סקירת המועמדים לפרס הוגו, 2005


פורסם ביום יום שלישי, 14 ביוני 2005, בשעה 1:17
שייך למדור מיוחד

מאת

מזה שלוש שנים אני מפרסם ביקורות על הסיפורים המועמדים לפרסי הוגו ונבולה. השנה אני מקווה שהביקורת לא רק תסייע לקוראים להתמצא במתרחש בתחום, אלא אף תועיל למי מתוכם שמתכוונים לנסוע ל"וורלדקון" הקרוב בגלזגו ולהשתתף בעצמם בבחירת הזוכים.

כרגיל, הסקירות על הספרים אינן מבוססות על ידע אישי, אלא על תקצירים שמצאתי ברשת, ואינני אחראי לטעויות עובדתיות שאולי חדרו אליהן בטעות. הביקורות על הסיפורים משקפות, כמובן, את דעתי האישית. פרטים על שאר הקטגוריות תוכלו למצוא בדף הרשמי.

מומלץ לקרוא או להוריד את הסיפורים לפני ההכרזה על הזוכים. חלקם ירדו אחרי כן מהרשת.


ספרים

האלגבראי / איאן מ' בנקס (הוצאת אורביט) – כנהוג לאחרונה, גם איאן בנקס כותב אופרת חלל. מתיישבים בענק-גז מבודד בשולי הגלקסיה מחכים לחיבורם בחור-תולעת אל שאר האנושות. סוד בן חצי מיליארד שנים עשוי לשנות את הכל, בעוד מלחמה אורבת לה בפתח.

מועצת הברזל / צ'יינה מייוויל (הוצאת דל-ריי: מקמילן) – מיוויל נשאר באותו עולם פנטסיה של ספריו הקודמים. "רכבת פרפטואלית" מוקמת כדי לכבוש את השטחים שממערב לניו קרובוזון, ומול חמדנותם של בעליה נולדת באזורי הפרא "מועצת הברזל". שלושה גיבורים נמצאים בלב מלחמת המעמדות ודרכם מסופר סיפורה, וסיפור הרכבת.

זריחת ברזל / צ'רלס סטרוס (הוצאת אייס) – המשך ל"שמי הייחודיות". עולם מתחרה השמיד את העולם הקרוי מוסקבה החדשה, אך לא לפני שזה שיגר את מהלומת הנגד שלו. האו"ם – ממשלת כדור הארץ – יודע שהעולם שאליו מכוונת המהלומה הופלל שלא באשמתו ומחפש את קוד הביטול הידוע רק למעטים משגרירי מוסקבה החדשה. לרוע המזל, מישהו מחסל אותם בזה אחר זה. על סוכנת חשאית מוטל להגן על השגריר האחרון ולגלות מי באמת אחראי להתקפה.

ג'ונתן סטריינג' ומר נורל / סוזאנה קלארק (הוצאת בלומסברי) – הלהיט הגדול של השנה האחרונה. אחרי שנות העדרות רבות, הקסם חוזר לאנגליה. ושותפות מבטיחה בין מר נורל ותלמידו הקוסם המתחיל ג'ונתן סטריינג' הופכת במהרה ליריבות, וחיפושיו של ג'ונתן סטריינג' אחרי הקסמים העתיקים של המלך העורב מעמידים בסכנה את כל היקר לו. הספר אמור לראות אור בעברית בהוצאת כתר. זוכה פרס הוגו.

נהר האלים / איאן מקדונלד (הוצאת סיימון אנד שוסטר) – הודו של אמצע המאה הנוכחית היא מדינה מפוצלת ושסועה. במקביל, טכנולוגיית הבינה המלאכותית השתכללה בזמן שחלף ושולטת כעת על חלק ניקר מהתפקודים היומיומיים, ממשך הבית ועד לצבא. התקדמות זו מאיימת על רבים, בין אם בצדק ובין אם מתוך דעות קדומות. הודו היא מעין מיקרוקוסמוס המייצג קונפליקט גדול בהרבה, על רקע הגנגס, נהר האלים.


נובלה

ג'ונגל הבטון / צ'רלס סטרוס (מתוך The Atrocity Archives, הוצאת גולדן גריפון) – מדוזה, בסיליסק, ושאר מפלצות מיתולוגיות במדע בדיוני קשה? מסתבר שזה אפשרי. סטרוס, שסיים בשנה שעברה לכתוב את סידרת הסיפורים "אקסלרנדו" העוסקת בייחודיות, מוכיח שכשרונו אינו פוחת גם בכתיבת סיפורי מדע בדיוני רגילים. אולי זה כי שום דבר לא רגיל בסיפורו הנוכחי, כפי שמגלה גיבורו, סוכן ביחידה מיוחדת שמתמודדת עם תופעות הקשורות ביצורים מיתולוגיים אלה ואחרים וביישומים טכנולוגיים של תכונותיהם המיוחדות. סיפור מתח מרתק ועשיר בפרטים. (להורדה בגירסת PDF ). זוכה פרס הוגו.

אלקטור / צ'רלס סטרוס (אסימוב'ס, ספטמבר 2004) – מועמדות שלישית של סטרוס להוגו השנה, והפעם בפרק החותם את סדרת אקסלרנדו שכתב על הייחודיות. רגע אחרי הייחודיות (או עשרות שנים. אין הבדל מבחינתנו) קבוצת פליטים משוחזרים על שבתאי מסתכלת לאחור על המהפך שארע ומנסה לשרוד בעוד הבחירות עומדות בפתח. הסיפור מעמת את כל דורות משפחתו של מנפרד מקס שמה שאפשר אולי לתאר כמעין מסיבת סיום של הסידרה. כאן גם אחד החסרונות העיקריים של הסיפור – מי שאינם מכירים לעומק את הסיפורים הקודמים והתהליכים שהוליכו למצב המתואר בו, קשה להאמין שיצליחו ליהנות ממנו, או אפילו להבין אותו.

הסמל צ'יפ / ברדלי דנטון (F&SF, ספטמבר 2004) – הסמל צ'יפ הוא כלב משופר. הסיפור עוקב אחריו ואחרי מפקדו האנושי בעת שפלוגתם נקלעת למארב… ולמזימה קטלנית. הסיפור קצת ארוך מדי, אבל הוא מעניין לקריאה ומשלב היטב בין רעיון מד"בי ובין דמות אמינה ומעוררת הזדהות, גם אם היא כלב. מוצלח.

זמן בלהבות / מייקל א' בורשטיין (אנאלוג, יוני 2004) – אדל, מהגרת מגרמניה החיה בניו-יורק בתחילת המאה העשרים מגלה שאורח המתאכסן בביתה הוא בעצם נוסע בזמן שבא לתעד אסון רב ממדים המאיים עליה ועל הקהילה הסובבת אותה. בורשטיין, שלרוב אינני מחבב במיוחד את הכתיבה שלו, הצליח להפתיע אותי בסיפור רגיש שבמרכזו אישה, גבר ודילמות קשות. יופי. (להורדה מפיקשנווייז).

מתנות ליריד החורף / לויס מקמאסטר בוז'ולד (מתוך אוסף המדע הבדיוני הרומנטי Irresistible Forces, הוצאת NAL) – רויק, החבר במשמר הבית של מיילס וורקוסיגן, מוצא את עצמו מעורב במזימה מסוכנת נגד אדונו ואשתו לעתיד. תוך כדי כך הוא מוצא את האהבה, על רקע חתונתו של מיילס. הסיפור לא רע, אבל התכלית היחידה לקיומו הוא כדי לתאר את חתונתו של מיילס, והוא מבוסס על ידע הקשרי רב שלקוח מחלקיה היותר מאוחרים של סדרת הוור של בוז'ולד, שרובם טרם תורגמו לעברית. בהיעדר הידע הזה, העלילה נראית רזה למדי.

בהתחשב בכך שחלק ניכר ממצביעי ההוגו השנה יבוא מהאיים הבריטיים, קשה להאמין שמישהו יצליח למנוע את הפרס מצ'רלס סטרוס, ששניים מסיפורים מתחרים בקטגוריה זו. הצדק הפואטי דורש שהפרס יינתן לסיפור מסדרת האקסלרנדו, שקיבלה מועמדויות לפרסים החשובים במשך ארבע שנים רצופות. הטעם שלי יעניק את הפרס דוקא לג'ונגל הבטון. מבין הסיפורים האחרים, דנטון ובורשטיין מציגים סיפורים מעניינים וטובים, ומשלבים היטב בין מדע בדיוני ובין תיאור רגיש של דמויות. בוז'ולד כתבה סיפור… בסדר. לא יותר.


נובלטות

הערות ביוגרפיות בנוגע ל"שיח על טבע הסיבתיות במטוסים" מאת בנג'מין רוזנבאום / בנג'מין רוזנבאום (All-Star Zeppelin Adventure Stories, הוצאת ויטלנד) – סיפור היסטוריה חליפית בו המזרח זכה לדומיננטיות על פני המערב. סופר עברי של מעשיות-סיבתיוּת נקלע להתנקשות שמתנגשת על אמונותיו לגבי טבעה של הסיבתיות, לעומת הגישה המטריאליסטית שהיתה צומחת אילו הפילוסופיה המערבת היתה גוברת על זו המזרחית. סיפור עתיר דמיון ומעניין, על אף הטון הדידקטי במקצת ששולט בו. (להורדה בגירסת PDF).

מחיאות כפיו של אלוהים / מייקל פ' פלין (אנאלוג, יולי-אוגוסט 2004) – משלחת אנושית מגיעה לחקור כוכב לא נודע. חקר היצורים התבוניים החיים שם מחייב אותם להזים השערות רבות הנובעות מטבעם האנושי, בעוד היצורים דמויי הלטאה מתכוננים כנראה למלחמה. סיפור יפה אך פסימי במקצת על היכולת להבין, על אהבה ועל שנאה.

ארנק הפיות / קלי לינק ( The Faery Reel Viking) – סבתא סופיה הגיעה מארץ בעלת שם מוזר ליד סמרקנד. נכדתה מספרת על חייה עם סבתה ועל הארנק הקסום שלה בו שוכן כפר שלם של יצורי קסם. סיפור פיות כהלכתו: קסום, מבדח בחלקו, עצוב בחלקו האחר ועם הרבה אהבה. זוכה פרס הוגו.

אנשי החול והתיל / פאולו באסיגאלוּפי ( F&SF, פברואר 2004) – בעתיד הרחוק בני האדם השתנו. כעת יש להם גוף מודולרי, הם עמידים בפני כל פגע, ויכולים להיזון מכל דבר. שלושה מאותם אנשים פוגשים במסע ציד יצור מפתיע – כלב בשר ודם, ואחד מהם מחליט לגדל אותו. סיפור מטריד החוקר את גבולות האנושיות. ראו אור בעברית בכתב העת "המימד העשירי".

המדינה החופשית / כריסטופר רואו (סייפיקשן, 5 במאי 2004) – אחד הסיפורים היותר מקוריים שיצא לי לקרוא. במדינה החופשית טנסי, צייר נקלע לתוך חבורה של קושרים מקונטיקט השואפים לפתוח במהפכה. סיפור גדוש במשמעויות חברתיות ופוליטיות וכתוב בשפה ציורית, עם שלל דמויות ייחודיות, ובכלל זה מכונית מחמד תבונית. אין ספק שהסיפור הזה מיוחד. אין גם ספק שלא הבנתי אותו עד הסוף. אולי בקריאה נוספת: נדמה לי שהוא שווה את זה.

יופי של נובלטות יש לנו השנה, עם הרבה דמיון, מקוריות, ובעיקר מגוון. כל המועמדים ראויים לזכיה. נדמה לי שהמועדף עלי יהיה סיפורו של פלין, אבל דעתי עשויה להשתנות בכל רגע. "אנשי החול והתיל" יופיע כנראה בגליון הבא של "המימד העשירי". אחד או שניים נוספים יתפרסמו, אני מקווה, גם כאן.


סיפורים קצרים

חג המולד הטוב ביותר / ג'יימס פטריק קלי (סייפיקשן, 26 במאי 2004) – הדודה אם דואגת מאוד לבן טיפוחיה ורוצה לסדר לו את חג המולד הטוב ביותר שהיה מעולם. בהתחשב בכך שהוא האדם האחרון בעולם, המשימה העומדת בפניה לא פשוטה, מה גם שהוא מבקש לחג מתנה מיוחדת – אקדח. סיפור טוב אך מלנכולי במקצת, שגם האופטימיות שלו מרירה.

החלטות / מייקל א' בורשטיין (אנאלוג, ינואר/פברואר 2004) – באופן מפתיע, סייר שנשלח לפאתי מערכת השמש חוזר ממשימתו שבוע לפני שיצא ממנה. בהדרגה הוא מגלה שהדברים מסובכים יותר משהעלה בדעתו, ושהחלטותיו ישפיעו על עתידה של האנושות. לא סיפור רע, אבל גם אין בו שום דבר מקורי. קלישאה כתובה היטב. (להורדה מפיקשנווייז).

נסיכת האדמה / מייק רזניק (אסימוב'ס, דצמבר 2004) – שני סיפורים של רזניק המועמדים השנה מתמקדים בהתמודדות של אדם זקן עם זכרונות ספרותיים. הראשון שבהם מספר על אדם שהתאלמן זה עתה ומגלה בחצר ביתו את ג'ון קארטר, גיבור ספרו של אדגר בורוז על בחור שעולה למאדים בחיפוש אחרי נסיכתו. האם יהין ללכת בעקבותיו? אין ספק שהסיפור ידבר יותר למי שגדל על הספר המקורי. עבורי הוא היה די סתמי.

נשל / רוברט ג' סויר (אנאלוג, ינואר-פברואר 2004) – הרעיון מעניין מאוד: כשאדם ממיר את עצמו מישותו הביולוגית לרובוט מכני שחי לנצח, מה קורה למקור, ומי מהשניים הוא האדם האמיתי. לרוע המזל, הביצוע טכני מדי ופחות מעניין, ואילו הפואנטה נוראית. אם אתם קוראים את הסיפור, תעשו לעצמכם טובה ותעצרו ברגע שבו מתחילים ייסורי המצפון.

מסעותי עם החתולים שלי / מייק רזניק

(אסימוב'ס, פברואר 2004) – סיפור שני של רזניק על בסיס אותו נושא חוזר. גבר בודד יוצר קשר עם סופרת מנוחה שכתבה את הספר שהשפיע על חייו יותר מכל, ואולי לא השפיע כלל. סיפור מוצלח על כתיבה, קריאה, ומערכות היחסים המורכבות שבין הקורא והטקסט. זוכה פרס הוגו.

באופן די עקבי, המבחר בסיפורים הקצרים השנה אינו מלהיב ברוב המקרים, וכך גם השנה. יש לנו הפעם שני סיפורים ממוקדי-רעיון טיפוסיים לכתב העת אנאלוג – שאינם טובים במיוחד; שני סיפורים ממוקדי-מערכות-יחסים טיפוסיים לאסימוב'ס ולמייק רזניק – שהם סבירים ומעלה; וסיפור אחד שמשלב גם רעיון וגם כתיבה טובה. השניים היחידים הראויים לטעמי לזכיה הם "מסעותי עם החתולים שלי", והמועמד המועדף עלי – סיפור חג המולד של קלי.


הסרט הטוב ביותר

שמש נצחית בראש צלול – תסריט: צ'רלי קאופמן. בימוי: מייקל גונדרי

הארי פוטר והאסיר מאזקאבאן – תסריט: סטיב קלובס. בימוי: אלפונסו קוארון.

משפחת סופר-על – תסריט ובימוי: בראד בירד. זוכה פרס הוגו.

סקיי קפטן ועולם המחר – תסריט ובימוי: קרי קונראן.

ספיידרמן 2 – תסריט: אלווין סרג'נט. בימוי: סאם ריימי



תגובות

אי אפשר לכתוב תגובות כרגע.