תקרית בלוך נס – הקרנה מיוחדת בפסטיבל אייקון


פורסם ביום יום שני, 02 באוקטובר 2006, בשעה 19:14
שייך למדור ביקורות קולנוע ותיאטרון

מאת

ness

ראשית, הבהרה – מכיוון שהסרט "תקרית בלוך נס" מבוסס כל-כולו על תרמית, אין ברירה בביקורת אלא לחשוף פרטים מסוימים על מהותה של תרמית זו. השתדלנו למעט בחשיפת פרטים אלה.


מסיבה בביתו של במאי הקולנוע הגרמני וורנר הרצוג בקליפורניה. המצלמה עוקבת אחרי הרצוג בשיחותיו עם אנשים שיהיו מעורבים בסרטו החדש, ובראשם המפיק זק פן – פתיחה שגרתית של סרט תעודי על חייו של במאי מפורסם ועל תהליך היצירה שעובר עליו בסרט חדש. כך נפתח "תקרית בלוך נס".

פתיחה זו היא הונאה אחת מיני רבות בסרטם של פן והרצוג שיוקרן בשבוע הבא בפסטיבל אייקון 2006. בחירתם של מארגני הפסטיבל השנה לא להגביל את עצמם למדע הבדיוני ופנטסיה בלבד פתחה את השער גם לז'אנר שאינו מוכר במיוחד בישראל, הקולנוע המוקומנטרי – ז'אנר המנצל את התבניות של הקולנוע התיעודי לבריאת מציאות עלילתית בדיונית.

ness2

"תקרית בלוך-נס" מתחיל כאמור כסרט תעודי העוקב אחרי במאי הקולנוע וורנר הרצוג עם תחילת העבודה על הפרויקט החדש שלו: סרט תעודי אחר על מיתוס המפלצת מלוך נס. במסיבה בביתו של הרצוג אנו פוגשים לראשונה את המפיק זק פן וכמה מחברי הצוות האחרים בפרויקט החדש. מכאן והלאה המצלמה תעקוב אחרי כל שלב ושלב בהפקה, עד לכשלונה הטרגי.

למעשה, ב"תקרית בלוך נס" הוא לא פחות מארבעה סרטים שונים. ראשית, ישנו הסרט שהרצוג התכוון להפיק על מיתוס המפלצת מלוך נס: "תעלומה בלוך נס"; שנית, אותו סרט כפי שהמפיק הערמומי פן היה רוצה לראות אותו: תערובת של אמת ובדיה הוליוודית רדודה ומניפולטיבית. שלישית, "הרצוג בארץ הפלאות" – סרטו התעודי של ג'ון ביילי על הפקת 'תעלומה בלוך נס'; ולשלושת אלה מצטרף הסרט הרביעי, האמיתי – סרט עלילתי בבימויו של פן, בהפקתו של הרצוג ובכיכוב שניהם.

ness4

ערבוביה זו פועלת היטב. התבנית הדוקומנטרית שואבת את הצופים להאמין שמה שעיניהם רואות הוא יצירה ריאליסטית, וכך הדבר נמשך גם כאשר התרמית מתחילה להחשף. בהדרגה היחסים בין הרצוג ופן מתערערים בעקבות שקריו של פן המניפולטור והמומחים-כביכול שגייס למען ההפקה. גם הפדנטיות של הרצוג לא מועילה במיוחד ליחסים, אך ההפקה נמשכת למרות הכל. מכאן ואילך המצב רק ידרדר. עם ההידרדרות, הסרט ילך ויאבד את הריאליזם שבו, עד שלקראת סופו הגיחוך שבמצב ובדמויות יהיה כבר גלוי לחלוטין ולא ייוותר לנו אלא ליהנות מהאופן שבו פן והרצוג מגחיכים את עצמם.

ניתן להתייחס ל"תקרית בלוך נס" כאל סרט המתיימר לשבור את התבניות הז'אנריות ולחשוף דרכן את התרמית שבכל יצירה קולנועית, עלילתית ותעודית כאחד. ניתן למצוא בו אמירה על מהות היצירה ועל הגבול הבלתי קיים בין מציאות לבדיון – אמירה כמעט מובנת מאליה בהתחשב בסלט המוחלט שעשו פן והרצוג בין דמויות אמיתיות ובדויות ובין ז'אנרים. ניתן, אבל לא נכון בעיני, משום שבראש ובראשונה מדובר כאן בסרט מבדר ומקורי, של שני יוצרים שעושים בחן רב צחוק מעצמם ומיצירתם.

ness3

"וורנר הרצוג" ו"זק פן", כאמור, הם גיבורי סרטם של זק פן ווורנר הרצוג. "הרצוג" הוא במאי פדנט ובעל אידיאלים אמנותיים גבוהים השואף לעשות סרט תעודי על ה"מיתוס" הסובב את המפלצת מלוך נס – אותו כמיהה להאמין בסיפור על האיוּם הבלתי מוכר האורב בלב האגם. דמות זו אינה שונה במיוחד מהדימוי של הרצוג עצמו כבמאי קולנוע איכותי, והיא מוקצנת אך במעט. הרצוג, יש לציין, מתגלה בסרט לא רק כקולנוען אלא גם כשחקן לא רע, גם אם הדמות שהוא משחק היא לכאורה הוא-עצמו.

פֶן הוא סיפור אחר. גיבור הסרט הוא לכאורה הרצוג, אך הדמות שבאמת מניעה את העלילה היא זו של "זק פן". פן, שביים את הסרט והיה שותף להרצוג בכתיבת התסריט שלו, עיצב את עצמו כמפיק הוליוודי טיפש וחסר מעוף המנסה שוב ושוב להערים על אמן הקולנוע "הרצוג" כדי להפוך את הסרט למסחרי יותר. לשם כך הוא עושה כל שביכולתו להחדיר לסרט תבניות מסחריות זולות ומשומשות. החלטותיו המטופשות אחראיות באופן כמעט בלעדי לכשלונו של הסרט שבתוך הסרט. "פן" מחבל בספינה שעליה הם מצלמים את הסרט כדי לשפר את הסאונד בצילומים. מאותה סיבה "פן" מחבל גם במכשיר הרדיו. "פן" אחראי גם לבחירת אנשי הצוות, ובכלל זה "מפעילת סונאר" סקסית שנבחרה לתפקידה רק בגלל המראה החיצוני שלה, קריפטוזואלוג רציונלי שמאמין בכל לבו בקיומם של נסי, יטי ושאר אגדות מסוגם, ואנשי הפקה נוספים חסרי כשרון. ככל שהמצב ישתבש, החלטותיו של המפיק "זק פן" יהיו מגוחכות יותר ויותר ודמותו, שמתחילה כדמות של מפיק שקול ומנוסה, תיחשף כמות שהיא – דמות בדיונית שבחר פן האמיתי ליצור בדמותו.

ness5

"תקרית בלוך נס" הוא בראש ובראשונה סרט מבדר ועתיק בקריצות – על היוצרים, על מיתוס המפלצת מלוך נס, על הקולנוע בכלל ועל סרטי אימה. גם אם יוצרים לא מתייחסים לעצמם ברצינות, הסרט לוקח את עצמו ברצינות רבה ולכן מצליח לשדר אמינות גם כשקורים הדברים המגוחכים ביותר. סרט מקצועי, מפתיע, ובעיקר מהנה.


מועדי ההקרנה:
יום ג', 10/10/06, שעה 20:00. אולם YES, סינמטק תל-אביב.
שבת, 14/10/06, 16:00. אולם YES, סינמטק תל-אביב.

בריטניה, 2004.
בימוי: זק פן.
הפקה: וורנר הרצוג.
תסריט: וורנר הרצוג וזק פן.


תקרית בלוך נס

פסטיבל אייקון 2006



תגובות

  1. מאת נאיה:

    זה ממש מגניב שיש מפלצת באגם אני נוסעת לשם
    לבת מצוה יהיה כיף

הוספת תגובה