שרות המשלוחים של קיקי


פורסם ביום יום שבת, 28 באוקטובר 2000, בשעה 2:31
שייך למדור ביקורות קולנוע ותיאטרון

מאת

kiki

את הייאו מיאזאקי, אחד מענקי האנימציה היפאנית שזכה לכינויים "וולט דיסני של יפאן" ו-"אקירה קורסווה של האנימציה", למדו גם חובבי המד"ב והאנימציה בארץ להכיר בזכות סרטו "הנסיכה מונונוקי".

אבל מספר חודשים לפני ש-"מונונוקי" הגיע לארץ, נחת ב-"אוזן השלישית" סרט אחר של מיאזאקי –Kiki’s DeliveryService – המייצג בצורה טובה את עבודותיו של מיאזאקי. מרבית הסרטים והסדרות עליהן עבד במהלך הקריירה שלו (ובכללן "הלב" שזכורה בוודאי לחובבי הנוסטלגיה בארץ) היו מיועדים לילדים, ונוצרו בהשראת ספרות הילדים האירופאית הקלאסית.

קיקי, גיבורת הסרט, היא מכשפה צעירה, ביקום אלטרנטיבי מקביל לשלנו שבו מלחה"ע ה-2 לא התרחשה. כאשר היא מגיעה לגיל 13, היא יוצאת למסע חניכה בעיר אירופאית בשם קוריקו (שהיא מין שילוב של נפולי, ליסבון וסטוקהולם). הסרט עוקב אחר קשיי ההתאקלמות שלה בעיר, הניסיונות הלא מאד מוצלחים שלה לפתוח שירות-משלוחים-על-מטאטא, הפחד שלה מבדידות והידידות האמיצה שנרקמת בינה לבין אורסולה, אמנית צעירה שחיה בבקתה ביער, אוסונו, בעלת מאפייה שקיקי מתגוררת בביתה וטומבו, ילד צעיר שהוא חובב תעופה נלהב (כמו מיאזאקי עצמו).

למי שמצפה לסרט עמוס ודחוס התרחשויות שרודפות זו את זו בקצב רצחני כמו ב-"הנסיכה מונונוקי" מחכה הפתעה. Kiki הוא סרט רגוע מאד, שרוב העלילה בו היא לא אלימה וכמעט נטולת קונפליקטים.

למעשה, גם עלילה מרכזית אין ממש בסרט: מדובר יותר באוסף של סיפורים קטנים מחיי היום-יום של הגיבורה שמתחברים ליצירת תמונה שלמה. לאווירה השקטה תורמת גם תמונת העולם האוטופי שמיאזאקי יוצר בסרט: עולם סבלני, ללא מלחמות ואלימות, שהטבע והטכנולוגיה חיים בו בשלום זה לצד זה. האנימציה, צבעונית ועשירה, עוזרת בהחלט להחיות את העולם הזה, ופס הקול של היסאישי – "הגאון" – ג'ו, פסקולן הבית של מיאזאקי, נפלא כתמיד.

דיסני הם המפיצים הבין-לאומיים של הסרט הזה (כמו כל הסרטים האחרים שביים מיאזאקי בסטודיו שלו), ודיבוב הקולות שהם הצמידו לסרט מצויין. אבל לפני שאני נותן כאן מחמאות לדיסני, אני מוכרח לציין שיש לי חשד סביר לגבי קונספירציה שמקיפה את הפצת הסרט הזה. האם דיסני החליטו להחביא אותו בהפצה ישירה לוידאו כדי שרק מעטים ישימו לב לעובדה שמדובר בסרט אנימציה לילדים שהוא מוצלח בהרבה מכל מוצרי הצריכה שיוצאים מפס הייצור המתכתי שלהם? אני די בטוח שכן.

אגב דיבוב, חבל מאד שקהל היעד הטבעי של הסרט – ילדים – לא יכול להינות ממנו בארץ. הסרט, כאמור, ניתן להשגה רק ב-"אוזן השלישית" בדיבוב אנגלי ובלי תרגום. יהיה מעניין לראות, בהקשר הזה, איזה טיפול יקבלו כאן Castle in the Sky (אחד מסרטיו הישנים של מיאזאקי שזוכה כרגע להפצה מחודשת בעולם) והמסע המופלא אם וכאשר יגיעו אלינו.

אבל עד אז, Kiki’s Delivery Service הוא בהחלט בגדר צפיית חובה. אם "הנסיכה מונונוקי" גרם לכם להעריץ את מיאזאקי, Kiki הוא הסרט שיגרום לכם להתאהב בו עד כלות הנשימה.


אתר מעריצים של מיאזאקי

המסע המופלא



תגובות

הוספת תגובה