סקירת המועמדים לפרס נבולה, 2007


פורסם ביום יום שלישי, 24 באפריל 2007, בשעה 1:33
שייך למדור מיוחד

מאת

אחד הדברים הבולטים ביותר ברשימת המועמדים השנה לפרס נבולה היא מיעוט השמות הגדולים בין המועמדים. אין גיימן, אין לה-גווין, אין סוואנוויק, ואין שום שם גדול אחר. המועמדים ה"קבועים" היחידים שהצליחו להיכנס הפעם לרשימה הם ג'יימס פטריק קלי ומייקל בורשטיין. בין האחרים יש סופרים מוכרים למדי (ביגל, פריזנר, ריקרט) ולצידם כמה וכמה שמעולם לא שמעתי את שמותיהם.

על האיכות, יש לציין, הבריחה השנה מהשמות הגדולים לא השפיעה במיוחד. יש בין המועמדים די הרבה סיפורים טובים, כמה מצויינים, וכמעט שאין נפילות של ממש. כמו כן, יש השנה ייצוג רב מהרגיל (שישה סיפורים) לכתב העת "פנטסי אנד סיינס פיקשן" והרבה פחות מכך לשני המתחרים הגדולים האחרים: אנאלוג (נובלה אחת בלבד) ו"אסימוב'ס" (שתי נובלות).

כבכל שנה, הסקירה הנוכחית כוללת תקצירים של הסיפורים המועמדים, קישורים לגרסאות הרשת שלהם (אם יש), והערכות קצרות של המועמדים בשלוש הקטגוריות הקצרות. תקצירי הספרים המועמדים נכתבו בהשראת התקצירים המופיעים עליהם באמאזון, וכותב ביקורת זו אינו נוטל על עצמו אחריות על דיוקם.


נובלות

שריפה / ג'יימס פטריק קלי (הוצאת טכיון)
בוולדן מתנהלת מלחמת התשה ארוכה בין המדינה הנעלה – משטר אוטופי בדלני הדוגל בסוג של חזרה אל הטבע, ובין הפקפקים – צאצאי המתיישבים המקוריים. המלחמה, והשריפות שמחוללים הפקפקים, משפיעים עמוקות גם על חייו הפרטיים של סְפּוּר. סיפור מעניין, ארוך מאוד (40,000 מילה – ספר דק), אך לא עורך בי תחושת פליאה של ממש. זוכה פרס נבולה.

מקלט / מייקל א' בורשטיין (אנאלוג, ספטמבר 2005)
אני לא מתלהב במיוחד מהסיפורים של בורשטיין, שנוטים בדרך כלל להיות דידקטיים מאוד. סיפורו הנוכחי מתחיל מנקודת פתיחה מרתקת – חייזרית באה לכנסיה קתולית בתחנת חלל ומבקשת מקלט משלטונות עמה, אשר דתם דורשת ממנה לעשות הפלה. גם המציאות מרתקת, עם שפע של פוליטיקה, וקבוצות דתיות ואינטרסים מתנגשים. מה שפחות טוב זה הסיפור עצמו, שבשלב כלשהו מתחיל לשעמם, ובורשטיין מאבד את העלילה ופונה להטפותיו הרגילות.

חומות היקום / פול מלקו (אסימוב'ס, אפריל/מאי 2006)
ג'וני, נער כפרי נבון, פוגש יום אחד בעצמו – ג'ון אחר, שהגיע מיקום מקביל. ג'ון מציע לו הצעה שקשה לסרב לה – לקחת את המכשיר שלו ולטייל ליקום אחר. לרוע המזל, לג'ון יש גם תוכניות נוספות, והדברים מסתבכים. סיפור מדע בדיוני חביב ומעניין על מדע, זהות ועל אנשים שמתמודדים עם נסיבות שיצאו משליטתם. לא יצירת מופת, אבל סיפור חביב, מעניין ונעים מאוד לקריאה.

Inclination / וויליאם שאן (אסימוב'ס, אפריל/מאי 2006)
נהדר. סיפור רווי משמעויות דתיות המתרחש בתחנת חלל. ג'וד הוא בן לכת שמרנית המאמינה במכניקה הישנה. בני הכת חיים בעוני ובבידוד באגף סגור של תחנת החלל, וכמעט שאינם באים במגע עם יתר תושבי התחנה והעוברים בה. בשל המחסור הכלכלי, אביו של ג'וד נאלץ לשלוח אותו לעבוד מחוץ לאגף של הכת, ושם הוא נחשף לתפיסות אחרות, ולמציאות, ומשתנה. השורה התחתונה: קידמה היא המציאות בה אנו חיים, ואין להתעלם ממנה בגלל ציוויים דתיים – מובאת בצורה קצת יותר מדי דידקטית, אך פרט לכך מדובר בסיפור מרתק וטוב.

רק ארבע נובלות מועמדות השנה. מביניהן, "חומות היקום" ו-Inclination הם סיפורים מצוינים, "שריפה" סיפור טוב בהחלט, אם כי קצת מפוספס, ו"מקלט", טוב בהשוואה לנורמה הרגילה של בורשטיין, אבל רחוק מלמצות את הפוטנציאל שלו. בבחירה האישית שלי אין ממש ספק – סיפורו של שאן הוא סיפור מבריק המתרחש במציאות מרתקת ועם עלילה טובה.


נובלטות

שפת העשים / כריסטופר ברזק (כתב העת Realms of Fantasy, אפריל 2005)
אליוט, נער מתבגר, יוצא לחופשת הקיץ עם משפחתו באזור נידח בארצות הברית, בו אביו האנטמולוג מקווה לגלות עש נדיר. יחד איתם יוצאות גם אמו הפרופסורית ואחותו האוטיסטית, שאמנם ממעטת לדבר, אבל יודעת את שפת העשים. בזמן שאביו יוצא להרים ומחפש את העש שלו, אליוט מסתובב בעיירה הקרובה, מגלה אהבה ראשונה… וגם אהבה ישנה – זו של אחותו, שמעולם לא הייתה מסוגלת לבטא את אהבתה אליו. סיפור קצת סנטימנטלי מדי, אבל כתוב נהדר.

Walpurgis Afternoon / דליה שרמן (F&SF, דצמבר 2005)
לבית הנטוש בשכונה פרברית שמרנית בארה"ב נכנסים דיירים חדשים – זוג לסביות שהופכות את הבית בן-לילה לטירה גותית. כשהן מזמינות את שכנתן למסיבת החתונה שלהן בביתן, עולמה ישתנה מהיסוד. סיפור מכשפות חביב ומבדר, בלי הרבה ערך מוסף, אבל גם בידור זה טוב.

מסע אל הממלכה / מ' ריקרט (F&SF, מאי 2006)
סיפור הרוחות הראשון מתוך שניים המועמדים השנה (ראו את סיפורה של סאמר סמית בקטגוריית הקצרים). גבר קורא סיפור שכתבה אישה שבו היא מתוודה לכאורה על היותה רוח רפאים המקבלת ממשות ביניקת נשימותיהם של אנשים חיים. הגבר מפתח אובססיה סביב הסיפור והמלצרית שכתבה אותו, והדבר דוחף אותו לעשות מעשים שלא יעשו. סיפור מעניין מאוד, מסוגנן ויוצא דופן. לא כל הקוראים יתחברו אליו, אבל הוא טוב. בהחלט..

שני לבבות / פיטר ס' ביגל (F&SF, אוקטובר/נובמבר 2005)
לגריפין יש שני לבבות – של אריה ושל עיט, והוא לא ימות כל עוד אחד מהם פועם. ילדה בת תשע יוצאת אל ארמון המלך כדי לבקש את עזרתו בהריגת גריפין שמטיל טרור על כפרה. אגדה חביבה בהחלט, אך לא יותר מכך. הסיפור זכה בפרס הוגו, וכעת מועמד גם לנבולה. השד יודע למה. יתכן שהוא מדבר יותר למי שכבר מכירים את העולם שבו מתרחש הסיפור. זוכה פרס נבולה.

פנים קטנות / ונדה מקינטייר (סייפיקשן, 23 בפברואר 2005)
יחסי הגומלין בין בנות אדם, ספינות חלל ביולוגיות ו"קומפניונז" מהווה בסיס לסיפור מוזר למדי שהתקשיתי להתחבר אליו. מצד שני, אין לי שום דבר רע לומר עליו – אפילו להיפך. המציאות בו מרתקת, המדע הבדיוני מקורי, הגיבורה הראשית היא טיפוס מעניין, כל מה שצריך. אולי רק בשבילי הוא לא עבד.

יש כמה סיפורים סבירים בקטגוריית הנובלטות, אבל אחד עולה מבחינתי על כולם: "שפת העשים". גם סיפורה של ריקרט הוא סיפור ראוי בהחלט בעיני. היתר אינם רעים, אבל גם לא ממש מצאתי בהם ערך מוסף.


סיפורים קצרים

הד / אליזבת הנד (F&SF, אוקטובר/נובמבר 2005)
אישה חיה באי בודד, בעוד העולם התרבותי מתמוטט סביבה. סיבת ההתמוטטות אינה ברורה, וגם לא מעניינת את הסופרת, ומה שנותר הוא סיפור אווירה עם התייחסויות רבות לסיפורו של נרקיסוס מהמיתולוגיה היוונית. בהתחשב בהשכלתי החסרה במיתולוגיה הזו, הסיפור כנראה התבזבז עלי, ולא מצאתי בו הרבה יותר מאווירה. זוכה פרס נבולה.

הלן זוכרת את מועדון סטורק / אסתר מ' פריזנר (F&SF, אוקטובר-נובמבר 2005)
יותר משלושת אלפים שנה חלפו, והלנה היפה חיה עדיין – בניו-יורק. עם המציאות המודרנית היא מסתדרת היטב, אבל לא עם אובדן היופי והנעורים, ובזמן שהיא מפלרטטת עם גברים צעירים היא מתגעגעת לימים שבהם היתה יפה ונחשקת. לרעיון יש פוטנציאל רב, אבל בשורה התחתונה הסיפור די משעמם – הוא נמשך ונמשך בלי שבאמת קורה בו משהו משמעותי.

האישה במשוואת הגלים של שרדינגר / יוג'ין מירבילי (F&SF, אוגוסט 2005)
לא בדיוק מדע בדיוני, אבל בדיוני, עוסק במדע ובאנשי מדע וברעיונות מדעיים, וכתוב טוב מאוד, כך שמי אני שאתלונן. ביסודו, מדובר בסיפור אהבה בין דוקטורנט לפיזיקה ובין שכנתו האמנית. כל זה, על רקע ביוגרפיה אזוטרית על שרדינגר שהאמנית מוצאת בשוק הפשפשים, אשר מוסרת פרטים על שרדינגר ועל סוף השבוע הרומנטי בו כתב את המשוואות המפורסמות שלו. מטבע הדברים כשעוסקים בשרדינגר, גם המציאות של הסיפור רוויה בהסתברויות ובצירופי מקרים. חמוד להפליא.

הנרי ג'יימס, זה בשבילך / ג'ק מקדוויט (Subterranean #x'2, נובמבר 2005)
כתוב יפה, אבל בנלי להחריד בשורה התחתונה. עורך בהוצאה קטנה מקבל כתב יד של יצירת מופת אמיתית שנכתבה על ידי סופר לא מוכר. הוא ממהר להחתים אותו על חוזה, יושב איתו לשיחה… ומגלה את הסוד הגדול – מאין באה היצירה המרהיבה שהוא משתוקק כל-כך לפרסם. עד כאן הכל טוב ויפה. הסוף, לעומת זאת, נדוש להחריד. לא נראה שמק'דוויט טרח לחשוב על פתרון יצירתי לתסבוכת, אלא פתר אותה בדרך הקלה ביותר. חבל.

לכל דבר יש סוף / קארינה סאמר-סמית (Children of Magic, הוצאת DAW, יוני 2006)
שיאה חיה בעולם של קסם. עולם מודרני שנשלט על ידי קסם של חיים ושל צמיחה. בעולם הזה היא "פריקית". הקסם שלה הוא קסם קודר של מוות ודעיכה, והיא כמהה לקסם האחר, "הנורמלי". כאשר מגיע אליה גבר שנרדף על ידי רוח רפאים ומבקש את עזרתה, שיאה נאלצת להתמודד עם הרוח, ועם מקומה שלה בעולם. סיפור מעניין וכתוב מצוין, אם כי נוטה טיפה לקראת הסוף לדידקטיות.

פיפ והפיות / תאודורה גוס (אופקים מוזרים, 3 באוקטובר 2005).
אחרי שאמה, סופרת סיפורי הפיות לילדים סוזאן לוסון, מתה מסרטן, פיליפה לוסון חוזרת אל בית ילדותה, ואל המעשיות שהתרחשו באמת. קשה לומר שהסיפור הצליח לתפוס אותי באמת, אבל מדובר בסיפור נוסטלגי חביב ומועמד ראוי למדי.

שני הסיפורים הראשונים, שנלקחו מגליון נושא של F&SF שהוקדש למיתולוגיה היוונית, לא ממש דיברו אלי, אולי כי חסר לי עולם הקונוטציות הנחוץ. גם הסיפור של מק'דוויט היה מפוספס וזה של גוס עבר לי ליד הראש. זה משאיר שני סיפורים ראויים באמת: סיפורו המקסים של מירבילי על שרדינגר וסיפור הרוחות המסקרן של סאמר-סמית. הבחירה האישית שלי היא מירבילי.


ספרים

זכות היתר של החרב / אלן קאשנר (בנטם ספקטרה, 2006)
ספר פנטסיה גבוהה שבו קאשנר חוזרת לעולם הרומנטי של גדת הנהר שאותו הציגה לפני עשרים שנה בספרה Swordspoint. הדוכס המטורף של גדת הנהר מזמן אליו את אחייניתו הצעירה קתרין ומחליט נגד רצונה ורצון משפחתה להכשיר אותה להיות סייפת. בהדרגה היא לומדת סיוף, כמו גם את הליכות החברה הגבוהה ומוצאת עצמה מעורבת בקנוניה נגד דודה.

Seeker / ג'ק מק'דוויט (אייס, 2005)
בשנת 2688 יוצאת ספינת ההתיישבות "המחפשת" מכדור הארץ הנתון בשליטת תאוקרטיה אורווליינית בחיפוש אחרי החברה החופשית של מרגוליה. כעבור 9,000 שנה, מרגוליה והספינות שיצאו אליה הפכו למעין אטלנטיס אגדתית עבור האנושות, הפזורה בכמאה עולמות. מציאת שריד מ"המחפשת" מובילה את סוחר העתיקות אלקס בנדיקט למצוא את הספינות האבודות. אופרת חלל על בסיס נושא מוכר. זוכה פרס נבולה.

הנערה בזכוכית / ג'פרי פורד (דארק אלי, 2005)
רומן בלשי על רקע ספיריטואליסטי בתקופת השפל הגדול בארה"ב. הנער דייגו, מהגר בלתי חוקי ממקסיקו, נודד בחברת אביו המאמץ במופעי הונאה ספיריטואליסטיים. באחד הסיאנסים מופיעה בפניהם נערה שנרצחה לא מזמן. הם יוצאים לחפש אחריה ומגלים שורה של רציחות הקשורות לקו קלוקס קלן.

פרתינג / ג'ו וולטון (טוֹר, 2006)
סיפור היסטוריה חלופית המתרחש בשנת 1949, שמונה שנים אחרי שבריטניה כרתה ברית שלום עם גרמניה הנאצית, ובכך אפשרה להיטלר להשתלט על כל אירופה. באחוזה הכפרית פרתינג (Farthing) נרצח אדם שהיה שחקן מרכזי במשא ומתן עם גרמניה הנאצית, ובחזהו ננעץ טלאי צהוב. אחת החשודות היא בתו של בעל האחוזה, הנשואה ליהודי.

מיומני סיירי הזמן / ריצ'רד בוז (גולדן גריפון, 2005)
היסטוריה חלופית המורכבת משורה של סיפורים על אלים יווניים, בני אדם, גיבורים וקיבורגים. אפולו, בכחוס ופלוטו מגייסים ילדים אבודים (בדומה לסדרת המסעות בזמן של קייג' בייקר) על מנת שינועו בזמן וישנו את ההיסטוריה לטובת האלים. הסיפורים עוקבים אחר ארועים בחייהם של שלושה סיירי זמן המתאהבים באלים וזה בזה, מולידים צאצאים שישפיעו על הזמן, ועוד.

לרסק את הירח / וויל מק'קרתי (בנטם ספקטרה, 2005)
הספר הרביעי ברביעיית "מלכ(ת)וּת סול" (איך לעזאזל מתרגמים Queendom?). התקצירים ברשת מציגים אופרת חלל מפותלת, מרובת דמויות ופוליטיקות, ורובוטים וטכנולוגיות מתקדמות. על פי הביקורות, הספר אמנם עומד בפני עצמו, אבל מוטב להכיר גם את הספרים שקדמו לו.



תגובות

  1. מאת שחר:

    קתרין לומדת ביוף. זה כמעט משפט מתאים ללואיס קרול.

    סקירה מעניינת. תודה.

  2. מאת רמי שלהבת:

    גררר… תוקן. תודה :-)

  3. מאת ברק:

    שלום רמי.
    באתר free sf online יש סקירה של המועמדים לנבולה כמו גם להוגו, ושם יש קישורים למרבית הסיפורים בגרסתם המלאה דוגמת 'שפת העשים' אשר כאן הקישור אליו מפנה לגרסה בתשלום.
    בברכה.
    ברק.

  4. מאת רמי שלהבת:

    לברק – נכון לשבוע שעבר, שני הסיפורים שהבאתי מפיקשנווייז ניתנו בחינם. אלה הקישורים שמופיעים באתר הרשמי של אגודת סופרי המדע הבדיוני של אמריקה.

    עוד יתרון של פיקשנווייז הוא שהקישורים לשם ימשיכו לפעול גם אחרי שיוכרזו הזוכים, בעוד שחלק מהאחרים יורדו מהרשת.

  5. מאת הדר:

    באחד הגליונות של המימד נתקלתי בסיפור שאהבתי מאוד – הגנדרן והחיה, של אסתר מ' פריזנר. אני מנסה למצוא יצירות שלה באנגלית, אבל אני לא יודעת איך לאיית את השם שלה. תוכלו לעזור? תודה

  6. מאת kenny:

    האתר שלה:
    http://www.sff.net/people/e.friesner

הוספת תגובה