רשימת מומלצי הקומיקס של זייגון


פורסם ביום יום ראשון, 19 בנובמבר 2000, בשעה 17:30
שייך למדור מיוחד, קומיקס ואנימציה

מאת

sandman1

הערה כללית: הקומיקסים שבחרתי לכלול ברשימה הם Graphic Novels , אסופות של סדרות שאוחדו לקובץ (Trade-Paperback) או סדרות של TP. קריטריון הבחירה העיקרי היה נגישות ולא כסף. כלומר, יצירות קומיקס שתהיינה בהישג יד של אלה שאינם מכירים אותי אישית או שיש להם דוד באמריקה.
הקריטריון החשוב השני שיושם בבחירה היה הערך הסיפרותי (עם דגש על העלילה), למרות שגם הצד האמנותי קיבל מדי פעם דגש חשוב.
כמו כן, נבחרו קומיקסים שהודפסו בארה"ב בלבד. וגם כך צימצמתי את הרשימה ככל האפשר מפני שקומיקס הוא מדיום רחב וניתן להתברבר איתו די הרבה.

הרשימה

sandmans

Sandman

סנדמן של ניל גיימן, סידרה שזכתה לפופולריות עצומה בין בעולם כולו (וגם בין חברי הפורום). ניל גיימן לוקח אותנו למסע בין הנודע לבלתי נודע. קשה מאוד להגיד על מה בעצם הסדרה מבלי לספר ממש את כל הסיפורים המרכיבים אותה. סאגה ספרותית מדהימה שבעיני היא אחת מיצירות המופת של המאה שעברה.


watchman

Watchmen

ווטשמן, של אלן מור, מספר בצורה רב מימדית על עולמם החלופי של גיבורי על הדומים לגיבורי העל של DC Comics משנות הארבעים (בעיקר לאלה המופיעים בחוברות כמו ה All Star Squadron). גיבורי העל מוצגים בצורה האנושית ביותר שהופיעה עד כה ביצירת קומיקס כלשהי, תוך שימת דגש על חולשותיהם האנושיות. הספר מורכב הן מבחינה ויזואלית והן מבחינה עלילתית (לפי דעתי זהו "חולית" של הקומיקס). יצירת מופת מכל הבחינות; מרתקת בקריאה ראשונה ומעוררת מחשבות רבות בקריאות חוזרות ונשנות.


סדרת Sin City

של פראנק מילר. קומיקס פשע מודרני המשלב אלמנטים של מדע בדיוני במיטב סגנון הציור והכתיבה של מילר. הקומיקס (בשחור לבן) אלים מאוד ומתיר לעצמו חופש ויזואלי ששום סרט פשע הוליוודי לא היה נוקט בו. הסדרה מונה כמה TP’S ומומלץ להתחיל בראשון שנקרא פשוט Sin City (לכל שאר ה TP יש תוספות לשם הסדרה).


Hellblazer

סדרת "הלבלייזר" משיכה להתפרסם עד היום. מפעם לפעם יוצאות חוברות השייכות לסדרה בפורמט TP. הסדרה מספרת את עלילותיו של ג'ון קונסטנטין, מעין מגרש שדים מודרני. הסדרה מצטיינת בדיבוב דמויות במבטאים בריטיים כבדים ובמיוחד איריים. היא משלבת אימה מעולם העל טבעי ואימה מהעולם המודרני בצורה ריאליסטית ביותר. רוב הקומיקס מתנהל בצורת דיאלוגים עד שמגיעים לתמונה או עובדה מעוררת פלצות. שילוב של "מגרש השדים" עם הסרט "עירום", אם תרצו. מומלץ לקרוא למרות שאינני יודע אם החוברות הטובות באמת נכללות בחוברות האוסף. הסדרה נוצרה ע"י ג'ימי דלינו אך הגיעה לגדולתה כאשר גארט אניס כתב וסטיב דילון צייר.


preacher

Preacher

גארט אניס ודילון יצרו גם את סדרת המטיף. בסדרה זאת נבחנים שוב ושוב גבולות היכולת של הקומיקס, ובעיקר מידת הזעזוע שניתן להפיק בעזרת המדיום. סדרה מעולה אשר בועטת בביצי הממסד האמריקאי שוב ושוב ומרגיזה את מי שרק אפשר. העלילה המצוינת חגה סביב 3 טיפוסים: ג'סי קאסטר, מטיף טקסני צעיר שאצבע אלוהים נגעה בו (במהלך הסידרה אנחנו למדים יותר על דמותו ונחשפים יותר לאימה וזעזוע הקשורים אליו). טוליפ או'הרה, חברתו האון אנד אוף של ג'סי, רוצחת שכירה של המאפיה. וקאסידי, הקריימר של הסדרה, ערפד אירי המרבה לשתות. בסדרה יש שלל טיפוסים מוזרים וסטייה מינית היא נורמה. קומיקס מבדר ביותר. מזכיר מאוד את "הלבלייזר", רק עם יותר אלמנטים של אקשן.


dark knight

The Dark Knight Returns

The Dark Knight Returns של פראנק מילר נחשב כספר הקומיקס שביגר את קוראי הקומיקס האמריקאי. מתוך נקודת מבט של שנות השמונים מצייר מילר את גורלו של באטמן כשהוא כבר מבוגר מאוד ואחרי פרישה ארוכה. הספר המורכב והמאתגר הזה הניב אחריו שורה של חיקויים. למרות הקונטקסט המיושן שבו הוא פועל, הוא עדיין מהווה יצירת אומנות בעלת ערך.


 

Kingdom Comes

הדבר הבולט לעין ביצירה זו הוא אומנות ציורי השמן של אלקס רוס המלווים בכישרון רב את סיפורו של מארק וויד על יקום שבו גיבורי העל מושלים בארץ המתרחש בעתיד הלא רחוק. היקום המתואר בקומיקס הינו בעל פוטנציאל אדיר והעלילה קלילה מאוד ואינה מכבידה על הקורא. היצירה מכילה מספר מחוות לווטשמן שהוזכר קודם לכן. ניתן אפילו לומר, שמבחינת העלילה, התיאור המתאים לספר הוא "ווטשמן למתחילים". ספר חביב ששווה להתוודע דרכו אל עולם הקומיקס.


V for Vendetta

ספר שאלאן מור ודיוויד לויד החלו לכתוב עוד באנגליה. הספר, הגדוש במסתורין מספר על אנגליה טוטליטרית ואפילה מאוד. ספר מרתק ביותר, שגורם להזלת דמעות לעיתים ולעתים לכעס לא ברור מצד הקורא.


Lady Death

סדרת ליידי דת' היא הסדרה שהחלה את ז'אנר הקומיקסים המציגים בחורות עם ממדי חזה בלתי אפשריים. למרות זאת, העלילה מהפנטת ומציגה אלמנטים שטניים בצורה קולית לאללה. גיבורת הסידרה היא הופ, נערה שנולדה מאיחוד מופרך בין השטן ובין נזירה טהורה מן המאה ה-16 והיא מגלמת בתוכה (כנראה בחזה) את השילוב האולטימטיבי בין הטוב לרע. קראתי רק את האוספים הראשונים ויש בהם שילוב של מיתוסים נוצריים, מצריים, הודיים וכו'. האוספים הראשונים מומלצים ביותר.


Animal Mystic

אנימל מיסטיק מאת The Dark One הוא זיבלון מהנה המציג את הפנטזיה המינית של הסופר בדמות נערה (בלונדינית עם חזה גדול) והרפתאותיה בארץ קסומה המכילה טיגריסים ענקיים מדברים, קנטאורים קרנפיים, נשות חתול וכו'. הציורים בשחור לבן חביבים ביותר. גם בנות ייהנו מהצד הויזואלי של הקומיקס.


From Hell

רומן היסטורי-פסיכולוגי רחב יריעה הפורס את סיפור ג'ק המרטש בפירוט עצום, פסיפס סיפורי מרתק ומבט על החברה באותה תקופה ללא כל צנזורה. כתיבה שסוחפת את הקורא מעמוד הקומיקס הראשון. שיטת ציור מגמתית העושה שימוש במגוון כלים של שפת הקומיקס בכדי להעביר את הנארטיב של העלילה. בקיצור, ספר חובה!! הספר כולל בתוכו גם מידה גדולה של פנטזיה. הוא נכתב על ידי אלאן מור, צויר על ידי אדי קמבל ומבוסס על מחקר מעמיק ביותר המפורט בנספחים המצורפים לספר. ספר לא פשוט המכיל רעיונות מרחיקי לכת בנוגע לחברה, לדת ולאדם כפרט ויחד עם זאת קריא מאוד ומרתק. מכיל קונספירציות המערבות את הבונים החופשים, את משפחת המלוכה ודמויות היסטוריות רבות נוספות. יצירת מופת שלא ניתן להגביל אותה לז'אנר מסוים. אני מקנא במי שיקרא אותה פעם ראשונה.


The League Of Extraordinary Gentlemen

שוב אלאן מור. קומיקס חדש יחסית שלו שניתן להשיג בינתיים רק בפורמט של חוברות. בסידרה הופיעו כבר 6 גיליונות (במהדורתם הרביעית!) מאוגדים ב 3 חוברות. (מומלץ, כמובן, לרכוש את השישיה המקורית, מכיוון שהיא מכילה יצירות פרוזה של מור). בסיפור המרתק והמפתיע הזה נפגשות כמה דמויות ספרותיות כמו אלאן קווטרמין, קפטין נמו, האיש הבלתי נראה (יוצרי הסרט "האיש החלול" ללא ספק קראו את הקומיקס הנ"ל) ועוד, בעלילה מפתיעה ומוזרה שכוללת אומנות מרהיבת עין ועוצרת נשימה בעיצוב ובהשקעה שלה. הסידרה המלאה בהומז'ים ספרותיים, כיפית לקריאה ואינה מאבדת מערכה גם בקריאה חוזרת ונשנית. הדבר הכי טוב שיצא בקומיקס בתקופה האחרונה. יהיו אנשים שיקראו לזה "פאנקיטור" אני קורא לזה אלאן מור.


Camelot 3000

סידרת המקסי הראשונה של די. סי קומיקס שאוגדה לגרפיק נובל. המשך לעלילות ארתור כפי שסופרו ע"י סר תומס מאלורי. כל הפנתיאון הארתוריאני חוזר לחיים בשנת 3000 ומתפקד כפנתיאון של גיבורי על. הסיפור איננו מסובך, אך עם זאת מאוד מפתיע ומהנה לקריאה. הגרפיק נובל הזה צופן הפתעות רבות, במיוחד למי שמכיר היטב את המיתוס של ארתור ואבירי השולחן העגול. אחד השילובים הטובים ביותר שראיתי של מד"ב ופנטזיה ביצירה אחת.


The Greatest Stories Of…

סדרת גרפיק נובלס של די.סי קומיקס הממקמת במרכז גיבור אחד או כמה גיבורים ונבלים של די. סי. במסגרתה נשלפים מן מהארכיון הסיפורים הקלאסים והטובים ביותר של נושא הספר. מומלץ בעיקר לחובבי קומיקס אבל לא רק. הסידרה היא היסטוריה מתומצתת של הרגעים הגדולים בתקופה של מעל ל 60 שנות קומיקס. האוספים הללו מלאים בסיפורים חשובים, שלמרות התיישנותם עדיין מעוררים צביטה בלב. בולטים לטובה הם הסיפורים של יוצריהן המקוריים של הדמויות. עד כה יצאו אוספי סיפורים כאלה לסופרמן, באטמן, הג'וקר והפלאש. כמו כן פורסם במסגרת זאת "סיפורי שיתופי הפעולה הגדולים ביותר" המדהים. מומלץ.


Understanding Comics

לקרוא לזה ספר קומיקס על קומיקס שמלמד איך להתייחס לקומיקס תהיה הפחתה בערכו של הספר הזה. סקוט מקלאוד, סופר קומיקס עצמאי, מציג לקורא את ז'אנר הקומיקס במלוא הדרו; את הטוב ואת הרע שבו. הוא בוחן את הז'אנר מאספקטים היסטוריים, פילוסופיים ופסיכולוגיים תוך שימוש במיטב הטכניקות העומדות לרשותו בקומיקס. ספר מפורט בצורה נפלאה. פשוט ספר מצוין. לספר יש המשך בשם Reinventing Comics, שהוא בעצם מעין פרק מורחב (מאוד) של ספר המקור. ספר ההמשך מפרט אסטרטגיות ששוק הקומיקס צריך לנקוט על מנת שלא יצלול לאבדון. גם ספר ההמשך מצוין בפני עצמו, (אך אי אפשר לקרוא אותו ללא הראשון, לדעתי), למרות שלי, באופן אישי, קשה להסכים עם טענות רבות שמקלאוד מעלה שם (הוא בעצמו אומר שהם נכונים לרגע כתיבת הספר).


ועוד כמה תוספות



תגובות

  1. מאת king homer:

    יופי של דבר, שמרתי במועדפים.

    אבל שתי הערות קטנות וטיפה קטנוניות –
    זה ווצ'מן עם E, לא עם A… ומה הקשר לתמונה של הכריכה ששמו שם? אין שום קשר בינה לבין הספר של אלן מור.

  2. מאת יניב:

    סקירה *מעולה* בעיני, כמו שאר המאמרים מאותו כותב. חבל שהפסיק.

  3. מאת קומיקזה:

    שמעתי ש Preacher יגיע לטלוויזיה לקראת השנה הבאה. AMC רכשו את הזכויות.

  4. מאת עמרי:

    סקירה מצוינת!

הוספת תגובה