הקבוע היחיד / יואב בלום


פורסם ביום יום שישי, 27 בינואר 2017, בשעה 10:28
שייך למדור ביקורות ספרות

מאת

מקובל לומר שסופר מדע בדיוני טוב לא היה חוזה את המכונית אלא את פקק התנועה. ספרו החדש של יואב בלום לוקח את האמירה הזאת ברצינות – ועוסק בהשפעה של המצאה מהפכנית אחת על העולם ועל ההתנהגות האנושית כולה.

העולם של "הקבוע היחידי" נע סביב המצאה פנטסטית אחת – ההתחלפות. מנגנון טכנולוגי, המוטמע בתוך צמיד, מאפשר לאנשים להחליף גופים – הנפש של כל אחד מהם עוברת לגופו של השני, באופן זמני או עד שיחליטו להתחלף בחזרה. מאפיין הזיהוי היחיד של אדם הוא מספר הזיהוי הייחודי שלו שהוא נושא בראשו לכל מקום בעולם.

הקורבן הראשון והמיידי בעולם המשתנה הזה היא תעשיית התחבורה, ובמיוחד ענף הטיסה – בשביל מה לבזבז זמן יקר בשביל להגיע ממקום למקום כשאפשר פשוט להיכנס לגוף שמחכה לך ביעד? אבל ההשלכות רק הולכות ומתרחבות. איך תיראה דת כשקיומה של הנשמה הוכח מדעית? את מי צריך להאשים בפשעים ובמעשים לא מוסריים אחרים – את הגוף שביצע אותו או הנפש שהתארחה בו? איך יראו חופשות, קומונות, התנדבויות עבור נקודות זכות אקדמיות? איך ישתנו אבחונים רפואיים כשרופא יכול להיכנס לגופו של הפציינט ולהגדיר במדויק את התסמינים שלו – ומה יקרה אם הפציינט מת בדיוק כשהרופא היה בתוכו)?

ומכיוון שהכלי לביצוע התחלפויות הוא טכנולוגי – מה קורה כשהוא נפרץ ומאפשר להשתלט מרחוק על גופו של אדם? איך מתמודדים עם תופעת לוואי שהתחילה עם השימוש בהתחלפות, "התקפים" שבהם אנשים מתחלפים באקראי בלי שהתכוונו לעשות את זה? מה קורה כשהצמיד הופך לחפיץ אופנתי? וגם איך תיראה סדרת סרטים שחלקה הופק לפני שהתגלתה האפשרות להתחלפות וחלקה האחר אחרי כן?

עלילת הספר עוקבת אחרי ומסופרת מבעד לעיניו של דן ארבל – האדם היחיד בעולם שאינו מסוגל להתחלף. כל פעם שהוא מנסה לעבור לגוף זר המיד שהוא עונד מתלהט ונשרף. עקב מצבו הייחודי, דן מרוויח את לחמו כבלדר צמרת – שליח ששומר על חבילות ומשלוחים בשליטתו המלאה, בלי כל סכנה שמישהו ישתלט על גופו באופן פיראטי ויגנוב את המשלוח.

הדברים מתחילים להשתבש כשיום אחד מבקרת את דן האקסית המיתולוגית שלו, תמר, לבושה בגוף של מיליונרית זקנה. עוד לפני שהפרק הראשון נגמר היא כבר נרצחת מול עיניו בכדורי מתנקש. דן יוצא להרפתקה בלשית, בחיפוש אחרי מי ששלח את המתנקש, בניסיון להבין מי בכלל היה המטרה – האם הוא עצמו, תמר או המיליונרית שגופה מת מול עיניו. בהמשך מצטרפת לכך קושיה מטרידה נוספת – איך קרה שמתנקש נוסף שרודף אחריו משתמש באקדח האישי שלו, שהיה נעול בתא אחסון מוגן בקוד סודי?

"הקבוע היחידי" הוא ספר של רעיון. העלילה היא עלילה בלשית סוחפת, אבל דלילה יחסית. יותר מאשר חיפוש אחר המתנקש היא נועדה לקדם את הבנת העולם של הקורא והדמויות. לעתים קרובות היא נעצרת עם פלאשבק, ומדי פעם משובצים בה סיפורים קצרים מעולם ההתחלפות שאינם קשורים לשאר הספר. וכשנגמר מה שיש לגלות בעולם – גם הסיפור מסתיים.

הספר מורכב משני חלקים, ואני ממליץ לקרוא אותו ברציפות – קרה שנאלצתי לעשות הפסקה בקריאה באמצע הספר, וטוויסט מסוים באמצע הסיפור אילץ אותי לחזור אחורה ולקרוא את ההתחלה מחדש.

יואב בלום ממצב את עצמו כסופר של "תחושת פליאה (או סנסוואנדה בלשון החובבים). ספרו הראשון, "מצרפי המקרים", היה אגדה של הסתברויות, סיבות ותוצאות; ספרו השני, "המדריך לימים הקרובים", היה משחק במודעות עצמית ובשבירת הקיר הרביעי שנמצא בין הכריכות. ספרו הנוכחי הוא כבר מחקר מעמיק באפשרויות של ה"מה היה אילו". שאלות ותשובות כאלו הן עבורי הסיבה הבסיסית לקריאת מדע בדיוני, והספר דואג לספק תשובות רבות לשאלה בלי להיות דידקטי.

(הוצאת כתר, 2016. 374 עמודים).



תגובות

הוספת תגובה