מלכודת האנשים / רוברט שאקלי


פורסם ביום יום ראשון, 10 ביוני 2001, בשעה 0:10
שייך למדור ביקורות ספרות

מאת

mentrap

הספר "מלכודת האנשים" הינו אסופת סיפורים קצרים של רוברט שאקלי. הספר יצא לאור במקור בשנת 1969. בהתאם למקובל בתקופתו, הספר נמנה על ז'אנר המד"ב הנוטה יותר לכיוון הקשה, דמויי סיפוריו הקצרים של אסימוב.

מאחר ומדובר באסופת סיפורים קצרים, אעבור בקצרה על עלילותיהם:

מלכודת האנשים – עם בלימת המחלות ואבטחת מזון לכל, אוכלוסיית כדור הארץ הגיעה להתפוצצות אוכלוסין. החיים בערים הפכו למסוכנים: לא ניתן להשליט חוק וסדר, ואוכלוסיית הערים חיה באנרכיה ובפשע. הדרך היחידה להשיג חלקת אדמה היא להשתתף בתחרות ריצה – לחצות את ניו יורק. הנכשלים נהרגים בדרך, הזוכה מקבל חלקת אדמה נכספת לעיבוד ולמגורים. סטיב בקסטר מנסה את מזלו…

הקורבן מהחלל – ריצ'ארד האדוול מטייל בספינת החלל שלו ברחבי היקום. הוא נוחת בכוכב המאוכלס בדמויי אנוש שהתפתחותם לא עברה את הרמה החקלאית. הוא עוזר להם, מרפא אותם, ואף מתאהב באחת מהם. הדבר שהאדוול אינו יודע הוא שמשאת נפש כל אחד מהם לעצמו, וכן הפרס שהם מייעדים לו, הוא מוות. מוות בייסורים קשים, ככל האפשר…

הנשוחח מעט? – ג'קסון הוא נציג כדור הארץ, איש המגע הראשון. הוא גם בלשן מומחה, המתמחה בלימוד שפות כוכבים זרים, ניהול עסקאות עם יושביהם והשתלטות כלכלית עליהם. אך איך ניתן לעשות עסקים עם יצורים ששפתם משתנה ללא הרף?

איזור מוגבל – קפטן קילפפר וצוותו נוחתים בכוכב הנראה כגן עדן. עצים, פרחים, בעליי חיים חביבים. אין דבר מלאכותי, למעט עמוד מתכת, שראשו בעננים. אך מי בעלי הבית האמיתיים של גן עדן זה?

ניחוח המחשבה – לירוי קליבי הוא דוור בין כוכבי. כשספינת הדואר שלו מתקלקלת, הוא נאלץ לנחות על כוכב בלתי מוכר. הבעיה העומדת בפניו היא לשרוד בין בעלי חיים פראיים ומסוכנים, שכולם טלפאטיים…

הדבר ההכרחי – ריצ'רד גרגור ופרנק וארנולד הם בעלי חברת א.א.א. אס שירותי טיהור בין כוכביים. כשהם יוצאים למשימה, עליהם לקחת את כל אלפי הפריטים להם ייתכן ויזדקקו. לפני משימתם הנוכחית, ארנולד, במקום כל אותם אלפי פריטים, רוכש מחולל צורות, מכשיר המייצר כל דבר. כל פריט שייתכן ויזדקקו לו. אך, לצערם הרב, במהלך העבודה מסתבר להם שלמכשיר מגרעת קלה….

הלבירינת של רדפרן – סיפור קצר העוסק במתיחות ומבוכים.

הוכחת הפודינג – האדם האחרון על כדור הארץ, לאחר מלחמה, מגלה שהוא מסוגל לברוא. ליצור בכוח המחשבה כל מה שהוא מעלה על דעתו. הוא פוגש בנערה. מי היא?

המפתח הלקסיאני – אנו פוגשים שוב את ריצ'רד וארנולד, בעלי חברת א.א.א. אס שירותי טיהור בין כוכביים. הפעם רוכש ארנולד יצרן חופשי, מכשיר הפועל ע"י שאיבת אנרגיה מסביבתו, ומייצר מזון ללא הפסקה. הבעיה היחידה היא שכדי להפסיק את פעולת המכשיר, צריך מפתח לקסיאני.

הנשק האחרון – אדזל, פארק ופאקסון הם שלושה אופורטיוניסטים, המחפשים את כלי הנשק האבודים של בני במאדים, שנכחדו זה מכבר. הם אכן מוצאים אותם, אך יחד עם כלי הנשק נמצא גם הנשק האולטימטיבי…

עונת הדיג – בשכונה עירונית מתחילים להעלם בני אדם, גברים, נשים וילדים. גם שמירה הדוקה לא מצליחה למנוע את החטיפות. מי החוטפים? ומה מטרתם?

עולם החלומות – לניגאן חי בעולם בו הכל משתנה כל הזמן. הוא חולם חלום מטריד, על עולם שבו הכל קבוע. הצבעים והצורות לא משתנים. בעייתו של לניגאן היא שאינו יודע איזהו העולם אמיתי.

חסינות דיפלומטית – שגריר של גזע חייזרי מגיע לכדור הארץ על מנת "להזמין" את בני האדם להצטרף לאימפריה כוכבית, בין אם ירצו ובין אם לא ירצו. השגריר מקרין אות דרך החלל, המסמן את מיקומו לשולחיו. האות משוגר כל עוד השגריר חי. השגריר כותב אמנה, שמשפיעה על מוחו של הקורא לכיוון הצטרפות לאימפריה. בני כדור הארץ, המסרבים, ניצבים בפני בעיה: איך להפסיק את שיגור האות מהשגריר, הנהנה מחסינות טוטאלית, ולא רק דיפלומטית?

רוח רפאים V – ריצ'רד וארנולד, בעלי חברת א.א.א. אס שירותי טיהור בין כוכביים, ניצבים בפני עבודה מעניינת: טיהור כוכב הרדוף ברוחות רפאים…

אילו הסיפורים. הסגנון בהחלט מזכיר את סיפוריו הקצרים של אסימוב. חלק מהסיפורים הם בעלי הסיגנון המוכר של ה"פאנץ ליין", שורת המחץ בסוף הסיפור. יש לזכור, שסגנון זה היה מקובל וחדשני בתקופה בה נכתב הספר. גם השימוש בדמויות של רצ'רד וארנולד, בעלי החברה לטיהור בין כוכבי, מזכיר את השימוש הנשנה של אסימוב בבלש התמהוני וודל אורת'.

לסיכום: יין נושן, שטעמו נשתבח עם הזמן. מומלץ ושווה קריאה, ולו רק כדי להכיר את אחד מדורם של אסימוב והיינליין.

(הוצאת אודיסיאה, 2001. תרגום: טל וויס. 240 עמודים).

הקרבן העשירי – פרק לדוגמה

הקרבן המועדף – פרק לדוגמה



תגובות

הוספת תגובה