הסיפור הטוב של השנה, 2001


פורסם ביום יום שלישי, 01 בינואר 2002, בשעה 2:52
שייך למדור מיוחד

מאת

תשעה-עשר סיפורים מתורגמים התפרסמו ב"בלי פאניקה" במהלך השנה האחרונה. חמישה-עשר מתוכם השתתפו במשאל הקוראים שהסתיים אתמול. הסיפורים שהשתתפו היו מגוונים – פנטסיה, אגדת עם, דיסטופיה אחת, ובעיקר מדע בדיוני חברתי. מתוך אלה, ארבעה סיפורים זכו לאהדה גדולה בהרבה מכל האחרים, כשהראשון עומד הרבה מעל כולם ושני האחרונים צמודים זה לזה במרחק של קול אחד.

להלן הזוכים:


המקום הראשון

סוגים שונים של אפלה \ דיוויד לנגפורד

דייב לנגפורד מוכר קודם כל כעורך עיתון החובבים המוערך Ansible. בתפקיד זה הוא זכה באינספור פרסים לאורך השנים. פרט לכך הוא גם כותב סיפורים – ועושה את זה היטב.

סוגים שונים של אפלה התפרסם במקור בכתב העת Asimov's. הסיפור עוסק בחבורת תלמידים שגילו דף עם תמונה מוזרה ומסוכנת ומתאמנים בה כדי לחשל את עצמם. במהלך הסיפור מתגלה לנו מה מסוכן בתמונה ולמה בית הספר מלא בחללים שחורים שאי אפשר לראות בהם כלום. מעבר לרעיון המדעי הבסיסי בו לנגפורד השתמש בסיפורים קודמים שלו, הסיפור מעלה תמיהות על גבולות חברתיים ועל הדברים שאנחנו נותנים ולא נותנים לילדים שלנו לראות. הסיפור זכה בפרס ההוגו בקטיגורית הסיפור הקצר לשנת 2001.

תורגם על-ידי עירית דורון וארז אברמוביץ'

עוד על לנגפורד


מקום שני

מקים \ טרי ביסון

טרי ביסון הוא אחד מכותבי הסיפורים הקצרים המובילים כיום בשדה המד"ב. כמעט כל שנה מתמודד סיפור שלו על אחד או יותר מהפרסים החשובים בתחום ולעתים תכופות הוא גם זוכה. בספרים, ההצלחה שלו פחותה. הוא פירסם מספר נובליזציות של סדרות טלוויזיה ומוכר גם כעורך ומשכתב ספר ההמשך ל"הימנון לליבוביץ" שיצא לאור לאחר מות המחבר. ספרו האחרון, The pickup artist, העוסק באדם שתפקידו לשרוף יצירות אמנות ש"תופסות מקום" זכה לאחרונה לביקורות טובות.

"מקים" פורסם ב"בלי פאניקה" זמן קצר לפני זכייתו בפרס הנבולה לשנת 2000 בקטגורית הסיפור הקצר. הסיפור עוסק בשכפול אנשים למען סגירת חשבון עם פושעים, תוך עיון מרתק ביצר הנקמה, ברגישות האנושית ובוולגריות שלה. סיפור אנושי ומצוין.

תורגם על-ידי רמי שלהבת.

עוד על ביסון


מקום שלישי

דלתות קורנות \ מייקל סוואנוויק

כשמדברים על ז'אנר הסיפור הקצר במד"ב העכשווי, מדברים קודם כל על מייקל סוואנוויק. הוא כותב סיפורים קצרים בתפוקה מדהימה ובגיוון מרשים. אחדים מהם ניתן לקרוא באתר האינטרנט המושקע שלו.

סוואנוויק נע כמעט בין כל הז'אנרים של הספרות הספקולטיבית. ניתן למצוא אצלו סיפורים וספרים רבים על דינוזאורים, מד"ב רך, מד"ב קשה, פנטזיה ומה לא. לאחרונה הוא מפרסם סידרה שבועית של סיפורונים קצרים במגזין האינטרנט sci-fiction שמבוססים על טבלת היסודות הכימיים.

"דלתות קורנות" הוא סיפור מזעזע שנכתב מנקודת מבטה של עובדת במחנה פליטים שנבנה עבור אנשים שנמלטו מהעתיד הדיסטופי והלא-אנושי שמצפה לנו. דרכה, סוואנוויק בוחן את החיה שמסתתרת בכל אדם, יחד עם עיון בדטרמיניזם היסטורי, ביחסי גברים ונשים ועוד. סיפור מצוין אך קשה לקריאה ולעיכול.

הסיפור נמסר ל"בלי פאניקה" לשלום שנים והוסר אחריהן מהרשת. עמכם הסליחה.

תורגם על ידי עירית דורון.

עוד על סוואנוויק


מקום רביעי

חולה אפס \ טננריב דו

טננריב דו היא סופרת אמריקנית שחורה שעוסקת הרבה באימה, במיסטיקה ובזהות שחורה. בנוסף, היא נוגעת גם בפנטסיה, במדע בדיוני ובספרות "מיינסטרים".

"חולה אפס" שייך לכתיבה המד"בית שלה. זהו סיפורו של ג'יי – ילד חביב שמוחזק בבידוד בשעה שבעולם שמסביבו משתוללת מגיפה קטלנית שהוא היחיד שמחוסן מפניה. סיפור נפלא ומרגש עם אחת מהדמויות היותר נוגעות ללב שיצא לי לפגוש.

תורגם על-ידי רמי שלהבת.

עוד על טננריב דו



תגובות

  1. מאת קלאודיה:

    אני צריכה דחוף סיפורי ילדים על הדינוזאורים

הוספת תגובה