סיפורי ארץ הגוועת / ג'ק ואנס


פורסם ביום יום רביעי, 15 במאי 2002, בשעה 17:22
שייך למדור ביקורות ספרות

מאת

dying earth

ג'ק ואנס הוא ללא ספק אחד מהסופרים המשפיעים ביותר בתחום הפנטזיה בעשורים האחרונים. בין הסופרים שהושפעו מספריו כלולים טרי פראצ'ט, ג'ורג' מרטין, פרנק הרברט, פול אנדרסון, ריימונד פייסט ועוד. ספריו וסיפוריו זכו בפרסי, הוגו, נבולה ופרס הפנטסיה העולמי. ספרו הראשון – ארץ הגוועת – יצא בשנת 1950, והוא ממשיך עד היום בכתיבה למרות עיוורונו. אותו ספר הוא גם הראשון בסידרה של ארבעה ספרים נוספים אשר עלילתם מתרחשת על כדור הארץ הדועך שלנו. כעת ניתן לקרוא את כל ארבעת הספרים בכרך אחד גדול בשם "סיפורי ארץ הגוועת".

עלילת הספרים מתרחשת על גבי עולם שהקורא לא יזהה – זהו העידן העשרים ואחד, יבשות שקעו, עלו ושקעו שנית. הירח כבר גווע, והשמש האדומה והשברירית היא הבאה בתור לדעוך. האוכלוסייה התמעטה לכדי אלפים. וחשוב מכל, חזונו של ואנס לגבי עתיד העולם לא כולל התפתחות טכנולוגית – ואפילו להפך. הכשף, לעומת זאת, התגלה, ואפילו עבר את ימי גדולתו. בנוסף לקוסמים ולמכשפות, שדים וגזעי כלאיים מהלכים על הארץ. ועל גבי תפאורה זו, ואנס מגולל את סיפוריהם של מכשפים ונוודים במשימותיהם ובמסעותיהם השונים.

הספר הראשון, ארץ הגוועת, הוא למעשה אוסף של שישה סיפורים קצרים, שביניהם מתקיים קשר רופף בלבד. רובם של הסיפורים נכתבו כסיפורי 'חיפוש' ובהם הגיבור יוצא למסע בעקבות דבר מה – למשל עיר אבודה או מאגר הידע האנושי– ובדרך נתקל בטיפוסים שונים ומשונים. פרט לכך אין בספר עלילה של ממש: רק הכאן ועכשיו של הסיפור.

הספר השני, 'עיני העולם שמעבר', יצא בשנת 1966. גיבור הספר הוא קוגל הפיקח, רוכל ונוכל אשר נתפס בתחילת הספר באחוזתו של איוקאנו הקוסם הצוחק, בעודו מנסה לגנוב את תכולת האחוזה. איוקאנו, בעל חוש ההומור האכזרי, חס על חייו של קוגל בתמורה לכך שזה ימצא עבורו את עיני העולם שמעבר, זוג עיניים אשר גורמות לכל מי שעונד אותן לראות הכל כדבר מופלא ומדהים. קוגל נשלח הרחק צפונה, מלווה ביצור השוכן לצד הכבד שלו וגורם לו לכאבים עזים בכל פעם שהוא מתמהמה. קוגל מתחיל במסעו חזרה למולדתו, תוך שהוא נשבע לנקום באיוקאנו כשיחזור.בדרך הוא עובר בכל מיני התיישבויות שונות, ועובר ארועים שונים שדורשים ממנו את מיטב פיקחותו ועורמתו.

הספר השלישי, הסאגה של קוגל, יצא ב1983, וממשיך מהמקום שבו הסתיים הספר הקודם, ולפיכך הוא היחיד מהארבעה שלא ניתן לפתוח בו את הקריאה. קוגל שוב מוצא את עצמו רחוק ממולדתו אלמרי, ועליו לצאת שוב למסע אליה. זהו בעיני הספר הטוב ביותר באוסף; הדמות של קוגל אולי אינה הדמות הנחמדה ביותר בעולם – הוא יכול להיות לפעמים נבזה, בכיין, סוציומט, תחמן ועוד, ובכל זאת קשה שלא לחבב אותו, ולצחוק ממה שעובר עליו ומתגובותיו למצבים השונים שאליהם הוא נקלע.

הספר הרביעי, רהיאלטו המופלא, יצא בשנת 1984, והוא קובץ של שלושה סיפורים קצרים, בכיכובם של רהיאלטו המופלא, קוסם שחצן מטבעו, ושאר עמיתיו הקוסמים. הסיפור הראשון והשלישי קצרים למדי לעומת האמצעי, ובשניהם העלילה מתמקדת במאמץ משותף של מועצת הקוסמים, בעוד שתפקידו של רהיאלטו מועט. באמצעי, לעומת זאת, אחד הקוסמים מחליט לפעול כנגד רהיאלטו ומסית נגדו את שאר המועצה. רהיאלטו מוצא את עצמו מטייל לעבר, בחיפוש אחר חוקי המועצה האבודים, בלוויתו של יצור קסום שלא מפסיק לשחק משחק כפול ולטרטר את רהיאלטו. הסיפור מעניין, אך לעתים יש תחושה שהוא נמתח קצת יותר מדי ומסתיים בצורה חפוזה ובלתי מספקת – תופעה שכיחה למדי אצל ואנס

סיפורי ארץ הגוועת מומלץ למי שמחפש בעיקר סיפורים טהורים, ללא עלילה מסובכת או קונפליקטים אצל הדמויות. הכתיבה עצמה נהדרת, במיוחד תיאורי הנוף של כדור הרץ הגווע וגם הסיטואציות הקומיות שמופיעות לעיתים תכופות. אז לכל מי שמתעניין בקלאסיקות של עולם ספרי הפנטזיה, אני ממליץ לערוך היכרות עם גק ואנס, אחד מהגדולים ביותר בתחום זה.



תגובות

  1. מאת נתנאל:

    (כעבור עשר שנים)
    הספרים האלה פשוט כיפיים. לא מחייבים, מקוריים ומלאי השראה. אגדות שמתחילות בהיה יהיה. לעתים יש קטעים קצת משעממים אבל לרוב הכל זורם.

הוספת תגובה