האויב שבתוכנו: סטארטרק


פורסם ביום יום שבת, 08 ביוני 2013, בשעה 18:12
שייך למדור ביקורות קולנוע ותיאטרון

מאת

סדרת מסע בין כוכבים חוזרת שוב, בסרט השני אחרי הריבוט שלה. המפיצים בארץ בחרו לקרוא לסרט "האויב בתוכנו – סטארטרק", שם שהוא אמנם איום ונורא ולא קשור כלל לשם באנגלית (Star Trek into Darkness), אך באופן מפתיע מתאים הרבה יותר ממנו לסרט. לפחות הכותרת "האויב בתוכנו" קשורה לעלילה, בעוד הכותרת הסתמית "אל החשכה" באנגלית לא קשורה לכלום.

בסרט הקודם משנת 2009 הפך ספוק, שהיה הקצין הראשון של קפטן פייק, למפקד בפועל של האנטרפרייז אחרי שפייק נפל בשבי הרומולנים. ג'יימס ט' קירק תחמן את ספוק להעביר אליו את הפיקוד, ובאופן די מפתיע בתחילת הסרט הזה הוא עדיין המפקד של האנטרפרייז. כן, למרות שהוא אפילו לא סיים באופן רשמי את האקדמיה.

הסרט מתחיל בקטע אקשן שבו קירק מפר את הפקודות שניתנו לו כדי להציל עם פרימיטיבי, ועל הדרך מסכן את חייו של ספוק ומפר את הצו העליון – כן, אותו צו עליון שקירק מהסדרה היה מוכן להתאבד כדי לא להפר. אפשר לתרץ את זה בכך שקירק מודל 2009 ו-2013 גדל בלי אבא והוא הרבה יותר צעיר (האנטרפרייז עדיין לא יצאה למשימת חמש השנים שלה), ולכן הרבה יותר פזיז. בדיוק בגלל זה לא ממש ברור מדוע נותנים לו לפקד על ספינת חלל, אפילו אם הוא הציל את כדור הארץ בסרט הקודם. אדם צריך לצבור קצת נסיון לפני שמפקידים בידיו ספינת חלל.

מיד לאחר מכן אנו פוגשים את בנדיקט קמברבץ', הידוע גם כשרלוק הולמס מסדרת הטלוויזיה, שמגלם בסרט הזה את הנבל, ג'ון הריסון. הוא נמצא בכדור הארץ, ואפילו בא משורות הצי. המפיצים בארץ צדקו. "האויב בתוכנו" הוא שם מתאים יותר לסרט.

הריסון מבצע מעשה טרור ונמלט מיד מכדור הארץ כדי להסתתר במקום שספינות הפדרציה לא יעזו להגיע אליו כדי לא לחולל מלחמה. קירק נשלח לחסל אותו, ואף מקבל לצורך זה כלי נשק חדישים. כשספוק מציין שעל פי פקודות הצי יש להעמיד פושע למשפט, קירק מוצא את עצמו בדילמה. האם לציית למפקדו הישיר או לפקודות הצי? ומכאן העניינים מסתבכים.

כסרט אקשן, "האויב שבתוכנו" אינו סרט רע. יש חלליות טסות בחלל ושפע של פיצוצים יפים, נופים חייזריים, צילומים מעניינים וקרבות מלאי אקשן. גם הדיאלוגים טובים למדי ואפילו יש כמה בדיחות מוצלחות. העלילה אמנם מטופשת ומלאה חורים, אך גם פשוטה למדי למעקב. גם השחקנים עושים עבודה לא רעה. אין ספק שהסרט הזה מתאים למי שרוצה לכבות את המוח לשעתיים ולראות חלליות מתרסקות.

כסרט מדע בדיוני, לעומת זאת, הוא עושה עבודה גרועה. בתקציב שהיה להם אפשר היה לצפות שיפנו כמה גרושים לייעוץ מדעי, שהיה למשל מסביר להם שהיתוך קר, למרות שמו, מייצר חום, ולא ממש יעזור להשתמש בו כדי לקרר הר געש רותח. אולי הוא גם היה מזהיר את המעצבים והתסריטאים שמחוץ לחדר שעל הדלת שלו מצויר סימן גדול של קרינה רדיואקטיבית חייב להיות ארון עם חליפות מגן, למקרה שצריך להיכנס לשם מהר, ואולי אפילו מזרק מוכן עם חומר להגנה מפני חשיפה לקרינה. אחרי הכל, אנחנו בעתיד והגיוני שיהיה דבר כזה.

אפשר גם לצפות שצוות של ספינת חלל, במיוחד בגודל וברמת המורכבות של האנטרפרייז, חייב לכלול ממלאי מקום למקרה של מחלה או תאונה. מחליפים שנמצאים על הספינה ונכונים למלא חורים.

גם אם נצלח את החורים הקטנים הרבים עד מאוד, שאת רובם לא אציין כדי לא לחשוף יותר מדי את פרטי העלילה, עדיין נשאר לנו סרט מדע בדיוני עם עלילה שנראית מורכבת מהמון סרטים אחרים בלי שום דבר מקורי. כל דבר שעשו שם כבר ראינו קודם.

גם על זה היה אפשר אולי לסלוח אילו הסיפור לפחות היה בנוי היטב והיתה בו דרמה אנושית טובה. אך לא – הדמויות לא מרגשות, וכמעט כל תפניות העלילה צפויות מראש. גם כשיש חשש לחייו של מישהו ברור מיד מהו הפתרון, ולכן כל הדרמה מעוקרת. אחרי הכל, הפתרון כבר הופיע בתחילת הסרט, ובאמצעו. אנחנו כבר יודעים שהוא עובד.

יותר מזה, חלקי הסרט לא כל כך מתחברים זה לזה. כל מיני דברים קורים בלי סיבה, והפיקוד העליון נותן פקודות לא הגיוניות פשוט כדי להביא את הדמויות למצב הרצוי מבחינת התסריטאים. המניעים של חלק מהדמויות פשוטים מדי ביחס לתוכניות המורכבות שהן מתכננות, ואילו המניעים של אחרות כל כך מסובכים, עד שלא ברור למה הן בכלל הכניסו את עצמן מלכתחילה לתסבוכת.

במקום שההתרחשויות על המסך ישרתו את הסיפור, הסיפור שמסופר לנו משרת את האפקטים ואת תפניות העלילה הנוסחתיות שהתסריטאים רצו להשיג. חובבי מדע בדיוני, שבאים בדרך כלל עם דרישות גבוהות יחסית של אמינות והיגיון פנימי, ייצאו מהסרט מלאי תלונות.

עוד בעיה היא שכמו קודמו, "האויב שבתוכנו" הוא לא באמת סרט "מסע בין כוכבים", פרט לכך שלגיבורים קוראים קירק וספוק והם טסים באנטרפרייז. העולם הזה של מסע בין כוכבים בא עם מטען תרבותי ודמויות מגובשות. נכון שמדובר בריבוט ושקו הזמן השתנה, אבל יש דברים מהותיים שבלעדיהם "מסע בין כוכבים" הופך לסתם עוד סרט אקשן בחלל.

הבסיס של הסדרה הוא האוטופיה בכדור הארץ שמאפשרת למין האנושי להתפשט וחקר החלל המסתורי שסביבנו. בסרט הזה, שום דבר מאלה לא קיים, והקשר היחיד לפרנצ'ייז הענק של מסע בין כוכבים הוא שמות הדמויות וערימה גדולה של רפרנסים לסדרות ולסרטים הקודמים, שלא יאמרו דבר לקהל חדש וישמשו רק אנקדוטה עלובה ולא רלוונטית עבור המעריצים.

אולי הבעיה הגדולה ביותר של הסרט היא שהוא טכני מאוד. השחקנים עושים עבודה טובה, אומרים את הדברים הנכונים, אבל הסיפור לא מייצר רגש. ניכר שהכותבים והבמאי לא באמת אהבו את מה שהם עושים. היתה להם נוסחה של סרט אקשן, והם הלכו איתה בלי שום ניסיון להכניס משהו חדש משלהם.

הנקודה האחרונה נוגעת לבמאי, ג'יי.ג'יי אברהמס, שכמו בסרט הקודם ממשיך לסנוור ללא הרף את הצופים בהשתברות אור על זכוכית בלתי קיימת, כאילו יש תקלה בצילום. אני לא יודעת מה הוא מוצא בטכניקה הזאת, אבל זה נראה נורא ושולף כל הזמן את הצופה מהאשליה של הסרט. והתלת-ממד? הוא עשוי לא רע, אבל לא הרגשתי שהוא באמת תורם לסרט. אם אינכם אוהבים במיוחד משקפי תלת-ממד בסרטים, מוטב שתלכו לגרסה הרגילה.

עניין אחד אחרון הוא הנקודה הישראלית: כתוביות התרגום. משום מה כל פעם שמוזכרת ספינת חלל היא נקראת בכתוביות "מעבורת". זה גם לא נכון וגם מבלבל עם המקומות שבהם הופיעו מעבורות אמיתיות ודווקא תורגמו נכון. לא ברור אם המתרגם או המתרגמת לא נתקלו מעולם בסרט מדע בדיוני בעבר. אמנם האנטרפרייז האמיתית היא מעבורת חלל של נאס"א, אך זה לא בהכרח נכון גם לאנטרפרייז הבדיונית של "מסע בין כוכבים", שעל שמה קרויה המעבורת האמיתית.

"האויב שבתוכנו" הוא אמנם סרט אקשן סביר בסך הכל, אבל סרט מדע בדיוני נורא ואיום, שאין באמת סיבה טובה לראות אם אינכם מעריצים מושבעים. מוטב שתשמרו את כספכם לסרטים טובים יותר שיגיעו בוודאי במהלך הקיץ. ואם אתם בכל זאת הולכים, אל תשכחו להתעלם מהתרגום ולכבות את המוח בכניסה לקולנוע.


Half in the Bag – ביקורת מצולמת



תגובות

  1. מאת kenny:

    תודה. לא באמת תכננתי לראות אותו, בעקבות הדבר המביך שיצא לפני כמה שנים, ועכשיו אני יודע שהחלטתי נכון.

  2. מאת יונתן:

    התגובה כוללת ספוילרים
    .
    .
    .
    .
    .

    את יודעת, בתור מעריץ מושבע אשר חיכה ארבע שנים תמימות לסרט הזה, אני חושב שבנוסף לכל הדברים שציינת (ואני מסכים עם רובם), היה ניתן גם לשבת עשר דקות כדי לכתוב תפקיד נבל שעדיין לא השתמשו בו. קאן של גרסת המקור היה גבר גבר שרמנטי, בריון אמיתי, חכם בטירוף וסוחף. אם צפית ב – "space seed" בסדרה המקורית שם הוא מופיע לראשונה היית מתאהבת בדמות. אם כבר החלטת לעשות ריפ רוף מוחלט לכל הקודש שהוא סטארטרק, ולעשות את "נקמתו של קאן" בלי שתהיה שום נקמה מעורבת בעניין, לפחות תשקיעי קצת יותר בנבל שלך. בנדיקט קאמרבאץ' הוא שחקן בחסד עליון. הוא וודאי עשה תאטרון נפלא בצעירותו. אבל נבל הוא אינו.
    זה היה גם ריפ אוף לקאן. פה מתחיל מונולוג של חנונים שבעצם מסביר לך שהדמות של קאן לא הייתה אמורה להיפגע מעצם המציאות החלופית של ג'י ג'י אברהמס כי הרי הספינה שלו שוטטה בחל במשך מאות שנים על פי הקו הסיפורי של עולם הסטארטרק. לסיכום העניין, פיקארד היה גומר את התרחיש הזה תוך עשר דקות והולך לשתות תה.
    [התגובה נערכה]

  3. מאת שחר:

    הו. איזו קטילה מרהיבה.
    כמובן שאלך לראות את הסרט, עניין של מסורת.
    אבל לקרוא ביקורת כזו, זו חוויה בפני עצמה.

  4. מאת יעל פורמן:

    הי יונתן,

    ניסיתי בכוח, וזה היה קשה, לא לספיילר בביקורת. חבל שספיילרת בתגובה, ועוד בלי אזהרה.

    לגבי הפרק שציינת, אכן ראיתי אותו לא מזמן. אפילו סיכמתי אותו פה. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=572241009467803&set=a.557029660988938.126100.557015564323681&type=1

    אני מתכננת לכתוב מאמר נוסף רווי ספוילרים, ולהתייחס גם לנקודת זהותו של הנבל, ולמה היא לא עובדת כמו שצריך ולמה היא מבוזבזת וכל זה (כולל ניטפוקים רבים).

  5. מאת דניאל:

    אני חושב שהאנטרפרייז הממש מקורית הייתה פריגטה בריטית מתחילת המאה ה18. מאז היו עוד איזה ארבעים כאלה בבריטניה וארה"ב. זה שם פופולארי לתחבורה.

  6. מאת יעל פורמן:

    בהחלט. ומה שהכי משעשע זה שמעבורת החלל אנטרפרייז נקראה כך בגלל לחץ אדיר של מעריצי מסע בין כוכבים שיקראו למעבורת החלל הראשונה אנטרפרייז. בסוף היא אפילו לא טסה לחלל, כי היא היתה רק אב טיפוס.
    אבל היא מעבורת חלל והיא שם. אני לא יודעת אם המתרגם או המתרגמת של הסרט שיש דבר כזה מעבורת חלל אנטרפרייז ולכן החליטו לקרוא לה בסרט "מעבורת" או שהם פשוט שמעו על מעבורות החלל של ארצות הברית ולכן החליטו שחללית = מעבורת. לא ברור לי העניין הזה בכלל.
    אבל בשורה התחתונה גם spaceship וגם shuttle תורגמו שם כ"מעבורת".

  7. מאת שרון קשרו:

    לא ראיתי את הסרט החדש.
    ראיתי את כל סרטי סטאר טרק ואת רוב הסדרות. עד היום. פרט לזה. הם הרגישו כמו סטארטרק, (אנטרפרייז כבר לא)
    גם כשהיו בינוניים ומטה, לדוגמת הסרט הרביעי, התשיעי והעשירי.
    אמרתי למישהו שהיה בטרום הבכורה של הסרט הזה, שג'יי. ג'יי מייצר מד"ב, שהוא, סליחה על ההתנשאות מיועד לאנשים עם אינטלגנציה ממוצעת. בעבר הז'אנר תמיד כיוון גבוה, לפחות מבחינה אינטלקטואלית אם לא מבחינה אמנותית, ועכשיו ובכן, לא מפתיע שהרעיונות המד"ביים לא נכונים, לא מפתיע שהסרט לא מעורר רגש, כי גם הקודם לא עשה את זה. המד"ב של ג'יי ג'יי הוא חלש ושטחי. גם מתוך פרק שניים. הסדרה ההיא שהוא מעורב, לא זוכר את שמה(זאת עם השחקן של דנטור משר הטבעות). הוא מספק בידור קליל, ולא פילוסופיה-מה שמד"ב טוב תמיד מספק.
    מה שמטריד שטרנדים מסחריים מאפשרים לבמאים כמוהו לשגשג.

  8. מאת Moe:

    בסך הכל נישמע בדיוק כמו החלק הראשון – אקשן טוב עם סיפור בינוני מינוס ומד"ב של סלט כוכבים ולולאות זמן ברוטב חורים שחורים (שמשום מה ניראה יותר כמו רוטב עגבניות).

    אגב, לגבי השם – אמנם היו הרבה ספינות שניקראו "אנטרפרייז", אבל השם בסידרה המקורית ניתן בגלל "אנטרפרייז" מאוד ספציפית – נושאת המטוסים האמריקאית שלחמה במידוויי, בגוואדלקאנאל ובעצם כמעט בכל הקרבות המכריעים באוקיינוס השקט במילחמת העולם השנייה.

  9. מאת יוני:

    יש כנסי מסע בין כוכבים חדשים בישראל, ואני לא חושב שראיתי אותך בהם.
    את/אתם מוזמנים לעשות לייק לדף ולהצטרף לעדכונים על הכנסים הבאים.
    http://www.starcon972.co.il

  10. מאת אלכס:

    שרון, אף אחד, אבל אף אחד, לא יטעה ויחשוב אותי למעריץ של אברהמס…אבל הסדרה הזו שאתה מדבר עליה, פרינג' היא סדרת מד"ב אדירה, דרמה מצויינת, ומתח מעולה(למעט עונה 5 המיותרת), וכמו ברוב הסדרות שהוא 'מקושר' אליהן, הוא היווה רק חלק מהרעיון הראשוני של הסדרה, ולאחר מכן, אנשים אחרים נטלו את השרביט (ומזל גדול שזה אכן כך).
    בסה"כ, יש סכיזם משמעותי בין העבודה הטלויזיונית שלו(שחלקה מצויין, אם כי לא תמיד ב'אשמתו'), והעבודה הקולנועית הממש לא מזהירה שלו. ההבדל הגדול הוא שהדברים האחרים שהוא עשה לא נסמכים על מורשת היסטורית מצולמת ומתועדת כמו סטאר-טרק, שאברהמס(כשסוף סוף אמר את האמת) לא ממש אוהב, ולכן אין לו סיבה לעשות שום דבר לרצות את המעריצים כשהוא מראש לא פונה אליהם.

  11. מאת אלכס:

    בנוסף, על מנת לחדד, את ערימת הזבל שהוא מגיש בתור טרק אפשר ורצוי לא לצרוך.
    מורשת מס"ב תשרוד אותו, את הריבוטים שלו (ושל הכנופיה שלו), ואת "קו הזמן האלטרנטיבי" חסר השכל, יכולת, והגיון (שלא לדבר על ערכי הטרק).

  12. מאת רמי שלהבת:

    המממ… יש דבר כזה "ערכי טרק"?

  13. מאת nishtak:

    מאוד התאכזבתי מהסרט.
    כמו שנכתב בביקורת, כסרט אקשן הוא נחמד אפילו יותר מנחמד, אבל התסריט נוראי.
    אין לי בעיה עם חורים בעלילה בסרטי מד"ב, Suspension of disbelief וכאלה, ברור לי שלרוב זה מחייב, אבל כאן זה היה נוראי, כאילו התסריטאים ניסו לעשות ספגטי אינטרגלקטי ורק חיפשו מסננת מספיק גדולה.

    אני חייב להודות שמאוד אהבתי את הסרט הראשון, הרגשתי שסטאק טרק צריכה חידוש, משהו שיביא אותה לשנות ה-2000 ולקהל חדש, ואני מסתדר מצוין עם הסרטים של ג'יי ג'יי, אבל כאן הוא איכזב אותי.

  14. מאת lovestartrek:

    עלול להכיל ספוילרים!!!

    אני יחסית נהנתי מהסרט, (למרות שזה לא דבר נדיר, יש סרטים שלפעמים אני רואה שיש עליהם ביקורות נוראיות ואני נהנתי.)
    כמובן שזה לא אותו הדבר כמו הסרטים המקוריים, אבל הסרט הזה גם נחמד.
    אני חייב להסכים אם זה שדמותו של חאן הייתה ממש לא משכנעת,
    מתוך עשר הייתי נותן לסרט 7.

  15. מאת עמרי:

    לפי דעתי הסרט מספק, מהנה והתוספת המצוינת של בנדיקיט הופכת את הסרט לכיף אמיתי

הוספת תגובה