוצריה. סיפור קר מאוד, על נושא קר – בדידותו של האדם ביקום.

הבית מעבר לשמיך / בנג'מין רוזנבאום (אופקים מוזרים, 4/9/2006)
מתבודד בשם מתיאס מטפח בבקתתו מספר אינסופי של יקומי בועה. באחד היקומים שלו חיה נערה בשם סופי, שאיתה הוא משוחח באמצעות הדובי שלה. חייהם ישתלבו זה בזה, בשעה שמתיאס מתמודד מול עולה לרגל שמגיע אליו. סיפור דחוס מאוד, קטוע מאוד, לא פשוט לקריאה ומורכב מאוד סגנונית, המעלה שאלות על דת ובריאה וקיום בכלל. מסוג הסיפורים שמוטב לקרוא יותר מפעם אחת כדי להבין באמת.

הרי לכם הנחת המוצא: כאשר סיפור של גיימן מועמד, יש סיכוי גבוה מאוד שהוא יזכה. לא חשוב שמדובר לכל היותר בסיפור חביב, ולבטח לא מהשורה הראשונה בסיפורים של "ניל האליל". משאמרנו את זה, מבט על יתר הסיפורים מצביע על אחד שעולה בעיני על כולם: "חלומות בלתי אפשריים", לא בגלל העומק, אלא משום שהכי נהניתי לקרוא אותו. מי שמחפש עומק, מוטב שיפנה אל סיפורו של בן רוזנבאום, ואולי גם לזה של ריד, שאהבתי פחות. ו"קרבת דם"? סתם סיפור.


הפרזנטציה הדרמטית הארוכה

  • הילדים של מחר
  • המבוך של פאן: זוכה פרס הוגו!
  • יוקרה
  • סורק אפלה
  • ונדטה

רשימת המועמדים המלאה



תגובות

  1. מאת רני:

    רק הערה קנטרנית אחת: הסרט "ילדי האדם" (משובח ביותר, אגב, אחד מסרטי המד"ב הטובים של השנים האחרונות) נקרא בארץ כשהוקרן כאן בשם "הילדים של מחר".

  2. מאת רמי שלהבת:

    תודה, רני. תוקן.
    משום מה הנחתי שקראו לסרט בדומה לספר. לעולם לא אבין את השיקולים של מפיצי הסרטים.

  3. מאת רני:

    נו, זה עוד מקרה מתון. תראה מה עשו עכשיו לסרט KNOCKED UP שנקרא בארץ "הדייט שתקע אותי", או לסרט SUPERBAD שיוקרן כאן בעוד שבועות ספורים בשם היצירתי "חרמן על הזמן". ובניגוד למשתמע מהשמות הישראליים, שני הסרטים הללו אינם קומדיות נוטפות ריר לבני הנעורים.

  4. מאת מיכאל_ג:

    ואם אנחנו כבר עוסקים בקרצצנות שמות, ספרו של וינג'י נקרא Rainbows End ללא גרש לפני ה-S, כך ששמו צריך להתרגם למשהו כמו "קשתות נגמרות" (יש לכך סיבה בספר). ואולי כדאי להוסיף שהספר הוא לאהרבה יותר מאשר רק מדע בדיוני קשה. זה ספר על דמויות- ועל חברה – לא פחות ואפילו יותר מאשר ספר על טכנולוגיה.

  5. מאת kenny:

    שאלה למיכאל.

    אתה בטוח שזה לא מקרה כמו בספרו של ג'ויס, Finnegans Wake, שבה הוא בכוונה השמיט את הגרש כדי שאפשר יהיה לקרוא את זה בשתי הצורות?

  6. מאת מיכאל_ג:

    כן, משהו כזה – מדובר בבית אבות בשם Rainbow's end, רק שהגרש נפל מהשלט ונשאר השם כמו בכותרת. אחד הגיבורים מהרהר בזה בספר. אל המשמעות החדשה הרבה יותר רלוונטית לאוירה הכללית של הספר, שהוא די דיסטופי.

  7. מאת Sabre Runner:

    'מיליארד ערבים' צריך להיקרא 'מיליארד חוות' מלשון חווה, אשת אדם. זה נובע מהסיפור על בני אדם שפורצים לעולם חדש עם הרבה נשים וזה גם נשמע פחות כמו סיפור ביקורתי על התפוצצות האוכלוסין בעזה.

הוספת תגובה