בארי לטס והמדע הבדיוני הבריטי


פורסם ביום יום חמישי, 22 באוגוסט 2002, בשעה 21:24
שייך למדור מאמרים

מאת

moonbase-cover

בארי לטס (Barry Letts) הוא אחד האנשים החשובים ביותר בהיסטורית המדע הבדיוני המצולם של הבי-בי-סי. החל משנות הששים ועד היום לטס פעל בתעשייה כשחקן, כבמאי, כתסריטאי וכמפיק. בעיני חובבים רבים, שיא הקרירה שלו היה בתקופה שבא הוא הפיק את "דוקטור הו" – ספינת הדגל של המד"ב הטלוויזיוני הבריטי. בחודש האחרון (יולי) יצאו לאור בגרסת די.וי.די שני פרויקטים שעבד עליהם בתקופה זו. האחד הוא פרק של הדוקטור והשני סדרה ייחודית מאוד בוגרת בשם Moonbase 3. את שניהם מאמר זה ינסה לסקור.

לטס כיהן כמפיק של "דוקטור הו" מהפרק השני של הדוקטור השלישי (1970) ועד הפרק השני של הדוקטור הרביעי (1974). הוא חזר פעם אחת לביים פרק נוסף בשנת 1975 .הפרויקטים הבאים שעבד עליהם כללו את המיני סדרות "גוליבר בליליפוט ", "בו ג'סט" ו-"ג'ין אייר". במקביל הוא גם עשה-חיל בתסכיתי המד"ב של הבי-בי-סי.

Doctor who-Carnival of monsters: 1973

בנוסף להיותו מפיק הסדרה, לטס נהג לביים בה פרקים מפעם לפעם. הפרק הזה נכתב על-ידי טרנס דיקס שהיה עורך התסריטים בסדרה בתקופה שבה לטס עסק בהפקתה, וכתסריטאי מהשורה במשך שנים רבות לפני כן. לטס בה ותסריטאי במשך הרבה שנים. אף על פי ש"קרנבל המפלצות" אינו בהכרח אחד מהפרקים הטובים ביותר של הדוקטור ואפילו לא מהטובים ביותר בתקופתו של לטס, הבחירה להוציאו בדי.וי.די איננה תמוהה כלל.

הדי.וי.די נותן מסע נוסטלגי לתקופה שאיננה עוד,לתקופה בה אנשים השקיעו את נשמתם בסדרת מד"ב עשירה ביותר בתכנים ועניה ביותר בתקציב. כל פרט ופרט נראה מושקע באהבה והמאמץ לתת ויזואליזציה עשירה לעלילה בולט לעין במיוחד בפרק זה ומראה על כשרונם של הבמאי והמעצב. גם ההשקעה של צוות השיחזור ב-די.וי.די עצמו ניכרת מאוד לעין. התמונה נראית חלקה מתמיד והבונוסים שהולכים וגדלים מדיסק אחד של הדוקטור לבא אחריו פשוט מצוינים. בארי לטס וקתי מאנינג (שמשחקת את ג'ו גראנט) מבצעים את רצועת הפרשנות שמספקת בונוס מיוחד לצפיה החוזרת בפרק ומגבירה את ההנאה ממנו. קטעי הבונוס המצורפים לדיסק מראים על הטכניקות ששימשו לאפקטים המיוחדים השונים החל מעבודה על מריונטות ועד צילום על מסך כחול שמוקרנים עליו אח"כ מודלים מוקטנים. קשה שלא להתמלא הערכה לרמת היצירתיות הגבוהה של חלוצי המד"ב הטלוויזיוני הללו, שפעלו זמן רב לפני שנוצרו טכניקות הגרפיקה הממוחשבות.

וקצת גם על העלילה: הדוקטור וג'ו מוצאים את עצמם בפרק זה על סיפון האונייה SS Bernice שנעלמה באוקיינוס ההודי בשנת 1926. לאט לאט הם מגלים שלא הכל כשורה על הסיפון, וידי חיזרים מחטטות מאחרי מראית העיניים השלווה של הספינה. קאתי מאנינג בתור ג'ו נוצצת יותר מהרגיל בפרק וג'ון פרטווי בתור הדוקטור מצוין כרגיל.

בשורה התחתונה, מדובר ב-די.וי.די מוצלח ביותר ומושקע, אשר נותן תקווה לעתיד להוצאתם של פרקים יותר מוצלחים עלילתית של הדוקטור. בהחלט שווה קניה.

Moonbase 3: 1973

מונבייס 3 היתה סדרה מדע בדיוני למבוגרים. הכוונה מאחוריה היתה ליצור דרמה רצינית מהסוג שהבי-בי-סי התמחה בו באותה תקופה, אך בהבדל משמעותי אחד – היא מתרחשת בעתיד על פני בסיס בירח. לצורך הענין גויסו למשימה לטס וטרנס דיקס ויצרו את הפרק הראשון. ג'יימס בורק, העיתונאי שסיקר את משימת אפולו לבי-בי-סי, גויס כיועץ טכני, ודאדלי סימפסון כתב את נעימת הפתיחה ואת הפסקול הסוחף של הסידרה. סימפסון שימש גם כמוזיקאי האחראי על הפסקול בדוקטור הו והוסיף לכתוב מוסיקה לסדרות מד"ב רבות לאורך השנים.

moonbase2 moonbase1

בכל הנוגע להשקעה ב-די.וי.די עצמו, אין לי ברירה אלא להודות באכזבה המרה שהסב לי הדיסק הנ"ל. הבי-בי-סי מסרו במקרה זה את הזכויות לקבלני משנה – Second sight video – שחסכו מאוד בעלויות. בגרסת ה-די.וי.די שלהם אין אפילו שורת מידע על הסדרה כבונוס, ובודאי שאין שום קטעים מצולמים או מוקלטים נוספים כבונוס. והבעיה הקשה ביותר היא שלא בוצע בדיסק שיחזור של הסרט עצמו. כתוצאה מכך, הסרט מלווה בשלל הפרעות ופגעים שנוספו לו לאורך השנים, ופס הקול הלא-סטריאופוני סובל מהפרעות סטטיות רבות. עם כל השמחה על עצם העובדה שמשחררים פנינים טלוויזיוניות כאלה בפורמט חדש, אי אפשר שלא להצטער על כך שלא טורחים לתקן בהן דבר, ושאין ניצול מינימלי של יכולות המדיום.

אחרי שנרגעתי מהאכזבה, פתחתי את הקופסה הזולה וישבתי לצפות בסידרה ברצינות. התוכן, ללא ספק, כיפר עבורי על הכל. הסידרה התגלתה כתופעה נאה ומרתקת שהתמכרתי אליה במהירות והצטערתי מאוד על סיומה אחרי ששה פרקים בלבד.

הזמן הוא לא רחוק מהתקופה בה אנו חיים כיום. בתקופה זו מצויים, לפחות על-פי הסידרה, ארבעה בסיסים על הירח. בסיס אחד שייך לאמריקנים, השני לרוסים, השלישי לאירופאים (בהנהגה בריטית) והאחרון לסינים. בין שלוש המעצמות ששולטות בבסיסי הירח שוכן שלום ושיתוף פעולה, בעוד הסינים נשארים בדלנים ועוינים. מלבד החזון של שלום בין ארה"ב ורוסיה, הסדרה חוזה גם את איחוד אירופה. אמנם, בסטיה ממה שארע באמת, היא מציגה את בריטניה כמדינה הדומיננטית באיחוד, אבל מרכיבים רבים שלו קיימים בכל-זאת, ובהם חזון המטבע האירופי האחיד (הקרוי, בספקולציה זו, בשם "יורו-דולר".

סיפור העלילה מלווה את ד"ר דיוויד קולדר (דונלד יוסטון, שחקן ולשי ג'ינג'י ענק) שמקבל מינוי כמנהל בסיס הירח האירופי אחרי שקודמו בתפקיד נהרג בתאונה מחרידה. בפרק הראשון עליו לחקור את האשמים במותו של קודמו ובפרקים האחרים הוא ואנשיו מתמודדים עם משברים פיזים ופסיכולוגים אחרים.

moonbase-car

המשחק בסדרה מוצלח מאוד וכולל אנסמבל מעולה של שחקים. ראלף בייטס משחק בכשרון רב את מישל לה-ברון, עוזרו הצרפתי והקפדן של קולדר; פיונה גראנט משחקת את הפסיכולוגית ד"ר הלן סמית שאחראית על תפקוד הצוות במצבי לחץ ובארי לואו מצטרף בתפקיד טום היל, אסטרונאוט ותיק שמטפל בעניינים הטכניים של התחנה. אליהם מצטרפת שורה של כוכבים אורחים בתפקיד מדענים שמנסים להוכיח ניסויים שונים על-מנת לעשות את בסיס הירח רווחי. הפרק הראשון הוא פרק היכרות מוצלח, ארבעת הפרקים שבאים אחריו מציגים כל אחד משבר אחר והפרק האחרון הוא הטוב ביותר בסדרה. כל פרק מספק עלילה העומדת בפני עצמה אך מסתמכת על צפייה בפרקים הקודמים, כך שחובה לראות אותם לפי הסדר.

מונבייס 3 מתגלה בדי.וי.די זה כסידרת-טלוויזיה משובחת ומומלצת בכל פה, ותכניה מצליחים מפעם לפעם לחרוג מסיפוק של בידור-לשמו ומעיקים מעט על המוח. תקציב הסידרה גדול במעט (לפחות בפרק הראשון) מרוב ההפקות של הבי בי סי אבל ההבדל מוצמצם למדי.

שני הדי.וי.די הללו, מלבד הערכה האדירה שנתנו לי לבארי לטס גרמו לי לתהיה קשה – האם רצוי להסתפק בקילוח הדל אך המשובח של הפנינים הטלוויזיוניות שהבי-בי-סי משחרר מדי שנה, או שמא יש לשמוח גם על פעולת סוכני המשנה שאמנם לא ישקיעו דבר בשיחזור הסרטים ובתוספות, אך יאפשרו חשיפה לשלל סדרות נוספות שנמקות כיום בארכיוני הרשת. תהא מה שתהא התשובה, אני, כהרגלי, אקח בכל מקרה כל מה שיש.

    ותודה לתומר שי על העזרה וההערות.

להורדה – תקציר פרקים של מונבייס 3



תגובות

הוספת תגובה