סבריאל / גארת' ניקס


פורסם ביום יום שלישי, 04 ביולי 2006, בשעה 22:54
שייך למדור ביקורות ספרות

מאת

Savriel

גילוי נאות: כותבת שורות אלה מיודדת עם בעלי הוצאת "גרף".

במשך שנים יצאו רבים מספרי הפנטסיה החביבים עלי ביותר כספרי ילדים/נוער בהוצאת "מרגנית" הוותיקה והמשובחת. החסרון היחיד של ההוצאה, מבחינתי, היה (ועודנו) שמספר הספרים שיצאו בה היה מועט מדי. לכן, כשהתבשרתי שהוצאת "גרף" עומדת להוציא סדרה של ספרים לצעירים בניצוחה של גילי בר-הלל סמו, שמחתי מאד. ההוצאה הוכיחה את עצמה כהוצאת ספרים שעובדת בצורה מוקפדת, ועם בר-הלל סמו בתור עורכת הסדרה – הרגשתי שיש מעט מאד מקום לטעויות. "סבריאל", הספר הראשון בסדרת "ג'ירף" לנוער לא אכזב לרגע.

סבריאל היא נערה המסיימת את לימודיה בפנימיית הבנות בה חיה מגיל חמש. חזותה מזכירה את שלגיה, היא על סף פרוץ הנשיות והדבר המרכזי שמעסיק אותה בחייה נטולי הדאגות הוא מה תעשה כשתסיים את בית הספר. היא חיה בעולם הדומה מאוד לעולמנו בתחילת-אמצע המאה הקודמת. ליתר דיוק, המקום בו חיה סבריאל דומה ברובו לעולמנו, אולם צפון הארץ מושפע מאד מהמדינה הסמוכה – הממלכה העתיקה, מקום בו הקסם רב והגבול בין החיים למוות מיטשטש לא אחת.

מוצאה של סבריאל הוא מהממלכה העתיקה, ואף כי איננה מודעת לכך היא נצר למשפחה מפוארת. הקשר שלה לממלכה העתיקה הוא אביה, האבהורזן, שמגיע לבקרה כמה פעמים בשנה. וכמוהו, גם היא, בעלת אוב "הפוכה" – בעוד שבעלי אוב מקימים את המתים לתחייה, סבריאל ואביה דואגים שהמתים יישארו… מתים. כשמתברר לה שאביה נעלם נפתרים לבטיה לגבי העתיד, והיא יוצאת אל הממלכה העתיקה כדי להצילו. וכאן מתחילה ההרפתקה הקסומה של האישה הצעירה שיודעת כל כך מעט על ארצה, על מורשתה ועל עצמה.

בין אנסלסטיירה, בה גדלה סבריאל, לממלכה העתיקה מפרידה חומה, ועל החומה מגינים שומרים, ומעבר לחומה החוקים שונים, הקסם שולט, והמתים לא תמיד מתים. נשמע מוכר? אבל פה מסתיים הדמיון לסדרת "שיר של אש וקרח" של גר"ר מרטין. מהר מאד מתברר לנערה האמיצה שלא תמיד אנשים רוצים למות. לפעמים הם חזקים מספיק להתחכם למוות. לפעמים אפילו יש להם עזרה. אבל אף פעם, מעולם, לא חזר אף אחד מהמוות בחיים (טוב, כמעט). יש גם סוגים שונים של מתים-חיים. חלשים, חזקים, נשלטים ושולטים. ומקומם של כולם אינו בינינו. כולם הצליחו לחזור מבעד לאחד מתשעת שערי המוות, ובמעלה הנהר הקר הזורם דרכם. המוות שהוא במידה מסוימת "ביתה" השני של סבריאל. המוות שגארת' ניקס מתאר בצורה כה חיה.

ישנם בספר לא מעט קטעים אפלים, והוא רחוק מלהיות מתקתק, אבל הוא לא שוקע לתהומות האפלה והאלימות של מרטין ומותאם בהחלט גם לקהל צעיר יותר. מול חלק גדול מהסכנות סבריאל לא ניצבת לבדה, אלא עם בני לוויה מהממלכה העתיקה. אחד מהם הוא, כמובן, חתול.

שמחתי מאוד שגיבורת הספר היא אישה צעירה. ויותר מזה שמחתי שהקשיים שמולם היא ניצבת לא נובעים מהיותה אישה אלא, בעיקר, מחוסר ידע וחוסר נסיון (ושמחתי לא פחות מכך שהכותב הוא גבר). האוניברסליות שבקשיים לא רק מונעת מהספר להיות "ספר בנות", כמו לא מעט ספרים בהם הגיבור הראשי הוא אישה או ילדה, אלא גם מציגה יפה את ההתמודדות של אדם שנמצא בתחילתה של דרך חדשה.

שמחתי מכך שלדמויות בסיפור יש מגרעות, ושגם החשובות ביניהן אינן מושלמות. שמחתי גם שיש בספר סיפור אהבה שאינו פולשני ולא משתלט על הסיפור כולו, כמו שקורה בלא מעט ספרים המיועדים לקהל צעיר (ובוגר גם).

אבל הדבר שאהבתי אולי יותר מכל הוא סגנון הכתיבה והקצב של הסיפור. דבר רודף דבר, ארוע רודף ארוע, ובלא מעט מקרים מצאתי עצמי חסרת נשימה כאילו לקחתי חלק במרדף שתואר זה עתה או ניצבתי מול אימה שלא תתואר, ממש כמו גיבורי הסיפור. ואחרי רצף אירועים מתיש, קיבלנו אני והדמויות אפשרות לנוח קצת. אבל רק מספיק זמן (ולפעמים כמעט מספיק זמן) כדי שנוכל להתאושש לקראת שטף הארועים הבא.

ובזכות זה שאהבתי כל כך הרבה דברים, שמחתי מאוד לגלות שלמרות שהסיפור סגור ועומד בפני עצמו נכתבו בהמשך ספרים נוספים שעלילתם מתרחשת בעולם הקסום והאפלולי הזה.

(הוצאת גרף, 2006. תרגום: יעל אכמון. 335 עמודים)

סבריאל – פרק לדוגמה



תגובות

  1. מאת ארן:

    אשתי הכירה לי את הספר לפני כשלוש שנים. מאז המלצתי עליו ללא מעט אנשים שכולם אהבו אותו.
    נהדר שהספר יותא בעברית.

  2. מאת עדי:

    מה הופך את הספר ל"ספר לצעירים"? (למעט האורך שלו)
    האם הוא מתאים למישהו המחפש כתיבה בוגרת יותר מ"הארי פוטר", ו"ארטמיס פאול"?

  3. מאת גילי:

    סליחה על התשובה המאוחרת, רק עכשיו ראיתי את השאלה.

    הגיבורה בוגרת תיכון, הספר משקף תבנית קלאסית של סיפור מסע והתבגרות, הוא שווק בחו"ל כספר לצעירים. אבל הוא בהחלט בוגר יותר מ"הארי פוטר" ומ"ארטמיס פאול". אני אמנם מכירה בן 11 אחד שבלע אותו בתיאבון רב תוך יממה ומיד ביקש עוד, אבל באופן כללי הייתי ממליצה עליו לבני 13 ומעלה, ובהחלט גם למבוגרים.

  4. מאת האקדוחן:

    מבטיח מפתה אך בקטע של הפנטםיה חלש ועדין לטעמי מתאים למסגרת של פנטסיה לייט למתחילות

  5. מאת עילם:

    הספר פשוט מדהים! גארת' ניקס כותב מעולה,
    הוא מראה את ההתבגרות המוקדמת של נערה צעירה שנכנסת לנעליים גדולות,
    אני מאוד נהנתי ממולץ בחום.
    והייתי רוצה לדעת האם יש ספר המשך?
    תודה…

  6. מאת טלי:

    ספר מקסים, וכאן אפשר לקרוא בהרחבה את הביקורת שכתבתי עליו-
    http://www.notes.co.il/tali/40016.asp

  7. מאת דובי:

    ספר נהדר ומומלץ ביותר. הכי טוב שקראתי לאחרונה!!!
    אני גאה עליו שהוא במדף הספרים שלי!!!

  8. מאת אלודאה:

    באופן מפתיע (בייחוד עבורי) גם אני נהניתי ממנו. הקצב שלו טוב, ויותר משהדמויות מענינות – העולם מלא קסם.

  9. מאת Sabre Runner:

    סיימתי אותו גם לפני כמה ימים ודווקא דיי נהניתי. המכניקה קצת ילדותית ופשטנית לדעתי אבל הסיפור נחמד ואפילו דיי מגניב לעתים.

  10. מאת Weinstock:

    בתשובה לעילם.

    אכן יש ספר המשך, למעשה שניים. "סבריאל" הוא הראשון מתוך טרילוגיה, אך לצערם של אלו המעדיפים לקרוא בעברית, השניים הנוספים טרם תורגמו.

    הספר השני בסדרה נקרא "Lirael" והאחרון "Abhorsen".
    שני הספרים נמכרים בארץ באנגלית למי שמעדיף או לא רוצה לחכות.

  11. מאת הדר:

    איפה אתה משיג את ההמשכים בארץ?

  12. מאת זואי:

    הממ… היי, קראתי את הספר לא מזמן (כן, אני יודעת, דיי באיחור, אבל לא שמעתי עליו אף פעם עד לא מזמן ^^). ראיתי שהוא תורגם לפני… טוב, דיי הרבה זמן. מאוד אהבתי את הספר, ושמעתי שזה ראשון בטרילוגיה. האם ספריי ההמשך שלו תורגמו? ואם לא, האם הם יתורגמו? …
    אשמח לתשובה… (:

הוספת תגובה