מהגיגיו של אספן


פורסם ביום יום חמישי, 25 בינואר 2001, בשעה 0:03
שייך למדור מיוחד

מאת

או איך לבנות אוסף ספרי מדע בדיוני ופנטסיה

אספן: אגרן, אוגר, אוצר, אצר, לקטן, מלקט, קולקטור, קולקציונר.
(מתוך מילון מילה במילה, איתן אבניאון)

"יש ביטחון בספרים ישנים, הזמן כתב עליהם את הביקורת", ג'יימס ראסל לואל.

כאספן ותיק של מדע בדיוני, מגיל 12 במשך 25 השנים האחרונות, אספתי כבר מעל 1,100 ספרי מדע בדיוני ופנטסיה.

הכל התחיל מאהבה, אהבת הקריאה. כבר מגיל צעיר קראתי הרבה, מכל סוג, אליסטר מקלין, דנידין, קופיקו וכל ספר ילדים ונוער שנפל לידי. עם השנים נטיתי לכיוון המדע הבדיוני (קראתי פעם כי קוראי המדע הבדיוני יותר אינטלגנטיים מהממוצע אז…) עשיתי מנוי לפנטסיה 2000 וקוסמוס הזכורים לטובה, והתחלתי לקרא פנטסיה עם התפתחות הז'אנר בעולם ובארץ. עתה יש בבעלותי את רוב רובם של ספרי ועיתוני המדע הבדיוני והפנטסיה שיצאו בעברית.

אז איך אוספים?

אהבה — כאמור הכל צריך להתחיל מאהבה, את מלחמה לנצח קראתי 11 פעם, את שר הטבעות 18 פעם ואת חולית ודאי שמעל 25 פעם וכך גם עוד ספרים אהובים רבים שקראתי ורציתי שיהיו עימי. נראה שמי שאוהב את התחום, ירצה גם לאסוף, ומי שאוסף הרבה שנים, לומד לאהוב יותר, לטפח, לשמור ולהחליף דעות.

כסף — אוסף מלא של כל ספרי המדע הבדיוני והפנטסיה בעיברית יעלה כיום כ- 110,000₪ (עיתון 40-60, ספר חדש 60-80, ספר משומש שטרם אזל בהוצאה 30-60, ספר משומש שאזל בהוצאה 80-150, וספר נדיר יכול להגיע ל- 200 ומעלה), מי שרכש עם השנים לאחר הוצאתו של כל ספר ישלם כמובן פחות, אבל כיום זהו השווי המלא (שימו לב לעניין הביטוח).

סבלנות — השלב הבא דורש שקדנות וסבלנות — יהיה עליך לבלות שעות רבות בין מדפים בחנויות ספרים משומשים וחדשים, באינטרנט, להזמין, להמתין ולקוות שפעם יגיע הספר ההוא שתרצה, שחסר לך ואין להשיגו באף חנות, שמישהו ימכור אותו לחנות ותוכל לקנותו, ואז לא חשוב המחיר, השגת, הוא שלך!

מקום — אוסף כזה דורש חדר שלם, כשמונה-עשר מטר רץ של מדפים; קיר וחצי של ספריות. הרי תרצה לראות את כל הספרים ולא לאחסנן בבוידם (עצה: כאשר עוברים דירה עם כל כך הרבה ספרים, אל תספרו למובילים מראש על נטיית האספנות שלכם, ספרו שיש לכם כמה ספרים…).

רישום וקטלוג — כשהיו לי מאה ספרים, זכרתי כל ספר, מחבר, הוצאה ושנה, אבל עתה, רק האקסל מציל אותי ומזכיר לי מה יש, מה חסר ומיהו הסופר.

גבולות — מהו מדע בדיוני, מהי פנטסיה, רבים ניסו להגדיר ולא כאן המקום להגדרות אקדמאיות, ההגדרה הפרטית שלי היא פשוטה: ספר שבעיני הוא מתחום המדע בדיוני — הוא ספר מדע בדיוני — ההגדרה הסוביקטיבית ביותר שיכולה להיות, ועל פיה אני מחליט איזה ספר לרכוש ולקרוא. ספרים רבים של מדע בדיוני או פנטסיה אינם מוגדרים ככאלו בחנויות ובאתרי האינטרנט, ולכן עליך לעיין בכריכות, לקרוא ולהחליט.

חברים – אספן טוב צריך חברים, ללמוד מהם איזה ספר יש לחבר ואין לך או להפך, להשוות, להתגאות ולהחליף דעות. רק כך תוכל להשלים את האוסף שלך. לי יש שני חברים עימם אני מחליף רשימת באקסל מידי פעם, ממיין, משווה וקונה עוד.

זמן — האוסף הגדל דורש זמן: לקרוא, למיין, לחפש עוד, לכרוך מחדש ספר קרוע…

אם יש לך את כל אלה ואת הדחף הפנימי, זה הזמן להתחיל לאסוף. אבל היכן ניתן למצא את הספרים?

האבולוציה של הספר בישראל

ספר נולד בארץ לחנויות הספרים החדשות (בראש כמובן רשת סטימצקי), שם הוא מחזיק כמה חודשים במחיר מלא (בין 2 ל 24, תלוי בביקוש) ואז עובר לקטגורית מוזלים, מוזלים ניתן למצוא גם בחנויות הרגילות ובעיקר בסניפי צומת ספרים, שם יש ספרים חדשים ומוזלים.

אבל בזה מיצינו את הספרים החדשים ומספרים אלו תוכלו לבנות אוסף קטן ולא מקיף. לאחר מכן ניתן להשיג ספר רק כמשומש, ישנן כמה חנויות ספרים משומשים הרוכשות מספריות, עזבונות, מלאים ישנים ושאר מקומות:

  1. קדמת עדן, קינג ג'ורג' 40 תל אביב, טל: 5252141 – 03, abook4u.co.il, כאן עליך להתחיל את האיסוף, אתה נכנס לחנות האפופה תמיד בעשן סיגריות וצלילים חזקים של מוזיקה, בין הצלילים והעשן תמצא אוסף נפלא ומקיף של ספרי מדע בדיוני ופנטסיה משומשים וחדשים בליווי ידע ועצה, ניתן גם להזמין ולהמתין שיגיע. קובי בעל החנות אוהב ספרי מדע בדיוני ומומחה בהם. אתר האינטרנט של החנות, מכיל ספרים שלא נמצאים בחנות, על כן עליך להכנס גם לחנות וגם לאתר. השרות של האתר נוח אדיב ויעיל, המשלוח מיידי ולא חסר אף ספר.
  2. רובינזון, נחלת בנימין 31 תל אביב, טל: 5605461 – 03 robinson.co.il, אצל אליאסף רובינזון, תמצא מחסן ענק של ספרים, אין הרבה ספרי מדע בדיוני "רישמיים" המוגדרים ככאלו (רק כ 4 מדפים), אבל כל ספר פיצוץ, הרבה נדירים ובעיקר הרבה ספרים שאינם מוגדרים כמדע בדיוני אבל הם כאלה. אתר האינטרנט, מקביל למצאי במחסן וניתן לחפש גם בו.
  3. איתמר לוי, ספר זכרונות, מושב צרופה 9541608 – 04 itamar-books.co.il מחסן חקלאי ענק במושב צרופה (בין זכרון יעקב לעתלית), מלא חתולים וספרים. המרחק שווה את הנסיעה, כי אצל איתמר הזמן עושה רק טוב; ככל שתבלה יותר בחנות תמצא יותר. הקיטלוג למדע בדיוני הוא דל, יש רק כמדף או שניים, אבל יש עוד רבים במקומות שונים. לדוגמא יש לאיתמר 4 מדפים מלאים בז'ול ורן. ניתן גם להזמין טלפונית ולקבל בדואר או להזמין דרך אתר האינטרנט — בו אין רשימה אלא אמצעי להזמנה.
  4. יוסף יצחק, רח' החלוץ (מול מוניות טירה) חיפה 8624417 – 04, האספן חייב יהיה לבקר גם בחיפה, תוכלו לזהות את החנות על פי עיתוני העירום התלויים בכניסה, אך אין הקנקן מעיד על תוכנו, בתוך החנות תמצא מבחר ענק של עשרות מדפים של ספרי מדע בדיוני חדשים ומשומשים במחירים סבירים. תוכלו גם להתייעץ בדוד שאוהב וקורא מדע בדיוני או באיציק.
  5. תגא רח' סלומון 7 (תחנה מרכזית ישנה) תל אביב, טל: 6872974 – 03. מחסן ספרים גדול ליד התחנה המרכזית הישנה, 3-4 מדפים של ספרי מדע בדיוני משומשים במחסן ו… הפתעה, עוד כמה ארגזים בפנים מאחורי הדלפק, בקשו להכנס גם לשם ולעיין.

"בעלות על ספרים היא לפעמים תחליף לקריאתם", אנתוני ברג'ס



תגובות

  1. מאת איציק:

    בחיפה, מרתף הספרים של אלכס, ברח' סירקין 3 (רחוב אחד מתחת ליוסף יצחק שציינת). מחסן ענק, איש מקסים. מצאתי אוצרות נשכחים כאשר מלכתחילה באתי לחפש ספר אחר.

  2. מאת יש לך אח תאום בדרום-מזלטו:

    דן היקר,
    קראנו שוב ושוב את דבריך וצחקנו תוך כדי הנאה וגילוי נאות לעצם העובדה שפה בתוך עמנו יש אח ורע לבעלי – ההתנהגויות דומות, האובססיה לתור אחר ספרים מקוריים\ ישנים\ יחידי סגולה וכו', הנידוי של חפצי הבית ממקומם כדי לפנות מקום ל"רכישות חדשות " , השיטוט הבלתי סופי בין חנויות ספרים ,החלפה, כריכה, שיפוץ והחזקת רשימה בארנק …והאיסוף הבלתי נלאה
    של כל הכתבים למינהם…
    תודות על ההערכה הכספית- עד היום לא מצאנו שמאי שיודע להעריך אוסף של יותר מ30 שנה.
    נשמח לעמוד איתך בקשר
    ערן ושלי
    כוכב ארץ

הוספת תגובה