איש הפלדה, אשת הטישו


פורסם ביום יום רביעי, 09 בינואר 2008, בשעה 22:11
שייך למדור מאמרים, מומלצי האתר

מאת
תרגום: ורד טוכטרמן


Mad of Steel
הוא מהיר מקליע במעופו. הוא חזק מקטר רכבת. הוא מסוגל לזנק מעל בניינים גבוהים בקפיצה אחת. איך זה שהוא לא מצליח לתפוס לעצמו בחורה?

בגיל המופלג שלושים ואחת [1], קל-אל (ידוע גם בשם סופרמן, ידוע גם בשם קלרק קנט) עודו רווק. כמעט ודאי שעודו בתול. זה עניין רציני. המין עצמו מצוי בסכנת הכחדה!

סופרמן רווק הוא סופרמן נייד. לפיכך נטען שמתעדי קורותיו של איש הפלדה אחראים למצבו. אבל אל לנו להפיל את האשם לפתחם של הקומיקסאים.

כמו כן, סופרמן אינו מוגבל בשל בעיות פסיכולוגיות.

אמת הדבר, האסופי האומלל אינו שפוי לגמרי. איך יוכל להיות שפוי? הוא יתום, פליט וחייזר. מולדתו אינה קיימת עוד, אלא כשלל גיגאטונות של סלעים מסוכנים בצבעים מרהיבי עין.

בהיותו ילד ונער, קל-אל התקשה בוודאי למצוא דמות-אב נאותה. איזה יצור אנוש יוכל לרסן את התנהגותו האנטי-חברתית? איזה יצור אנוש ירהיב עוז להעניש אותו? ההתנהגות החברתית מאוד שהפגין בפועל באותה תקופה מעידה על ריסון עצמי על-אנושי.

מה היה הפלא אילו נסחף סופרמן בהדרגה לעבר הסכיזופרניה? בשסע שבין זהותו האנושית לזו הקריפטונית, הוא בחר להיות שתיהן, תוך שהוא מקפיד על הפרדה מוחלטת בין אישיויותיו המפוצלות. ניתן לראות יאוש פסיכוטי באופן שבו הוא מגונן על "זהותו הסודית".

אבל בעיותיו המיניות של סופרמן הינן גופניות לגמרי, וממשיות לחלוטין.

מטרתו של מאמר זה היא להצביע על אי אלו חסרונות רפואיים הטמונים בקיום של קריפטוני בקרב בני אדם, ולהציע פתרונות אפשריים. אסור להניח לדמוי האדם הקריפטוני ללכת בדרכם של הפטרודקטיל ושל עוף הדודו.


1

מה מדליק קריפטוני?

סופרמן הוא חייזר, חוצן. מבנה גופו הדמוי אנושי הינו בלי ספק תוצר של אבולוציה מקבילה, כשם שחיות הכיס האוסטרליות דומות למקביליהן היונקים. גומחה אקולוגית ספציפית מזמינה צורה מסוימת, גודל מסוים, יכולות מסוימות, הרגלי אכילה מסוימים.

אבל אל תניחו למראית העין להשלות אתכם. סופרמן אינו קרוב להומו ספיינס.

מה מעורר את דחף ההזדווגות של קל-אל? האם הנשים הקריפטוניות הפגינו אותות זיווג מרומזים בתקופות השנה המתאימות? יהיה הדבר אשר יהיה, לויס ליין לא ניחנה בו מן הסתם. ניתן לשער שהריח שלה אינו נכון, ושיותר משהוא מזכיר אישה קריפטונית, הוא דומה לקוף ארצי. זיווג בין סופרמן לבין לויס ליין יעורר בוודאי תחושה של מעשה סדום – וכמובן גם יהיה כזה, בהתאם לעמדת הכנסיה ודעת הקהל.


2

הניחו זיווג בין סופרמן לבין אישה אנושית שתכונה לשם הנוחיות ל"ל.

אחת משתיים: או שסופרמן הפך סכיזופרני לחלוטין ומאמין שהוא קלרק קנט, או שהוא יודע מה הוא עושה אבל כבר לא אכפת לו. שלושים ואחת שנים הן זמן ממושך. עבור סופרמן הוא ממושך אף יותר. יש לו ראיית רנטגן – הוא יודע מה הוא מפסיד [2].

הבעיה היא זו. אלקטרואנצפלוגרמות של גברים ושל נשים במהלך המשגל מראות שאורגזמה דומה ל"מעין התקף אפילפטי מענג". האדם מאבד שליטה על שריריו.

ידועים מקרים שבהם סופרמן השאיר שלא בכוונה את טביעות אצבעותיו על גבי פלדה ואף בבטון קשה. מה יעולל לאישה שבזרועותיו במהלך מה שניתן להגדירו התקף אפילפטי?


3

חשבו על הדחף המניע במגע בין גבר ואישה, הדחף אחוז הדיבוק לחדירה עמוקה יותר ויותר. זכרו גם שבשרירים קריפטוניים עסקינן.

סופרמן ימחץ את גופה של ל"ל בזרועותיו, פשוטו כמשמעו, ובה בעת יקרע אותה כדג, מהמפשעה עד עצם הבריח.


4

אחרון אחרון חביב, הוא גם יעיף את קודקודה מעליה.

אצל הזכר האנושי, פליטת הזרע היא פעולה לגמרי לא רצונית, וכך גם אצל כל צורות החיים הארציות האחרות. לא יהיה סביר להניח שעבור הקריפטוני פועלים הדברים אחרת. אבל כשהשרירים הקריפטוניים הודפים אותו, זרעו של קל-אל יגיח במהירות לוע של כדור מקלע [3].

לאור האמור לעיל, לא יתכנו יחסי מין נורמליים בין ל"ל וסופרמן.

הזרעה מלאכותית עשויה להניב תוצאות טובות יותר.


5

ראשית עלינו לאסוף את הזרע. הטיפות יגיחו במהירות על-קולית. תחילה על סופרמן לפלוט, ואז עליו לעוף בקדחתנות בעקבות הנוזל כדי ללוכדו במבחנה. נניח שהוא עושה זאת על הירח, הן מטעמי פרטיות והן כדי למנוע מהזרע להתנדף באחת בפוגעו באוויר במהירויות כאלה.

הוא יכול, כמובן, ללכוד את הזרע לפני שזה יתנדף בריק. הוא מהיר מקליע במעופו.

אבל האם יוכל לשמור אותו?

כל צורות החיים הקריפטוניות הידועות ניחנות בכוחות על. אותו דבר נכון בוודאי גם לזרע קריפטוני חי. ניתן לשער בסבירות גבוהה שהזרעונים הקריפטוניים פגיעים רק להרעבה ולקריפטוניט ירוק, שביכולתם לנוע באותה קלות במים, באוויר, בריק, בזכוכית, בלבנים, בפלדה מותכת, בפלדה מוצקה, בהליום נוזלי או בליבתו של כוכב, ושהם מסוגלים לנוע במהירויות על-אוריות.

איזו מין מבחנה תוכל לבלום זעיר-מפלצות שכאלה?

הזרעונים הקריפטוניים וכוחותיהם יוצאי הדופן יקשו עלינו גם בהמשך. לעת עתה הבה נניח (משום שהדבר הכרחי) שהם נוטים להישאר בנוזל הזרע, הנוטה להישאר במבחנת זכוכית פשוטה. לפיכך, סופרמן ול"ל יכולים לבצע הזרעה מלאכותית.

לפחות ייוולד דור המשך של קריפטונים.

האמנם?


6

ביצית בשלה אך לא מופרה יוצאת מהשחלה של ל"ל ופותחת במסעה לאורך החצוצרה.

כעבור זמן מה, עשרות מיליוני זרעונים, ששוחררו ממבחנה, מתחילים במסעם לאורך החצוצרה של ל"ל.

רגע הקסם קרב ובא…

האם יכול אדם להתרבות עם קריפטוני? האם אנו חולקים בכלל צופן גנטי? על פניו ניתן להניח של"ל תוכל להתרבות ביתר קלות עם קלח תירס מאשר עם קל-אל. אבל יש צירופי מקרים. אם הגנים תואמים…

תא זרע אחד מגיע לפני האחרים. הוא חודר אל הביצית, יוצר גושיש על פני השטח שלה, דופן התא מתעבה כעת כדי למנוע תאי זרע אחרים מלחדור. בתוך הביצית המופרית כעת מתחוללים שינויים…

ועשרה מיליון זרעונים קריפטוניים מגיעים באיחור קל.

אילו היו זרעונים אנושיים, לא היה להם מזל. אבל יצורים זעירים ועיוורים אלה חזקים מקטר רכבת. דופן תא מעובה לא תבלום אותם. כולם יחדרו לביצית, וישמידו אותה כליל באורגיה של אונס קבוצתי מיקרוסקופי. וכך נסתם הגולל על ההפריה המלאכותית.

אבל צרותיה של ל"ל רק מתחילות.


7

בתוך גופה נותרו עדיין עשרות מיליוני זרעונים קריפטוניים מתוסכלים. הביצית היחידה מפורקת כעת מכדי שתשמש מטרה. הזרעונים נפוצים לכל עבר.

הם מתפזרים בלי שיהיה להם אכפת מה ניצב בדרכם. הם מותירים תעלות מיקרוסקופיות מתפתלות. עד מהרה ימצאו את דרכם אל האוויר הפתוח.

בעקבות זאת תיוותר ל"ל עם כמה מיליוני נקבים מיקרוסקופיים, המובילים אל עומק קרביה. רוב התעלות יצטלבו עם לולאה אחת או יותר של המעי.

דלקת הצפק בלתי נמנעת. ל"ל תחלה אנושות.

בינתיים, עשרות מיליוני זרעונים צפים כנחיל באוויר מעל מטרופוליס.


8

זה רציני מכפי שנדמה לכם.

חשבו: הזרעונים האלה בלתי ניתנים להשמדה למעשה. בתוך כמה ימים או שבועות הם ימותו מחוסר תזונה. עד אז לא ניתן יהיה לפגוע בהם באמצעות חום, קור, ריק, רעלנים או שום דבר פרט לקריפטוניט ירוק [4]. הנה הם, זעירים אך מסוכנים, כי לכל אחד מהם יש כוחות על.

קולות נפץ על-קוליים זעירים מטלטלים את מטרופוליס. חורי תולעת, מפויחים מחום מטאורי, צצים כבמטה קסם בדברים שונים ומשונים: שמשות, קירות, קרמיקה עתיקה, מיקסרים חשמליים, עץ, חיות מחמד ותושבים. חלק מהזרעונים יחצו את מהירות האור. ליל מטרופוליס ישקוק רשת קווים כחולים צרים ומסתוריים של קרינת צ'רנקוב.

ונשים שסופרמן מעולם לא הכיר ימצאו את עצמן במצב מביך.

חשבו על כך: ל"ל לא תיכנס להיריון, בשל עומס יתר של מפלצות עיוורות וחסרות בינה בתוכה. אבל בכל פעם שזרעון יחיד יתקרב אל ביצית אנושית לא-מופרית יחידה במנוסת הבהלה שלו, הוא יתקוף.

כמה קרוב זה קרוב מספיק? כמה סנטימטרים? האם זרעונים נמשכים לאותות כימיים? סביר להניח שכן. למטרופוליס היתה אוכלוסיה של מיליוני אנשים, וזרע קריפטוני יכול לנוע במסלול ארוך ונפתל, מיליוני מילין, לפני שיכנע וימות.

לא נראה מוגזם לצפות לכמה אלפי אירועים משמחים [5].

בעקבות זאת יצוצו אלפי תביעות. לא שסופרמן לא יכול להרשות לעצמו לשלם. יש מין טריק שבו מועכים גוש פחם ליהלום אלוטרופי…


9

הניתוח לעיל נותן לנו חלק מהפתרון. כשאנו מנסים הזרעה מלאכותית, עלינו להשתמש בזרעון יחיד. בכך אין קושי. על סופרמן להשתמש בראייה המיקרוסקופית שלו ובזוג מלקחיים זעירים כדי לשלוף זרעון מתוך הנחיל.


10

בלהיטותו הזרעון היחיד עלול לפרוץ מבעד לבטנה של ל"ל במהירויות על קוליות ולחולל אנדרלמוסיה. האם אין דרך להאט אותו?

יש ויש. ניתן לחשוף אותו לקריפטוניט זהוב.

קריפטוניט זהוב, אנו זוכרים, גוזל מקריפטוני את כל כוחות-העל שלו, לצמיתות. אילו היינו חושפים את סופרמן עצמו לקריפטוניט זהוב, היינו פותרים את כל בעיות המין שלו, אבל הוא היה נותר קלרק קנט לנצח. ייתכן שפתרון זה ייראה לנו דרסטי במקצת.

אבל ניתן לחשוף מבחנה של נוזל זרע לקריפטוניט זהוב, ואז להשתמש בטכניקות מקובלות להזרעה מלאכותית.

כל אחת מהשיטות הללו תאפשר לנו להכניס את ל"ל להיריון בלי להרוג אותה. האם כבר יצאנו מהסבך?


11

אף כי נחשפו לקריפטוניט זהוב, הזרעונים מוסיפים לשאת גנים קריפטוניים. אם אלה רצסיביים, ל"ל נושאת עובר אנושי מתפתח. לא יהיה עוד סופרמן, אבל לפחות לא נצטרך לדאוג לבריאותה של האם.

אבל אם חלק מהגנים הקריפטוניים או כולם דומיננטיים…

האם התינוק יכול להשתמש בראיית הרנטגן שלו לפני הלידה? אחרי הכול, עם כוח כזה הוא ודאי יכול לראות מבעד לעפעפיו העצומים. זה יעקר את ל"ל. אם הילד יתחיל להשתמש בראיית-חום, המצב יחמיר.

אבל כשהוא יתחיל לבעוט, הכול יגמר. הוא יבעט עד שיפרוץ אל האוויר החופשי, ויהרוג את עצמו ואת אמו.


12

האם יש פתרון?

יש אחדים. לכולם יש חסרונות.

נוכל לתת לל"ל לחגור סביב מותניה חגורת קריפטוניט [6]. אבל כמות קטנה מדי של קריפטוניט עלולה לאפשר לילד לפגוע בה, ואילו כמות גדולה מדי עלולה להזיק לילד או להרוג אותו. כמויות ביניים עלולות להוביל לשני הדברים גם יחד! ואין דרך בטוחה לערוך ניסיונות.

פתרון טוב יותר עשוי להיות אם פונדקאית.

לא שקלנו עדיין את קיומה של סופרגירל [7]. היא תוכל לשאת את הילד ללא פגע. אבל לסופרגירל יש זהות סודית, וזהותה הסודית אינה נשואה, ממש כמו סופרגירל עצמה. אם תופיע פתאום בהריון, בוודאי יזרקו אותה מבית הספר.

פתרון טוב יותר עשוי להיות להשתיל את העובר המתפתח בסופרמן עצמו. יש מקומות בבטנו של גבר שבהם עובר יכול לשאוב די חומרי מזון, כשהוא גדל כטפיל, ושבהם לא יגרום נזק מיותר לאברים הסובבים אותו. יש להניח שקלרק קנט יוכל לצאת לחופשה בקלות רבה יותר מתלמידת התיכון, האלטר-אגו של סופרגירל.

בבוא העת, הילד יוסר בניתוח קיסרי. יהיה צורך להסיר אותו בשלב מוקדם, אבל אינקובטורים לא יהוו בעיה כל עוד יקבל מזון. אשאיר את בעיית החיתוך בעורו הלא-פגיע של סופרמן כתרגיל לקורא הערני.

המחשבה על סופרמן בהריון החוצה את שמי מטרופוליס מערערת את החושים. באטמן יסרב להיראות בחברתו. בדיחות חדשות ומוזרות יתפשטו בבתי הכלא… ועתידו של גזע קריפטון יובטח סופסוף.


[1] סופרמן הופיע לראשונה ב-Action Comics, יוני 1938, 31 שנים לפני פרסומו המקורי של המאמר.

[2] אל לנו לחשוב על סופרמן כעל מציצן. יכולת ביולוגית דורשת ניצול. בילדותו יתכן שסופרמן אף לא ידע שלדברים יש פני שטח, עד שלמד לדכא את ראיית הרנטגן שלו. אם מיליוני אנשים נוהגים ללא בושה ללבוש בגדים מבד שאינו מכיל עופרת, בהחלט אין להאשים בכך את סופרמן.

[3] ניתן לשער שבית קנט בסמולוויל היה נקוב חורים בתקופת ההתבגרות המינית של סופרבוי. ומדוע לאנה לאנג לא הבחינה בכך מעולם?

[4] וצורות אחרות של קריפטוניט. לדוגמה, יש גושים של קריפטוניט אדום שהופכים את הקריפטונים לענקים. שוו בדמיונכם עשרה מיליון תאי זרע בגודל של שלשול מסתערים על חוף מטרופוליס וצוללים להפרות את כדורי הים… אבל אני סוטה מהנושא.

[5] אם סופרבוי מתעסק עם עצמו בגיל ההתבגרות, ניתקל באותה בעיה מעל סמולוויל.

[6] לצורך הדיון, כל צורות הקריפטוניט זמינות בכמויות לא מוגבלות. בהתחשב במאסה המפתיעה של קריפטוניט שצנחה על כדור הארץ מאז התפוצצות קריפטון, מוערך כי כוכב הלכת ודאי שקל יותר מכל מערכת השמש שלנו. "כוכב הלכת" קריפטון היה ודאי ננס שחור מצטנן, אחד מזוג כוכבים בינאריים שבן זוגו היה ענק אדום.

[7] היא לא יכולה להזדווג עם סופרמן כי היא דודניתו מדרגה ראשונה. ורק נבל יטען אחרת.


הדפסה מחודשת מתוך All the Myriad Ways © 1971 מאת לארי ניבן. מפורסם מחדש באישור המחבר.


מידע נוסף על ביקורו של לארי ניבן בישראל במרץ הקרוב יתפרסם בשבועות הקרובים באתר האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה
המאמר המקורי

המאסה החסרה – סיפור

הזרוע הארוכה של גיל המילטון – ביקורת

סדרה מתכנסת – סיפור

קורס בלהבות – סיפור

הקיסם ברגלו של השטן

לארי ניבן – סקירה

Inferno – ביקורת

עולם טבעת – ביקורת



תגובות

  1. מאת דוד:

    ענק!

  2. מאת שחר:

    נדמה לי שקראתי את זה בעבר, ובכל זאת – הנאה צרופה

  3. מאת קרן אמבר:

    oh dear.
    it would be easier to clone him directly.
    if his genes are arranged in a similar function groups and male-female distinction is derived from a single whole chromosom then you could theoretically double that gene to get the other sex and then you will have a whole new species that can work its way from there.
    there will be many problems of double recessive dangers but they will wipe out the faults in the system and eventually natural sellection will take its course and krypton will rise again. or something anyway.
    no use going back to live on a planet where the only substance that seriously maim your abilities is abundant is far too many quantities.
    the universe is their lobster and they have quite a few super powered abilities to enjoy it, with butter souce on the side.

  4. מאת ליאה:

    LOL! פשוט מצויין. צחקתי בלי הפסקה.

  5. מאת Sabre Runner:

    כמו שכבר נאמר, כוחו של סופרמן נובע מהשמש הצהובה. סופרמן הוא סולארי בדיוק כמו ציקלופ.
    זה אולי יהיה קצת מטרד אבל כל פעם שקלארק רוצה לקיים יחסים אם לואיס הם צריכים רק להתבודד מהשמש לכמה ימים ואז סופרמן עדיין יהיה סופרמן אבל בלי אנרגיה בשביל הכוחות שלו והם יוכלו להזדווג כמו שני בני-אדם.

  6. מאת kindmisery:

    1. הרעיון של סברארנר עדיף על זה של קרן (אני חושש שחדירה לתאים תהייה אתגר עבור המדע הארצי. כדי להשיג שערה מראשו של סופרמן עבור המוזיאון, נאלצו המומחים לבקש מסופרמן לתלוש אותה בעצמו. עם זאת, לקס לותר הצליח, לאחר שגנב את השערה, להשתמש בחומר הגנטי שבה, ואולי ניתן להתייעץ עמו. לא ברור כיצד ניתן להשיג את שיתוף הפעולה שלו) – אבל אני לא בטוח אם התנזרות מהשמש מספיקה. לדעתי עליו להחשף לקריפטונייט או לפעולה מחלישה אחרת, ואז להמנע מחידוש כוחותיו על ידי השמש הצהובה. כמו כן, כדאי לערוך ניסויים על מנת לוודא האם בידודו של העובר מהשמש על ידי גופה של אמו הוא מספיק, או שמא המעט שמצליח לחדור את עורה של האם מספיק על מנת להפוך אותו למסוכן עבורה. במקרה כזה, יהיה צורך לבודד את לואיס ליין מהשמש במשך חודשי ההריון, ואולי גם בתקופה הראשונה לחייו של הילד.

    ושאלה רצינית יותר – שומעים הרבה שברי משפטים על ביקור מתוכנן של ניבן, אבל יהיה נחמד לשמוע את כל הפרטים באופן מסודר (או לחלופין – באופן לא מסודר, בתגובה לתגובה זו)

    תודה,
    KM

  7. מאת YossiN:

    עכשיו הכל ברור

    ג'ק המרטש? הרגע הבינונו שזו לא היתה סכין מה ששיסף את ביטנן של אותן אומללות…
    גם ברור כיצד טובי החוקרים של הסקוטלנד יארד נכשלו בנסיון ללכדו

    ובנימה קצת שונה: במקור, חשבתי ש"אשת הטישיו" זה תעתיק מאנגלית והכוונה לריקמה (הביטוי הביולוגי לריקמה כלשהי בגוף) אבל הסתכלתי במקור ואכן ניבן קורא לה "אשת הקלינקס"

  8. מאת רמי שלהבת:

    לגבי ניבן – במרץ הקרוב, בסביבות פורים, יתקיים כנס פנטסיה משותף לאוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת בר-אילן והאגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה. ניבן יגיע לכנס כאורח כבוד מטעם אוניברסיטת בר-אילן, וביום האחרון של הכנס יהיה אורחה של האגודה למדע בדיוני ולפנטסיה, ביום עיון שיתקיים במכון ויצמן. בסוף היום תתקיים מסיבת פורים, שבה ניבן ישפוט בתחרות התחפושות. יהיה מגניב :-)

    אם אני יודע נכון, אתר הכנס אמור לעלות בסוף החודש, ואז גם יופצו הודעות עליו בפורומים ובמקומות נוספים.

  9. מאת יעל:

    נראה לי ש kindmisery בכיוון הנכון. סופרמן צריך להחשף לכמות קטנה של קריפטונייט ירוק, ואז גם הוא וגם ל"ל צריכים לעבור לגור בדירה תת קרקעית. לאחר ההפרייה המוצלחת סופרמן יכול לחזור לתפקידו כמציל העולם, בעוד ל"ל תשאר להתגורר בדירה התת קרקעית לפחות עד שהילד יהיה בן שנה.

    היום בימי האימייל העליזים, היא אפילו לא תצטרך להפסיק לעבוד.

  10. מאת kindmisery:

    אני לא מסכים, יעל.
    לואיס ליין היא עיתונאית חוקרת, והיא לא יכולה לעבוד מהבית. למזלנו, סבא וסבתא קנט שניהם בפנסיה, והם יוכלו לעזור עם הילד.

    אגב, אם אנחנו כבר בזה, האם כוחות העל של סופרמן לא התפתחו לאט-לאט לאורך ההתבגרות שלו?
    הוא לא היה מסוכן לקנטים…

  11. מאת Sabre Runner:

    אני לא יודע לגבי שאר הקאנון אבל לפי Smallville, הוא גילה את הכוחות שלו טפח טפח והוא בכלל רק ידע עליהם בסביבות גיל ההתבגרות 11-13.

  12. מאת סידהרתא:

    ולא לשכוח שגם היה שיר.

    (התגובה נערכה קלות כדי למנוע גלישת שורות).

    השיר

  13. מאת אוריאל:

    אם אנחנו מקבלים את הסדרה סמולוויל(אולי גם בלי, אני לא מבין מספיק) קריפטונייט כחול יכול לפתור הרבה מהבעיות האלה..

  14. מאת עידן:

    מאמר נפלא. גאוני. ניבן הוא פשוט גאון (ואגב התרגום מעולה).
    אתם נותנים פתרונות טובים, אבל ממילא יש אצל סופרמן כל כך הרבה חוסר קונסיסטנטיות שזה לא באמת משנה…

  15. מאת עידן:

    אגב, לא הכי פשוט לחכות כמה שנים (עד שסופרגירל כבר לא בתיכון) ואז להשתמש בה כאם פונדקאית?
    לגבי [7] : אם נשאל את היינליין (לפחות ע"פ הספר "די זמן לאהבה") זו לא בעיה.

הוספת תגובה