Bears Discover Fire & Other Stories / Terry Bisson


פורסם ביום יום שני, 17 בדצמבר 2001, בשעה 15:58
שייך למדור ביקורות ספרות

מאת

bears

את טרי ביסון הכרתי לראשונה כשהתחלתי לחפש סיפורים קצרים לתרגום. אחד מסיפוריו הראשונים שקראתי היה סיפור קצר בשם מקים שהיה בין המועמדים לפרס נבולה בשנת 2000.

"מקים", סיפור מקורי וחריף על שימוש בעייתי במיוחד בשיבוט של בני-אדם, תורגם במהרה באישורו של המחבר, וזמן קצר לאחר מכן גם זכה בפרס שכל כך הגיע לו. בעקבות אותו סיפור מיהרתי לחפש סיפורים נוספים של ביסון, ולא התאכזבתי לרגע. כך גם הגעתי ל"דובים מגלים את האש"– קובץ הסיפורים הראשון של ביסון.

"דובים מגלים את האש", הסיפור הראשון בקובץ שגם העניק לו את שמו, מאפיין היטב את כתיבתו של ביסון. הסיפור בונה מצב חריג, ומשתמש בו להעלאת שאלות בעלות משמעויות עמוקות יותר – במקרה זה הזיקנה ויכולת ההתמודדות שלנו עם סביבה משתנה. ההתמקדות בבניית מצבים מאפיינת גם את סיפוריו האחרים ורבים מהם יכולים להיות מתוארים על ידי השאלה "מה יהיה אם?" מה יהיה אם הדובים יגלו את האש? מה יהיה אם כספומטים יוכלו לדעת עלינו דברים (והרי כבר היום הם יודעים עלינו המון)? מה אם אנגליה תתחיל פתאום לשוט באוקיינוס לעבר ארה"ב? שאלות תלושות כגון אלה משמשות כנקודת מוצא לעיסוק בנושאים מהותיים בהרבה: זיקנה; שינוי; איכות הסביבה; התמודדות עם טכנולוגיה; התמודדות עם הנטיות האנושיות הבסיסיות ביותר; חברות; קינאה; נקמה; פחד.

ביסון, כאמור, הוא אמן בבניית מצבים. סיפוריו מלאים בשנינות מתפרצת, אשר מצליחה כמעט תמיד לאתגר את הדמיון ואת המחשבה. ברבים מסיפוריו הוא לוקח מצבים בנליים לכאורה – ראיית חלקי אנשים דרך החלון, עמידה בתור, מגע ראשון, יזמות נדל"ן – ומוסיף להם את העיוות הקטן שמאפשר לנו להתבונן עליהם מנקודת מבט שבמידה רבה מזכירה ראייה של ילד שעדיין לא לגמרי "התקלקל" על ידי קבלת הנחות היסוד של עולם המבוגרים. זוית ראייה זו היא שמעניקה לכה רבים מסיפוריו את הרעננות המקורית שכל כך אופיינית להם.

בין הסיפורים הטובים שבספר ניתן למצוא את סיפור הנושא, "דובים מגלים אש", שזכה בכל פרס אפשרי בשנת 92, "הם עשויים בשר" (פורסם ב"מימד העשירי"), "נקרונאוטים" – סיפור אפל ומרתק על מסע של צייר עיוור בשולי המוות, "אנשים חלקיים" ההזוי, "לחץ אן" על כספומט שיודע יותר מדי, ועוד…

את רוב הסיפורים בספר ניתן להגדיר כמד"ב חברתי או מד"ב רך, אך לא כולם. ניתן למצוא בו סיפור אימה בסיסי-מאוד שמזכיר מאוד כמה מסיפוריו של ה. ג. וולס (The coon suit), סיפור מסע-בזמן קלאסי עם נופך רומנטי (two guys from the future), סיפור הזוי על אנגליה המשייטת לה בים (England underway) מד"ב קשה טכנולוגי (The shadow knows) על מגע ראשון עם חייזרים, והרבה מצבים הזויים ומקוריים שמשלבים את אבני הבניין הבסיסיות של המד"ב עם הבנה עמוקה למניעים האנושיים הבסיסיים ביותר, כמו גם לגיחוך ולאבסורד שבקיום האנושי. רבים מסיפוריו נטועים עמוק בנוף האמריקאי, ובולט במיוחד הסיפור-Over Flat Mountain בו מחסום הררי עצום צומח לפתע באמצע ארה"ב וחוצה אותה לשניים. הסביבה האמריקנית מלווה, כאמור, גם רבים מהסיפורים האחרים בקובץ, המלווים בתיאורי נוף לא מעטים, טבעיים ואורבניים כאחד.

הספר מומלץ ביותר לכל חובבי ז'אנר הסיפור הקצר, ומבסס היטב את מעמדו של ביסון כאחד מכותבי הסיפורים הקצרים הבולטים של המדע הבדיוני המודרני.


מקים

England Underway

אתר הבית של טרי ביסון



תגובות

הוספת תגובה