סקירת המועמדים לפרס נבולה, 2006


פורסם ביום יום רביעי, 29 במרץ 2006, בשעה 12:16
שייך למדור מיוחד

מאת

זוהי השנה הרביעית בה אני מפרסם סקירה על הסיפורים המועמדים לפרס נבולה. כרגיל, הסקירה מתמקדת בשלוש קטגוריות הסיפור הקצר: נובלה, נובלטה וסיפורים קצרים. לאלה נוספים תקצירים על חמשת הספרים המועמדים על בסיס המידע שמופיע עליהם ברשת.

כבכל שנה, גם הפעם ניתן למצוא בין המועמדים סיפורים מצויינים, אך כשמסתכלים על כולם כיחידה אחת, התמונה מאכזבת – אחוז גבוה של סיפורים בינוניים לכל היותר הצליח להסתנן לרשימת המועמדים הסופית, ורק שבעה או שמונה מתוך השבעה-עשר הם סיפורים טובים מאוד או מצויינים. על תחושת השתאות של ממש ניתן לדבר רק באחד או שניים מתוכם. יחד עם זאת, די בשבעה או שמונה סיפורים טובים באמת כדי להצדיק את החיפוש.

כל הסיפורים בקטגוריות הקצרות ניתנים כעת לקריאה ברשת בחינם. חלקם יוסרו זמן מה לאחר טקס ההכרזה על הזוכים, בששה במאי 2006, ואת חלקם (הסיפורים המופיעים בפיקשנווייז), ניתן יהיה לרכוש אחרי כן בתשלום.


ספרים

ג'ונתן סטריינג' ומר נורל \ סוזאנה קלארק (הוצאת בלומסברי) – הלהיט הגדול של השנה האחרונה. אחרי שנות העדרות רבות, הקסם חוזר לאנגליה. ושותפות מבטיחה בין מר נורל ותלמידו הקוסם המתחיל ג'ונתן סטריינג' הופכת במהרה ליריבות. חיפושיו של ג'ונתן סטריינג' אחרי הקסמים העתיקים של המלך העורב מעמידים בסכנה את כל היקר לו. הספר אמור לראות אור בעברית בהוצאת כתר.

הסוואה \ ג'ו הלדמן (הוצאת אייס) – שני מיני חייזרים הילכו על פני כדור הארץ במשך מאות בשנים. גזע אחד היה של משני צורה שהתחזו למען השרדותם ליצורים אחרים והשני, הזיקיות, השמידו כל דבר וכל יצור שמנסה לפגוע בהן. שריד מימי קדם שטומן בתוכו את ההסבר למקורם קורא אליהם לפתע כדי להחזיר אותם הביתה, אך הזיקיות החליטו שיש בו מקום לגזע אחד בלבד. זוכה פרס נבולה

פולאריס \ ג'ק מקדוויט (הוצאת אייס) – יאכטת החלל היוקרתית פולאריס נשאה שמונה קבוצות נבחרות של עשירים וסקרנים למרחק אלפי שנות אור מכדור הארץ כדי לחזות בתופעה כוכבים מרהיבה. החללית לא שבה. משלחת החיפוש שיצאה לחפש אחריהם גילתה את פולאריס מרחפת, ריקה, בחלל, ללא רמז לגורלם של הטייס והנוסעים. שישים שנה לאחר מכן, סוחר עתיקות מחליט לגלות בכל מחיר את האמת על אודות פולאריס.

Going Postal \ טרי פראצ'ט (הוצאת הארפר קולינס) – הספר ה-29 בסדרת עולם הדיסק. הפעם העלילה מתמקדת בשרותי הדואר של אנק-מורפורק – עשרים שנה אחרי שכל סניפי הדואר נסגרו עקב המעבר לדואר אלקטרוני, ראש העיר ממנה את השלומיאל התורן לתפקיד מנהל שרותי הדואר של העיר.

אוויר \ ג'ף רימן (הוצאת סנט מרטין) – החיים בכפר הקרזיסטני קיזולדה כמעט שלא השתנו במאות השנים האחרונות. צ'ונג מיי, מומחית האופנה המקומית, מתפרנסת ממתן עצות בתחום הביגוד לנערות הכפר. חדירה של טכנולוגיה קוונטית ניסויית שיוצרת קישור כמו-אינטרנטי בין מוחות האנשים ממזגת בטעות את מוחה של מיי עם מוחה של אישה גוססת. החיבור המסוכן פותח לה דלת למציאות הקוונטית המסובכת ומחייב אותה לקום ולנסות להכין את בני הכפר אל העתיד מבשר הרעות.

יתומי הכאוס \ ג'ון סי רייט (הוצאת תור) – בפנימיה אנגלית חיים חמישה יתומים חסרי גיל בעלי יכולות על-טבעיות. על התלמידים להחזיק מעמד תחת שליטתם של האלים היווניים המנהלים את בית הספר, שמתייחסים אליו ככלי במלחמה מוזרה. חרף התבנית הלקוחה מספרות הילדים, הספר ותכניו מיועדים ללא ספק למבוגרים.


נובלות

השבטים של בלה \ אלברט קאודרי (F&SF, אוגוסט 2004) – הקולונל שבא לחקור פרשת רצח סדרתי על מושבת הכורים בכוכב הלכת בלה מגלה נסיבות כאוטיות להפליא, וסכנה שמרחפת על עצם ההתיישבות האנושית בבלה – ועל אנושיותם של התושבים. הסיפור מתחיל כעלילה בלשית והופך בחציו השני לסיפור מלחמה והישרדות אכזרי וכואב. הסיפור גדוש בגבורה, וגם באכזריות ובאימה. הסיפור טוב בהחלט, אם כי לא הותיר בי "תחושת פליאה" אמיתית. (ניתן לקריאה גם בפיקשנווייז).

קסם למתחילים \ קלי לינק (F&SF, יולי 2005. וכמו כן קסם למתחילים, הוצאת סמול ביר) – חייו של ג'רמי ושל הוריו המסוכסכים וחבריו סובבים במידה רבה סביב סדרת טלוויזיה מסתורית בשם "הספריה" וסביב מות אחת הדמויות האהובות בה. סיפור מלא דמיון, ומתח, ותוגה ותקווה – ובעיקר מערכות יחסים מרתקות בין ג'רמי והסובבים אותו. מהנה ביותר. זוכה פרס נבולה

גנבת זהות \ רוברט ג' סויר (Down These Dark Spacewebs, הוצאת סיינס פיקשן בוק קלאב) – בדומה לסיפורו "הקלפים שחולקו לך" שפורסם ב"בלי פאניקה" גם כאן מדובר בסיפור בלשי המתרחש אי שם במערכת השמש. הפעם ההתרחשויות עוברות מהירח למאדים ובמרכז העלילה עומדים אנשים משודרגים שתודעותיהם הועברו לגופים מכניים בני אלמוות, וחקירת העלמותו של אחת מהם. סיפור בלשי חביב, מהנה אך קצת ארוך מדי.

גאוותו של קליי \ באד ספרהוק (אנאלוג, יולי/אוגוסט 2005) – כאשר קרחון הזכוכית הענק תקף את ספינת הקרב שבפיקודו, סיימון קליי ידע בדיוק מה לעשות. לתככים הפוליטיים שבאו לאחר מכן, לעומת זאת, הוא לא היה מוכן כלל וכלל. סיפור מדע בדיוני מלחמתי מהנה, אך אין לו שום ערך מוסף, והסוף קלישאתי להחריד. (ניתן לקריאה גם בפיקשנווייז)

Left of the Dial \ פול וויטקובר (סייפיקשן) – סיפור נוסטלגי מאוד שבמרכזו גבר שחוזר לעיר הולדתו לסעוד את אמו הגוססת ומתמודד עם זכרונות ילדותו. הסיפור עגמומי, מיסטי, גדוש במטפורות של אובדן ומאוד לא מהנה. אתאכזב מאוד אם יזכה.

בדרך כלל קטגוריית הנובלות בפרסי הוגו ונבולה טובה במיוחד. השנה לא. סיפורה של קלי לינק מצויין, "השבטים של בלה" מוצלח אף הוא ואילו סיפוריהם של ספרהוק ושל סויר אמנם חביבים, אך גם קלישאתיים מאוד. על סיפורו של וויטקובר, לעומת זאת, אין לי שום דבר טוב לומר. מדאיג למדי שמבין החמישה רק סיפורו של קאודרי מקורי באמת. אפילו לינק, שכתבה סיפור נהדר, שאלה בשבילו נוסחה קיימת מז'אנר "סדרת הטלוויזיה המסתורית". נקווה לשיפור בשנים הבאות.


נובלטות

דיאנה השטוחה \ דניאל אברהם (F&SF, אוקטובר 2004) – זמן מה לאחר שאמהּ עזבה את הבית, דיאנה ואבא שלה ציירו את גופה על נייר גדול ושלחו אותו לטייל בדואר בין קרוביה הפזורים בשלל מקומות. בהדרגה, טיוליה של דיאנה השטוחה מתחילים להשפיע גם על דיאנה האמיתית והכל יוצא בהדרגה משליטה. כל זה על רקע מערכת יחסים מלאה ומעניינת בין אב ובתו. סיפור נהדר הנע בין פנטסיה ואימה, ואפל בהתאם.

אנשי החול והתיל \ פאולו בסיגלוּפי (F&SF, פברואר 2004) – בעתיד הרחוק בני האדם השתנו. כעת יש להם גוף מודולרי, הם עמידים בפני כל פגע, ויכולים להיזון מכל דבר. שלושה מאותם אנשים פוגשים במסע ציד יצור מפתיע – כלב בשר ודם, ואחד מהם מחליט לגדל אותו. סיפור מטריד החוקר את גבולות האנושיות. ראה אור בעברית בכתב העת המימד העשירי.

תיכון נירוונה \ איילין גאן ולסלי וואט (Stable Strategies and Others, הוצאת טאכיון) – בכיתה של ילדים בעלי יכולות על טבעיות בבית ספר עתידני, ברברה, נערה היודעת לחזות את העתיד, חייבת להתמודד עם הלימודים, עם חבריה ועם יתר חוויות בית הספר. בשנה שעברה איילין גאן זכתה בפרס על סיפורה "השלמה" שפורסם באותה אנתולוגיה בה מופיע הסיפור הנוכחי. סיפורה החדש, לעומת זאת, עורר בי בעיקר אכזבה, לא כל-כך מההשוואה לקודמו, כמו מהפוטנציאל הלא ממוצה שיש בו.

גברים הם רק צרות \ ג'יימס פטריק קלי (אסימוב'ס, יוני 2004) – כאשר השטנים מהחלל כבשו את כדור הארץ הם העלימו את כל הגברים. כעבור שני דורות, השטנים שוכרים חוקרת פרטית כדי לגלות את חברתה של אישה שהתאבדה זה עתה, והסיפור משתלב בהדרגה עם מצבה חסר התוחלת של האנושות אחרי הכיבוש, עם התמודדותן של נשים עם עולם חסר גברים ובעיקר עם יחסיהן של הגיבורה וכמה נשים סביבה זו עם זו ועם העולם שסביבן. כרגיל, קלי כתב סיפור מעניין ומקורי ומועמד ראוי לזכיה.

ארנק הפיות / קלי לינק ( The Faery Reel Viking) – סבתא סופיה הגיעה מארץ בעלת שם מוזר ליד סמרקנד. נכדתה מספרת על חייה עם סבתה ועל הארנק הקסום שלה בו שוכן כפר שלם של יצורי קסם. סיפור פיות כהלכתו שזכה השנה בפרס הוגו: קסום, מבדח בחלקו, עצוב בחלקו האחר ושופע אהבה. זוכה פרס נבולה.

בשונה משתי הקטגוריות האחרות בסקירה, יש לנו השנה רשימת מועמדים מוצלחת בהחלט בקטגוריית הנובלטות: שלושה סיפורי פנטסיה, שני סיפורי מדע בדיוני, שני סיפורים שפורסמו כבר בעברית בשנה שעברה ואחד נוסף שיתפרסם כנראה בשנה הקרובה. מבין החמישה, רק אחד לא דיבר אלי במיוחד – תיכון נירוונה. המועמד המועדף עלי מארבעת הנותרים הוא "דיאנה השטוחה" הנהדר, וגם סיפוריהם של בסיגאלופי, לינק וקלי הם מועמדים ראויים בהחלט.


סיפורים קצרים

סופו של העולם המוכר לנו \ דייל ביילי (F&SF, אוקטובר/נובמבר 2004) – בוקר בהיר אחד ווינדהאם התעורר וגילה שהעולם הגיע לסופו והוא האחרון שנשאר. מכאן והלאה ביילי מתמודד עם שלל הקלישאות הנפוצות בסיפורי "סוף העולם" האחרים ומנסה לתאר התמודדות אמיתית יותר של אדם עם המציאות הבלתי אפשרית הזו. הרעיון עצמו נהדר והכתיבה ייחודית, אך נדמה שמרוב עיסוק בז'אנר, ביילי שכח שיש לו גם סיפור לספר. (ניתן לקריאה גם בפיקשנווייז).

יש בעיר חור \ ריצ'רד בוז (סייפיקשן, יוני 2005) – בימים שאחרי נפילת מגדלי התאומים היו לגיבור הסיפור כמה פגישות עם חברתו מרתה, שסיפרה לו שאסונות גדולים יוצרים בעיר חור. אחר-כך היא נעלמה. אני מניח שעבור אמריקנים, שעבורם אסון התאומים מוחשי בהרבה מאשר עבור קוראים ישראליים, הסיפור הזה יהיה הרבה יותר חזק. בעיניי הוא לא הרבה יותר מאשר "סתמי".

אני חיה אתך \ קרול אמשווילר (F&SF, מרץ 2005) – ישות, או שמא אישה בשר ודם, חודרת לעולמה של אשה בודדה, חיה בביתה ומתערבת בחייה. השינוי הוא בלתי נמנע. בדרך כלל אני אוהב את כתיבתה הרגישה והממוקדת בדמויות של אמשווילר. הפעם משום מה לא הצלחתי להתחבר לסיפור. זוכה פרס נבולה.

טבע דומם עם ציצים \ אן האריס (טיילבונז, קיץ 2005) – הסיפור מתחיל כגרסת הציצים של "החוטם" של גוגול – יום בהיר אחד גוון מתעורר ומגלה ששדיה ברחו ממנה. העלילה הגרוטסקית ממשיכה גם בהמשך, תוך שלל קריצות על מקומם של אברים מסויימים בחיינו, עד לאמירה האמנותית הבלתי נמנעת. סיפור חביב ומבדח למדי.

אמא שלי, רוקדת \ ננסי קרס (אסימוב'ס, יוני 2004) – כשהאנושות יצאה אל הכוכבים, היא גילתה שהם ריקים מתבונה. לא נותרה לה ברירה אלא ליצור את התבונה בכוחות עצמה. שובה של צוות אנושי לאחת מהמושבות הניסויִות שהקימו מגלה תוצאות מפתיעות – והתנגשות ציפיות בעייתית. סיפור טוב, אם כי מלנכולי במקצת.

להרדים את אחותי בשיר \ מרגו לנגן (Black Juice, הוצאת אאוס) – ילד ומשפחתו מלווים את האחות הגדולה להוצאתה להורג באשמת רצח על ידי טביעה איטית בבור זפת. תהליך הטביעה הארוך מחייב התמודדות, התלכדות משפחתית, וסוג של השלמה. כתוב היטב, אך מדכדך עד אימה.

להיוולד מחדש \ ק"ד וונטוורת (F&SF, מאי 2005) – לא קל לחיות בבית אחד עם ישו, ובוודאי לא כאשר העיר כולה שורצת ישואים צדקניים שמנסים להתמודד כמיטב יכולתם עם מורשתם הגנטית והמוסרית. סיפור לא רע המעלה שאלות מעניינות על זהות, וקצת גם על אמונה. יחד עם זה, הוא לא הרבה יותר מלא-רע. סביר להניח שלקוראים אמריקנים הוא ידבר יותר.

שבעה סיפורים, חמישה מהם של נשים. אין ספק שהמדע הבדיוני השתנה מאז ימי תור הזהב. כרגיל בקטגוריית הקצרים, רמת הסיפורים רחוקה מלהיות אחידה. את סיפוריהם של וונטוורת, בוז ואמשווילר לא הייתי רוצה לראות בין הזוכים. את מי כן? ננסי קרס כתבה סיפור מצוין, סיפורה של לנגן כתוב נהדר, גם אם תוכנו והדכאוניות שלו לא קלעו לטעמי, וגם סיפוריהם החביבים של דייל ביילי ואן האריס עשויים לזכות.


רשימת המועמדים המלאה



תגובות

הוספת תגובה